Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Skrevet

Først vil jeg bare si at jeg vet hva homogen likning er, hvor 0 står på høyre side, men jeg skjønner ikke hvordan man leser av f. eks. følgene likning, om den er homogen eller inhomogen. Hjelp!

 

Xn+1=0,5Xn ?

Dette er vel ikke en likning?

 

Det ser ut som definisjonen av en tallfølge der neste ledd er lik halvparten av forrige ledd.

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Kunne noen ha hjulpet meg med denne oppgaven?:

 

Petter kjøpte 300 gram nøtter. Dagen etter var prisen på nøtter satt ned med 30%.

Hvor mange gram nøtter kan Petter nå kjøpe for samme pris som han betalte for 300 gram dagen før?

Flere måter å regne denne på,

 

Hvis prisen pr gram nøtter var P, vet du at han betalte 300P for nøttene.

 

Dagen etterpå er prisen 0,7P. Hvis han kjøper x gram nøtter betaler han nå x*0.7*P .

 

Sett de to uttrykkene lik hverandre og finn x. (P er uten betydning og forkortes bort)

 

Skrevet

Jobber med Fourier-rekker og lurer stadig på hvilke n-verdier jeg skal starte de uendelige rekkene fra. Noen eksempel i boken starter de fra n=0, andre starter de fra n=1. Jeg forsøker å starte slik at jeg unngår trivielle løsninger, men har ingen anelse om det er rett. Vet noen hva som er rett tankegang?

Skrevet (endret)

Trenger litt tips angående prosentregning her:

Befolkningen i en by øker fra 24 131 i 1994 til 24 395 i 1995 og jeg skal finne litt informasjon ut i fra dette.

Er det slik at hvis jeg tar 24 395 / 24 131 så finner jeg vekstfaktoren? Noen sier at man finner prosentfaktoren / prosenten hvis man gjør det slik, noen andre sier at det er vekstfaktoren man finner.

24 395 / 24 131 = 1.0109490284 som er ..vekstfaktor?

I så fall kan jeg ta 1.0109490284 - 1 for å finne prosentfaktoren og deretter *100 for å finne prosenten.

Stemmer dette?

Jeg blir litt forvirret, for om jeg ikke tar helt feil så blir stykket likedan om man bare skal finne prosenten.

Synes jeg så på nettet en plass at hvis jeg vil finne ut hvor mange prosent 24 395 er av 24 131 eller omvendt, så tar jeg bare å deler de to tallene på hverandre.

24 131 / 24 395 hvis det er nedgang
24 395 / 24 131 hvis det er oppgang

Men når jeg deler slik som dette så er det jo vekstfaktoren jeg finner, ikke prosenten...eller?

Satser på at noen kan rette meg litt her, takk :)

Endret av Centrux
Skrevet

Dersom du har to mengder a og b, og du ønsker å måle forholdet mellom disse med utgangspunkt i b så blir dette: chart?cht=tx&chl=\frac{a}{b}. Dette forholdet blir også kalt en vekstfaktor.

Skrevet

Noen som kan hjelpe meg med denne? 3x^2=5x

 

Får x1 til å være 5/3, men x2 skal være 0. Får ikke helt til regnestykket som beviser det.

 

3x^2=5x/3 x x=5/3

Flytt 5x til den andre siden, bytt fortegn, og faktoriser ut x :)

Skrevet

Aha, så da blir det x(3x-5)=0 x(3x/3-5/3)=0 x(x-5/3) x=5/3 eller x=0. Sikkert dumt spm, hva er egentlig grunnen til at svaret også blir 0?

 

F.eks denne: (x+4)/(x+1)+(x+1)/x=4+1/x^2+x. FN= x(x+1) Regner ut og får til slutt -2x^2+2x=0

x(-2x+2)=0 x=1. Her er altså ikke x=0 ifølge fasiten. Hva er grunnen til det? Er det fordi at man i likningen ikke kan ha x=0 på nevnerne?

Skrevet

Hei, jeg lurer litt på hvordan jeg skal regne ut dette :

 

(4a2+6)(b3a3)(1/4b1) / a(b4a2)

 

skal klammene ganges sammen, eller skal man stryke likheter under og over brøk?

tusen takk :)

Skrevet (endret)

Hva mener du med regne ut? Skal du forenkle utrykket?

Isåfall ser du at du har a(b4 a2 ) under brøkstreken. Regn ut det over brøkstreken, trekk ut

a(b4 a2 ) og forkort.

Endret av fenderebest
Skrevet

Hei, jeg lurer litt på hvordan jeg skal regne ut dette :

 

(4a2+6)(b3a3)(1/4b1) / a(b4a2)

 

skal klammene ganges sammen, eller skal man stryke likheter under og over brøk?

tusen takk :)

Mener du dette uttrykket, som skal forenkles?

 

chart?cht=tx&chl=\frac{(4a^2 + 6)(b^3a^3)(\frac{1}{4b})}{a(b^4a^2)}

 

I så fall så ville jeg anbefale deg å multiplisere sammen slik at du kun har to ledd i telleren og ett ledd i nevneren, for så å forkorte. Åja, og kanskje flytte chart?cht=tx&chl=4b ned i nevneren.

 

Forresten, Quick Ben?

Skrevet

Lurer på noe angående ulikheter. Nå har jeg løst en del oppgaver og har forstått det slike at når du har tegnet nullpunkt kjema så er det mellom nullpunktene på den siste linja som er svarene. Nå har de blandet inn brøk, og her er det omvendt ser det ut til. Noen som kan forklare litt nærmere?

Skrevet

Mange måter å gjøre det på :) I nevneren ville jeg multiplisert inn a'en, og i telleren bare forkorte b'en med en gang uten å sette den ned i hovednevneren.

Hei.

 

Hvordan ganger du inn en brøk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...