Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

 

Ja. Men da gjør du det selvfølgelig utrolig tungvint, og bruker masse tid som du ikke har for mye av på en eksamen. :)

True that. Men tror kanskje det er lurest å bruke en metode jeg kan fra før, så jeg slipper å gjøre unødvendige feil på grunn av at jeg bruker en annen metode jeg har lite kjennskap til.

 

Men uansett, takk for din hjelp! Skal prøve å løse resten av oppgaven. Tviler på at dette er siste gang denne tråden får høre fra meg.

 

 

Tingen er at det er ikke en metode, det går mer på forståelse. Ting er latterlig mye enklere dersom man skjønner hvorfor ting er som de er, og hjelper deg mye mer enn å pugge all slags metoder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Output

 

GW1ZW.png

 

http://tex.stackexchange.com/questions/30588/defining-a-new-command-for-making-functional-lines-package

 

Linjene lages "automagisk" og mener det ser proffere ut enn sinus greiene sine. At jeg har laget pakken var feil (slipp of tounge). MEn den fungerer ypperlig

 

Jeg har ikke fått surret så mye i latex de siste dagene grunnet andre forpliktelser, men dette er nok høyt på prioriteringslisten min når jeg er ferdig. Får bare si tusen takk for denne, det gjør jobben min betydelig enklere. Jeg vil nok ende opp med en svart/hvitt-variant med stiplet og heltrukken som negativ/positiv, men jeg ser jo hvordan man bestemmer dette selv. Det eneste pirket jeg har er at tradisjonelt sett mener jeg at krysset som betyr 'ikke definert' pleier å være noe større enn i eksempelet i linken :p det er dog flisespikkeri...

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Noen som kan forklare meg hvorfor svarene på disse to oppgavene blir slik som dette?

 

Tenker da spesielt på oppgave 1

 

post-333808-0-07504600-1401016484.png

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------

 

post-333808-0-71534600-1401016491.png

Endret av Fierro12
Lenke til kommentar

Noen som kan forklare meg hvorfor svarene på disse to oppgavene blir slik som dette?

 

Tenker da spesielt på oppgave 1

 

attachicon.gifSkjermbilde 2014-05-25 kl. 13.08.33.png

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------

 

attachicon.gifSkjermbilde 2014-05-25 kl. 13.09.52.png

 

Bruk disse reglene så bør oppgave 1 være grei.

sqrt(a)=a^(1/2)

(a^n)^m=a^(m*n)

(a^n)*(a^m)=a^(n+m)

(a^n)/(a^m)=a^(n-m)

 

 

Nullpunktene til en andregradsfunksjon er gitt ved x=(-b+-sqrt(b^2-4ac))/2a. Hvis funksjonen aldri er null (dvs. alltid positiv eller negativ) så vil delen under kvadratrottegnet være negativt.

Lenke til kommentar

 

Noen som kan forklare meg hvorfor 0 og 2 er opphøyd i 2 i forklaringen på oppgave b?

 

Det er en feil.

 

Det forklarer mye. Takk.

 

Men hva med denne?

ewbs4ZM.png

 

På hvilken magisk måte forsvant plutselig alt unntatt det som er under rot-tegnet?

Lenke til kommentar

 

 

Noen som kan forklare meg hvorfor 0 og 2 er opphøyd i 2 i forklaringen på oppgave b?

 

Det er en feil.

 

Det forklarer mye. Takk.

 

Men hva med denne?

ewbs4ZM.png

 

På hvilken magisk måte forsvant plutselig alt unntatt det som er under rot-tegnet?

 

 

Du ønsker å finne b slik at ligningen bare har én løsning. Den eneste måten du kan få én løsning på er hvis det som står under rottegnet er 0, fordi +-0 uansett bare er 0. Hvis det hadde stått f.eks. +-1 så hadde det jo blitt to ulike svar.

Lenke til kommentar

 

 

 

Noen som kan forklare meg hvorfor 0 og 2 er opphøyd i 2 i forklaringen på oppgave b?

 

Det er en feil.

 

Det forklarer mye. Takk.

 

Men hva med denne?

ewbs4ZM.png

 

På hvilken magisk måte forsvant plutselig alt unntatt det som er under rot-tegnet?

 

 

Du ønsker å finne b slik at ligningen bare har én løsning. Den eneste måten du kan få én løsning på er hvis det som står under rottegnet er 0, fordi +-0 uansett bare er 0. Hvis det hadde stått f.eks. +-1 så hadde det jo blitt to ulike svar.

 

:huh: Men altså, nå har det jo seg slik at det som er under rottegnet er b^2-100, og ikke 0. Hvor blir det av /2*1 og -b+- osv? Beklager hvis jeg misforsto svaret ditt.

Lenke til kommentar

Den første er kun potensregler hele veien. Følgende regler brukes:

 

chart?cht=tx&chl=a^b\cdot a^c = a^{b+c}

chart?cht=tx&chl=\frac{a^b}{a^c} = a^{b-c}

chart?cht=tx&chl=\sqrt[b]{a^c} = a^{\frac{c}{b}}

chart?cht=tx&chl=(a^b)^c = a^{b\cdot c}

 

 

 

Noen som kan forklare meg hvorfor svarene på disse to oppgavene blir slik som dette?

 

Tenker da spesielt på oppgave 1

 

attachicon.gifSkjermbilde 2014-05-25 kl. 13.08.33.png

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------

 

attachicon.gifSkjermbilde 2014-05-25 kl. 13.09.52.png

 

Bruk disse reglene så bør oppgave 1 være grei.

sqrt(a)=a^(1/2)

(a^n)^m=a^(m*n)

(a^n)*(a^m)=a^(n+m)

(a^n)/(a^m)=a^(n-m)

 

 

Nullpunktene til en andregradsfunksjon er gitt ved x=(-b+-sqrt(b^2-4ac))/2a. Hvis funksjonen aldri er null (dvs. alltid positiv eller negativ) så vil delen under kvadratrottegnet være negativt.

 

 

Skjønner. Men hvorfor blir a^-2 til 8/4?

Lenke til kommentar

 

Den første er kun potensregler hele veien. Følgende regler brukes:

 

chart?cht=tx&chl=a^b\cdot a^c = a^{b+c}

chart?cht=tx&chl=\frac{a^b}{a^c} = a^{b-c}

chart?cht=tx&chl=\sqrt[b]{a^c} = a^{\frac{c}{b}}

chart?cht=tx&chl=(a^b)^c = a^{b\cdot c}

 

 

 

Noen som kan forklare meg hvorfor svarene på disse to oppgavene blir slik som dette?

 

Tenker da spesielt på oppgave 1

 

attachicon.gifSkjermbilde 2014-05-25 kl. 13.08.33.png

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------

 

attachicon.gifSkjermbilde 2014-05-25 kl. 13.09.52.png

 

Bruk disse reglene så bør oppgave 1 være grei.

sqrt(a)=a^(1/2)

(a^n)^m=a^(m*n)

(a^n)*(a^m)=a^(n+m)

(a^n)/(a^m)=a^(n-m)

 

 

Nullpunktene til en andregradsfunksjon er gitt ved x=(-b+-sqrt(b^2-4ac))/2a. Hvis funksjonen aldri er null (dvs. alltid positiv eller negativ) så vil delen under kvadratrottegnet være negativt.

 

 

Skjønner. Men hvorfor blir a^-2 til 8/4?

 

 

-2 står i nevneren, derfor blir det trukket fra. Å trekke fra et negativt tall er det samme som å legge til det positive tallet. Å legge til 2 er det samme som å legge til 8/4.

Lenke til kommentar

"-2 står i nevneren, derfor blir det trukket fra. Å trekke fra et negativt tall er det samme som å legge til det positive tallet."

 

Dette blir et spørsmål litt utenfor trådens vanlige; men har noen en god geometrisk analogi for dette? Vanligvis når elever spør meg hvorfor det er slik forklarer jeg det utifra gjeld og kapital, men jeg syntes en slik tolkning er lite elegant i og med at den forutsetter slike menneskelige konstruksjoner.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Det eneste pirket jeg har er at tradisjonelt sett mener jeg at krysset som betyr 'ikke definert' pleier å være noe større enn i eksempelet i linken :p det er dog flisespikkeri...

I linje 53 av koden finn1 du

 

\pgfmathfloatifflags{\pgfmathresult}{0}{0}{x}
Putt inn t.d. \Large framfor x-en for å få ein større x, altso

 

\pgfmathfloatifflags{\pgfmathresult}{0}{0}{\Large x}
Om du vil ha eit anna symbol kan du sjølvsagt putte inn det, t.d.

 

\pgfmathfloatifflags{\pgfmathresult}{0}{0}{\Large $\infty$}

1Det er ein \hspace{-0.75ex} der og, men med nyare versjonar av TikZ kan den fjernast, jfr. kommentaren.

Endret av Torbjørn T.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...