Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Vil du at andre skal gjere heile jobben for deg? Dersom du vil lære noko må du vise kva du har gjort så langt. Kan du absolutt ingenting, så er det på tide å byrje å lese i boka.

Jeg har hatt to år med det, og jeg forstår ikke en DRITT av det. Det er det ene feltet innen matte jeg ikke forstår noe av, uansett hvor mye jeg regner. Og jeg har prøvd, tro meg.

 

Men er for sent nå, stryker i matte da :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, driver med propsjonalitet og omvendt propsjonalitet.

 

Oppgaven er som følger: Vi fyller varm kakao med temperaturen 88C på en termos.

Tabellen viser hvordan temperaturen på kakaoen endrer seg.

 

etter 3 timer / etter 5 timer / etter 7 timer

79C / 73C / 67C

 

a) Vi kaller temperaturen etter x timer for T(x). Finn T(x)

c) Forklar hvorfor modellen T(x) ikke gir en god beskrivelse av temperaturen etter 2 døgn.

 

Jeg har svaret i fasiten men skjønner ikke hvorfor utrykket/ligningen blir som den blir.

 

c) Hva får du om du setter 48 timer (2 døgn) inn i funksjonen?

Lenke til kommentar

Skal svaret vere chart?cht=tx&chl=T(x) = 88 - 3x?

 

Du kan starte med å sjå på korleis temperaturen endrer mellom dei tidspunkta du har gitt:

 

- Frå 0 timar til 3 timar: temperaturen synk med 9 grader (3 grader per time)

- Frå 3 timar til 5 timar: temperaturen synk med 6 grader (3 grader per time)

- Frå 5 timar til 7 timar: temperaturen synk med 6 grader (3 grader per time)

 

Med andre ord synk temperaturen med ein konstant rate, på 3 grader per time. Ser du samanhengen med likninga over? For konstantleddet, hugs kva temperaturen er når x = 0.

Tusen takk for svar, skjønte det så mye bedre nå! :)

Lenke til kommentar

afb3bb851a77629f0134d64b4500406f.png

71217848085bfe5e21e836a52637d4a4.png

 

Spørsmålet er hvilke punkter de to kurvene skjærer hverandre. Gir ikke løsningen av disse ligningene at Theta = +-Pi/2 og Theta = +-Pi/4? Skjønner ikke hvorfor det blir 0 istedet, og hvorfor blir radiusen 0?

 

I tillegg, hvordan kan r^2 = 2sin2Theta? Sinusfunksjon kan være både positiv og negativ, men r^2 kan da vel bare være positiv?

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

afb3bb851a77629f0134d64b4500406f.png

71217848085bfe5e21e836a52637d4a4.png

 

Spørsmålet er hvilke punkter de to kurvene skjærer hverandre. Gir ikke løsningen av disse ligningene at Theta = +-Pi/2 og Theta = +-Pi/4? Skjønner ikke hvorfor det blir 0 istedet, og hvorfor blir radiusen 0?

 

I tillegg, hvordan kan r^2 = 2sin2Theta? Sinusfunksjon kan være både positiv og negativ, men r^2 kan da vel bare være positiv?

Har du oppgaveteksten?

Lenke til kommentar

Det var de parentesene ja... Prøvde på masse tull, men det var faktisk så enkelt. Takk!

Du må alltid ha i tankene at kalkulatoren er "dum". Hvis du ikke bruker parenteser kan den ikke gjøre annet enn å gjøre multiplikasjon/divisjon først og så addisjon/subtraksjon, som er standard rekkefølge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...