Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hvis du mener at den ikke er deriverbar for noen verdier, er den vanskelig å tegne, men den vil være veldig "hakkete". Hvis du mener at den er deriverbar noen steder, men ikke overalt, holder det at den har et knekkpunkt.

kunne du tegnet den? er ikke helt sikker på hvordan jeg kan tegne det..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har to oppgaver jeg ikke får til:

Ellipse med gitte brennpunkt: den har eksentrisitet E=epsilon

og brennpunkt i (1,0) og (-1,0). Skal finne ligningen for ellipsen i kartesiske koordinater.

Hyperbel: den har samme brennpunkt som oppgaven med ellipsen og eksentrisitet E. skal finne ligningen for hyperbelen i kartesiske koordinater.

Jeg trenger hjelp for å løse de 2 oppgavene. De er atskilt fra hverandre.

Lenke til kommentar

Sliter med en oppgave:

 

Vi har gitt punktene a= (4,7) , B=(14,-3), c= (t+1,t)

 

Bestemm t slik at vinkel acb blir 90 grader. Jeg tenkte skalar produkt, men bommet der. Noen tips til hva jeg skal gjøre?

Prikkprodukt/skalarprodukt skulle fungere det. Sidan vinkel ACB er 90 grader, vil chart?cht=tx&chl=\vec{AC} \cdot \vec{CB} = 0, det gjer deg ei likning du kan løyse for t. Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Jeg er EVNEVEIK i matematikk. Uten tvil. Sliter med alt som har med derivasjon, integrasjon og differensialregning å gjøre. Trenger hjelp med en hel innlevering som skal inn til onsdag klokka 10.00 (formiddag).

 

Poster alt nedenfor her, om noen vil hjelpe, kan gjerne ta det i PM for å ikke forurense hele tråden med min håpløshet.

 

Derivering:

 

1a)
s(t)=(t ln |t|)/(1+2t)
1b)
g(x)=tan^-1(3e^x^2)
1c)
f(x)=sin^-1(|x|)
Oppgave 2
En ballong og en robot befinner seg på en horisontal slette. Roboten er så flat at vi ser bort fra
robotens høyde. Roboten beveger seg mot ballongens startpunkt og observerer ballongen
mens den stiger vertikalt. Når roboten er 100m fra ballongens startsted beveger den seg med
en fart på 2m/s. I samme øyeblikk er ballongen 200m over bakken og stiger med 0.5m/s.
a) Hvor fort endres avstanden mellom ballongen og roboten?
b) Hvor fort endres vinkelen mellom horisonten og ballongen sett fra roboten?
Svaret gis i grader per minutt.
Ballongen, som er kuleformet med diameter 15m, lekker 40liter per minutt.
Ballongen har form som en kule hele tiden.
c) Bruk differensialregning til å anslå hvor mye ballongens radius minker i løpet av
lekkasjens to første minutter. Hva må forutsettes for at anslaget skal være bra?
d) Hvor hurtig minker ballongens overflateareal i det øyeblikk ballongen har mistet
100m3?
Oppgave 3
Avgjør om funksjonen f(x)=x^2-6x+11, x 3 har en invers og bestem i så fall den inverse.
Vis at f(2)=3 og bestem (f^1)' (3) både ved bruk av formel og uttrykk for den inverse.
Oppgave 4
Drøft funksjonen xe^(1/x)
( Nullpunkter, monotoni, topp/bunn, krumning, vendepunkter, asymptoter, graf. )

 

Om det er noen problemer med å forstå så kan jeg evnt. sende oppgavefila i PDF. Å skrive i TeX orker jeg ikke, da kan jeg liksågodt bruke tida på å lære meg derivering og alt det skikkelig, ikke at jeg rekker noen av de tingene før frista...

Lenke til kommentar

Hei, driver med propsjonalitet og omvendt propsjonalitet.

 

Oppgaven er som følger: Vi fyller varm kakao med temperaturen 88C på en termos.

Tabellen viser hvordan temperaturen på kakaoen endrer seg.

 

etter 3 timer / etter 5 timer / etter 7 timer

79C / 73C / 67C

 

a) Vi kaller temperaturen etter x timer for T(x). Finn T(x)

c) Forklar hvorfor modellen T(x) ikke gir en god beskrivelse av temperaturen etter 2 døgn.

 

Jeg har svaret i fasiten men skjønner ikke hvorfor utrykket/ligningen blir som den blir.

Lenke til kommentar

Begynt med sannsynlighet...

 

7.10 I ett lotteri er det i alt 10 000 lodd. Det er 20 gevinster med verdi 1200 kr, 50 med 600 kr, 100 med 200 kr, 500 med 50 kr. Vi trekker tilfeldig ett lodd og lar X være verdien av gevinsten.

 

a) Finn de mulige verdiene av X: 0, 1200, 600, 200, 50

 

b) Finn sannsynelighetsfordelingen. Den var grei, sette opp tabell. x=1200 P(X=x)= 20 (Antall lodd)/1000= 0.02 osv videre.

 

c) Finn P(X>0) og PX>50. Hvordan i all verden gjør jeg dette?

Lenke til kommentar

Hei, driver med propsjonalitet og omvendt propsjonalitet.

 

Oppgaven er som følger: Vi fyller varm kakao med temperaturen 88C på en termos.

Tabellen viser hvordan temperaturen på kakaoen endrer seg.

 

etter 3 timer / etter 5 timer / etter 7 timer

79C / 73C / 67C

 

a) Vi kaller temperaturen etter x timer for T(x). Finn T(x)

c) Forklar hvorfor modellen T(x) ikke gir en god beskrivelse av temperaturen etter 2 døgn.

 

Jeg har svaret i fasiten men skjønner ikke hvorfor utrykket/ligningen blir som den blir.

Skal svaret vere chart?cht=tx&chl=T(x) = 88 - 3x?

 

Du kan starte med å sjå på korleis temperaturen endrer mellom dei tidspunkta du har gitt:

 

- Frå 0 timar til 3 timar: temperaturen synk med 9 grader (3 grader per time)

- Frå 3 timar til 5 timar: temperaturen synk med 6 grader (3 grader per time)

- Frå 5 timar til 7 timar: temperaturen synk med 6 grader (3 grader per time)

 

Med andre ord synk temperaturen med ein konstant rate, på 3 grader per time. Ser du samanhengen med likninga over? For konstantleddet, hugs kva temperaturen er når x = 0.

Lenke til kommentar

Begynt med sannsynlighet...

 

7.10 I ett lotteri er det i alt 10 000 lodd. Det er 20 gevinster med verdi 1200 kr, 50 med 600 kr, 100 med 200 kr, 500 med 50 kr. Vi trekker tilfeldig ett lodd og lar X være verdien av gevinsten.

 

a) Finn de mulige verdiene av X: 0, 1200, 600, 200, 50

 

b) Finn sannsynelighetsfordelingen. Den var grei, sette opp tabell. x=1200 P(X=x)= 20 (Antall lodd)/1000= 0.02 osv videre.

 

c) Finn P(X>0) og PX>50. Hvordan i all verden gjør jeg dette?

 

P(X>0)=P(X=50)+P(X=200)+P(X=600)+P(X=1200)

 

P(X>50)=P(X=200)+P(X=600)+P(X=1200)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

 

Pi er jo berre eit tal, så det er i grunn ingen forskjell. Det kunne stått 3.1415... i staden for Pi og 6.2831... i staden for 2Pi.

 

Eit alternativ er at det kan stå oppgitt i grader, eks: [0º, 360º]

 

Nei, Pi er ikke bare et tall. Det er et meget spesielt tall. Det er et transcendentalt tall, så om du hadde alle datamaskiner i universet kunne du ikke beregne Pi. Pi kan heller ikke konstrueres slik roten av 2 kan.

Lenke til kommentar

 

Nei, Pi er ikke bare et tall. Det er et meget spesielt tall. Det er et transcendentalt tall, så om du hadde alle datamaskiner i universet kunne du ikke beregne Pi. Pi kan heller ikke konstrueres slik roten av 2 kan.

 

Kva er den prinsipielle forskjellen på "et tall" og "et meget spesielt tall"? I dette tilfellet er det eit tal. Om du brukar tre eller hundretusen desimaler betyr ingenting for resultatet.

 

Eg skreiv det for å få han til å forstå at om det står 1 eller Pi ikkje betyr noko i forhold til framgangsmåten. Ein kan risikere at Pi blir sett på som nok ukjent eller ein faktor som berre blir brukt, men her er det berre eit tal som blir brukt for å finne svaret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...