Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

0a7ba0e1d1416833daef3ffffac686eb.png

Hvordan går man fra linje 2 til linje 3? Ser at en tar kvadratroten av 9a^2 som er felles for de to, men hvordan gjør de all cosinus/sinus om til |sint * cost| ? Virker ikke så ufattelig vanskelig, men finner ikke rette identiteter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Bare faktoriser ut sin^2cos^2 fra hvert av leddene.

 

Hva står du igjen med om du faktoriserer med den faktoren (dvs. tar den ut av begge ledd under rottegnet og setter den utenfor en parantes)? Deretter tar du kvaddratroten av uttrykket du står igjen med.

 

la sin(x) = y og cos(x) = w

 

Da har du:

 

SQRT (y^2*w^2) = +/- yw.

 

Den negative verdien er sikkert uaktuell.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

 

Hvordan går dem fra 2. til 3. linje? Ser at kvadratroten av 9a^2 er 3a som de har satt utenfor, men hvordan omgjør dem cosinus/sinus til det absoluttverdiuttrykket?

 

Her lønner det seg å tenke litt.

 

Som du ser i oppgaven så skal du beregne en lengde, de er som oftest positive. Så vi forkaster den negative roten.

 

Se for deg en funksjon,

chart?cht=tx&chl=f(x) \in [-a,b]. \ a,b \in \mathbb{R}^+ .

 

Da har vi, for alle x,

chart?cht=tx&chl=+\sqrt{f(x)^2} \ > \ 0.

 

På den andre siden kan vi ikke si at

chart?cht=tx&chl=f(x) > 0.

 

Derfor må vi altså slenge på en absoluttverdi:

 

chart?cht=tx&chl=\sqrt{f(x)^2} \ = \ | f(x) | \

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+51232

Hei,

 

jeg skal løse det lineære systemet, slik at jeg finner verdien a slik at systemet har ingen løsninger, nøyaktig en og/eller uendelig mange,


x + 2y + z = 2
2x - 2y + 3z = 1
x + 2y - az = a



Likninger med 3 ukjente går helt fint å løse, men denne gangen blir det bare krøll på grunn av den ukjente a.

Litt starthjelp hadde vært fint!

Lenke til kommentar

Er det riktig at tallfølgen ((-1)^n)/n konvergerer mot null til tross for at den er alternerende? Tenker intuitivt at det ikke spiller noen rolle om den alternerer siden grenseverdien går mot null og null ikke har fortegn uansett. Derimot spiller det en rolle hvis grenseverdien ikke er null, siden du da får to grenser med ulikt fortegn. Ikke sant?

Lenke til kommentar

Hei,

 

jeg skal løse det lineære systemet, slik at jeg finner verdien a slik at systemet har ingen løsninger, nøyaktig en og/eller uendelig mange,

 

 

x + 2y + z = 2

2x - 2y + 3z = 1

x + 2y - az = a

 

 

 

Likninger med 3 ukjente går helt fint å løse, men denne gangen blir det bare krøll på grunn av den ukjente a.

 

Litt starthjelp hadde vært fint!

 

 

 

husker ikke helt!

men hva med å finne determinanten til 3x3 matrisa (M)...så vurdere fra den...

der

|M| = 6a + 6

Lenke til kommentar

Holder på med trigonometriske funksjoner, og lurer på hva det betyr når x ∈ [-1, 1]

Tidligere har def. mengden blitt oppgitt i pi. Hvordan vet jeg hvor jeg skal finne løsningene når det tall som dette?

 

Det betyr at av alle løsningene du finner, så skal du bare velge de som er mellom -1 og 1.

Lenke til kommentar

Er det riktig at tallfølgen ((-1)^n)/n konvergerer mot null til tross for at den er alternerende? Tenker intuitivt at det ikke spiller noen rolle om den alternerer siden grenseverdien går mot null og null ikke har fortegn uansett. Derimot spiller det en rolle hvis grenseverdien ikke er null, siden du da får to grenser med ulikt fortegn. Ikke sant?

Riktig. Du kan også tenke at både den negative underfølgen og den positive underfølgen konvergerer mot det samme punktet. Dette er en måte å si at følgen konvergerer til det felles punktet på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Holder på med trigonometriske funksjoner, og lurer på hva det betyr når x ∈ [-1, 1]

Tidligere har def. mengden blitt oppgitt i pi. Hvordan vet jeg hvor jeg skal finne løsningene når det tall som dette?

 

Pi er jo berre eit tal, så det er i grunn ingen forskjell. Det kunne stått 3.1415... i staden for Pi og 6.2831... i staden for 2Pi.

 

Eit alternativ er at det kan stå oppgitt i grader, eks: [0º, 360º]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...