Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som kan forsøke å forklare hvordan jeg skal tenke på chart?cht=tx&chl=\cos^2 (x) og chart?cht=tx&chl=\sin^2 (x)? Forstår enhetssirkelen greit, og vet at cos og sin til vinkelen x, er snakk om forholdet mellom sidene i en rettviklet trekant. Men klarer ikke helt å skape et bilde i hodet av hva et uttrykk som chart?cht=tx&chl=\cos^2 (x) faktisk innebærer.

 

Eneste jeg har fått med meg er at når en f.eks deriverer et brøkuttrykk (der det i neveren da blir etter definisjonen chart?cht=tx&chl=g(x)^2 ), så vil det ikke skrives som chart?cht=tx&chl=(\sin(x+2))^2 men som chart?cht=tx&chl=\sin^2(x+2).

Endret av blured
Lenke til kommentar

Eg har forstått det slik at fourier-rekkja til f(x) skal konvergere mot f(x) med uendeleg mange ledd. Samstundes har eg forstått det slik at viss f(x) berre er definert på 0 < x < L, så kan vi velje om vi vil utvide funksjonen til å bli en like funksjon eller odde funksjon. Like og odde funksjonar gir høvesvis cosinus- og sinusrekkjer.

 

Men viss eg no tek f(x) = x som eit døme, der 0 < x < L, og ser på cosinus- og sinusrekkjene, så begynner eg å undre.

 

post-149802-0-78787100-1446195389_thumb.gifpost-149802-0-74087300-1446195397_thumb.gif

 

Cosinusrekkja til venstre, sinusrekkja til høgre. f(x) = x

 

Cosinusrekkja inneheld eit konstantledd, og det gjer ikkje sinusrekkja. Viss både cosinus- og sinusrekkja skal konvergere mot f(x), så må jo også cosinus- og sinusrekkja konvergere mot kvarandre når dei får uendeleg mange ledd. Men dette kan jo aldri skje, det ser ein jo på grafen. Cosinusrekkja har jo eit konstantledd, for svarte. Dette gjer meg svært usikker når eg reknar på dette stoffet. Det kan verke som om det slettest ikkje er likegyldig om eg vel å utvide funksjone til å bli like eller odde.

Lenke til kommentar

 

 

Ok, så oppsumert: chart?cht=tx&chl=\cos^2 x = (\cos x)^2, da begge betyr chart?cht=tx&chl=\cos x \times cos x. Takktakk, (burde kanskje konkludert med det selv, men greit å være helt sikker).

 

Matematikere liker å være så tvetydig som mulig, men fremdeles være entydig.

 

For eksempel, chart?cht=tx&chl=f^3(x) = (f(x))^3 mens chart?cht=tx&chl=f^{(3)}(x) = f^{\prime \prime \prime}(x)

 

 

Kan ikke chart?cht=tx&chl=f^3(x) også bety chart?cht=tx&chl=f(f(f(x)))?

 

 

Om det er sant, så har jeg aldri sett det. Nøstede funksjoner har jeg bare sett definert ved eksempelvis chart?cht=tx&chl=f(g(x)) = (f \circ g)(x) eller i ditt tilfelle chart?cht=tx&chl=f(f(f(x))) = (f \circ f \circ f)(x). Men denne notasjonen blir jo åpenbart vanskelig å skalere.

Lenke til kommentar

I ein logistisk vekstmodell for lemenpopulasjonen pa Gullfjellet er lemenpopulasjonen y(t) gitt ved fylgjande differensiallikning: dy/dt = 1/ 3000 y(6000 − y), der tida t vert målt i år.

 

a) Kva er bærekapasiteten til lemenpopulasjonen på Gullfjellet? Kva er vekstrata dy/dt til populasjonen når der er 2000 lemen i fjellet?

 

Er bærekapasiteten 6000, da dette er B i formelen for logistisk vekst? Eller må jeg regne ut noe for å finne bærekapasiteten? Isåfall, hvordan løser jeg det? Når jeg skal finne vekstrata dy/dt, setter jeg bare inn y=2000?

Lenke til kommentar

3^2x-12*3^x+27=0

 

Her trodde jeg at man skal bruke andregradsformelen slik at A=6, B=-36 0g C=27.

Da får jeg helt feil svar enn det som står i fasiten, som sier x=1 eller X=2.

Håper noen vet hva jeg har gjort feil.

 

Det stemmer at man kan bruke den formelen, men ikke slik du gjør det. Du prøver jo å løse 6x^2-36x+27=0, men det stemmer ikke med oppgaven, du kan ikke bare gange sammen de tallene og få en tilsvarende andregradsligning. Men hvis du bruker substitusonen u=3^x så får du en andregradsligning du kan løse.

Lenke til kommentar

Total omsetning i en butikk er på 100 000. 

 

Vare A: Innpris 100, utpris 115 (brutto 15%)

Vare B: Innpris 100, utpris 50 (brutto -50%)

 

Gitt at 97% av salget er av vare A og 3% er av vare B, hvordan regner man seg frem til gjennomsnittlig brutto?

 

Ren logikk tilsier at det er en så liten andel med dårlig brutto av totalen at den ikke påvirker stort, men hvordan går man frem?

 

Any?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...