Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et kanskje litt banalt spørsmål, men hvis man blir spurt om når f er voksende og avtagende...lurer de på om når f'(x) < 0/ f'(x) > 0 eller kan f'(x)=0 også?

 

Det er vel vanlig å regne en funksjon som voksende hvis f'(x)>=0 og strengt voksende hvis f'(x)>0. Men jeg mener å huske at "voksende" ikke er helt presist definert og også kan bety strengt voksende ...

Lenke til kommentar

 

Et kanskje litt banalt spørsmål, men hvis man blir spurt om når f er voksende og avtagende...lurer de på om når f'(x) < 0/ f'(x) > 0 eller kan f'(x)=0 også?

 

Det er vel vanlig å regne en funksjon som voksende hvis f'(x)>=0 og strengt voksende hvis f'(x)>0. Men jeg mener å huske at "voksende" ikke er helt presist definert og også kan bety strengt voksende ...

 

Jeg er også veldig usikker på om de mener strengt eller monotont voksende

Lenke til kommentar

Voksende betyr bare strengt voksende når ordet strengt står foran. Da jeg hadde matte (R1/R2) på vgs, var tommelfingerreglen at vi alltid skulle ha med topp- og bunnpunkter (og terasse, forsåvidt) i intervallene når vi ble spurt om når en funksjon var voksende/avtakende.

 

Som sagt, selv om dette kanskje er den vanlige definisjonen så er det ikke 100% presist.

Lenke til kommentar

Lærer om logaritmelikninger i matematikken, og sitter litt fast akkurat nå.

 

Likning:

log(6-x)=2logx, så løser jeg videre

 

6-x = x2

0 = x+ x - 6

 

Jeg bruker abc-formelen på å finne x og får løsningene

x=2

x=-3

 

Fasiten forteller at løsningen er 2, dvs. x=2

 

Hvorfor det? Når jeg setter -3 inn i likningen får jeg log9 på begge sider?

 

Er det jeg har skrevet under mulig?

log(6-x) = log6-logx = log6/logx

Lenke til kommentar

Lærer om logaritmelikninger i matematikken, og sitter litt fast akkurat nå.

 

Likning:

log(6-x)=2logx, så løser jeg videre

 

6-x = x2

0 = x+ x - 6

 

Jeg bruker abc-formelen på å finne x og får løsningene

x=2

x=-3

 

Fasiten forteller at løsningen er 2, dvs. x=2

 

Hvorfor det? Når jeg setter -3 inn i likningen får jeg log9 på begge sider?

 

Er det jeg har skrevet under mulig?

log(6-x) = log6-logx = log6/logx

 

Du kan ikke ta logaritmen til et negativt tall, ergo er ikke x=-3 en gyldig løsning. 2log(-3)=log((-3)^2)=log(9) er da heller ikke en gyldig overgang.

 

Det siste du skriver er ikke riktig. Det i midten er lik det siste, men det første er ikke det,

.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

 

Lærer om logaritmelikninger i matematikken, og sitter litt fast akkurat nå.

 

Likning:

log(6-x)=2logx, så løser jeg videre

 

6-x = x2

0 = x+ x - 6

 

Jeg bruker abc-formelen på å finne x og får løsningene

x=2

x=-3

 

Fasiten forteller at løsningen er 2, dvs. x=2

 

Hvorfor det? Når jeg setter -3 inn i likningen får jeg log9 på begge sider?

 

Er det jeg har skrevet under mulig?

log(6-x) = log6-logx = log6/logx

 

Du kan ikke ta logaritmen til et negativt tall, ergo er ikke x=-3 en gyldig løsning. 2log(-3)=log((-3)^2)=log(9) er da heller ikke en gyldig overgang.

 

Det siste du skriver er ikke riktig. Det i midten er lik det siste, men det første er ikke det,

.

 

2log(-3)=log((-3)^2)=log(9)  - Hvorfor stemmer ikke dette?

 

lgx= lg(x2

 

Hvis x=-3, blir jo x2=9, og da tar man logaritmen av et positivt tall?

Lenke til kommentar

Vil anbefale deg å ikke se seg blind på ordboksdefinisjoner.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Multiplikasjon

 

Edit: Vi har også det mindre brukte begrepet "multiplikand".

Du sier noe. Jeg har egentlig alltid betegnet multiplikander i et regnestykke som faktorer og fikk egentlig litt sjokk når jeg leste snl definisjonen. Den viste seg å stemme med de fleste engelske kilder jeg søke opp. I mange av de engelske kildene sto det ikke ekplisitt at faktorer ikke kunne være desimaltall, men det var ingen eksempler med faktorer som desimaltall og det var egentlig grunn til at jeg stilte mitt spørsmål.

 

Jeg gjorde en matteoppgave der jeg skulle avgjøre om noen mononymer var faktorer i x^5. Alternativene var x^1, x^3 og x^7.

Siden x^1*x^4 og x^3*x^2 og x^7*x^-2 alle ble x^5 tenkte jeg at alle var faktorer, men det viste seg å være feil fordi x^7 ikke ga et 'heltall/helvariabel' som kvotient hvis jeg gjorde x^5/x^7, de to andre to gjorde derimot det. Derfor var alle faktorer utenom x^7.

Siden matte er et presisjonsfag så er det veldig vitkig at alle snakker samme 'språk' så jeg ble litt overfiksert på å finne ut hva andre mener faktorer er, hva som er den offisielle definisjonen er og hva i såfall man kaller desimaltall man multipliserer med, kan kalles om de ikke er faktorer.

Lenke til kommentar

Du kan kalle dem faktorer som er skalert med en koeffisient, om du vil. Det er entydig nok å kalle dem faktorer, spør du meg. Eller multiplikand om du tror det blir noen forvirring.

 

Poenget med å kalle noe "faktorer" er for å implisere at det er mengder som multipliseres med hverandre. Det er vanlig å spesifisere hvilken type mengde dette dreier seg om, dersom det er essensielt. Om ikke taes det for gitt at mengden kan være variabler, integer, reelle tall, brøk, imaginære tall eller hva som helst som regneoperasjonen "multiplikasjon" er definert for.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...