Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Driver med diff.likninger.. Når jeg skriver karakteristisk likning, og skal finne to reelle røtter... Hvordan vet jeg hvilke av tallene som skal være r1 og r2?

Eller har det ikke noe å si?

har ikke noe å si...

Endret av Janhaa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må rett og slett sette f(x) = 0 og regne. Jeg kan ikke basert på den grafen der klare å se om og evt. hvor funksjonen har et nullpunkt. f(x) er en brøk, så den kan bare være null når telleren er 0 (uten at nevneren er 0). Siden chart?cht=tx&chl=4x^2 - 28x = 4x(x - 7), så må x = 7 da være det eneste nullpunktet. Da regner jeg med du finner intervallet ditt.

Huff. Jeg er helt blank på dette. Nå har jeg regnet ut med noen andre tall (oppgaven bytter nummer stadigvekk) og har jo klart å finne ut når telleren er 0. Det er ved x=9 i mitt tilfelle nå. Hva gjør jeg da for å finne intervallet? Er sikkert veldig banalt, men jeg har ikke gjort matte på¨en god stund...

Skrevet (endret)

edit: sliter med å få skrevet inn stykket skikkelig

 

Står skikkelig fast på denne ligningen. Noen som kan hjelpe?

 

√x+6=1+3√x

 

(både x og 6 skal stå under rottegnet)

Endret av PingoPride
Skrevet

Huff. Jeg er helt blank på dette. Nå har jeg regnet ut med noen andre tall (oppgaven bytter nummer stadigvekk) og har jo klart å finne ut når telleren er 0. Det er ved x=9 i mitt tilfelle nå. Hva gjør jeg da for å finne intervallet? Er sikkert veldig banalt, men jeg har ikke gjort matte på¨en god stund...

Gav ikkje oppgåva fire alternative intervall? Då er det jo berre å sjå kva av dei intervalla som inneheld verdien 9.

Skrevet

Lurer litt på dette med kontrapositivt bevis. Hvordan gjør man hvis det er to premisser:

"chart?cht=tx&chl=x er rasjonalt, mens chart?cht=tx&chl=y er irrasjonalt chart?cht=tx&chl=\Rightarrow \frac x y er irrasjonalt"

Er dette ekvivalent med

"chart?cht=tx&chl=\frac x y er rasjonalt chart?cht=tx&chl=\Rightarrow x er irrasjonalt, mens chart?cht=tx&chl=y er rasjonalt" ?

 

Skrevet

Ah lol. Lurer på om jeg klarer å komme gjennom denne testen i det hele tatt. Det ene intervallet passet jo da, med det dere sier. (8,10).

 

Jeg må virkelig finne noen å jobbe med på fremtidige øvinger...

Skrevet

edit: sliter med å få skrevet inn stykket skikkelig

 

Står skikkelig fast på denne ligningen. Noen som kan hjelpe?

 

√x+6=1+3√x

 

(både x og 6 skal stå under rottegnet)

 

(Da skriver du gjerne en parentes rundt x+6 :))

 

Hva skjer om du opphøyer begge sidene i andre? (Husk på kvadratsetning på høyre side)

Skrevet

Vil dere snille mattemennesker hjelpe meg denne og? Regner med det er squeeze teoremet som skal i nytte, men ser ikke helt hvordan og hva jeg skal.

 

 

post-102350-0-60930400-1378036000_thumb.png

Skrevet

Du vet at det alltid er slik at f(x) er mindre eller lik p(x), og at f(x) alltid er større eller lik q(x). I praksis betyr det at verdien av f(x) alltid befinner seg mellom disse to polynomene, ikke sant? Hva er grenseverdien av p(x) og q(x) når x går mot 6?

  • Liker 2
Skrevet

Ah. Lol. Hadde regna på det, men fikk feil. Ser at jeg har skrevet av oppgaven feil i boka mi. Får jo y=-15 på begge to. Er det bare -15 oppgaven vil at jeg skal svare?

Skrevet

Oppgava ber deg finne grenseverdien. Har du forstått hva skviseteoremet sier? Det kan være en god idé å tegne en figur av disse to polynomene. Ser du hva som er nødt til å gjelde for en hver funksjon (samme hvilken) som skal oppfylle at f(x) er mellom q(x) og p(x)?

  • Liker 2
Skrevet

Har tegna begge i Geogebra, og funnet ut at de legger seg inntil hverandre i (6,-15). Det betyr vel at f(x) og må legge seg mellom disse i det punktet? Da er vel lim(x->6) for F(x) = -15?

Skrevet

Begynner å gå litt greiere nå. Men sliter fortsatt med en del av oppgavene.

 

F.eks. denne. Finner ikke noe godt eksempel i boka jeg sammenligne med heller.

 

Jeg har f(x)=x^3+x-13 og lim(x->1) for h(x)=11.

 

Så skal jeg finne

lim(x->1) for f(h(x))

Skrevet (endret)

Jeg sliter og litt med notasjonen på en del ting. Hvordan kan jeg best løse denne? Burde jeg se det ganske enkelt hva som er riktige alternativer, eller må jeg regne på det?

 

post-102350-0-25415700-1378039287_thumb.png

Endret av Knewt
Skrevet

Du kan skrive om kravene til at
chart?cht=tx&chl= f(a) - g(a) \leq 3 og chart?cht=tx&chl= f(b) - g(b) \geq 4
Fra dette kan du konkludere med at f og g kan ha alle verdier fra og med 3 til og med 4 på intervalet.
Så kan du etter dette begynne å krysse ut de alternativene som åpenbart er galt.

TEGN TEGN TEGN =)

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Du kan skrive om kravene til at

chart?cht=tx&chl= f(a) - g(a) \leq 3 og chart?cht=tx&chl= f(b) - g(b) \geq 4

Fra dette kan du konkludere med at f og g kan ha alle verdier fra og med 3 til og med 4 på intervalet.

Så kan du etter dette begynne å krysse ut de alternativene som åpenbart er galt.

 

TEGN TEGN TEGN =)

 

Ja, problemet er at jeg ikke ser hva som kan være galt.. Er ganske blank på denne. Og hva skal jeg tegne?

 

EDIT: Posta denne på matematikk.net-forumet og. Kanskje en-eller-annen luring kommer med et svar som gjør at jeg får en aha-opplevelse og skjønner hva jeg skal. Haha :p

 

EDIT2:: Tror jeg kanskje skjønte det. Vil svaret være 2. og 3. alternativ?

Endret av Knewt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...