Gå til innhold

Skandaløs lansering av SimCity (Win)


Anbefalte innlegg

Angrerett gjelder ikke "varer der selve leveringen har medført at de ikke kan leveres tilbake".

 

Bare fint om ting er i orden i EULAen :)

 

Vet dog ikke om jeg klarer å være helt enig i at punkt B invokeres.

Når EA trekker tilbake lisensen for et produkt som krever online-tilgang har man i praksis levert produktet tilbake. At man så kan ta kopi av filene for å forhindre at de blir slettet har egentlig ingen praktisk betydning i så måte.

 

Jeg klarer vansklig å se at intensjonen bak den setningen er å gjøre det umulig å angre et produkt hvor tilgangskontroll forhindrer illegitim utnyttelse etter produktet er, etter alle praktiske formål "levert tilbake".

 

Jeg tror neppe jeg klarer i bli enig med deg i at EA har alt på det tørre når de nekter Nordmenn å angre kjøp som er ingått i Origin.

 

Det faller vel ned til tolkningen av hva det vil si å bryte forseglingen.

Formålet med setningen er klart; å forhindre at det blir tatt kopier av produktet. Dette formålet bortfaller, når det er effektiv DRM i spill, slik som her.

 

Jeg skal ikke hevde at jeg har rett, men dette er min forståelse, så får du heller unnskylde meg for å være litt dum :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- 8/10- SKANDALØST, PITCHFORKS, ALLE MÅ GÅI swear to god.
Jeg står fremdeles 100% bak anmeldelsen jeg skrev, om det var den du siktet til. Det er synd at lanseringsproblemer hindrer så mange fra å spille et glimrende spill.

 

Jeg vil nå heller kalle det et design valg en lanseringsproblemer, noe som gjør at du bør ta det i betraktning.

Lenke til kommentar

Får berre tru at slik stor negativ omslutning om spelet fører til at dei tenker seg godt om før dei gjer det samme i framtida.

 

Haha, det kommer aldri til å skje. Vi så akkurat det samme med for eksempel Diablo 3, og vi kommer til å se akkurat det samme med andre populære spill som krever at man er online. Det folk må lære seg er at spill ikke alltid fungerer optimalt på release, fordi det i bunn og grunn er fysiske mennesker som lager spillene, og det er fysiske mennesker som har ansvar for å ordne nok serverplass til alle og skal sørge for at alt fungerer optimalt. Det er derfor vi sitter med Dag 1-patches, for eksempel. Det er ingen som vet hvor mye serverplass de kommer til å trenge, så i beste fall kan de anslå noe basert på forhåndsbestillinger, betatesting og så videre. Problemet er at om de leier for mange servere betaler de i dyre dommer for ting ingen bruker, og leier de for få sitter vi igjen med sinte forbrukere som ikke for logget inn. Derfor vil det beste alltid være å gi dem noen dager, så ting får stabilisert seg. Men folk syter jo og klager når de ikke får ting på dagen, så da sitter vi igjen med en diskusjon som dette, dessverre. Bare vent til neste hypede MMO, så får vi garantert alt dette i reprise. Jeg tipper det blir når Elder Scrolls Online kommer, men det kan raskt skje tidligere også.

Lenke til kommentar

Hahahahahah xD ler meg skakk.Den samtalen med kunde støtta er bare epic. Perfekt eksempel på hvor jævlige EA er mot kundene sine. Ærlig talt, dette kan da ikke fortsette... Dette må ta slutt..Også, om du må fjærne deler av produktet ditt får at det skal fungere, så er det noe veldig, veldig galt.

 

Det er en skandale på hvor dårlig EA oppfører seg mot kundene sine. Tviler på at jeg noensinne kjøper fra de igjen... Skjønner ikke hvorfor andre gjør det heller for å så sette igang med grininga når det ikke funker.

Endret av Bakken91
Lenke til kommentar
Det er ingen som vet hvor mye serverplass de kommer til å trenge
Det at de ikke vet hvor mye servere de trenger er et valg de har gjort, ikke en teknisk begrensning. Det er teknisk mulig å begrense antall solgte spill tilsvarende serverkapasiteten. Men da ville de jo ikke fått solgt like mange spill, og det å selge mange spill er jo en rett de har, ikke sant?
Lenke til kommentar

Vennesystemet i SimCity virker helt uferdig. Etter vår erfaring fungerer det bare nå og da. Det synkroniserer seg heller ikke med Origin. Videre fungerer ikke private regioner, siden det ikke går an å invitere noen inn i dem. Det kan jo hende det skyldes serverproblemer, men ironien var i går stor i meldingen "SimCity is better with your friends" :D, når vi uten hell hadde brukt hele dagen på å prøve å spille sammen.

 

 

Om spillet var verdt pengene vet jeg ikke ennå - må få spilt spillet slik det er ment å spilles først, men regner med at det blir kjekt.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Det faller vel ned til tolkningen av hva det vil si å bryte forseglingen.

Formålet med setningen er klart; å forhindre at det blir tatt kopier av produktet. Dette formålet bortfaller, når det er effektiv DRM i spill, slik som her.

 

Jeg skal ikke hevde at jeg har rett, men dette er min forståelse, så får du heller unnskylde meg for å være litt dum :)

Så vidt jeg kan se har det ikke vært noen saker om dette oppe hos FTU, så vi kan nok bare ha våre egne tolkninger. Så får man se når første saken kommer opp hvem som har rett :)

 

Min tolkning er at "forseglingen" er brutt når du laster ned programvaren. Uansett om spillet krever konstant oppkobling til internett eller ikke, så vil det være den mest naturlige tolkningen i mine øyne. Om du kjøper fysisk pakke med SimCity fra Komplett, så er angreretten borte når du bryter forpakningen. Her også kan de jo like enkelt hindre deg i å spille, siden det er krav om konstant oppkobling.

 

Men noen helt bestemt fasit tror jeg ikke vi har på hvem av oss som har rett. Jeg har opplevd før at f.eks. FTU er uenig med meg i hva som er logisk :p

Lenke til kommentar

Men, det er jo ikke mulig å teste hvorvidt produktet virker før du har "pakket" det opp og brutt diverse forseglinger.

 

Om du kjøper en komfyr på elkjøp er det da slik at du mister retten til å heve kjøpet når du har pakket ut varen ? Nei, og hvorfor skal det være annerledes med et spill ?

 

Men, jeg vil enda en gang si at juss/kjøpslov ikke er min sterke side.

Endret av firberblad
Lenke til kommentar

 

Dette har sansyndligvis ikke noe med stress testing å gjøre, heller at de ikke ønsker å ha serverkapasitet til å dekke behovet den første uken.

 

Utifra erfaring fra mmo spill vet vi at belastingen første uke vil være milvis forran normal belastning fra de som vil spille spillet over lengre tid, og de negative konsekvensene er ikke på noen måte store nok til å tenke på det, spesielt siden så mange gamere vet dette og verst av alt godtar det.

 

Man skalerer ikke systemene sine til høyest mulig load, det koster for mye, og siden ingen utgiver vil ta prisen på å lage systemer for dynamisk skalering enda vil vi nok ikke se noen forskjell i fremtidige titler heller.

 

Den garantien fra EA kommer fra en mellomleder i drift avdelingen som kreativt tolker tilbakemeldingen fra teknikeren sine.

 

Fortsatt et brudd på kjøpsloven som er strengt ulovlig. Og de nekter refunds som også er ulovlig. De tror de kan herje som de vil fordi de er et amerikansk firma men de må følge norske og europeiske lover.

Lenke til kommentar

Men, det er jo ikke mulig å teste hvorvidt produktet virker før du har "pakket" det opp og brutt diverse forseglinger.

 

Om du kjøper en komfyr på elkjøp er det da slik at du mister retten til å heve kjøpet når du har pakket ut varen ? Nei, og hvorfor skal det være annerledes med et spill ?

 

Men, jeg vil enda en gang si at juss/kjøpslov ikke er min sterke side.

For å ta det veldig enkelt, så er det annerledes med spill og programvare fordi loven spesifiserer at det skal være sånn :)

Lenke til kommentar

Ganske latterlig. Dro i gang opplæringsbiten, ble kastet ut pga server. Tenkte "faen heller" og forsøkte å dra igang BF3 siden jeg tydeligvis hadde fått ny DLC. Der var det også problemer pga. PB.

 

Det er alt for mye infrastruktur for disse EA-spillene til at det er noen som helst selvfølge at det skal fungerer bra i "alle" situasjoner. Noe skit må man forvente, men jeg skjønner ikke hvorfor de skal lage flere problemer enn nødvendig.

 

Når det gjelder spill er det mye som var bedre før, og det gjelder spesielt "de store".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...