Gå til innhold

Skandaløs lansering av SimCity (Win)


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte SimCity nå nettopp og hensikten med å kjøpe en digital versjon er at jeg kan laste ned med en gang og spille. Men det stod "you purchase will be reviewd and may take up to 48 hours".

 

Hva i alle dager er dette? Det er ikke ofte jeg kjøper fra Origin men det ser ut som det blir siste gang. Jeg får ikke en gang muligheten til å angre på kjøpet fordi det ikke vises i historikken. Alt jeg har er en kvittering fra paypal transaksjonen.

 

Hvorfor får jeg ikke tilgang til den digitale versjonen med en gang jeg har betalt? Hvor lang tid tar det å få tilgang?

 

EDIT:

Tok kontakt med EA helpdesk chat og ga de ordrenummeret og spurte om de kunne hjelpe. Men fikk beskjeden "the order is waiting to be cleared and it might take a couple of hours before you receive the unlock code, sorry about that". Nå husker jeg hvorfor jeg kun bruker Steam for dette er en merkverdig praksis. De eneste spillene jeg har på Origin er ME3 og SWTOR og det spørs om ikke de blir de eneste.

 

Når man kjøper et spill via en nedlastingstjeneste så er jo hele hensikten at man skal få tilgang til produktet når pengetransaksjonen er utført og ved PayPal skjer det øyeblikkelig.

 

 

EDIT2:

"Speaking of the devil", det virker som det hjalp å prate med kundeservice for så snart jeg var ferdig med å skrive editen ovenfor så dukket det opp i origin klienten. Greit for andre å vite. Ta kontakt via chat og purr så kommer det.

 

Downloading :)

 

And, yup, Im a sucker for bying it hehe.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At du går ut i 110 og oppfører deg som en drittsekk mot en kundeserviceansatt, og krever ting du langt i fra har krav på etter noen lov som er gjeldende for ditt kjøp, vil selvsagt ikke gi deg noen ekstra goodwill. Du får svar ut fra de reglene og prosedyrene en 1st line agent har fått.

 

Skulle gjerne visst hvor du har det fra at jeg oppfører meg som en drittsekk mot en kundeserviceansatt. Du har hele loggen foran deg, eksakt hvor i det jeg kommuniserte til kundeservice oppførte jeg meg som en dritt?

 

Jeg HAR krav på å få refundert penger når jeg har betalt for noe som ikke virker. Hvis de ikke oppfyller det kravet så HAR jeg MULIGHETEN til å ta det gjennom VISA sine garantier. Det kan være jeg ordla meg litt feil og skrev "fraud" i den chatten og heller burde skrevet "refund", men det betyr likevel ikke at EA skal kunne true med å sperre hele min Origin konto.

 

Jeg avsluttet til og med chatten med at jeg ga dem en uke på å ordne opp før jeg tok det videre med kortselskapet. Er det å oppføre seg som en drittsekk?

 

Den PCI-sertifiseringen du snakker om har ingenting med dette å gjøre, jeg har selv implementert en betalingsløsning for kunde med både Visa og Mastercard så jeg vet godt hva kravene for dette er.

 

Nei, takke meg til, det riktige for EA i denne saken ville være å legge seg paddeflate og refundere pengene samt slette spillet fra min Origin konto. Uavhengig av om det var lastet ned eller ikke, det kan jo uansett ikke spilles (hverken med eller uten servere).

Lenke til kommentar

Jeg HAR krav på å få refundert penger når jeg har betalt for noe som ikke virker. Hvis de ikke oppfyller det kravet så HAR jeg MULIGHETEN til å ta det gjennom VISA sine garantier. Det kan være jeg ordla meg litt feil og skrev "fraud" i den chatten og heller burde skrevet "refund", men det betyr likevel ikke at EA skal kunne true med å sperre hele min Origin konto.

Nei, du har ikke krav på øyeblikkelig refusjon, som var det du ba om. Angrerett for kjøpet finnes det ikke noen fasit på, siden det ikke finnes noen automatikk i at du skal kunne prøve programvare kjøpt online. Det finnes heller ikke noen rettighet om refusjon for feil uten at selger får prøve å utbedre den først.

 

Og selvfølgelig gjorde de deg oppmerksom på at kontoen din ville sperres om det kommer inn en rapport om "fraud". Om du ikke evner å forstå den enorme forskjellen på "fraud" og "refund", så tviler jeg sterkt på at du har hatt noe med PCI å gjøre.

 

Det finnes så langt to eksempler på at EA har truet med å stenge Origin-konto. Din og en amerikaners. Begge to sa de ville rapportere "fraud" til EA, noe som helt naturlig vil føre til at kontoen sperres mens påstanden om svindel undersøkes.

Endret av TEE
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg kjøpte SimCity nå nettopp og hensikten med å kjøpe en digital versjon er at jeg kan laste ned med en gang og spille. Men det stod "you purchase will be reviewd and may take up to 48 hours".

 

Hva i alle dager er dette? Det er ikke ofte jeg kjøper fra Origin men det ser ut som det blir siste gang. Jeg får ikke en gang muligheten til å angre på kjøpet fordi det ikke vises i historikken. Alt jeg har er en kvittering fra paypal transaksjonen.

 

Hvorfor får jeg ikke tilgang til den digitale versjonen med en gang jeg har betalt? Hvor lang tid tar det å få tilgang?

 

EDIT:

Tok kontakt med EA helpdesk chat og ga de ordrenummeret og spurte om de kunne hjelpe. Men fikk beskjeden "the order is waiting to be cleared and it might take a couple of hours before you receive the unlock code, sorry about that". Nå husker jeg hvorfor jeg kun bruker Steam for dette er en merkverdig praksis. De eneste spillene jeg har på Origin er ME3 og SWTOR og det spørs om ikke de blir de eneste.

 

Når man kjøper et spill via en nedlastingstjeneste så er jo hele hensikten at man skal få tilgang til produktet når pengetransaksjonen er utført og ved PayPal skjer det øyeblikkelig.

 

 

EDIT2:

"Speaking of the devil", det virker som det hjalp å prate med kundeservice for så snart jeg var ferdig med å skrive editen ovenfor så dukket det opp i origin klienten. Greit for andre å vite. Ta kontakt via chat og purr så kommer det.

 

Downloading :)

 

And, yup, Im a sucker for bying it hehe.

Interessant å lese.

Jeg, som deg er en stor fan av Steam, og foretrekker også det fremfor Origin. Noen ganger er man dog nødt til å benytte Origin (SimCity, BF3, ME3, osv.)

 

Allikevel har alle kjøpene mine på Origin gått gjennom like fort som på Steam, så dette var noe nytt for meg. Dersom kjøp kan ta opp til 48 timer å verifisere, så er det min mening at dette går 100% imot en av de mest fristende faktorene ved "digitalt kjøp", nemlig "INSTANT ACCESS". :hm:

Lenke til kommentar

(...) Dersom kjøp kan ta opp til 48 timer å verifisere, så er det min mening at dette går 100% imot en av de mest fristende faktorene ved "digitalt kjøp", nemlig "INSTANT ACCESS". :hm:

 

Det kan ta opp til 48 timer avhengig av betalingsløsning, vi må huske at USA som er det største markedet lever i steinalderen når det kommer til bankene.

Lenke til kommentar

Snodig hvordan Origin sliter med dette, Men Steam ikke gjør det da. Det tar omtrent ett sekund fra jeg trykker kjøp, til jeg har spillet i lista mi. Om Steam, GMG, GOG og Uplay klarer dette, så kan man ikke beskylde bankene i USA for problemet.

 

Bankene i USA er grunnen til at de sier 48 timer, det skal skje tilnærmet Instant, og det gjør det også i de fleste tilfeller. Men det er millioner av feil eller tregheter som kan skje som brukeren aldri får beskjed om.

 

At man ikke får levert spill med en gang man har tastet inn betalingsmetode kan skje på steam, gmg, gog og uplay også.

Lenke til kommentar

At man ikke får levert spill med en gang man har tastet inn betalingsmetode kan skje på steam, gmg, gog og uplay også.

 

Kan du gi noen eksempler på at dette noen gang har skjedd? Med deg eller andre? Eller enda bedre, kan du gi eksempler på at det skjer såpass ofte at Origin ikke lenger kan klandres for deres dass dårlige kundeservice? Mine 250+ spillkjøp på Steam har aldri tvunget meg til å vente før jeg får et spill som allerede er utgitt.

 

Se for deg at du går inn på Rema, plukker opp noen salathoder, går til kassa, setter inn kortet og trykker inn koden. "OK", sier kassadama. "Nå kan du komme tilbake om opp til 48 timer og hente salathodet, etter at vi har fått godkjenning av banken at pengene er overført". Dette skjer ikke i matbutikker i Norge og det skjer ikke i USA. Da burde det ikke skje med spillbutikker heller, enten de er på internett eller ei.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Kan du gi noen eksempler på at dette noen gang har skjedd? Med deg eller andre? Eller enda bedre, kan du gi eksempler på at det skjer såpass ofte at Origin ikke lenger kan klandres for deres dass dårlige kundeservice? Mine 250+ spillkjøp på Steam har aldri tvunget meg til å vente før jeg får et spill som allerede er utgitt.

Ja det kan jeg,

steam: http://forums.steamp...d.php?t=1337993

gog: http://www.gog.com/f...t_download_game

 

Der er ett eksempel fra 2 butikker, like mange som vi har for origin...

 

edit: "steam bought game doesn't show up" ga 296 000 000 treff, "origin bought game doesn't show up" ga 123 000 000 treff, så, virker til å være ganske så vandlig hva?

 

Se for deg at du går inn på Rema, plukker opp noen salathoder, går til kassa, setter inn kortet og trykker inn koden. "OK", sier kassadama. "Nå kan du komme tilbake om opp til 48 timer og hente salathodet, etter at vi har fått godkjenning av banken at pengene er overført". Dette skjer ikke i matbutikker i Norge og det skjer ikke i USA. Da burde det ikke skje med spillbutikker heller, enten de er på internett eller ei.

 

På pizzabakeren kan jeg ta ut kortet rett etter at jeg har tastet in koden, på rema 1000 tar det vandligvis 5-10 sekunder før betalingen blir godkjent, på den lokale butikken bort i gata har det skjedd at det tok flere minutter å registrere en betaling. En gang var betalingsterminalene uten nett så jeg måtte vente på at personen bak kassa ble lært opp i hvordan skrive ut kvitering som jeg måtte signere...heldigvis var jeg der for å signere eller så måtte jeg kansje ventet opp til 48 timer før nettet til betalingsterminalene var oppe igjen.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

Ja det kan jeg,

steam: http://forums.steamp...d.php?t=1337993

gog: http://www.gog.com/f...t_download_game

 

Der er ett eksempel fra 2 butikker, like mange som vi har for origin...

 

edit: "steam bought game doesn't show up" ga 296 000 000 treff, "origin bought game doesn't show up" ga 123 000 000 treff, så, virker til å være ganske så vandlig hva?

 

Google treff er ikke det samme som bevis eller eksempler. Jeg søkte nettopp "Hitler had a horse penis" og fikk 11.900.000 - tolv millioner - hits. Men greit nok, den Steam tråden du linket til viser at flere folk har hatt enkelte problemer med at spill ikke har havnet i biblioteket deres. Men disse er enkelte problemer blant millioner av kjøp hvert år. Det er ikke standard praksis. De er anomalier og unntak til en regel som er ganske solid. Det jeg synes er langt mer hårreisende i forumtråden du linket til, er hvordan Steam Support tilsynelatende ikke har giddet å svare disse menneskene på mange dager. Udugelig.

 

På pizzabakeren kan jeg ta ut kortet rett etter at jeg har tastet in koden, på rema 1000 tar det vandligvis 5-10 sekunder før betalingen blir godkjent, på den lokale butikken bort i gata har det skjedd at det tok flere minutter å registrere en betaling. En gang var betalingsterminalene uten nett så jeg måtte vente på at personen bak kassa ble lært opp i hvordan skrive ut kvitering som jeg måtte signere...heldigvis var jeg der for å signere eller så måtte jeg kansje ventet opp til 48 timer før nettet til betalingsterminalene var oppe igjen.

 

Den eneste gangen du var i "nærheten" av å kanskje måtte vente 48 timer, var når det var noe feil med terminalen til butikken, og den som jobbet der ikke visste hvordan han/hun skulle ta det på Visa-delen av kortet, hvor du blir trukket i ettertid.

 

Så igjen, med EA's Origin er dette standard praksis, det skyldes ikke en feil i betalingsterminalen. Det kan ikke sammenlignes. Ja bankene kan være treige, men mens "alle andre" har funnet alternativer til dette (feks å sette opp en "regning" som trekkes fra kontoen din umiddelbart og ankommer butikken så raskt som mulig, men du får spillet tilgjengelig med en gang, før butikken har fått pengene sine i den andre enden), har ikke EA klart å gjøre noe. Det er kunden som blir straffet, fordi EA ikke gidder å finne en bedre løsning. Igjen, jeg skjønner at det kan ta tid før penger overføres og slike ting. Men når alle andre har funnet (mer eller mindre fungerende) løsninger på denne utfordringen, så er det ikke tilgivelig at EA ikke har gjort det. De er en bedrift. Om de ønsker å holde seg konkurransedyktige, så må de kunne holde seg frempå. Ikke henge langt etter alle konkurrentene, slik de gjør i dag.

Lenke til kommentar

(...)Så igjen, med EA's Origin er dette standard praksis, det skyldes ikke en feil i betalingsterminalen.(...)

 

Det er da på ingen måte standard praksis, vi har enda ikke et eneste eksempel på at noen har måtte vente lengre enn noen timer. 48 timer er hva policyen sier, og uten å ha lest steam TOS er jeg sikker på at det er en tilsvarende tekst der. Dette er fordi begge tjenestene bruker 3. part betalingsløsninger, det er mulighet for at mange feil skjer og derfor har den en policy som gir dem 48 timer for å rette eventuelle problemer.

 

http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=1137014

jeg kan gi nye linker for hver post jeg lager i denne tråden, at betaling tar tid er noe som kan skje i alle løsninger.

Lenke til kommentar

Det er da på ingen måte standard praksis, vi har enda ikke et eneste eksempel på at noen har måtte vente lengre enn noen timer. 48 timer er hva policyen sier, og uten å ha lest steam TOS er jeg sikker på at det er en tilsvarende tekst der. Dette er fordi begge tjenestene bruker 3. part betalingsløsninger, det er mulighet for at mange feil skjer og derfor har den en policy som gir dem 48 timer for å rette eventuelle problemer.

 

http://forums.steamp...d.php?t=1137014

jeg kan gi nye linker for hver post jeg lager i denne tråden, at betaling tar tid er noe som kan skje i alle løsninger.

 

Jeg er ikke uenig, men jeg sier bare at disse eksemplene viser til bugs og problemer med Steam sin tjeneste. Det handler ikke så mye om at spillene kommer sent, men at et problem har oppstått hvor pengene har blitt trukket, men spillet ikke har blitt registrert som kjøpt hos Steam i det hele tatt. Ikke får de har maset på kundeservice og slikt kommer spillene.

 

Men fair enough, som du sier så har det vel ikke skjedd at folk har måttet vente så lenge som 48 timer før de får spillet. Jeg synes bare det er snodig at når man får spillet umiddelbart med Steam (igjen, med mindre det skjer et problem - uansett hvor ofte eller sjelden), så er det standard praksis at man ikke får spillet fra Origin før etter 10 minutter, 30 minutter, to timer eller mer.

Ti minutter er ikke noe å klage over, men det er bare det faktum at man ikke vet hvor lang tid det tar. Med Steam skal det i utgangspunktet skje umiddelbart. Som sagt har det skjedd umiddelbart med hvert Steam kjøp jeg personlig har gjort, i alle fall. Og Steam lister at jeg har over 260 "spill" akkurat nå (inkludert DLC'er og annet fjas). Med Origin har jeg måttet vente en stund hver gang. Det er jo derfor folk blir så sinte når det skjer, fordi de ikke er vant med det og ikke føler at det er riktig.

Lenke til kommentar

Det kan ta opp til 48 timer avhengig av betalingsløsning, vi må huske at USA som er det største markedet lever i steinalderen når det kommer til bankene.

Jeg fikk beskjed om at det kunne ta opptil 48 timer hvis jeg brukte paypal eller kredittkort. Merkverdig nok fikk jeg spillet med en gang etter jeg hadde chattet med EA support etter kun 30min. Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...