Gå til innhold

Bør Norge legalisere prostitusjon?


  

82 stemmer

  1. 1. Bør prostitusjon være lovlig?

    • Ja
      67
    • Nei
      9
    • Vet Ikke
      6


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Greia er at det kan øke i omfang. Altså at det finnes en mulighet for at det mer blir menneskehandel fordi markedet åpnes opp for prostituerte og flere vil da tvinges til prostitusjon.

 

Grunnen til at menneskehandel er mer utbredt innen prostitusjon enn i f.eks vaskeri og bygg - og anleggsbransjen er at prostitusjon ikke anses som et legitimt yrke og har svært mye stigma omkranset seg, som igjen medfører at alt utføres bak lukkede dører, og er derfor mye mer attraktivt for kriminelle.

Lenke til kommentar

Hva har det med saken å gjøre?

Det var du som trakk inn deres begrensede muligheter som moment i saken. Så det må du nesten fortelle meg.

 

Vi kan ikke gå på tvers av vår egen overbevisning som et slags veldedighetsprosjekt. Blir noe lovlig, er det fordi vi blir enige om at det bør være lovlig. Overalt.

Vi går ikke på tvers av vår egen overbevisning, i hvert fall ikke av min, bare av noens overbevisning. 100% oppslutning har vi ikke om noe i samfunnet.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg synes at det burde godkjennes med tydelige rammer, som at man f.eks skal jobbe for et brodell/byrå. Dvs kunde betaler til arbeidsgiver og den prostituerte fikk lønn derfra. Her burde det også lages regler som beskytter både den prostituerte og kunden i form av vold, smitte, betaling osv..

 

Slik Norge holder på nå er helt bak mål og skitner til bybildet, jeg (voksen gutt på 25 år) synes det er direkte plagsomt å gå hjem alene med alle de innpåslitne "selgerne"

Lenke til kommentar

Du er helt sikker på at det bare er derfor?

Det synes jo åpenbart at kriminelle driver med ting for å tjene penger. Penger tjener de mest av når de ikke har legale konkurrenter (som narkotika og prostitusjon), eller der de legale konkurrentene er overpriset (som alkohol). Og når det finnes begrensninger (tollkvoter og innvandringsstopp) eller reguleringer (hestekjøtt).

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Greia er at det kan øke i omfang. Altså at det finnes en mulighet for at det mer blir menneskehandel fordi markedet åpnes opp for prostituerte og flere vil da tvinges til prostitusjon.

 

Denne studien undersøker nettopp dette: http://www2.lse.ac.u...ous-REVISED.pdf

 

Fra konklusjonen:

 

Det er fortsatt ulovlig? Burde vi ikke også ulovliggjøre biler da? For det øker risikoen for en ulykke?

Lenke til kommentar

Det var du som trakk inn deres begrensede muligheter som moment i saken. Så det må du nesten fortelle meg.

 

 

Vi går ikke på tvers av vår egen overbevisning, i hvert fall ikke av min, bare av noens overbevisning. 100% oppslutning har vi ikke om noe i samfunnet.

 

Geir :)

Selvfølgelig ikke. Men nå var det heller ikke det jeg mente. "Vi" kan ikke tillate noe vi egentlig mener er feil fordi det skjer verre ting andre steder, skal noe tillates må det være fordi "vi" mener det er riktig.

 

Det handler ikke så mye om en gitt befolknings manglende muligheter, som at prostitusjons-"yrket"s posisjon tiltrekker seg de ressurssvake (som alltid vil finnes). Det finnes helt sikkert sterke, flotte mennesker som velger å selge sex også.

 

Det synes jo åpenbart at kriminelle driver med ting for å tjene penger. Penger tjener de mest av når de ikke har legale konkurrenter (som narkotika og prostitusjon), eller der de legale konkurrentene er overpriset (som alkohol). Og når det finnes begrensninger (tollkvoter og innvandringsstopp) eller reguleringer (hestekjøtt).

Geir :)

Det er helt klart en fristende tanke å etablere flere lovlige konkurrenter til svarte markeder, men det er ikke så enkelt.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Spørsmålet er jo om "vi" faktisk mener det er feil. Det er ikke så enkelt å si, siden mange av argumentene mot prostitusjon er vikarierende, som nettopp at det angivelig oppmuntrer til menneskehandel.

 

Nå tviler jeg ikke på at dobbeltmoralen er sterk her: Om en av mine egne barn sa de ville prostituere seg ville jeg neppe jublet høyt. Men det gjør det ikke åpenbart at det kollektive vi er mot at folk får prostituere seg. Vi er mot "følgeskadene", men det er noe annet.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Spørsmålet er jo om "vi" faktisk mener det er feil. Det er ikke så enkelt å si, siden mange av argumentene mot prostitusjon er vikarierende, som nettopp at det angivelig oppmuntrer til menneskehandel.

 

Nå tviler jeg ikke på at dobbeltmoralen er sterk her: Om en av mine egne barn sa de ville prostituere seg ville jeg neppe jublet høyt. Men det gjør det ikke åpenbart at det kollektive vi er mot at folk får prostituere seg. Vi er mot "følgeskadene", men det er noe annet.

 

Geir :)

Det var jo selvfølgelig med utgangspunkt i at "vi" er enige (la oss si det er flertall) om noe. Da er det ikke riktig å gå på direkte akkord med dette for å bøte på en urett som foregår andre steder.

Hvis vi synes prostitusjon er galt, kan vi ikke tillate det bare fordi vi ønsker å skape et trygt arbeidsmiljø for prostituerte i Ungarn. Vi må først synes prostitusjon er greit.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Prostitusjon burde bli legalisert fordi at det er en jobb det også. Så lenge folk er villige til, ja kanskje til og med ønsker, å betale for sex, så kommer prostitusjon til å være en jobb. Derfor burde det bli sett på som et yrke på lik linje med rørleggere osv.

 

I tillegg så er det sant at land der prostitusjon/kjøp av sex ikke er kriminalisert, er det mye enklere å få ordnet menneskehandelen. Og vi vet at Norge har et ganske stort problem når det gjelder menneskehandel. Det vil bli lettere og fikse, dersom vi legaliserer prostitusjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prostitusjon burde bli legalisert fordi at det er en jobb det også. Så lenge folk er villige til, ja kanskje til og med ønsker, å betale for sex, så kommer prostitusjon til å være en jobb. Derfor burde det bli sett på som et yrke på lik linje med rørleggere osv.

 

I tillegg så er det sant at land der prostitusjon/kjøp av sex ikke er kriminalisert, er det mye enklere å få ordnet menneskehandelen. Og vi vet at Norge har et ganske stort problem når det gjelder menneskehandel. Det vil bli lettere og fikse, dersom vi legaliserer prostitusjon.

 

På LIK linje med rørlegger? Skal vi legge inn prostitusjons-linje på VGS også da eller?

Lenke til kommentar

Tja, vil nå heller tro at mange fattige land ser prostitusjonstrafikk fra rike land som helst ser at det markedet blir eksportert.

 

Hvis det blir legalisert, så kan det også opprettes fagforeninger, og interne reguleringer som gjør det til et like velstående, og like respektert yrke som de fleste andre yrker.

 

Edit: Og hinter du til at trygdede spesielt, ikke bør kunne benytte seg av prostituerte? Slik jeg ser det, så er det nå heller mer sannsynlig at det er behov der. F.eks. for de som generelt ikke er i stand til å ta seg av seg selv.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Det var jo selvfølgelig med utgangspunkt i at "vi" er enige (la oss si det er flertall) om noe. Da er det ikke riktig å gå på direkte akkord med dette for å bøte på en urett som foregår andre steder.

Hvis vi synes prostitusjon er galt, kan vi ikke tillate det bare fordi vi ønsker å skape et trygt arbeidsmiljø for prostituerte i Ungarn. Vi må først synes prostitusjon er greit.

Fair nok, om du synes det. Det er ikke mitt mål å bøte på noe som helst, annet enn det meningsløse i at "vi" skal bestemme over andres moral og handlinger som ikke skader andre. Om jeg synes prostitusjon er greit er forsåvidt irrellevant, så lenge den prostituerte og hans/hennes kunde synes det, og ingen av dem gjør det under tvang fra hverandre eller tredjeperson.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...