Gå til innhold

Bør Norge legalisere prostitusjon?


  

82 stemmer

  1. 1. Bør prostitusjon være lovlig?

    • Ja
      67
    • Nei
      9
    • Vet Ikke
      6


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg satt faktisk akkurat og tenkte på et eksempel med renholdsbransjen, som vi vel kan være enig i er et lavstatusyrke, til ingen forkleinelse for utøverne (se for deg en annen "møkkajobb" om dette provoserer). I dag er det gjerne sånn at samfunnet sier "beklager, det blir nok vaskejobb på deg" til de som ikke kommer så langt med skole og karriere. Dette er noe helt annet enn "beklager, du må nok selge kjønnet ditt". Prostitusjon er en desperat siste utvei for mange av de det gjelder, og en legalisering vil ikke endre på dette.

 

Prostitusjon har vært mer legitimt enn det er i dag, og vil sikkert bli det igjen i fremtiden, men i dagens kultur er dette kjempeproblematisk. Jeg tror at hvis det en dag blir legalisert, vil det være fordi det faller seg helt naturlig, ikke fordi vi tvinger det gjennom.

 

Selv om det er slik at man må ta en møkkajobb, er det bedre for både vaskekjerringer og prostituerte at de får jobbe i trygge omgivelser i henhold til arbeidsmiljøloven, ha et stillingsvern og få en lønn som er mulig å leve på, enn at de må vaske og hore rundt i mørke smug uten å være beskyttet av lovverket. Men selv for de som ikke har noen utdannelse, finnes det andre alternativer enn prostitusjon hvis det er noe man absolutt ikke vil gjøre.

 

Jeg vil mene at detfaller seg naturlig med legalisering nå, for dagens lovverk rundt prostitusjon fungerer lite tilfredsstillende for noen parter i samfunnet, bortsett fra moralister som kan godte seg over at de begrenser og vanskeliggjør situasjonene til andre mennesker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eller rett og slett følger sin egen samvittighet, som kanskje er vanskelig å legitimere i dag hvor alt skal relativiseres. Og, om prostitusjon i det hele tatt kan kalles et yrke, synes jeg det er et langskudd å nevne det i samme åndedrag som andre yrker. Det er i så fall noe helt for seg selv. Jeg tror ikke man med hånden på hjertet kan si at det ikke er noe annet enn yrkesutøvelsen som skiller prostitusjon fra for eksempel renhold.

Lenke til kommentar

Hvorfor er prostitusjon noe for seg selv? Man bruker kroppen sin til å gjøre et arbeid mot vederlag, akkurat som vaskekjerringer, massører, elektrikere og en hel haug andre yrkesaktive gjør.

 

Så lenge det er frivillig for begge parter, hvorfor skal staten bestemme hva som er godt nok grunnlag for å dele kjønnsorganet sitt med en annen?

Endret av Zarac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og vil ikke si det er ett gyldig argument, tror heller ikke folk vil bli bli presset i stor grad til prostitusjon, du kan ikke pressene en vegetarianer til å bli slakter f.eks.

 

Det er faktisk et veldig gyldig argument. I Nederland har det vært et problem at folk fra øst-europa og afrika blir presset til prostitusjon av kriminelle organisasjoner; http://www.irishtimes.com/newspaper/world/2012/0317/1224313471972.html

 

Forandrer ikke det faktum at prostitusjon burde være lovlig, men er noe å tenke på. Australia og Nz har ikke så vidt meg bekjent dette problemet, Tyskland vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Ikke noe i veien med prostitusjon i kontrollerte former (regelmessig helsesjekk inkludert, da det er en utsatt aktivitet). Syns ikke det er statens ansvar å moralisere rundt hva slags aktivitet enkeltindivider velger for å tjene penger. At det foregår kriminell utnyttelse i deler av næringen er i mine øyne ikke et tilstrekkelig argument for å forby hele greia, noe mer enn barnearbeid i Asia er et argument for å kriminalisere hele klesindustrien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke påstå at ha voldsom kunnskap om temaet, men jeg skulle tro lovlig og trygt sexsalg på ett mer skikkelig bordell relativt kjapt ville utkonkurert Nigerianerne og knarkerne som faktisk blir tvunget ut i prostitusjon. Så måtte man selvfølgelig ført streng kontroll for å sikre at det ikke var snakk om menneskesmugling eller tvang.

 

Da ser jeg egentlig ingen andre problemer enn det prinsipielle rundt hvorvidt prostitusjon er galt eller ikke, og det synes jeg egentlig hver enkelt kjøper/selger må ta stilling til selv. Jeg klarer fint å være i Nederland uten å kjøpe sex, og har ingen planer om å gjøre det om det skulle blitt lovlig i Norge. Jeg tror ikke etterspørselen plutselig ville eksplodert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener at bordeller bør legaliseres. Grunnen er at vi da kan sørge for at prostituerte får jobbe under noenlunde kontrollerte forhold. Vi ser at sexkjøpsloven ikke fungerte etter sin hensikt. Salg og kjøp av sex kommer nok alltid til å forekomme, derfor bør vi passe på at det salget som forekommer skjer under kontrollerte forhold.

 

 

Synes Danmark går foran med et godt eksempel, da prostituerte nå er et eget yrke. De kan melde seg inn i fagforeninger, evt. starte egne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja. Fordelene med dette er mange og kjente og har blitt inngående diskutert i flere tråder. Uansett om man ønsker å kjøpe sex eller kun har de prostituertes ve og vel i tankene, så er legalisering svaret. Forbud er kun svaret hvis man verken ønsker å kjøpe sex eller bryr seg om de prostituerte, men ønsker å begrense synligheten mest mulig.

 

Nå har vi heller ikke et forbud, men noe midt i mellom som på den ene siden legger opp til sexkjøp ved at det er lov å selge men som på den andre skal bøtelegge det. Hensikten med loven - som er bedre enn virkningen - blir heller ikke forstått av den jevne politimann eller borger, og man ser utallige eksempler på feil bruk av loven der prostituerte blir diskriminert. Det er også overraskende mange som fortsatt tror det hele er lovlig, eller at både kjøp og salg er ulovlig.

 

Scenarioet der NAV ber noen bli prostituert er for usannsynlig til å kunne brukes som et argument. De som jobber med arbeidsformidling har det som oppgave å se hvem som passer til hvilke jobber og ville aldri fått en slik jobb hvis man ikke forstår at enkelte yrker kun egner seg for visse personligheter. På samme måte ville man aldri presset en innesluttet person inn i en jobb som selger, fordi man vet det ikke vil fungere uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor er prostitusjon noe for seg selv? Man bruker kroppen sin til å gjøre et arbeid mot vederlag, akkurat som vaskekjerringer, massører, elektrikere og en hel haug andre yrkesaktive gjør.

 

Så lenge det er frivillig for begge parter, hvorfor skal staten bestemme hva som er godt nok grunnlag for å dele kjønnsorganet sitt med en annen?

Det tror jeg du skjønner. Ville du selv like gjerne vært hore som rørlegger? Virkelig? Seksualitet er det mest private vi har. Kravet på et privatliv er nedfelt i menneskerettene. Ens seksualitet er et område ingen skal inn i uten fullstendig samtykke. Derfor er prostitusjon helt spesielt.

 

Det er like mye snakk om frihet til ikke å dele kjønnsorganet sitt. Det er det dere som er så skråsikre ikke tenker så mye på. Frihet, ikke bare til å gjøre, men også å frastå. Det er minst halvparten av regnskapet, og det er derfor dette ikke er så lett. Hva skal veie tyngst, friheten til de som ønsker å prostituere seg, eller til de som ønsker å la være? Alt jeg sier er at dette ikke er noe enkelt spørsmål. De som sier noe annet tar feil.

 

Scenarioet der NAV ber noen bli prostituert er for usannsynlig til å kunne brukes som et argument.

Hvem har fremlagt det scenariet?

Lenke til kommentar

Det er faktisk et veldig gyldig argument. I Nederland har det vært et problem at folk fra øst-europa og afrika blir presset til prostitusjon av kriminelle organisasjoner; http://www.irishtime...4313471972.html

 

Forandrer ikke det faktum at prostitusjon burde være lovlig, men er noe å tenke på. Australia og Nz har ikke så vidt meg bekjent dette problemet, Tyskland vet jeg ikke.

 

Det skjer uansett? Og det er ulovlig? Og hvorfor skal det plutselig bli lovlig og blir ulovlig innvandrer og jobber her ulovlig for prostitusjon er lovlig? Det forandrer ikke faktum at de er like ulovlig som de var tidligere.

Lenke til kommentar

Hva skal veie tyngst, friheten til de som ønsker å prostituere seg, eller til de som ønsker å la være? Alt jeg sier er at dette ikke er noe enkelt spørsmål. De som sier noe annet tar feil.

Må det være noen motsetning? Vi kan forby tvang uten å forby prostitusjon. Da tar vi vare på friheten til begge grupper. Det er selvsagt praktiske problemer med å identifisere tvang i dette markedet. Så nei, jeg er ikke blandt dem som sier det er enkelt.

 

Men problemstillingen gjelder på så mange områder: Skal friheten til de som ikke vil drikke forsvare alkoholforbud, for å ta et eksempel som har vært prøvet og som tydelig feilet? Skal vi nekte jenter å gå i korte skjørt, fordi vi vet at noen av dem vil bli voldtatt?

 

Generelt mener jeg at vi skal straffe gjerningsmannen i en konkret sak, ikke potensielle ofre kollektivt for å hindre gjerningsmannen et marked.

 

Geir :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kravet på et privatliv er nedfelt i menneskerettene.

 

Retten til å velge yrke selv er også nedfelt i menneskerettighetene.

 

 

Det er like mye snakk om frihet til ikke å dele kjønnsorganet sitt. Det er det dere som er så skråsikre ikke tenker så mye på. Frihet, ikke bare til å gjøre, men også å frastå. Det er minst halvparten av regnskapet, og det er derfor dette ikke er så lett. Hva skal veie tyngst, friheten til de som ønsker å prostituere seg, eller til de som ønsker å la være? Alt jeg sier er at dette ikke er noe enkelt spørsmål. De som sier noe annet tar feil.

 

Hvilken relevans har dette når man ikke ser noen som helst positiv effekt ved å forby verken salg eller kjøp av sex?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken relevans har dette når man ikke ser noen som helst positiv effekt ved å forby verken salg eller kjøp av sex?

"Man" har ikke så mange argumenter å skryte av.

Må det være noen motsetning? Vi kan forby tvang uten å forby prostitusjon. Da tar vi vare på friheten til begge grupper. Det er selvsagt praktiske problemer med å identifisere tvang i dette markedet. Så nei, jeg er ikke blandt dem som sier det er enkelt.

 

Men problemstillingen gjelder på så mange områder: Skal friheten til de som ikke vil drikke forsvare alkoholforbud, for å ta et eksempel som har vært prøvet og som tydelig feilet? Skal vi nekte jenter å gå i korte skjørt, fordi vi vet at noen av dem vil bli voldtatt?

 

Generelt mener jeg at vi skal straffe gjerningsmannen i en konkret sak, ikke potensielle ofre kollektivt for å hindre gjerningsmannen et marked.

 

Geir :)

Generelt, kanskje. Men dette er en spesiell sak.

Den leken med å overføre tankegangen direkte til andre saker og la konsekvensene fly fritt, er for enkel. På alle de andre områdene du nevner har vi, som vi er nødt til å gjøre her, bestemt oss for hvor grensen skal gå. Spørsmålet er, igjen, hvilken rett som skal veie tyngst. Hadde prostitusjon vært et høystatusyrke, som siviliingeniør, ville problemet vært mye mindre. Det er ingen sak å unngå å bli sivilingeniør. Men prostitusjon er absolutt bånn i bøtta. Og de som er der, har begrensede muligheter.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Hvem har fremlagt det scenariet?

 

Jeg tolket det ut av følgende innlegg:

 

"Jeg satt faktisk akkurat og tenkte på et eksempel med renholdsbransjen, som vi vel kan være enig i er et lavstatusyrke, til ingen forkleinelse for utøverne (se for deg en annen "møkkajobb" om dette provoserer). I dag er det gjerne sånn at samfunnet sier "beklager, det blir nok vaskejobb på deg" til de som ikke kommer så langt med skole og karriere. Dette er noe helt annet enn "beklager, du må nok selge kjønnet ditt". Prostitusjon er en desperat siste utvei for mange av de det gjelder, og en legalisering vil ikke endre på dette."

 

Det er tross alt ikke så mange utenom NAV som kan tvinge deg til å ta en jobb - nå definerer jeg ikke ulovlig virksomhet, som tvangsprostitusjon, som en jobb - og mange vil kanskje være redde for at hvis prostitusjon blir sidestilt med andre yrker så vil man kunne bli forventet å prøve seg som prostituert hvis man f.eks. går på dagpenger eller AAP.

 

Det var nylig en sak om dette i Tyskland, der en kvinne ble tilbudt jobb som prostituert på et arbeidssøkerkontor og det ble ramaskrik til tross for at Tyskland kanskje er det landet i verden der prostitusjon er mest normalisert som et yrke. Jeg tror ikke en NAV-saksbehandler kunne hatt så lite gangsyn at han/hun foreslo noe sånt. ;)

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Det skjer uansett? Og det er ulovlig? Og hvorfor skal det plutselig bli lovlig og blir ulovlig innvandrer og jobber her ulovlig for prostitusjon er lovlig? Det forandrer ikke faktum at de er like ulovlig som de var tidligere.

 

Greia er at det kan øke i omfang. Altså at det finnes en mulighet for at det mer blir menneskehandel fordi markedet åpnes opp for prostituerte og flere vil da tvinges til prostitusjon.

 

Denne studien undersøker nettopp dette: http://www2.lse.ac.u...ous-REVISED.pdf

 

Fra konklusjonen:

On average, countries with legalized prostitution experience a larger degree of reported human trafficking inflows.

 

Naturally, this qualitative evidence is also somewhat tentative as there is no “smoking gun” proving that the scale effect dominates the substitution effect and that the legalization of prostitution definitely increases inward trafficking flows. The problem here lies in the clandestine nature of both the prostitution and trafficking markets, making it difficult, perhaps impossible, to find hard evidence establishing this relationship. Our central finding, i.e., that countries with legalized prostitution experience a larger reported incidence of trafficking inflows, is therefore best regarded as being based on the most reliable existing data, but needs to be subjected to future scrutiny. More research in this area is definitely warranted, but it will require the collection of more reliable data to establish firmer conclusions.

Endret av arcticmonkey
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...