Gå til innhold

Bør Norge legalisere prostitusjon?


  

82 stemmer

  1. 1. Bør prostitusjon være lovlig?

    • Ja
      67
    • Nei
      9
    • Vet Ikke
      6


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har vel allerede sagt alt jeg trenger å si. Som sagt mener jeg retten til ikke å være prostituert er viktigere enn retten til å kjøpe og selge sex. Dette bør gjenspeiles i lovverket. Det er kanskje ikke teknisk sett umulig å få både i pose og sekk, men er det realistisk? I motsetning til brorparten av bidragsyterne i denne tråden skal jeg derimot ikke begi meg ut på noe skråsikre spådommer om hva som vil skje hvis og dersom. Men at konsekvensene av en legalisering strekker seg lenger enn det som foregår mellom to enkeltpersoner, sier vel omtrent seg selv. Det er jo også slike konsekvenser (om enn ikke av samme type) legaliseringskoret synger om.

 

Jeg synes også det er helt i orden at to personer som er enige, gjennomfører en prostitusjonshandling. Ingen problemer med det, på samme måte som jeg ikke har problemer med at folk bruker dop eller gjør andre dumme ting som først og fremst er til skade for dem selv. Men om det bør være tillatt er faktisk et helt annet spørsmål.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Det tror jeg du skjønner. Ville du selv like gjerne vært hore som rørlegger? Virkelig? Seksualitet er det mest private vi har. Kravet på et privatliv er nedfelt i menneskerettene. Ens seksualitet er et område ingen skal inn i uten fullstendig samtykke. Derfor er prostitusjon helt spesielt.

 

Det er like mye snakk om frihet til ikke å dele kjønnsorganet sitt. Det er det dere som er så skråsikre ikke tenker så mye på. Frihet, ikke bare til å gjøre, men også å frastå. Det er minst halvparten av regnskapet, og det er derfor dette ikke er så lett. Hva skal veie tyngst, friheten til de som ønsker å prostituere seg, eller til de som ønsker å la være? Alt jeg sier er at dette ikke er noe enkelt spørsmål. De som sier noe annet tar feil.

 

Ja, jeg ville ikke hatt noe mer imot å være hore (forbholdt motsatt kjønn) enn rørlegger, men jeg er ikke så attraktiv at jeg tror at jeg ville tjent mye på det. Diskusjonen handler imidlertid ikke om meg. Det er heller ikke gitt at man ikke samtykker fordi man er prostituert.

 

Hvorfor blir ikke folk tvunget til å jobbe som rengjørere? Friheten til ikke å vaske er vel større enn friheten til å vaske? Jeg er ikke uenig i at tvang kan forekomme, akkurat som at arbeidsmiljøloven og de fleste andre lover blir brutt av og til, men det er ingen grunn til å tro at omfanget av tvang vil være større enn det for øyeblikket er. Hvis prostitusjon derimot hadde blitt anerkjent som et yrke og foregått under kontrollerte forhold, ville det vært lettere for prostituerte å stå fram og slå ned på uakseptable arbeidsforhold.

 

Greia er at det kan øke i omfang. Altså at det finnes en mulighet for at det mer blir menneskehandel fordi markedet åpnes opp for prostituerte og flere vil da tvinges til prostitusjon.

 

Denne studien undersøker nettopp dette: http://www2.lse.ac.u...ous-REVISED.pdf

 

Fra konklusjonen:

 

Sitatet ditt sier at det ikke er noe bevis for et kausalitetsforhold. Det er i beste fall en korrelasjon der og nettopp derfor er det behov for mer forskning. Men jeg har ikke lest hele studien ennå, så det skal jeg forsøke i løpet av uka.

 

På LIK linje med rørlegger? Skal vi legge inn prostitusjons-linje på VGS også da eller?

 

Jeg tviler på at fag i prostitusjon vil bli tilbudt på lang tid, selv med etter en legalisering. Men om noe, faller det vel inn under service og samferdsel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg ville ikke hatt noe mer imot å være hore (forbholdt motsatt kjønn) enn rørlegger, men jeg er ikke så attraktiv at jeg tror at jeg ville tjent mye på det. Diskusjonen handler imidlertid ikke om meg. Det er heller ikke gitt at man ikke samtykker fordi man er prostituert.

Hvorfor blir ikke folk tvunget til å jobbe som rengjørere? Friheten til ikke å vaske er vel større enn friheten til å vaske? Jeg er ikke uenig i at tvang kan forekomme, akkurat som at arbeidsmiljøloven og de fleste andre lover blir brutt av og til, men det er ingen grunn til å tro at omfanget av tvang vil være større enn det for øyeblikket er. Hvis prostitusjon derimot hadde blitt anerkjent som et yrke og foregått under kontrollerte forhold, ville det vært lettere for prostituerte å stå fram og slå ned på uakseptable arbeidsforhold.

Hvis du selv mener at prostitusjon er det samme som alle andre yrker, greit, men folk flest er nok uenige med deg. Hvis ikke hadde ikke dette vært noen diskusjon i første omgang. Utroskap ville ikke vært et tema hvis det å pule var det samme som å skru på en mutter, bare med litt andre bevegelser. Pedofili ville ikke vært et stort problem. Juling ville vært verre enn voldtekt. Det er en grunn til at store deler av verden banner med kjønnsdeler, og at "cunt" kan sies å være det styggeste ordet på engelsk. Sex er ekstremt verdiladet.

Seksualitet er en helt grunnleggende del av et menneske, og det mest private vi har. Derfor fortjener det et helt eget vern, og derfor er prostitusjon noe for seg selv.

 

Vel, Isbilen, det er der våre veier skilles. Jeg mener at det skal mye til før eventuelle potensielle bieffekter skal nekte folk retten til å bestemme over eget liv.

Geir :)

Og her er det ikke snakk om "mye"?

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Og her er det ikke snakk om "mye"?

Så langt er det fra din side "retten til ikke å være prostituert". Og ja, jeg synes det er viktig, men nei, jeg synes ikke det er "mye". Men nå er det opp til deg å gi det innhold utover "det sier seg selv".

 

Vi har alt rett til ikke å være prostituerte. Den retten forsvinner ikke om prostitusjon legaliseres. Du kan muligens føre argumenter for at sannsynligheten for at vi blir prostituerte øker med legalisering, men dersom dette er mot vår vilje så er det alt straffbart. Så kan man selvsagt diskutere hvor grensen går mellom overtalelse og tvang (inklusive å tvinges av omstendighetene.)

 

Geir :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg vil våge meg til å påstå at jeg har gitt det ganske mye innhold utover "det sier seg selv". For eksempel mitt forrige innlegg. Og vi, jeg og du, ja, vi har rett til ikke å være prostituerte. Men det er en del folk som kan få den retten ytterligere svekket om prostitusjon legaliseres - de som er i posisjon til, med eller uten tvang, å bli nødt til å selge kroppen sin. Det er viktigere å beskytte disse enn det er å legge til rette for at de som ønsker å selge kroppen sin får gjøre det. Selv om jeg i og for seg synes det er helt greit at en person selger seksuell omgang, er jeg mer i tvil om det bør være tillatt ved lov (i dagens samfunn).

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

De menneskene som ikke har noe annet valg, kan og vil prostituere seg uansett, bare under helt andre forhold, med en helt annen sikkerhet og med dårligere lønn.

 

Hvis du selv mener at prostitusjon er det samme som alle andre yrker, greit, men folk flest er nok uenige med deg. Hvis ikke hadde ikke dette vært noen diskusjon i første omgang. Utroskap ville ikke vært et tema hvis det å pule var det samme som å skru på en mutter, bare med litt andre bevegelser. Pedofili ville ikke vært et stort problem. Juling ville vært verre enn voldtekt. Det er en grunn til at store deler av verden banner med kjønnsdeler, og at "cunt" kan sies å være det styggeste ordet på engelsk. Sex er ekstremt verdiladet.

Seksualitet er en helt grunnleggende del av et menneske, og det mest private vi har. Derfor fortjener det et helt eget vern, og derfor er prostitusjon noe for seg selv.

 

Nei, prostitusjon er ikke det samme som andre yrker, men arbeidsmarkedet og etterspørselen i den bransjen fungerer på samme måte. Jeg er ikke enig i analogiene dine.

 

Jeg anerkjenner at sex for mange er verdiladet, men jeg anerkjenner ikke at denne gruppen har rett til å tvinge sin seksualmoral over på resten av samfunnet.

Endret av Zarac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nja, du har argumentert for at sex er unikt, og ikke nødvendigvis kan sammenlignes med andre jobber. Det skal jeg ikke protestere på. Men at sex er verdiladet er en ting, spørsmål er hvilke verdier vi snakker om.

 

For meg er verdiene med sex utelukkende positive, og når det allikevel er negativt er det uten unntak i forbindelse med vold og overgrep. Pedofili er ikke galt fordi det er sex, men fordi den ene parten er barn. Utroskap er galt ikke fordi sex er galt, men fordi vi mener det er galt å svike den andre i et forhold. Selv synes jeg utroskap er nokså uskyldig, men innser at de fleste er uenig med meg. Voldtekt er galt fordi det er vold, ikke fordi det er sex. Andre enn deg ville hatt en lengre liste: Mange kristne ville hatt med homofil sex som galt. En herværende hustru rynker på nesen over eldre menn sammen med unge damer. At kjønnsorganer går igjen i banning skyldes en kristen moralisme som vi godt kunne kvittet oss med, og stort sett har på andre områder.

 

Jeg mener at sex er sunt og godt, nesten uten unntak, så lenge de medvirkende er voksne og det skjer frivillig. Og er det både sunt og godt, så må det være greit å selge det. Nå er det mye vold og fornedring i prostitusjonen, men det er ikke åpenbart for meg at det skyldes sexens særstilling, og ikke at det er kriminelt.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greia er at det kan øke i omfang. Altså at det finnes en mulighet for at det mer blir menneskehandel fordi markedet åpnes opp for prostituerte og flere vil da tvinges til prostitusjon.

 

Denne studien undersøker nettopp dette: http://www2.lse.ac.u...ous-REVISED.pdf

 

Fra konklusjonen:

 

En av kildene i denne rapporten er Gunnilla Ekberg.

Dette er denne

;

http://www.youtube.com/watch?v=Q5hVlmHG8e4

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Hva har det med saken å gjøre? Vi kan ikke gå på tvers av vår egen overbevisning som et slags veldedighetsprosjekt. Blir noe lovlig, er det fordi vi blir enige om at det bør være lovlig. Overalt.

 

Du ser ut til å ha som premiss at ingen ønsker å prostituere seg. Hvis det er sant, så blir det åpenbart at i de tilfeller noen likevel prostituerer seg så er det under tvang. Da er det lett å kriminalisere, og heller ikke noe å diskutere.

 

Burde vi ikke også ulovliggjøre biler da? For det øker risikoen for en ulykke?

 

Skulle tro retten til å ikke dø veier ganske tungt ...

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar

Du ser ut til å ha som premiss at ingen ønsker å prostituere seg. Hvis det er sant, så blir det åpenbart at i de tilfeller noen likevel prostituerer seg så er det under tvang. Da er det lett å kriminalisere, og heller ikke noe å diskutere.

Jeg har da flere ganger i tråden snakket om de som ønsker å prostituere seg.

Lenke til kommentar

På LIK linje med rørlegger? Skal vi legge inn prostitusjons-linje på VGS også da eller?

Tja, isåfall vil jeg påstå at det kunne gått inn under dagens Helse-linje. En ting er i alle fall sikkert. Så lenge etterspørselen etter sex er der, vil noen være villige til å selge sex. Det er ikke alle som tar til takke med sex-dokker fra Japan, og derfor må vi i alle fall sikre at de prostituerte får sine rettigheter de også.

Lenke til kommentar

Prostitusjon burde definitivt være lovlig. Forby prostitusjon for de som ikke har norsk pass, så er alle problemer enkelt løst.

Nei. Så lenge du forbyr prostitusjon, uansett om det er mot noen eller alle, så vil folk prostituere seg. Hvis man ønsker null prostitusjon, må man sørge for at etterspørselen for sex er lik null. Og det kommer den aldri til å bli.

Lenke til kommentar

Nei. Så lenge du forbyr prostitusjon, uansett om det er mot noen eller alle, så vil folk prostituere seg. Hvis man ønsker null prostitusjon, må man sørge for at etterspørselen for sex er lik null. Og det kommer den aldri til å bli.

 

So? De vil prostituere seg selv når det er lov også? Jeg ser ikke helt argumentet ditt der. Leste du egentlig innlegget hans?

Lenke til kommentar

 

So? De vil prostituere seg selv når det er lov også? Jeg ser ikke helt argumentet ditt der. Leste du egentlig innlegget hans?

Ja. Jeg leste innlegget hans. Han sa at prostitusjon burde være lov, men forbudt for de som ikke har norsk pass. Men å forby prostitusjon for utlendinger vil ikke hjelpe, heller gjøre det enda verre enn det er i dag. Husk at det i dag er forbudt å kjøpe sex, mens å selge sex er lov.

Det er ganske få norske som ender opp som prostituerte, sammenlignet med utlendinger. Å forby utlendinger vil ikke bedre situasjonen, heller forverre den. Dersom man ønsker å få slutt på prostitusjon er eneste løsning å sørge for at ingen ønsker å kjøpe sex. Sexkjøpsloven var et forsøk på dette, men den har lite virkning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...