Gå til innhold

Dette er Dells nye UltraSharp-skjermer


Anbefalte innlegg

Det er mindre problemer horisontalt ja, i dual-screen-setup og med store skjermer er det absolutt ett problem fortsatt, og da har vi helt sett bort ifra den helt elendige vertikale innsynsvinkelen. Er det noe annet en refresh TN-paneler er gode på (teknisk)? På alle andre aspekter jeg kan komme på scorer IPS bedre, eller worst case, like bra.

Da har ikke du prøvd et ordentlig TN-panel. Vi har tre Eizo S2401/02 i familien, kan fint settes ved siden av hverandre uten merkbart tap. Dette er snakk om bedriftsskjermer til nærmere 3000 kr, de er av et helt annet kaliber enn alt du finner på f.eks. Elkjip.

TN kan også være bedre på sortnivå, og gode TN-paneler er på nivå med rimelige IPS-paneler på både fargerom og fargedybde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har ikke du prøvd et ordentlig TN-panel. Vi har tre Eizo S2401/02 i familien, kan fint settes ved siden av hverandre uten merkbart tap. Dette er snakk om bedriftsskjermer til nærmere 3000 kr, de er av et helt annet kaliber enn alt du finner på f.eks. Elkjip.

TN kan også være bedre på sortnivå, og gode TN-paneler er på nivå med rimelige IPS-paneler på både fargerom og fargedybde.

 

Jo, det har jeg, og jeg mener de er for dårlige, tapet er merkbart, i særdelshet på 27 og 30-tommere. Det er vel ingenting med teknologien TN som gir bedre sortnivå? Det finnes helt sikkert en TN-skjerm som er bedre enn de dårligste IPS-skjermene på sortnivå, men det har ikke så mye med teknologien å gjøre. Kanskje er de beste TN-panlene omtrent på linje med de mest crappy IPS-panlene på farger, men IPS er likefullt bedre på farger.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jo, det har jeg, og jeg mener de er for dårlige, tapet er merkbart, i særdelshet på 27 og 30-tommere. Det er vel ingenting med teknologien TN som gir bedre sortnivå? Det finnes helt sikkert en TN-skjerm som er bedre enn de dårligste IPS-skjermene på sortnivå, men det har ikke så mye med teknologien å gjøre. Kanskje er de beste TN-panlene omtrent på linje med de mest crappy IPS-panlene på farger, men IPS er likefullt bedre på farger.

De 27"-TN-panelene jeg vet om (1920x1080) er av dårlig kvalitet. Men hvor har du sett 30" TN-panel? Så vidt jeg vet har samltlige paneler produsert av LG, Samsung og Chimei vært IPS og VA i denne størrelsen. Jeg skulle faktisk ønske at det fantes profesjonelle TN-paneler i 30", det er ingenting i veien med TN-teknikken, det som det handler om er kvaliteten på panelet.
Lenke til kommentar

De 27"-TN-panelene jeg vet om (1920x1080) er av dårlig kvalitet. Men hvor har du sett 30" TN-panel? Så vidt jeg vet har samltlige paneler produsert av LG, Samsung og Chimei vært IPS og VA i denne størrelsen. Jeg skulle faktisk ønske at det fantes profesjonelle TN-paneler i 30", det er ingenting i veien med TN-teknikken, det som det handler om er kvaliteten på panelet.

 

Jeg har ikke sett 30 TN-panel, men med 30 er innsynsvinkel ett problem selv på IPS og VA-paneler som har bedre innsynsvinkel enn selv de beste TN-panlene. Om man mener noe er "i veien" med TN blir vel en perpektivsak, men de er dårligere teknisk på alt utenom refresh.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett 30 TN-panel, men med 30 er innsynsvinkel ett problem selv på IPS og VA-paneler som har bedre innsynsvinkel enn selv de beste TN-panlene. Om man mener noe er "i veien" med TN blir vel en perpektivsak, men de er dårligere teknisk på alt utenom refresh.

Nei det er ikke sant. De er da like gode på fargerom og fargedybde som billige IPS-skjermer (husk det er svært få som kjøper kvalitets-IPS-skjermer). Horisontal innsynsvinkel er også marginalt dårligere enn billige IPS-paneler. IPS-paneler har også generelt en overflate som kan være noe mer anstrengende å se på i lengden, Flatpanels.dk beskriver den som "krystalliserende", som er veldig godt synlig på f.eks. zr24w som jeg har brukt mye. Effekten må oppleves, jeg vil beskrive den som en slags flimring når øynene beveges i forhold til panelet, mens det er ingen flimring så lenge øynene er helt i ro. TN er definitivt bedre å se på over tid, lese nettsider og drive med tekstbehandling og regneark. Jeg vil snu på problemstillingen, hva gir en billig-IPS over et godt TN-panel? Bedre vertikale innsynsvinkler og marginalt bedre horisontal innsynsvinkel. For de fleste vil med andre ord TN-panel være et bedre kjøp, med unntak av de som driver med profesjonell bilderedigering, men da er ikke billig-IPS aktuell uansett.
Lenke til kommentar

Jeg har en Eizo S2401 stående ved siden av et Asus PA246Q. Det er markant forskjell på alle områder - til fordel for Asus. Nå stod Eizo skjermen ved siden av et rimelig Samsung TN panel før - og her var det også markant forskjell. Og Asus PA246Q kostes ikke særlig mye mer enn Eizo S2401.

 

Men nå er ikke Asus PA246Q regnet som billig IPS - sannsynligvis er det en av de beste 24'' IPS-skjermer som er laget.

 

Men jeg er ikke uenig i at for mange kan nok et TN panel være et like godt kjøp som billig IPS.

Lenke til kommentar

Vertikal innsynsvinkel er veldig viktig for meg da jeg liker å lene meg litt tilbake, så TN er utelukket for meg før jeg i det heletatt har begynt å tenke på farger og horisontal innsynsvinkel.

På et godt TN-panel er vertikal innsynsvinkel godt nok til å kunne justere høyden på skjermen og lene seg tilbake uten problemer. Det er først når du reiser deg eller snur skjermen det blir betydelig.
Lenke til kommentar

På et godt TN-panel er vertikal innsynsvinkel godt nok til å kunne justere høyden på skjermen og lene seg tilbake uten problemer. Det er først når du reiser deg eller snur skjermen det blir betydelig.

 

For tungvint. Når jeg lener meg tilbake for å slappe av, lener jeg meg tilbake for å slappe av, ikke stille på skjermen først. Jeg gidder ikke stille skjermen for å lene meg tilbake i 5 minutter.

 

IPS og VA fungerer helt fint for meg, og føler ikke noe savn når det gjelder responstid, og jeg kommer ikke til å vurdere TN neste gang jeg skal ha meg skjerm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...