Gå til innhold

– Å kalle det Mass Effect 4 ville være en bjørnetjeneste


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Ser for meg det neste Mass Effect som et FPS ala CoD. Blir nice.

 

Du vil at de skal gjøre et av tidenes mest omfattende, dyptpløyende og gjennomtenkte Sci-Fi RPG-franchise om til en simpel FPS som det går tretten på dusinet av? Ta deg ei bolle. Er det noe vi ikke trenger mer av, så er det CoD- , BF- og MW-kloner.

 

Ellers ser jeg mange her har hoppa på massesuggesjonstoget og klager over slutten på ME3 og at det liksom var nok til å kjøre hele trilogien i grøfta. I call bullshit og bandwagon-hylekor. Den var kanskje spinkel, men DLC'en rydda opp i en del og fikk trilogien til å føles bedre avsluttet. Annet enn det synes jeg ME-serien er noe av det beste som har kommet fra noe spillselskap på den siden av årtusenskiftet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det eneste Bioware gjorde var å utdype slutten litt mer. Den ble egentlig ikke endret i det hele tatt. Personlig synes jeg hele "syntetisk og organisk liv kan ikke sameksistere" var møkk teit.

 

Ridley Scott har laget intet mindre enn tre forskjellig klipp av Blade Runner. I tillegg finnes det flere versjoner klippet for TV. Under prøvevisning av filmen ble produsenten så redd for at folk ikke skulle forstå den at den teite fortellerstemmen ble lagt til for å forklare. Harrison Ford ble kalt tilbake etter at filmen var fullført for å spille inn det lydsporet. Jeg vil våge å påstå at det er bedre å endre en historie for fansen enn for ansiktsløse produsenter. Blade Runner har for lengst forlatt kult statusen og blitt en av de mest anerkjente sci.fi filmene. Makan til sammenligning. Velg et bedre eksempel neste gang.

 

Greit. Ikke verdens beste eksempel, det gikk litt fort i svingene tidligere. Klart det er en anerkjent Sci-Fi film, mente ikke at den er relativt ukjent eller noe. Uten å være en ekspert på området så kjenner jeg til mye av detaljene rundt filmen. F.eks. avgjørelsen om å legge til det lydsporet var både Scott og Ford begge imot.

 

Men nå er det ikke Blade Runner dette dreier seg om. Jeg prøvte å illustrere et poeng. Jeg kan nevne med det samme at hadde jeg jobba i film eller spill bransjen og blitt kalt en ansiktsløs produsent så hadde det ikke falt i god jord for å si det sånn.. Klart at fansen er viktige, men de som (kollektivt eller ikke) faktisk har laget dette her er ikke mindre viktige. Det blir det bare helt borti natta ulogisk for meg å mene.

 

Over til Mass Effect igjen. Når det er sagt så er jeg en av de som er fan av teorien om at Shepard var indoktrinert over en uviss tidsperiode. Teorien om at Shepard var under sterk manipulasjon av Harbinger og hallusinerte store deler (om ikke hele) spillet var og er genial, og gjør hele Mass Effect trilogien til noe spesielt og absolutt verdt å samle på. Om det ikke var hensikten, så tror jeg uansett det var meningen at slutten skulle være såpass åpen som den var. DLC'en med alternativ slutt er et resultat av klagestormen fra fansen som etter min mening ikke gjør trilogien noen tjenester.

Endret av Istapp
Lenke til kommentar

Det kan tenkes at handlingen foregår når som helst, hvor som helst og med hvem som helst. ;) Bare fordi Shepard og gjengen dro rundt i universet betyr det ikke at alle andre satt hjemme og kjedet seg. Tenk bare på f.eks historier fra andre verdenskrig, og hvor mye som egentlig skjedde der. Det var bare på én planet. Hvor mye skjer over hele universet i Mass Effect? Det neste spillet kan foregå når som helst, hvor som helst og med hvem som helst, som sagt, men selv om det skulle foregå samtidig som ME1-3 trenger det ikke bety at noe fra spillene blir nevnt. Det er mer enn nok av andre, minst like viktige ting å ta seg til andre steder. :)

Lenke til kommentar

"? Å se på det neste Mass Effect som Mass Effect 4 ville implisert at det fantes en lineær tilknytning mellom spillene, en direkte evolusjon av både spillmekanikker og historier som ble brukt i de tre første spillene [noe det ikke gjør]."

 

Skjønner ikke helt hva han mener. Så fordi Mass Effect 4 ikke er en direkte fortsettelse av Mass Effect 3, så kan det ikke hete Mass Effect 4? Damnit, jeg liker seriene mine i nummerert rekkefølge, skal de prøve seg med en Origins eller noe sånt, får de pent kalle det Mass Effect 4: Origins. Men hvis det er snakk om en spinoff blir det selvsagt noe annet. Jeg tør ikke tenke på åssen Final Fantasy-serien hadde sett ut om Square Enix skulle tatt slike tullete hensyn.

Lenke til kommentar

Her er melkinga i full gang ser jeg. Alle utviklere prøver å skvise ut oppfølgere før de nye konsollene kommer på markedet.

Det var ikke lenge siden jeg leste en artikkel hvor de intervjuet en utvikler som sa at hele spillbransjen drøyer med å lage nye IP'er og franchiser til de nye konsollene kommer ut, derfor får vi oppfølgere på oppfølgere på ps3 & xbox. Er jo naturlig å påstå at det er ingen overraskelse at de vil seile på bølgen å gi ut et nytt spill satt i et eksisterende univers siden å lage nye spill satt i nye univers blir satt på vent til neste konsollgenerasjon.

 

 

Lenke til kommentar

Trodde det nyeste Mass Effect-spillet hadde kommet jeg.

Det der er en film... ;)

 

Her er melkinga i full gang ser jeg. Alle utviklere prøver å skvise ut oppfølgere før de nye konsollene kommer på markedet.

Når skal folk lære seg hva melking betyr? At de lager en oppfølger betyr ikke at serien melkes. Tvert imot er Mass Effect-universet så stort at de kan lage tusenvis av spill som ikke har noe som helst med hverandre å gjøre om de vil. Å kalle det melking blir som å si at å lage et 2D Mario, 3D Mario, Mario Kart og Mario Party er melking.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det der er en film... ;)

 

Når skal folk lære seg hva melking betyr? At de lager en oppfølger betyr ikke at serien melkes. Tvert imot er Mass Effect-universet så stort at de kan lage tusenvis av spill som ikke har noe som helst med hverandre å gjøre om de vil. Å kalle det melking blir som å si at å lage et 2D Mario, 3D Mario, Mario Kart og Mario Party er melking.

 

HAHAH det er jo det som er melking!:p lol. Men at de melker en ide betyr ikke nødvendigvis at det er en dårlig ting? kommer ofte mye bra ut av det! som du selv sa, mario party, mario kart, mario sonic olympics osv

Lenke til kommentar

HAHAH det er jo det som er melking! :p lol. Men at de melker en ide betyr ikke nødvendigvis at det er en dårlig ting? kommer ofte mye bra ut av det! som du selv sa, mario party, mario kart, mario sonic olympics osv

Å lage fire spill i totalt forskjellig sjangre er ikke melking. Å lage et nytt Mass Effect etter ME3 er ikke melking. Melking er å bruke så kort tid som mulig på å lage et spill kun for å tjene så mye som overhodet mulig. All DLC-en til Mass Effect 2 og 3 er ren melking, men ME4 er ikke.
Lenke til kommentar

Greit. Ikke verdens beste eksempel, det gikk litt fort i svingene tidligere. Klart det er en anerkjent Sci-Fi film, mente ikke at den er relativt ukjent eller noe. Uten å være en ekspert på området så kjenner jeg til mye av detaljene rundt filmen. F.eks. avgjørelsen om å legge til det lydsporet var både Scott og Ford begge imot.

 

Men nå er det ikke Blade Runner dette dreier seg om. Jeg prøvte å illustrere et poeng. Jeg kan nevne med det samme at hadde jeg jobba i film eller spill bransjen og blitt kalt en ansiktsløs produsent så hadde det ikke falt i god jord for å si det sånn.. Klart at fansen er viktige, men de som (kollektivt eller ikke) faktisk har laget dette her er ikke mindre viktige. Det blir det bare helt borti natta ulogisk for meg å mene.

 

Over til Mass Effect igjen. Når det er sagt så er jeg en av de som er fan av teorien om at Shepard var indoktrinert over en uviss tidsperiode. Teorien om at Shepard var under sterk manipulasjon av Harbinger og hallusinerte store deler (om ikke hele) spillet var og er genial, og gjør hele Mass Effect trilogien til noe spesielt og absolutt verdt å samle på. Om det ikke var hensikten, så tror jeg uansett det var meningen at slutten skulle være såpass åpen som den var. DLC'en med alternativ slutt er et resultat av klagestormen fra fansen som etter min mening ikke gjør trilogien noen tjenester.

 

En produsent er stort sett ansiktsløs av den enkle grunn at de trekker i trådene i bakgrunnen. I filmindustrien er de kjent for å maltraktere filmer fordi noe ikke passer inn distributørens image. Det er også en stor forskjell på produsenter som aktivt involverer seg i et prosjekt fordi de har noe å tilføre og de som kun er vaktbikkjer for de store haiene. Det er disse vaktbikkjene jeg referer til som ansiktsløse. De har ikke noe kreativt å tilføre.

 

Teorien om hallusinering virket påklistret om ikke direkte søkt. Jeg synes heller ikke slutten var åpen. Den var bare et antiklimaks. Den etterlater seg også alt for mange løse tråder. Det er revnende likegyldig for meg at de endret slutten. Den ble ikke spesielt forbedret etter min mening.

 

Jeg har fullført hele trilogien og storkoste meg, men slutten er etter min mening hinsides teit. Reaperne var onde og skulle tilintetgjøres, men neida, Historieforfatteren skal lage noe skikkelig "dype" greier (i noe som i bunn og grunn er ganske b-filmaktig) og putter inn den fortapte gutten (en del av spillet jeg virkelig mislikte). Kjøss meg langt inni øregangen, Bioware.

Lenke til kommentar

Det trenger ikke finne sted hverken før, etter eller samtidig? Hvilke andre muligheter er det da? :huh:

Haha, det høres jo litt rart ut... :p Men tror ikke de mente at det ikke trenger å foregå før, samtidig eller etter på en gang. Tror heller vi må dele det opp litt, så spillet kan plasseres slik:

 

Nytt spill foregår før Mass Effect 1 - 3

Nytt spill foregår samtidig med Mass Effect 1 - 3

Nytt spill foregår etter Mass Effect 1 - 3.

 

Hvilken som helst av de er mulig, og de to andre vil dermed være utelukket. :)

Lenke til kommentar

Jeg syntes slutten på me3 var helt konge. Men jeg spilte først 3eren, holder nå på med me2, later som det er en prequel. Kommer nok til å kjøpe 1eren også når jeg er ferdig med nummer 2. Hvis det kommer enda en prequel er jo det supert det og. Etter å ha spilt nr 3 først var det mange ting jeg ikke likte med nr2, men det går greit. Jeg spiller spill for å få/oppleve en god historie, og syntes de har gjort en god jobb. Er ikke mange som har nok kunstnerisk integritet til å ta livet av mange av heltene i sine historier. Se bare på GRRM

Lenke til kommentar
Er ikke mange som har nok kunstnerisk integritet til å ta livet av mange av heltene i sine historier. Se bare på GRRM

Om du liker helter som dør bør du absolutt lese Dragonlance. Ta for eksempel Dragonlance Chronicles (Dragons of Autumn Twilight/Winter Night/Spring Dawning), Dragons of Summer Flame og War of Souls. Uten å spoile for mye er det ingen gjenlevende av de originale heltene etter War of Souls. ;) Kanskje ikke så rart, siden den foregår lenge etter Chronicles.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...