Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den gigantiske privatisttråden


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-1432

Skal ta opp Samf, Historie og 1P denne høsten og har noen spm.

 

1. Jeg bor for tiden i Oslo, men har fortsatt adresse i Østfold (Bllir et par mnd til), vil det skape noe problemer med tanke på å ta privatisteksamen i Oslo?

 

2. Stemmer det at privatister i Oslo ikke får bruke pc? Skulle gjerne brukt geogebra osv.

 

3. Når sånn ca pleier de muntlig eksamnene å være ca?

 

Nå bor jeg ikke i Oslo, men skulle da tro at det er like regler over hele landet? Jeg har meldt meg opp i et annet fylke enn jeg har bostedsadresse, registrerte meg bare som ny bruker hos privatistweb i det fylket jeg ville ha eksamen og meldte meg opp der. Da kunne jeg også krysse av om at jeg ønsket og bruke pc på matteeksamen og engelskeksamen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ta opp Samf, Historie og 1P denne høsten og har noen spm.

 

1. Jeg bor for tiden i Oslo, men har fortsatt adresse i Østfold (Bllir et par mnd til), vil det skape noe problemer med tanke på å ta privatisteksamen i Oslo?

 

2. Stemmer det at privatister i Oslo ikke får bruke pc? Skulle gjerne brukt geogebra osv.

 

3. Når sånn ca pleier de muntlig eksamnene å være ca?

 

Du får lov til å ha med deg pc på skriftlig eksamen, men kan ikke koble deg til strøm (eller internett). Kun hvis man får lov til å levere på pc får man tilgang til strøm.

 

De muntlige eksamenene er vanligvis fra midten av november og noe ut i desember etter min erfaring. Dette kan dog variere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

 

Takk for svar, hvorfor i all verden får man ikke strøm?

Fordi de er teite

 

 

Jeg skal også melde meg opp i historie i tillegg til religion men jeg er fortsatt usikker på om motivasjonen er til stede :mellow:

Det er det verste jeg har hørt!

 

Ta med full-size aggregat.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Da har jeg meldt meg på 1p og r1. Satser på en 6 og en 5 :rofl: . Vet dere om det er vits i å kjøpe den nye p boka, eller holder det med den gamle versjonen?

Noen som nevnte noe om at pensumet er endret i år. Vet ikke hvor.

Lenke til kommentar

Jeg tenker å benytte meg av 23/5regelen, og vil ta opp matematikk. Fra Vgs har jeg 1T+2T. Nå tenkte jeg å satse på toppkarakter i P, må jeg da ta både 1P og 2P eller kan jeg ta bare 2P? (På Vgs kunne man jo hoppe til 2P om man hadde 1T) Og blir i tilfelle 1T-karakteren regnet med om jeg bruker denne?

Lenke til kommentar

Da ble det Samf, Rle og historie. På tide å skaffe bøkene kanskje? Satser på at Rle og historie ikke blir så jævlig vanskelig iogmed at jeg hadde det forrige skoleår.

Får melde meg på rle og historie jeg også. Satser på at vi kan samarbeide litt :innocent: Jeg har masse nyttige samfunnsfagnotater da jeg tok det i vår og jeg var hårfint fra 6'eren om du skulle trenge.

Lenke til kommentar

Siden det er nytt bok, regner jeg med at prisen vil være høyt. Men får lete i ibook og finn. Har betalt og er småredd for at privatisteksamene skal kollidere med høgskolens eksamener.

Det er bare til å bruke den gamle boka. Fra www.sinus1p.cappelendamm.no:

Endringer i læreplanen

Endringen ble vedtatt 21.06.13, og det er derfor ikke mulig å lage ny lærebok til skoleåret 13/14. Den nye boka blir klar til høsten 2014. Men det er fullt mulig å bruke dagens bok med noen mindre tillegg som vi legger på nettsiden.

Endringer i 1P Stoff som går ut
  • Perspektivtegning
  • Gjennomsnittlig og momentan vekstfart
  • Bruk av nettbaserte forbrukskalkulatorer går ut til fordel for regneark.
Nytt stoff
  • Tall og algebra

    Elevene skal kunne forenkle fleirledda uttrykk, løyse likningar av første grad og enkle potenslikningar.

  • Økonomi

    Elevene skal vurdere forbruk, bruk av kredittkort og sette opp budsjett og regnskap ved hjelp av regneark.

  • Sannsynlighetsregning

    Elevene skal kjenne begrepene krysstabeller, venndiagram og valgtre.

  • Ordlyden er endret i en del andre hovedpunkter.
Konsekvenser for Sinus 1P
  • Kapittel 5.2, 5.3, 5.4, 5.5, 5.6 og 9.8 går ut.
  • Innen tallregning har vi laget et par nye delkapitler om flerleddede algebraiske uttrykk og om enkle potenslikninger som er lagt ut på nettet.
  • I økonomi har vi laget et nytt delkapittel om bruk av kredittkort som er lagt ut på nettet
  • I sannsynlighetsregning må elevene lære begrepene krysstabeller, venndiagram og valgtre. Vi har lagt ut noen nye delkapitler om dette på nettet.

 

Lenke til kommentar

 

Hvor kjøper dere bøker?

Nye bøker kjøper jeg som regel fra tanum.. Alltid vært billigst og raskest frakt.

 

Til dere som skal ta historie, ikke kjøp Portal-bøkene. De er de dårligste lærebøkene jeg har vært borti..

 

Støtter den og jeg kom opp i historie i 3. klasse, det ble en 3'er og tviler på at den var noe sterk hah

Lenke til kommentar

 

Hei! Har noen erfaring med muntlig eksamen i engelsk?

Ja :)

 

Hvordan foregår den? Kan du vær så snill fortelle? :) Jeg har hørt at man får en tekst/oppgave man skal forberede seg på inntil 30min. og deretter gå inn til sensorene og presentere det man har gjort. Etterpå kan de spørre om hva som helst innenfor pensum. Stemmer det, er det noe mer?

Lenke til kommentar

 

 

Hei! Har noen erfaring med muntlig eksamen i engelsk?

Ja :)

 

Hvordan foregår den? Kan du vær så snill fortelle? :) Jeg har hørt at man får en tekst/oppgave man skal forberede seg på inntil 30min. og deretter gå inn til sensorene og presentere det man har gjort. Etterpå kan de spørre om hva som helst innenfor pensum. Stemmer det, er det noe mer?

 

Det varierer nok fra sted til sted. Jeg trakk en oppgave, fikk 30 min til å planlegge presentasjonen av denne. Jeg fikk en sykt vanskelig oppgave så jeg ble helt satt ut og gjorde det ikke særlig bra på denne biten, fikk 4 på det. Deretter ble resten av tiden typ 20 min elns (jeg mister helt tak på tid og rom når jeg har eksamen) snakket jeg løst med sensor og faglærer (som forøvrig ikke var min lærer da jeg leste på egenhånd) om oppgaven og til slutt litt om alt og ingenting. Litt personlige erfaringer osv. Denne biten fikk jeg 6 på. De var sinnsykt fornøyd med 'del 2' da jeg var en helt klar 6-kandidat for dem men fordi jeg rotet sånn på 'del 1' kunne de ikke gi meg høyere enn en 5, noe som forsåvidt var mer enn hva jeg forventet så jeg sa meg fornøyd jeg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...