Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den gigantiske privatisttråden


Anbefalte innlegg

Okei, jeg har bestemt meg for å søke med 23/5-regelen, men det hadde vært fint om noen kunne sjekket logikken min. Som nevt tidligere har jeg følgende fag:

 

23/5-regel uten realfagspoeng

Naturfag: 6

Samfunnsfag: 5

Engelsk: 5

Norsk skriftlig/muntlig: 4, 4, 5

Historie: 5

Mattematikk: 5

Poeng: 48,75

Med 23/5-regelen har jeg også 8 alderspoeng, og 2 militær/studiepoeng-poeng.

Totalt: 60,75 konurransepoeng.

 

For å være sikker på å komme inn på studiet mitt trenger jeg 65 poeng. Dvs. at jeg må ha et snitt på 5.5.

Hva bør jeg satse på å få en sekser? Hva er, erfaringsmessig, allright å lese/øve seg på alene? Noen spesifikke spm;

Mattematikk:

Hvilken matte må jeg ta? Har 1MX/2MX/3MX. Holder det med å ta 1P-matten for å få en sekser ifht. 23/5-regelen?

Samfunnsfag og historie:

Muntlig eksamen? Hvor vanskelig er det å lande en sekser her, om man er sann gjennomsnittlig oppgående?

Norsk:

Ikke aktuelt å ta muntlig igjen, men hvor mye jobb/mål-rettet innsats må til for å lande en sekser på skriftlig? Forstår det slik at det er litt bingo?

Engelsk:

Skeptisk til å ta denne opp. Jeg er godt over snittet god i engelsk, men usikker på om det holder til en sekser. Erfaringer?

 

23/5-regel med realfagspoeng

Naturfag: 6

Samfunnsfag: 5

Engelsk: 5

Norsk skriftlig/muntlig: 4, 4, 5

Historie: 5

Mattematikk: 5

2MX: 5

3MX: 4

2FY: 5

3FY: 5

Totalt: 48,33

Med 23/5-regelen har jeg også 8 alderspoeng, 2 militær/studiepoeng-poeng, og 3 realfagspoeng.

Totalt: 61,33 konurransepoeng.

2KJ og 3KJ

Om jeg tar 2KJ og 3KJ, med to seksere vil jeg få: 50 poeng + ett ekstra realfagspoeng. Dvs. 64 konurransepoeng.

Det er muntlig/praktisk eksamen på 1KJ/2KJ? Hvor vanskelig er egentlig disse fagene å få en sekser i?

Forbedre to karakterer.

Forbedre 2 karakterer vil da gi meg et snitt på 5,14, som gir totalt: 65,42 poeng.

Noen som har innspill? Setter veldig pris på å få høre om andre som har erfaringer..

 

Jeg har erfaring med realfagene då kan jeg gi litt innspill der. Kjemi 1 er et fag man lærer endel nye ting som man ikke kan fra før av. Det viktigste for å lande på en 5/6 er at du forstår hva som skjer og hvorfor. Fikk selv en 6er med hard jobbing og du vil klare det med hardt jobb. Kjemi 2 derimot var mye vanskeligere enn kjemi 1, et helt nytt level. Eksamen i år var ikke så vanskelig, men det skal veldig mye til for å få en 6 der, og lettere blir det ikke med at de er strenge med sensoren( i følge min lærer fra i fjor). Som sagt, ta 6 som bonus, men heller sats på en 5 først og fremst. Fysikk 1 handler om forståelse og du vil klare deg bra her, hvis matten sitter bra.

 

Matte r1 har et stort pensum( i følge mange), men på den andre siden er eksamene ganske rett fram. Å få en 6 blir vanskelig med tanke på at de alltid gir ett eller flere idiotiske oppgaver, men 5 burde du klare. R2 er ikke så vanskelig som folk skal ha det til, men eksamen i fjor var vanskelig. Jeg var en av de som tok den og klarte en 4, sikkert flaks. Med hard jobbing så klarer du en 5. Skal selv ta r1 og r2 for å forberede dem til høsten. Lykke til !

Endret av matte geek
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Listen for sekser i norsk skriftlig lå høyt for noen år siden. Mulig det har endret seg, men "pjattefagene" samfunnsfag og historie er hvertfall mine kandidater hvis det eneste målet du har er toppkarakter. Forøvrig er det størst forbedringspotensiale i fagene du har 4 i, åpenbart. R2 og 3MX ligner endel, så det er jo et alternativ å ta opp R2 og erstatte 3MX med det (jeg tar det for gitt at dette er mulig). Personlig føler jeg nivået på R2-eksamen er rimelig lavt i forhold til hva som faktisk er pensum - du får neppe noen store overraskelser. 2MX kan også byttes ut mot R1, og når du har 3MX fra før BØR R1 være enklere for deg nå enn 2MX var da du tok det.

Strålende. Bør kanskje forsøke å forbedre samtlige mattekarakterer? Hvilke mattefag må jeg ta da? R1 og R2?

 

Skal undersøke litt nærmere hvordan eksamenen er i "pjattefagene", men tar gjerne i mot erfaringer!

 

Hm.. Altså.. det virker jo som jeg bør forbedre samtlige karakterer.. Det blir jo fort.. 7 eksamener. Det bør kanskje gå det, selv med 100% jobb.

 

 

Du listet ikke opp 1MX, men det tilsvarer vel 1T i dag. R1 og R2 er de som gir realfagspoeng, så er nok de du vil ha :)

 

Jeg vet ikke hvor mye du faktisk har tenkt å jobbe med disse fagene, men jeg vil tippe at du kan regne gjennom en hel matematikkbok på en måneds tid (da mener jeg samtlige oppgaver). Kjemibøkene jeg har bladd i har færre oppgaver, så en tre ukers tid der bør gå an der. Det samme med fysikk.

 

Om det lar seg gjøre å jobbe så intenst ved siden av en fulltidsjobb vet jeg ikke. Forøvrig anbefaler jeg å regne alle oppgavene, på årets R2-eksamen var det vanskeligste elementet av samme type som to oppgaver som er dyyypt inne i de mørkeste sidene i de blandede oppgaven i Sigma R2. De som faktisk hadde løst disse i boken scoret nok MYE på helhetsinntrykket dersom den oppgaven ble nailet på eksamen :) Forøvrig anbefaler jeg Sigma hvis du skal ha toppkarakterer, de har langt fler krevende oppgaver enn Sinus etter det jeg har sett til nå. Sinus er 'folkefavoritten' såvidt jeg kan skjønne, men på meg virker den mer tilpasset de som skal karre seg til en svak femmer eller lavere. Matematikk-serien har jeg utelukkende bladd gjennom til nå, men nivået på oppgavene er vel mellom Sinus og Sigma en plass basert på ren magefølelse.

 

 

 

 

Okei, jeg har bestemt meg for å søke med 23/5-regelen, men det hadde vært fint om noen kunne sjekket logikken min. Som nevt tidligere har jeg følgende fag:

 

23/5-regel uten realfagspoeng

Naturfag: 6

Samfunnsfag: 5

Engelsk: 5

Norsk skriftlig/muntlig: 4, 4, 5

Historie: 5

Mattematikk: 5

Poeng: 48,75

Med 23/5-regelen har jeg også 8 alderspoeng, og 2 militær/studiepoeng-poeng.

Totalt: 60,75 konurransepoeng.

 

For å være sikker på å komme inn på studiet mitt trenger jeg 65 poeng. Dvs. at jeg må ha et snitt på 5.5.

Hva bør jeg satse på å få en sekser? Hva er, erfaringsmessig, allright å lese/øve seg på alene? Noen spesifikke spm;

Mattematikk:

Hvilken matte må jeg ta? Har 1MX/2MX/3MX. Holder det med å ta 1P-matten for å få en sekser ifht. 23/5-regelen?

Samfunnsfag og historie:

Muntlig eksamen? Hvor vanskelig er det å lande en sekser her, om man er sann gjennomsnittlig oppgående?

Norsk:

Ikke aktuelt å ta muntlig igjen, men hvor mye jobb/mål-rettet innsats må til for å lande en sekser på skriftlig? Forstår det slik at det er litt bingo?

Engelsk:

Skeptisk til å ta denne opp. Jeg er godt over snittet god i engelsk, men usikker på om det holder til en sekser. Erfaringer?

 

23/5-regel med realfagspoeng

 

Naturfag: 6

Samfunnsfag: 5

Engelsk: 5

Norsk skriftlig/muntlig: 4, 4, 5

Historie: 5

Mattematikk: 5

2MX: 5

3MX: 4

2FY: 5

3FY: 5

Totalt: 48,33

Med 23/5-regelen har jeg også 8 alderspoeng, 2 militær/studiepoeng-poeng, og 3 realfagspoeng.

Totalt: 61,33 konurransepoeng.

2KJ og 3KJ

Om jeg tar 2KJ og 3KJ, med to seksere vil jeg få: 50 poeng + ett ekstra realfagspoeng. Dvs. 64 konurransepoeng.

Det er muntlig/praktisk eksamen på 1KJ/2KJ? Hvor vanskelig er egentlig disse fagene å få en sekser i?

Forbedre to karakterer.

Forbedre 2 karakterer vil da gi meg et snitt på 5,14, som gir totalt: 65,42 poeng.

Noen som har innspill? Setter veldig pris på å få høre om andre som har erfaringer..

 

Jeg har erfaring med realfagene då kan jeg gi litt innspill der. Kjemi 1 er et fag man lærer endel nye ting som man ikke kan fra før av. Det viktigste for å lande på en 5/6 er at du forstår hva som skjer og hvorfor. Fikk selv en 6er med hard jobbing og du vil klare det med hardt jobb. Kjemi 2 derimot var mye vanskeligere enn kjemi 1, et helt nytt level. Eksamen i år var ikke så vanskelig, men det skal veldig mye til for å få en 6 der, og lettere blir det ikke med at de er strenge med sensoren( i følge min lærer fra i fjor). Som sagt, ta 6 som bonus, men heller sats på en 5 først og fremst. Fysikk 1 handler om forståelse og du vil klare deg bra her, hvis matten sitter bra.

 

Matte r1 har et stort pensum( i følge mange), men på den andre siden er eksamene ganske rett fram. Å få en 6 blir vanskelig med tanke på at de alltid gir ett eller flere idiotiske oppgaver, men 5 burde du klare. R2 er ikke så vanskelig som folk skal ha det til, men eksamen i fjor var vanskelig. Jeg var en av de som tok den og klarte en 4, sikkert flaks. Med hard jobbing så klarer du en 5. Skal selv ta r1 og r2 for å forberede dem til høsten. Lykke til !

 

Tusen takk for svar, dere er kjempesnille som vil hjelpe meg!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+45613274

Slenger også ut et spørsmål. Hva tenker folk om Kjemi 1 og 2 frem til jul? Har alle de andre realfagene om det er relevant, men skal jobbe fulltid som lærling samtidig.

Lenke til kommentar

Hei! Bare et praktisk spørsmål om privatisteksamen: hvem skal man gå til for å få endret et karakter som man har forbedret eller skjer det automatisk?

Mener at man skal gi beskjed til den videregående skole en ble uteksaminert hos og så må de fikse med utbytting av karakterer. Er ikke 100% sikker men slik fungerer det for meg. Det varierer fra plass til plass og ut i fra hvilken skolebakgrunn en har så er ikke sikkert dette stemmer for deg :)

Slenger også ut et spørsmål. Hva tenker folk om Kjemi 1 og 2 frem til jul? Har alle de andre realfagene om det er relevant, men skal jobbe fulltid som lærling samtidig.

Det kan sikkert gå det om du er innstilt på det men jeg hadde aldri klart det :) Lykke til i hvert fall.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

Slenger også ut et spørsmål. Hva tenker folk om Kjemi 1 og 2 frem til jul? Har alle de andre realfagene om det er relevant, men skal jobbe fulltid som lærling samtidig.

Det kan sikkert gå det om du er innstilt på det men jeg hadde aldri klart det :) Lykke til i hvert fall.

 

 

Takk for det! :)

 

Men hva skjer om jeg melder meg opp til begge, men bare møter på Kjemi1-eksamen? Vil det få noen konsekvenser?

Lenke til kommentar

 

 

Slenger også ut et spørsmål. Hva tenker folk om Kjemi 1 og 2 frem til jul? Har alle de andre realfagene om det er relevant, men skal jobbe fulltid som lærling samtidig.

Det kan sikkert gå det om du er innstilt på det men jeg hadde aldri klart det :) Lykke til i hvert fall.

 

 

Takk for det! :)

 

Men hva skjer om jeg melder meg opp til begge, men bare møter på Kjemi1-eksamen? Vil det få noen konsekvenser?

 

Du må vel bare betale for begge :p

Lenke til kommentar

Takk for det! :)

 

Men hva skjer om jeg melder meg opp til begge, men bare møter på Kjemi1-eksamen? Vil det få noen konsekvenser?

 

Det skjer ingenting. Det går bare utover kontoen da du ikke får tilbakebetalt eksamensavgift og du går dessuten (etter min mening) glipp av verdifull erfaring (eksamen). Selv om du ikke føler deg ferdiglest så synes jeg at man skal møte opp. Gjorde det selv nå i vår og endte opp med en overraskende 4'er og en erfaring rikere, men hvis en ikke kan litt om det en skal ha eksamen i da kan det gjerne gjøre mer skade å møte opp, så det kommer an på situasjonen og hvilket fag det er ;)

Lenke til kommentar

Heihå!

 

Jeg skal ta fag for å få studiekompetanse etter å ha gått yrkeslinje for en del år tilbake. Dvs. Norsk (3 eksamener, 2 skriftlig), Matte 2-P, Historie og må ta opp igjen samfunnsfag. Jeg har allerede tatt Naturfag, så den er grei.

 

Jeg har noen spørsmål særs rettet mot norskfaget (NOR1231, -32 og -33). Jeg har sittet her lenge nå å skannet UDIR og mange fora, men blir ikke helt trygg på, eller klok på selve leselisten.

 

1. Jeg har læreverket: Tema (vg1, 2 og 3). Er det noen her som kunne ha hjulpet meg litt med å få til en god leseliste for det? Jeg fant dette: http://www.hordaland.no/Hordaland-fylkeskommune/opplaering/Privatist/Norsk-og-sprakfag/Leselister-til-fag-i-Kunnskapsloftet-PDF/ men virket noe feil.

 

Fant også en leseliste her (nederst på siden)

http://www.hedmark.org/Hedmark-fylkeskommune/Om-fylkeskommunen/Fag-stab-og-serviceenheter/Videregaaende-opplaering/Eksamenskontoret/Oppmelding-til-privatisteksamen-hoesten-2014

 

Er denne noe?

 

Så, akkurat hva må jeg få med på leselisten og hva bør jeg ha der? Vil absolutt ikke gjøre feil her slik at jeg står der med skjegget i postkassa når eksamen skal til.

 

2. Når det kommer til fordypningsemne, hvilke krav blir stilt til det? Altså: Er det bare å vise til emnet på leselisten, så er resten greit? Eller må jeg gjøre en oppgave for meg selv som også skal leveres?

 

Jeg hadde litt lyst til å fordype meg i forfatteren "Thomas Harris", som har gitt liv til Hannibal Lecter karakteren.

Han er en amerikansk forfatter vel og merke. Har dette noe å si?

 

3. Har dere kanskje et forslag til et emne som kan være interessant og ikke minst noe som kan være lett å skildre?

 

Spørsmål ang. historie faget:

 

1. Samme som med norsken: Hvilke ting er det jeg bør fokusere på?

Her var det jo en del god info: http://www.udir.no/kl06/HIS1-02/Kompetansemaal/?arst=1858830314&kmsn=843806938

 

men om dere har erfaringer og tanker som kanskje kan gjøre det hele mer effektivt så er jo det svært behjelpelig.

 

Det står (følg linken over) under "Historieforståelse og metoder" en del punkter på hva en bør kunne. Har dere noen tips til oppgaver jeg lager meg selv som går under disse punktene?

 

---

 

Så, det er Norsk og Historie jeg veldig gjerne kunne trengt noen pekepinner og forslag, og ikke minst - og viktigst av alt - leselisten i Norsk. Den må jeg nesten klare å få rede på før jeg begynner å lese. Klarer liksom ikke helt å begynne før jeg vet hvor. Som sagt, mange kapitler som virker meningsløse, og de er lange.. :p Trenger effektive lesestunder da jeg ikke har så mange timer til overs om dagene.

 

All hjelp blir satt svært stor pris på!

 

Mvh,

Øyvind

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Noen som vet hva som er nytt med 1P i år`?

Endringer i læreplanen

Endringer i 1P Stoff som går ut

  • Perspektivtegning
  • Gjennomsnittlig og momentan vekstfart
  • Bruk av nettbaserte forbrukskalkulatorer går ut til fordel for regneark.

Nytt stoff

  • Tall og algebra

    Elevene skal kunne forenkle fleirledda uttrykk, løyse likningar av første grad og enkle potenslikningar.

  • Økonomi

    Elevene skal vurdere forbruk, bruk av kredittkort og sette opp budsjett og regnskap ved hjelp av regneark.

  • Sannsynlighetsregning

    Elevene skal kjenne begrepene krysstabeller, venndiagram og valgtre.

  • Ordlyden er endret i en del andre hovedpunkter.
Endret av t0nje
Lenke til kommentar

Skal ta opp Samf, Historie og 1P denne høsten og har noen spm.

 

1. Jeg bor for tiden i Oslo, men har fortsatt adresse i Østfold (Bllir et par mnd til), vil det skape noe problemer med tanke på å ta privatisteksamen i Oslo?

 

2. Stemmer det at privatister i Oslo ikke får bruke pc? Skulle gjerne brukt geogebra osv.

 

3. Når sånn ca pleier de muntlig eksamnene å være ca?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Har meldt meg opp i Biologi 1, Matte S1 og Engelsk skriftlig. Hvor får man kjøpt mattebøker, må det bestilles på nett? Har ikke kommet i gang med lesinga på noenting enda, så dette blir litt stress.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...