Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den gigantiske privatisttråden


Anbefalte innlegg

Tusen takk for svar, det høres jo helt jævelig ut egentlig.. Får se om jeg tør å satse på norsk eksamen til våren.

Blir mye med pensum, 3 bøker og tekster fra de forskjellige tidene.

Hvis du skal ta opp norsk anbefaler jeg å ta det opp på våren, fordi våren er litt lengere :)

Du kan klare det om du vil :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Jeg går mitt fjerde år på vgs. Jeg måtte nemlig bruke to år på vg3, grunnet sykdom i fjor. Nå har jeg de 4 siste fagene mine som er norsk skriftlig(bokmål) og norsk muntlig. Jeg tok norsk eksamen i sidemål i fjor, og ble ferdig med det da. Dette siste året måtte jeg flytte og begynne på en ny skole. Jeg trives ikke i det hele tatt i den klassen jeg har norsk, og gruer meg hver kveld før jeg skal ha den timen. Det har vært så ille at jeg måtte begynne på sovemedisiner og angstdempende. Jeg har ingenting angst i de andre fagene. Kun i norsken. Jeg er ikke særlig dårlig i norsk akkurat. Kan mye om de ulike litterære periodene. Men jeg får ikke vist det jeg kan i det hele tatt. Mange av de i klassen sitter på sosiale medier i timene. Tror jeg er en av de få som faktisk noterer osv. Jeg sitter som en stiv pinne av skrekk. Forrige uke gikk jeg ikke av bussen, fordi jeg gruet meg sånn til timen. Mye unødvendig fravær. Det har noe med de personene som er der og gjøre.

Jeg har tenkt tanken på å ta norsk som privatist i stedet. Det vil si at jeg skal ha eksamen i norsk muntlig og skriftlig hovedmål. Da får jeg også én karakter i hovedmål. Det er jo nesten bedre det, enn å få to middelmådige karakterer som elev på skolen. Nå er det ikke lenge til 1.februar, og en beslutning må snart bli tatt. Jeg er usikker, men vet ikke hvorfor jeg tviler. Jeg er redd for at det kommer til å gå dårlig. Ikke at det går så bra nå heller. Så jeg trenger litt hjelp! Hva ville dere ha gjort?

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg går mitt fjerde år på vgs. Jeg måtte nemlig bruke to år på vg3, grunnet sykdom i fjor. Nå har jeg de 4 siste fagene mine som er norsk skriftlig(bokmål) og norsk muntlig. Jeg tok norsk eksamen i sidemål i fjor, og ble ferdig med det da. Dette siste året måtte jeg flytte og begynne på en ny skole. Jeg trives ikke i det hele tatt i den klassen jeg har norsk, og gruer meg hver kveld før jeg skal ha den timen. Det har vært så ille at jeg måtte begynne på sovemedisiner og angstdempende. Jeg har ingenting angst i de andre fagene. Kun i norsken. Jeg er ikke særlig dårlig i norsk akkurat. Kan mye om de ulike litterære periodene. Men jeg får ikke vist det jeg kan i det hele tatt. Mange av de i klassen sitter på sosiale medier i timene. Tror jeg er en av de få som faktisk noterer osv. Jeg sitter som en stiv pinne av skrekk. Forrige uke gikk jeg ikke av bussen, fordi jeg gruet meg sånn til timen. Mye unødvendig fravær. Det har noe med de personene som er der og gjøre.

Jeg har tenkt tanken på å ta norsk som privatist i stedet. Det vil si at jeg skal ha eksamen i norsk muntlig og skriftlig hovedmål. Da får jeg også én karakter i hovedmål. Det er jo nesten bedre det, enn å få to middelmådige karakterer som elev på skolen. Nå er det ikke lenge til 1.februar, og en beslutning må snart bli tatt. Jeg er usikker, men vet ikke hvorfor jeg tviler. Jeg er redd for at det kommer til å gå dårlig. Ikke at det går så bra nå heller. Så jeg trenger litt hjelp! Hva ville dere ha gjort?

 

Foreslår at du tar en prat med en rådgiver på skolen din. Å ta norsk som privatist krever en del formelle ting på plass. For at man i det hele tatt skal kunne ta eksamen, kan man ikke være elev i faget. Derfor blir du nødt til å melde deg ut av faget, og mister dermed muligheten til å få en standpunktkarakter i norsk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når man melder opp på privatistweb i Norsk står det et fag for påbygg skriftlig hovedmål og et for påbygg skriftlig sidemål.. Skal man ta begge de? Trodde nynorsk var en mindre del av samme eksamen, de de nevnte er på to forskjellige dager..?

Nei det er to separate eksamener med hver sin karakter

Endret av aryastark
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Jeg skal opp i 4 eksamener nå i mai/juni, og lurer på om noen som har hatt disse fagene tidligere kan fortelle meg litt hvordan det foregår, og om noen har noen generelle tips. Jeg studerer, og tar opp dette ved siden av, så har ikke all verdens tid til å lese, så alle tips settes pris på! Jeg tar forresten opp fagene i Hordaland.

 

Geografi vg1

Samfunnsfag vg1

Historie vg2+vg3

Sosialkunnskap

Lenke til kommentar

Jeg skal opp i 4 eksamener nå i mai/juni, og lurer på om noen som har hatt disse fagene tidligere kan fortelle meg litt hvordan det foregår, og om noen har noen generelle tips. Jeg studerer, og tar opp dette ved siden av, så har ikke all verdens tid til å lese, så alle tips settes pris på! Jeg tar forresten opp fagene i Hordaland.

 

Geografi vg1

Samfunnsfag vg1

Historie vg2+vg3

Sosialkunnskap

Bruk læreplanene for alt de er verd.

Sannsynligheten for at du nettopp får et kompetansemål fra læreplanen som eksamensoppgave er stor.

Les jevnt! Spesielt når du studerer i tillegg har man ikke tid til å ta skippertak rett før eksamen.

Ikke bruk lang tid på å skrive sammendrag ol. til kapitlene. Det har du rett og slett ikke tid til nå.

 

Lag stikkord, jobb ekstra godt med de rene puggetingene i feks geografi. I historie ville jeg laget meg en slags tidslinje. Det viktigste her er å se "hele bildet".

 

Sosialkunnskap og samfunnsfag har en del overlappende pensum, så det passer fint å lese sammen. Geografi er et lite fag med relativt lite pensum. Men er en del puggestoff som nok må jobbes med. Også her er det litt overlappende pensum med samfunnsfag (demografibiten).

 

Historie er nok det faget du må lese aller mest på. Men som sagt, en tidslinje er gull verd.

 

Masse lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg skal opp i 4 eksamener nå i mai/juni, og lurer på om noen som har hatt disse fagene tidligere kan fortelle meg litt hvordan det foregår, og om noen har noen generelle tips. Jeg studerer, og tar opp dette ved siden av, så har ikke all verdens tid til å lese, så alle tips settes pris på! Jeg tar forresten opp fagene i Hordaland.

 

Geografi vg1

Samfunnsfag vg1

Historie vg2+vg3

Sosialkunnskap

 

Da jeg har tatt mine eksamener i Hordaland har de foregått slik:

Man kommer inn og trekker en oppgave (som oftest et kompetansemål)

Deretter får man mellom 20-30 minutter til å forbrede denne oppgaven.

Her kan man skrive stikkord, men ikke skriv sammenhengende tekst.

Da vil sensor/eksaminator ta fra deg arket ditt.

 

Du legger frem det du vil si, og etterpå blir det litt spørsmål/diskusjon rundt dette.

Når dette er ferdig vil du få en ukjent bit. Dette har variert litt. Noen ganger har jeg fått et nytt kompetansemål, mens andre ganger har eksaminator bare spurt meg spørsmål. Også her blir det litt spørsmål rundt dette nye temaet, og eventuelt andre temaer.

 

Når dette er ferdig åpner man for eventuelt flere spørsmål fra sensor, eller så sier de seg fornøyd.

Så er det ut på gangen og vente noen minutter på karakter.

 

Husk:

Får du en oppgave du ikke kan, ikke si dette når du får oppgaven. Da sitter sensor med et dårlig inntrykk fra første stund.

Åpn A4 arket du får utdelt og skriv inni. Det er mye lettere å ha alt på et sted, enn å måtte drive og bla i arkene når du er i en stresset situasjon.

Ro! Hvis du ikke kan svaret, ro deg inn på noe du kan.

 

Husk! Eksaminator og sensor er ikke ute etter å "ta deg". De er ute etter å få vite hvor mye du kan. Spør de deg veldig vanskelige spørsmål, så er sannsynligheten for at du har gjort det bra veldig stor.

 

Les deg opp på reglementet. Hvis du finner noen feil ved eksamen, og du ikke er fornøyd. Kan du bruke dette til å klage på formelle feil. (Er feks krav til hvor mange oppgaver man skal ha tilgjengelig osv).

Lenke til kommentar

Jeg skal ha følgende eksamener denne våren:

 

Engelsk Vg1, skriftlig 21.05

Engelsk Vg1, muntlig 27.05

Samfunnsfag Vg1, muntlig 03.06

Naturfag Vg1, muntligpraktisk 05.06

 

I Rogaland om dette så er relevant

 

Så langt har jeg gjort med ferdig med samfunnsfag og begynt smått med naturfag som går helt greit. MEn jeg vil gjerne komme i gang med engelsken og søkte derfor rundt på nettet etter leselister for å lage egen. I mitt fylke sender man ikke inn leseliste. Men det jeg sliter litt med er det faktum at det kom ny læreplan fra høsten 2013 og de leselistene jeg finner er fra før den tid. Dermed er jeg redd for at jeg ikke får med meg sentrale punkt fra de nye læreplanmålene. Nå er ikke jeg veldig god til å lage notater ut i fra læreplanmålene, så jeg sliter med å komme i gang. Er det noen som har eksamenserfaring fra engelsk/naturfag/samfunnsfag eksamen, så mottas de med stor takk! :)

Endret av t0nje
Lenke til kommentar

Haha herregud. Skal ta opp Rettslære 1, jeg har tatt livet med ro fram til nå og ikke tenkt så mye på det, og så plutselig dukker eksamensdatoen opp: 10. april!

 

Der forsvant fritiden min for de neste to ukene. Har aldri hatt eksamen såpass tidlig før! :( Jaja, får satse på at det går bra!

Du er ikke alene. Jeg fikk også vite at jeg skal ha sosioloi på 11 april. Har ikke startet i det hele tatt og er midt i tentamenperioden nå. Dette lover ikke godt.

Noen som har hatt eksamen i sosiologi og sosialantropologi som kunne fortelle hvordan den foregår? er den vanskelig?

Lenke til kommentar

 

Haha herregud. Skal ta opp Rettslære 1, jeg har tatt livet med ro fram til nå og ikke tenkt så mye på det, og så plutselig dukker eksamensdatoen opp: 10. april!

 

Der forsvant fritiden min for de neste to ukene. Har aldri hatt eksamen såpass tidlig før! :( Jaja, får satse på at det går bra!

Du er ikke alene. Jeg fikk også vite at jeg skal ha sosioloi på 11 april. Har ikke startet i det hele tatt og er midt i tentamenperioden nå. Dette lover ikke godt.

Noen som har hatt eksamen i sosiologi og sosialantropologi som kunne fortelle hvordan den foregår? er den vanskelig?

 

Jeg har ikke hatt det, men det var en drøss av folk jeg gikk i klasse med på vgs som kom opp i sosa 2. året. Lær deg begrepene i boka og bruk dem aktivt, det er ganske likt som samfunnsfag bare mer i dybden. Viktig å reflektere selvstendig osv.

Lenke til kommentar

Jeg skal ha følgende eksamener denne våren:

 

Engelsk Vg1, skriftlig 21.05

Engelsk Vg1, muntlig 27.05

Samfunnsfag Vg1, muntlig 03.06

Naturfag Vg1, muntligpraktisk 05.06

 

I Rogaland om dette så er relevant

 

Så langt har jeg gjort med ferdig med samfunnsfag og begynt smått med naturfag som går helt greit. MEn jeg vil gjerne komme i gang med engelsken og søkte derfor rundt på nettet etter leselister for å lage egen. I mitt fylke sender man ikke inn leseliste. Men det jeg sliter litt med er det faktum at det kom ny læreplan fra høsten 2013 og de leselistene jeg finner er fra før den tid. Dermed er jeg redd for at jeg ikke får med meg sentrale punkt fra de nye læreplanmålene. Nå er ikke jeg veldig god til å lage notater ut i fra læreplanmålene, så jeg sliter med å komme i gang. Er det noen som har eksamenserfaring fra engelsk/naturfag/samfunnsfag eksamen, så mottas de med stor takk! :)

Jeg tok eksamen i naturfag og samfunnsfag i Rogaland (Bryne).

 

Samfunnsfagseksamen var standard som andre eksamener hvor jeg først fikk ett kompetansemål, og deretter gikk inn og fikk en uforberedt oppgave som også var et kompetansemål. Husker jeg måtte gjøre greie for internasjonale samarbeidspartnere, og hvordan stortinget fungerte.

 

Det jeg syns var merkelig var at jeg måtte vente til alle kandidatene var ferdig før jeg kunne få min karakter. Dette har jeg ikke vært med på senere (i Hordaland).

 

Naturfagseksamen og var ganske merkelig. Jeg fikk ikke noe kompetansemål, men kun "Stråling" som tema. Da jeg kom inn fikk jeg trekke en ny oppgave (det har jeg heller aldri vært med på) og fikk da et nytt åpent tema. Husker ikke hva det var, men mener det var noe med bølger. Jeg fikk heller ikke noe forsøk, men husker jeg måtte tegne opp elektrolyse og galvanisk celle og forklare det.

 

Ble litt diffust, for er ganske lenge siden og jeg husker ikke detaljene. Men håper det hjalp litt.

Lenke til kommentar

 

Jeg skal ha følgende eksamener denne våren:

 

Engelsk Vg1, skriftlig 21.05

Engelsk Vg1, muntlig 27.05

Samfunnsfag Vg1, muntlig 03.06

Naturfag Vg1, muntligpraktisk 05.06

 

I Rogaland om dette så er relevant

 

Så langt har jeg gjort med ferdig med samfunnsfag og begynt smått med naturfag som går helt greit. MEn jeg vil gjerne komme i gang med engelsken og søkte derfor rundt på nettet etter leselister for å lage egen. I mitt fylke sender man ikke inn leseliste. Men det jeg sliter litt med er det faktum at det kom ny læreplan fra høsten 2013 og de leselistene jeg finner er fra før den tid. Dermed er jeg redd for at jeg ikke får med meg sentrale punkt fra de nye læreplanmålene. Nå er ikke jeg veldig god til å lage notater ut i fra læreplanmålene, så jeg sliter med å komme i gang. Er det noen som har eksamenserfaring fra engelsk/naturfag/samfunnsfag eksamen, så mottas de med stor takk! :)

Jeg tok eksamen i naturfag og samfunnsfag i Rogaland (Bryne).

 

Samfunnsfagseksamen var standard som andre eksamener hvor jeg først fikk ett kompetansemål, og deretter gikk inn og fikk en uforberedt oppgave som også var et kompetansemål. Husker jeg måtte gjøre greie for internasjonale samarbeidspartnere, og hvordan stortinget fungerte.

Det jeg syns var merkelig var at jeg måtte vente til alle kandidatene var ferdig før jeg kunne få min karakter. Dette har jeg ikke vært med på senere (i Hordaland).

 

Naturfagseksamen og var ganske merkelig. Jeg fikk ikke noe kompetansemål, men kun "Stråling" som tema. Da jeg kom inn fikk jeg trekke en ny oppgave (det har jeg heller aldri vært med på) og fikk da et nytt åpent tema. Husker ikke hva det var, men mener det var noe med bølger. Jeg fikk heller ikke noe forsøk, men husker jeg måtte tegne opp elektrolyse og galvanisk celle og forklare det.

 

Ble litt diffust, for er ganske lenge siden og jeg husker ikke detaljene. Men håper det hjalp litt.

 

 

Takk :thumbup:

 

Litt på siden: Med tanke på at du har tatt eksamen i Hordaland senere, er det i forbindelse med at du har gått på Danielsen intensiv eller Sonans i Bergen?

Lenke til kommentar

 

 

Jeg skal ha følgende eksamener denne våren:

 

Engelsk Vg1, skriftlig 21.05

Engelsk Vg1, muntlig 27.05

Samfunnsfag Vg1, muntlig 03.06

Naturfag Vg1, muntligpraktisk 05.06

 

I Rogaland om dette så er relevant

 

Så langt har jeg gjort med ferdig med samfunnsfag og begynt smått med naturfag som går helt greit. MEn jeg vil gjerne komme i gang med engelsken og søkte derfor rundt på nettet etter leselister for å lage egen. I mitt fylke sender man ikke inn leseliste. Men det jeg sliter litt med er det faktum at det kom ny læreplan fra høsten 2013 og de leselistene jeg finner er fra før den tid. Dermed er jeg redd for at jeg ikke får med meg sentrale punkt fra de nye læreplanmålene. Nå er ikke jeg veldig god til å lage notater ut i fra læreplanmålene, så jeg sliter med å komme i gang. Er det noen som har eksamenserfaring fra engelsk/naturfag/samfunnsfag eksamen, så mottas de med stor takk! :)

Jeg tok eksamen i naturfag og samfunnsfag i Rogaland (Bryne).

 

Samfunnsfagseksamen var standard som andre eksamener hvor jeg først fikk ett kompetansemål, og deretter gikk inn og fikk en uforberedt oppgave som også var et kompetansemål. Husker jeg måtte gjøre greie for internasjonale samarbeidspartnere, og hvordan stortinget fungerte.

Det jeg syns var merkelig var at jeg måtte vente til alle kandidatene var ferdig før jeg kunne få min karakter. Dette har jeg ikke vært med på senere (i Hordaland).

 

Naturfagseksamen og var ganske merkelig. Jeg fikk ikke noe kompetansemål, men kun "Stråling" som tema. Da jeg kom inn fikk jeg trekke en ny oppgave (det har jeg heller aldri vært med på) og fikk da et nytt åpent tema. Husker ikke hva det var, men mener det var noe med bølger. Jeg fikk heller ikke noe forsøk, men husker jeg måtte tegne opp elektrolyse og galvanisk celle og forklare det.

 

Ble litt diffust, for er ganske lenge siden og jeg husker ikke detaljene. Men håper det hjalp litt.

 

 

Takk :thumbup:

 

Litt på siden: Med tanke på at du har tatt eksamen i Hordaland senere, er det i forbindelse med at du har gått på Danielsen intensiv eller Sonans i Bergen?

 

Nei, jeg tok Kjemi 1+2, R1 og Fysikk 1 på Akademiet.

Resten leste jeg på egenhånd :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...