Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den gigantiske privatisttråden


Anbefalte innlegg

Hei folkens, jeg er meldt opp til R1 (matte)-eksamen, privatist på Sonans, og føler meg veldig usikker på om jeg vil stå eller ikke. Har ikke hatt matte på mange år, og er derfor litt rusten. Jeg har jobbet med stoppet 3-4 timer hver dag, men pga. jobb i utlandet har jeg ikke vært på absolutt alle forelesningene og havnet litt bakpå sådan. Nå er så og si alt stoffet gjennomgått, og det er på dagen en måned igjen til eksamen.

 

Hvor dårlig må man gjøre det for å kunne stryke på eksamen? Hvor mye kan man ha rett på, osv? Jeg er bare litt redd for å ikke kunne stå, ettersom jeg ikke har så utrolig god kontroll på 2-3 kapitler som jeg burde ha.

 

Det aller, aller viktigste for meg er å stå. Jeg bryr meg ikke om jeg får 2, 3 eller 4 -- jeg må bare stå og ha faget på vitnemålet for å kunne komme inn dit jeg vil. Så, hva burde man fokusere på en måned før eksamen?

 

I en R1-eksamen med totalt 60 mulige poenger er det vanlig med rundt 12 poeng for karakteren 2, 24 for 3, 35 for 4, 45 for 5 og ca 56 for 6. Men dette er kun veiledende, det er helhetsinntrykket som bestemmer. Om du trenger mattekunnskapene til videre studier er det vel sterkt anbefalt at du forstår matematikken godt nå, selv om karakteren din ikke skulle bety noe for om du kommer inn..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann folkens! Jeg skal ha 1P og 2P som eksamenen snart i slutten av november. Jeg har vel øvd siden 26. august til nå. I ca 2 mnd, nesten hver dag, i tillegg har jeg hatt disse fagene på vgs før, nå tar jeg friår. Men det jeg lurer på dere? I følge udir på forhåndssensur elns så står det at 1P eksamen i våren var litt vel for "enkel", flere fikk bedre karakterer, men på 2P var vanskeligheten grei nok. Så jeg er redd om de kommer til å gjøre 1P eksamen ekstra vanskelig i høst nå og 2P like vanskelig som i vår 2013. Hva sier dere folkens?

Lenke til kommentar

Heisann folkens! Jeg skal ha 1P og 2P som eksamenen snart i slutten av november. Jeg har vel øvd siden 26. august til nå. I ca 2 mnd, nesten hver dag, i tillegg har jeg hatt disse fagene på vgs før, nå tar jeg friår. Men det jeg lurer på dere? I følge udir på forhåndssensur elns så står det at 1P eksamen i våren var litt vel for "enkel", flere fikk bedre karakterer, men på 2P var vanskeligheten grei nok. Så jeg er redd om de kommer til å gjøre 1P eksamen ekstra vanskelig i høst nå og 2P like vanskelig som i vår 2013. Hva sier dere folkens?

Burde gå fint. Bare å ta en titt på tidligere 1P eksamensoppgaver.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fikk 5er i samfunsfag, men en 4er i Engelsk muntlig. Har igjen Engelsk skriftlig, Matte p og Matte r1. All disse eksamene har uheldigvis ført at jeg henger bak i de andre fagene. Men,men. Regner med å ta opp 1 eller 2 fag til våren. Må prøve å kvitte med med firerne.

 

Hvordan fungerte samfunnsfageksamen? Hva pratet du om?

Lenke til kommentar

Godt å se at denne tråden er aktiv igjen :) Skal opp i norsk skriftlig (sidemål og hovedmål). I den forbindelse lurte jeg på om noen der ute har noen tips & triks til hvordan man kan oppnå toppkarakter på disse eksamenene? Ser ikke den store forskjellen mellom femmeren og sekseren. Ut fra erfaring å dømme kan man kan godt unngå alt av ortografiske feil, morfologiske feil, syntaktiske feil etc., samt ha en nydelig tekstoppbygging, uten å oppnå toppscore. Setter stor pris på om noen har noe nyttig å bidra med.

Endret av Sqandal
Lenke til kommentar

Godt å se at denne tråden er aktiv igjen :) Skal opp i norsk skriftlig (sidemål og hovedmål). I den forbindelse lurte jeg på om noen der ute har noen tips & triks til hvordan man kan oppnå toppkarakter på disse eksamenene? Ser ikke den store forskjellen mellom femmeren og sekseren. Ut fra erfaring å dømme kan man kan godt unngå alt av ortografiske feil, morfologiske feil, syntaktiske feil etc., samt ha en nydelig tekstoppbygging, uten å oppnå toppscore. Setter stor pris på om noen har noe nyttig å bidra med.

Vil gå så langt som å si at det er ganske tilfeldig hvilken karakter du ender opp med.

 

Jeg fikk opprinnelig karakteren 3 på eksamen i bokmål. Syntes at dette var litt rart da jeg mente at jeg hadde skrevet en tekst som holdt et mye høyere nivå. Jeg klagde på karakteren og endte opp med karakteren 5.

 

Oppgaven handlet om muntlig og skriftlig språkbruk. Det som holdt meg ifra sekseren var at jeg skulle ha skrevet litt mer om det skriftspråklige. Likevel så var jeg veldig forundret over hvordan det er mulig å gå fra 3 til 5. Tror det er veldig vanskelig å finne noen klar definisjon på hva som er en god tekst.

Endret av Vannlinjen
Lenke til kommentar

Forrige skoleår var jeg oppe i matte skriftlig og gym praktisk muntlig. Til våren hadde jeg norsk muntlig, skriftlig bokmål og skriftlig nynorsk. Nå i høst skal jeg opp i nyere og eldre historie og historie og filosofi 1 og 2. Våren 2014 skal jeg opp i religion, politikk og menneskerettigheter, et valgfritt programfag og muligens samfunnsfag. Dette er et resultat av å bli langvarig syk i løpet av videregående..

 

Jeg skal opp i historie og filosofi 2 (skriftlig) i morgen. Har forberedelse i dag. Temaet er "barns menneskeverd." Noen som har hatt faget som har noen råd eller som skal opp i det samme i morgen?

Lenke til kommentar

Forrige skoleår var jeg oppe i matte skriftlig og gym praktisk muntlig. Til våren hadde jeg norsk muntlig, skriftlig bokmål og skriftlig nynorsk. Nå i høst skal jeg opp i nyere og eldre historie og historie og filosofi 1 og 2. Våren 2014 skal jeg opp i religion, politikk og menneskerettigheter, et valgfritt programfag og muligens samfunnsfag. Dette er et resultat av å bli langvarig syk i løpet av videregående..

 

Jeg skal opp i historie og filosofi 2 (skriftlig) i morgen. Har forberedelse i dag. Temaet er "barns menneskeverd." Noen som har hatt faget som har noen råd eller som skal opp i det samme i morgen?

Hvordan var kroppsøving praktisk? Jeg kan klare meg med en 5er, men en 6er hadde vært topp så jeg kan satse litt mindre i andre fag! Jeg har to skader, en av dem har jeg nevnt for privatistkontoret og fått innvilget tilrettelegging. Pga. skadene så har jeg ikke hatt ordentlig gym siden 8 klasse. Har trent endel siden sommeren nå. Jeg ikke pingle av noe slag, men jeg er ikke akkurat hulken! :p hvordan gikk det for deg? er sensorene veldig strenge når det gjelder den praktiske biten? Jeg kan teknikken bra når det gjelder å utføre øvelser, men har ikke sjangs til å ta 40 pushups.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...