Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den gigantiske privatisttråden


Anbefalte innlegg

 

Søker sårt litt hjelp av folk med erfaringer.. Skal ha eksamen i historie (VG3 påbygg) og sosiologi og sosialantropologi om noen uker.

Noen erfaringer med oppgaver, spørsmål fra sensor etc? Hva burde man hvertfall kunne?

Målet er å få ståkarakter da det er det jeg trenger, men bonus med høyere!

 

Jeg hadde historie for et halvt år siden, og fikk oppgave om demokratisering og nasjonsbygging fra opplysningstiden og utover. Fikk beskjed om at jeg kunne velge litt selv hva jeg ville fokusere på. De andre oppgavene som andre fikk var også veldig vide og omfattende, og det var ingen som strøyk, på tross av at en hel del såvidt hadde åpnet boken.

 

Selv startet jeg litt med opplysningstiden, fortalte kort om den amerikanske revolusjon og den franske revolusjon. Bittelitt om napoleonskrigene, nevnte såvidt samlingen av tyske stater og Italienske stater. Hoppet så over på Norge i 1814 og utover. Jeg hadde lest masse om Norge i 1814 dagen før, så dette satt meget godt inne, og jeg endte opp med det sensor kalte "en meget sterk sekser" :p

 

Det overnevnte er veldig greit å ha oversikt over. Begge verdenskrigene også, samt litt eldre historie. Kan du en del om litt av dette er det omtrent umulig å stryke.

Deilig at man kan få en litt åpen oppgave hvor man selv kan velge hva man skal legge fokuset på! Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Søker sårt litt hjelp av folk med erfaringer.. Skal ha eksamen i historie (VG3 påbygg) og sosiologi og sosialantropologi om noen uker.

Noen erfaringer med oppgaver, spørsmål fra sensor etc? Hva burde man hvertfall kunne?

Målet er å få ståkarakter da det er det jeg trenger, men bonus med høyere!

Jeg hadde historie for et halvt år siden, og fikk oppgave om demokratisering og nasjonsbygging fra opplysningstiden og utover. Fikk beskjed om at jeg kunne velge litt selv hva jeg ville fokusere på. De andre oppgavene som andre fikk var også veldig vide og omfattende, og det var ingen som strøyk, på tross av at en hel del såvidt hadde åpnet boken.

 

Selv startet jeg litt med opplysningstiden, fortalte kort om den amerikanske revolusjon og den franske revolusjon. Bittelitt om napoleonskrigene, nevnte såvidt samlingen av tyske stater og Italienske stater. Hoppet så over på Norge i 1814 og utover. Jeg hadde lest masse om Norge i 1814 dagen før, så dette satt meget godt inne, og jeg endte opp med det sensor kalte "en meget sterk sekser" :p

 

Det overnevnte er veldig greit å ha oversikt over. Begge verdenskrigene også, samt litt eldre historie. Kan du en del om litt av dette er det omtrent umulig å stryke.

Deilig at man kan få en litt åpen oppgave hvor man selv kan velge hva man skal legge fokuset på! Takk for svar :)

 

Jeg hadde eksamen i historie i fjor, det var vanlig studiespess så vet ikke forskjellen mellom den og påbygg. Her er oppgaven jeg fikk:

 

A: Verdenskrigene. Var første og andre verdenskrig i realiteten to kriger, eller gir det mening å hevde at dette var en sammenhengende konflikt? Diskuter spørsmålet og trekk en konklusjon basert på fakta.

 

B: Kolonitida: Forbered deg på å svare på spørsmål om kolonitida.

 

I tillegg fikk jeg en uforberedt del som jeg ikke husker, fordi det var her jeg ble grillet og raste ned to karakterer. Såå.. den delen er mildt sagt veldig fortrengt fra minnet :no:

 

Glemte å legge til at dette var eksamen som elev ved vgs, ikke som privatist.

Endret av t0nje
Lenke til kommentar

 

 

 

Søker sårt litt hjelp av folk med erfaringer.. Skal ha eksamen i historie (VG3 påbygg) og sosiologi og sosialantropologi om noen uker.

Noen erfaringer med oppgaver, spørsmål fra sensor etc? Hva burde man hvertfall kunne?

Målet er å få ståkarakter da det er det jeg trenger, men bonus med høyere!

 

Jeg hadde historie for et halvt år siden, og fikk oppgave om demokratisering og nasjonsbygging fra opplysningstiden og utover. Fikk beskjed om at jeg kunne velge litt selv hva jeg ville fokusere på. De andre oppgavene som andre fikk var også veldig vide og omfattende, og det var ingen som strøyk, på tross av at en hel del såvidt hadde åpnet boken.

 

Selv startet jeg litt med opplysningstiden, fortalte kort om den amerikanske revolusjon og den franske revolusjon. Bittelitt om napoleonskrigene, nevnte såvidt samlingen av tyske stater og Italienske stater. Hoppet så over på Norge i 1814 og utover. Jeg hadde lest masse om Norge i 1814 dagen før, så dette satt meget godt inne, og jeg endte opp med det sensor kalte "en meget sterk sekser" :p

 

Det overnevnte er veldig greit å ha oversikt over. Begge verdenskrigene også, samt litt eldre historie. Kan du en del om litt av dette er det omtrent umulig å stryke.

Deilig at man kan få en litt åpen oppgave hvor man selv kan velge hva man skal legge fokuset på! Takk for svar :)

Jeg hadde eksamen i historie i fjor, det var vanlig studiespess så vet ikke forskjellen mellom den og påbygg. Her er oppgaven jeg fikk:

 

A: Verdenskrigene. Var første og andre verdenskrig i realiteten to kriger, eller gir det mening å hevde at dette var en sammenhengende konflikt? Diskuter spørsmålet og trekk en konklusjon basert på fakta.B: Kolonitida: Forbered deg på å svare på spørsmål om kolonitida.

 

I tillegg fikk jeg en uforberedt del som jeg ikke husker, fordi det var her jeg ble grillet og raste ned to karakterer. Såå.. den delen er mildt sagt veldig fortrengt fra minnet :no:

 

Glemte å legge til at dette var eksamen som elev ved vgs, ikke som privatist.

Takk for svar! Er usikker på forskjellen selv, påbygg er jo både nyere og eldre historie. Men trur ikke historien på påbygg går like detaljert? Satser på å kunne litt om alt, så jeg kan svare hvertfall litt på den uforbredte delen :-)

Lenke til kommentar

Hallo! To dager til eksamen og jeg gleder meg veldig.. Samfunnsfag. Gje døme på korleis(hvordan eller hvorfor?) kultur, kjønnsroller og samlivsformer varierer fra sted til sted og over tid. Er det her bare snakk om å gi eksempler? Men ikke grunngi i stor grad hvorfor ? Foreks at vi har gått fra det tradisjonelle, religiøse, mannskåvinistiske, storfamiliepregede samfunnet til det stikk motsatte ? Og gi eksempler på at i Kina spiser de ris og i Midtøsten har de kjønnsroller vi hadde før industrialiseringen. Burde jeg i stor eller liten grad forklare hvorfor, eller fler eksempler på bekostning av årsaker ?

Lenke til kommentar

Håper det går greit at jeg endret på "orginalposten" i og med at den var litt rotete :)

1.Gi eksempel på på hvordan kultur, kjønnsroller og samlivsformer varierer fra sted til sted og over tid. Er det her bare snakk om å gi eksempler? Men ikke grunngi i stor grad hvorfor ? Foreks at vi har gått fra det tradisjonelle, religiøse, mannskåvinistiske, storfamiliepregede samfunnet til det stikk motsatte?

2.Gi eksempler på at i Kina spiser de ris og i Midtøsten har de kjønnsroller vi hadde før industrialiseringen. Burde jeg i stor eller liten grad forklare hvorfor, eller fler eksempler på bekostning av årsaker?

1.Jeg tenker at her skal en gi eksempler på hvordan og grunngi i noe grad hvorfor -> Trekke fram den store sammenhengen og deretter "krydre" med detaljer om det er relevant og som er greit å legge til.

2.Jeg ville forklart i stor grad og ikke latt eksemplene gå på bekostning av årsaker. Jeg ville forklart grundig og deretter avsluttet med 2-3 eksempel.

Endret av t0nje
Lenke til kommentar

Jaha takk for hjelpen! Må beklage at jeg ikke klarer å sitere innlegg. Jeg har nå lagd en grei oversikt hvor jeg starter med å definere kulturbegrepet. Deretter greier jeg ut om generelle kulturtrekk som språk og mat hvordan de varierer nasjonalt og internasjonalt samt årsaker til dette. Deretter gjør jeg det samme med kjønnsroller og familie og samlivsformer. Jeg tror det blir greit og at jeg får Kjempestå.

Lenke til kommentar

Jaha takk for hjelpen! Må beklage at jeg ikke klarer å sitere innlegg. Jeg har nå lagd en grei oversikt hvor jeg starter med å definere kulturbegrepet. Deretter greier jeg ut om generelle kulturtrekk som språk og mat hvordan de varierer nasjonalt og internasjonalt samt årsaker til dette. Deretter gjør jeg det samme med kjønnsroller og familie og samlivsformer. Jeg tror det blir greit og at jeg får Kjempestå.

haha høres bra ut :p

Lenke til kommentar

Tonje! Jeg finner ingenting i boka eller på Internett om konsekvenser av et kjønnsdelt arbeidsmarked! Har du sett på dette, privatistdronninga? Eksamen om 17 timer

Har du lest dette:

 

1: https://ndla.no/nb/node/123921?fag=36

2: https://ndla.no/nb/node/125497?fag=36

3: https://ndla.no/nb/node/125512?fag=36

4: https://ndla.no/nb/node/127329?fag=36

 

Kan forøvrig sjekke opp med lærer i morgen :)

Endret av t0nje
Lenke til kommentar

Fikk totalt syv læremål i forberedelsestiden. Var overbevist om at jeg skulle få to så jeg hadde i forkant øvd meg på å snakke 10-15 minutter per læremål. Så dette ble mye notater å føre over, dessuten holdt jeg på å tisse på meg så mye at notatene ble noe forbanna tull. Fikk omsider gått på do og dette ga meg en utrolig god følelse. Kan anbefales alle å spare seg Mtp urinering til rett før eksamen. Det var kultur, kriminalitet og masse innenfor internasjonale forhold. Til alle som skal ha samfunnsfag vil jeg anbefale alle å ta ordet, ikke slutt å snakke. Der dreit jeg meg i religion. Prøv heller ikke nødvendigvis å svare på oppgaven om du ikke kan. Snakk rundt. Det ble snakkinga i nesten førti minutter så det ble ikke tid til et eneste spørsmål. De var veldig imponert og sa det var en soleklar 6. Skriv notater til læremål er budskapet !

Lenke til kommentar

Fikk totalt syv læremål i forberedelsestiden. Var overbevist om at jeg skulle få to så jeg hadde i forkant øvd meg på å snakke 10-15 minutter per læremål. Så dette ble mye notater å føre over, dessuten holdt jeg på å tisse på meg så mye at notatene ble noe forbanna tull. Fikk omsider gått på do og dette ga meg en utrolig god følelse. Kan anbefales alle å spare seg Mtp urinering til rett før eksamen. Det var kultur, kriminalitet og masse innenfor internasjonale forhold. Til alle som skal ha samfunnsfag vil jeg anbefale alle å ta ordet, ikke slutt å snakke. Der dreit jeg meg i religion. Prøv heller ikke nødvendigvis å svare på oppgaven om du ikke kan. Snakk rundt. Det ble snakkinga i nesten førti minutter så det ble ikke tid til et eneste spørsmål. De var veldig imponert og sa det var en soleklar 6. Skriv notater til læremål er budskapet !

Gratulerer! Takk for tips med do, men er jo litt veldig kjipt om man ikke får lov til å go på do da :p

 

Forresten. Jeg synes det er vanskelig å skrive konkrete notater på hvert av læreplanmålene. Spesielt i samf. Du har ikke lyst å komme med et kort eksempel?

Endret av t0nje
Lenke til kommentar

Lær deg til å kunne svare på læremåla, de er jo ganske konkrete og det er gjort på rogfk sin hjemmeside og til dels på ndla. På den måten hadde jeg setninger jeg kunne drømt om å formulere muntlig, men på forhånd var laget. Jeg leste i to-tre uker intensivt og det skal være sagt at jeg hadde et forferdelig utgangspunkt. Jeg visste ikke engang hva EU innebar eller NAVNENE på de politiske partiene.. gikk ut fra læremåla og leste derfor aldri hele boka. Å øve seg på læremåla er å tvinge seg til å kunne snakke for seg på eksamen. Bare lesing er veldig passivt og du kan få sjokket når du faktisk skal greie ut om det. Det funket ihvertfall for meg, får alltid pratestopp etter 2-3 setninger

Lenke til kommentar

Er det noen her som har peiling på sosiologi og sosialantropologi? Setter i gang i dag. Eksamen til tirsdag. Sitter fast allerede på første læremål..
Gjøre rede for tenkemåter i sosiologien og sosialantropologien og bruke dem til å forklare sosiale sammenhenger. Boka(Individ og Fellesskap) gjør til en viss grad rede for ulike tenkemåter og ulike sosiologer. Det er greit. Men jeg har ikke sjangs til å ta i bruk disse for å analysere samfunnsforhold, som man må for å få 5 eller 6. Noen som har noen gode kilder hvor disse tenkemåtene faktisk blir beskrevet brukt til dette? Hilsen PrivatistRauHållet.

Lenke til kommentar

Er det noen her som har peiling på sosiologi og sosialantropologi? Setter i gang i dag. Eksamen til tirsdag. Sitter fast allerede på første læremål..

Gjøre rede for tenkemåter i sosiologien og sosialantropologien og bruke dem til å forklare sosiale sammenhenger. Boka(Individ og Fellesskap) gjør til en viss grad rede for ulike tenkemåter og ulike sosiologer. Det er greit. Men jeg har ikke sjangs til å ta i bruk disse for å analysere samfunnsforhold, som man må for å få 5 eller 6. Noen som har noen gode kilder hvor disse tenkemåtene faktisk blir beskrevet brukt til dette? Hilsen PrivatistRauHållet.

Nå er det en stund siden jeg hadde faget, men er det egosentrisme og etnosentrisme du viser til?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...