Gå til innhold

Joda, det ble en 128 GB iPad


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man behøver da ikke ta bildene med en iPad for å se på dem der. Det er absolutt en nytteverdi i å kunne overføre bildene til dingsen, og se på dem og lagre dem der. Både billigere, lettere og mer hendig enn å ta med seg laptop på fotooppdrag.

 

Dummeste e har hørt. Hvor er dette "billigere" hen? Trur virkelig ikke du har sett på priser siden 2006 e gitt.

 

Ipad 128GB: 6990kr på applestore (ca)

Bærbar + et godt kamera så er du på ca 4-5000kr, eller bare en grei liten bærbar, med større skjerm, tastatur osv ++++ så er det alt fra 3000-5000kr. Og de har ALLTID 250gb+ vertfall. Og de bør klare det man trenger uten problemer.

 

Ser ikke vitsen med denne ipaden, greit.. ja.. ser du 1080p filmer og en hel hau av de au, so be it , og ja det er jo et steg framover for de som bruker så idiotiskt mye .. uff. men ikke kom her og si at det er billigere, da er du lite viten altså.

Endret av Mikkis2k
Lenke til kommentar

Dummeste e har hørt. Hvor er dette "billigere" hen? Trur virkelig ikke du har sett på priser siden 2006 e gitt.

 

Ipad 128GB: 6990kr på applestore (ca)

Bærbar + et godt kamera så er du på ca 4-5000kr, eller bare en grei liten bærbar, med større skjerm, tastatur osv ++++ så er det alt fra 3000-5000kr. Og de har ALLTID 250gb+ vertfall. Og de bør klare det man trenger uten problemer.

 

Ser ikke vitsen med denne ipaden, greit.. ja.. ser du 1080p filmer og en hel hau av de au, so be it , og ja det er jo et steg framover for de som bruker så idiotiskt mye .. uff. men ikke kom her og si at det er billigere, da er du lite viten altså.

 

 

Her må jeg nesten skyte inn, og spørre hvilke bærbare som ikke enten er ganske så dyre, eller generelt temmelig trege klarer du å få i iPad sin prisklasse, formfaktor og størrelse med en såpass god skjerm til fremvisning og hurtig redigering av bilder? Nytter jo ikke med en maskin til 4000kr med dårlig TN-panel på skjermen som ikke klarer å vise korrekte farger eller i nærheten av et fult fargespekter.

 

 

Det å dra inn diverse billige HP maskiner, som veier det dobbelte, har halve batteri levetiden og en skjerm som ikke er i nærheten og som har en lei tendens til å føles ganske så trege blir jo et heller veikt alternativ til en iPad.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her må jeg nesten skyte inn, og spørre hvilke bærbare som ikke enten er ganske så dyre, eller generelt temmelig trege klarer du å få i iPad sin prisklasse, formfaktor og størrelse med en såpass god skjerm til fremvisning og hurtig redigering av bilder? Nytter jo ikke med en maskin til 4000kr med dårlig TN-panel på skjermen som ikke klarer å vise korrekte farger eller i nærheten av et fult fargespekter.

 

 

Det å dra inn diverse billige HP maskiner, som veier det dobbelte, har halve batteri levetiden og en skjerm som ikke er i nærheten og som har en lei tendens til å føles ganske så trege blir jo et heller veikt alternativ til en iPad.

 

En som har skjønt poenget. (ikke at nødvendigvis en overpriset iPad er førstevalget av pads da)

Lenke til kommentar

Har både speilrefleks og bærbar, men klarer da fortsatt å se nytten i et nettbrett (bli nok neppe iPad, men det er ikke poenget) med litt plass på. Det er MYE lettere å sende f.eks en iPad rundt bordet enn en bærbar med dårlig innsynsvinkel og betydelig større vekt. Jeg bruker stort sett TV'en for å vise frem bilder, men det er langt fra optimalt og noen ganger ønsker man bare å vise frem til at en eller to av gjestene. Evt ta med nettbrettet til noen andre.

 

som nevnt flere ganger er bruksmønsteret hos folk forskjellig, med forskjellig behov. Jeg har 16GB på min mobil, og det holder for meg med mitt nåværende bruksmønster. Hadde jeg hatt 64GB vil jeg tro selv 32GB ville virket for lite. Bruksmønster endrer seg etter muligheter også.

Lenke til kommentar

Ser ikke poenget når man har skyen og er online hele tiden. På den annen side gjør jo ikke dette noe med tyngden eller størrelsen, så det er jo greit. Men noe salgsargument er det ikke i mine øyne.

 

"Skyen" kan aldri erstatte fysisk lagringplass med de linjene vi har i Norge i dag. Vel, det kan komme ganske nærme nå som vi får 4G, men det er ganske dritt å måtte laste ned noe hver gang man skal bruke det, hvis det er snakk om store bildefiler eller store videofiler f.eks.

 

Har man kun småtteri som dokumenter går det greit å bruke skyen, men da er ikke du i IPAD 128 GB målgruppen uannsett, de som er det må ha noe som er bedre enn skyen.

Lenke til kommentar

Her må jeg nesten skyte inn, og spørre hvilke bærbare som ikke enten er ganske så dyre, eller generelt temmelig trege klarer du å få i iPad sin prisklasse, formfaktor og størrelse med en såpass god skjerm til fremvisning og hurtig redigering av bilder? Nytter jo ikke med en maskin til 4000kr med dårlig TN-panel på skjermen som ikke klarer å vise korrekte farger eller i nærheten av et fult fargespekter.

 

 

Det å dra inn diverse billige HP maskiner, som veier det dobbelte, har halve batteri levetiden og en skjerm som ikke er i nærheten og som har en lei tendens til å føles ganske så trege blir jo et heller veikt alternativ til en iPad.

 

Finnes mange gode alternativer, og skjermer får man i fine oppløsninger nå til dags. Og visst man vill ha et godt nettbrett med kjempe skjerm så er Nexus 10 et kjempe valg.

 

2560x1600 på en 10".. kan det bli bedre..? iPad eller nettbrett generelt er greit.. harke sakt at det ikke er praktiskt. Sier at det er alt for mye å gi 7000kr for en pad, når du får bedre i bærbar til prisklassen. Finner nokk ikke noen med den oppløsningen, men garantert 1650x1050/1440x900/1920x1080.

 

Den dagen folk lærer seg det gode med å bruke penger riktig og spare.. så ser de lyset i tunellen de å ;)

Lenke til kommentar

Dummeste e har hørt. Hvor er dette "billigere" hen? Trur virkelig ikke du har sett på priser siden 2006 e gitt.

 

Ipad 128GB: 6990kr på applestore (ca)

Bærbar + et godt kamera så er du på ca 4-5000kr, eller bare en grei liten bærbar, med større skjerm, tastatur osv ++++ så er det alt fra 3000-5000kr. Og de har ALLTID 250gb+ vertfall. Og de bør klare det man trenger uten problemer.

 

Ser ikke vitsen med denne ipaden, greit.. ja.. ser du 1080p filmer og en hel hau av de au, so be it , og ja det er jo et steg framover for de som bruker så idiotiskt mye .. uff. men ikke kom her og si at det er billigere, da er du lite viten altså.

 

Jeg er forsåvidt enig i at 6990 virker noe overpriset, men kan du vise til en alternativ PC-løsning? Dvs. noe med samme lagringsplass- og teknologi, like god skjerm og samme vekt, til samme pris? Du kan jo prøve, men jeg setter en femmer på at noe slikt ikke eksisterer. Klarer du det om vi lemper på vektkravet?

Lenke til kommentar

 

Jeg er forsåvidt enig i at 6990 virker noe overpriset, men kan du vise til en alternativ PC-løsning? Dvs. noe med samme lagringsplass- og teknologi, like god skjerm og samme vekt, til samme pris? Du kan jo prøve, men jeg setter en femmer på at noe slikt ikke eksisterer. Klarer du det om vi lemper på vektkravet?

 

Hva mener du med "samme teknologi"? Ytelsesmessig er det jo nesten umulig å finne en PC som ikke er vesentlig bedre. Man kan jo alltids spørre andre veien om man finner en tablet med samme egenskaper som en gitt bærbar, det vil man ikke, så man skal være litt forsiktig med slike sammenlikninger, da man uansett må gjøre noen avveininger.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva mener du med "samme teknologi"?

 

Samme lagringsteknologi, dvs. solid state, og ikke snurredisk. Formulerte meg litt rotete der, beklager.

 

Ytelsesmessig er det jo nesten umulig å finne en PC som ikke er vesentlig bedre. Man kan jo alltids spørre andre veien om man finner en tablet med samme egenskaper som en gitt bærbar, det vil man ikke, så man skal være litt forsiktig med slike sammenlikninger, da man uansett må gjøre noen avveininger.

 

Ytelsen er jo ikke kritisk om man først og fremst skal se på bilder, og kanskje gjøre små endringer mtp. farge og lys. Grunnen til at jeg spør er jeg skisserte et mulig bruksområde for en tablet med mye lagringsplass, og at Mikkis svarte med at en PC er et selvsagt valg i en slik setting.

 

Finnes det en PC som oppfyller disse kriteriene, eller kommer svært nærme dem?

 

- 128 GB SSD

- Skjerm med fargegjengivelse og PPI på høyde med eller bedre enn iPad 4

- Ekstremt lav vekt, iallefall ikke over 1 kg

- Pris på under 6990 kroner

Lenke til kommentar

Å endre bilder krever jo faktisk ganske mye av maskinen, RAW-behandlingsprogrammer er ganske tunge for selv stasjonære maskiner. Så jeg vet ikke helt om jeg er enig i akkurat den vurderingen. Og til hva slags bildebruk trenger du så høy PPI og bra fargegjenngivelse uten å drive med mere omfattende bildebehandling?

 

AtW

Lenke til kommentar

Du går inn i diskusjonen uten å få med deg begynnelsen på den. Påstanden er at 128 GB lagringsplass på en tablet er meningsløst. Jeg påpekte at noe slikt kan være kjekt om man tar bilder mens man er på tur, delvis for lagring/backup, og delvis for muligheten til å se på bildene på en skjerm som er inderlig mye bedre enn den som sitter på speilrefleksen.

Lenke til kommentar

Du går inn i diskusjonen uten å få med deg begynnelsen på den. Påstanden er at 128 GB lagringsplass på en tablet er meningsløst. Jeg påpekte at noe slikt kan være kjekt om man tar bilder mens man er på tur, delvis for lagring/backup, og delvis for muligheten til å se på bildene på en skjerm som er inderlig mye bedre enn den som sitter på speilrefleksen.

 

Jo, men så begynte du å snakke om å endre bildene også, og videre å stille ganske strenge krav til PCen, å lagre bilder på tur og se på de på reisen er ikke noe som krever det fremste innen skjermer, selv om en bedre skjerm selvsagt er fint. Det er ikke sen spesielt rettferdig sammenlikning.

 

AtW

Lenke til kommentar

Skjønner egentlig ikke diskusjonen her helt jeg... føler vi er tilbake i år 2000 når vi snakker om at 128 GB er for mye og mer enn noen trenger.

 

Historien viser vel at den diskusjonen er liten vits i å ta og spesielt når vi snakker om en så relativt liten lagringsplass.

 

30 godt komprimerte HD filmer såer disken fylt... hvis det er noen som ikke skjønner at andre kan ha bruk for en slik selv om man ikke har det selv vil jeg påstå at man er temmelig trangsynt... i det hele tatt å nevne eller hinte om at 128 GB blir for mye synes jeg er helt på jordet, spesielt i ett slikt forum.

 

Hadde det vært en tråd i heklekroken.no eller noe så hadde jeg skjønt det!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...