Gå til innhold

Guide: Slik slipper du NRK-lisensen


Anbefalte innlegg

"Mottaker er satt bort og ikke i bruk."

 

Ikke kommuniser med de utenom det som står i Simen1s post. Du søker ikke om fritak eller prøver å kvalifisere deg for noe på Lisensavdelingens nåde, du sender en helt enkel og per lovens bokstav informasjonsmelding om at du ikke er lisenspliktig da du ikke har mottakere i bruk i din husstand. Du har ingen informasjonsplikt til Lisensavdelingen og de har heller ingen mulighet til å krever lisens fra deg uten at saken blir eskalert til en tvistinstans utenfor Lisensavdelingen med ekte jurister.

Endret av JohndoeMAKT
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv startet å krangle med NRK om lisensen. Etter å ha sendt inn standard formularet til Simen1 fikk jeg følgende tilbake.

 

 

Vi viser til melding mottatt 05.07.2013 angående søknad om fritak for kringkastingsavgift vedrørende fjernsyn som brukes til monitor.

I følge Forskrifter om fjernsynsmottakere § 1, skal alle som har fjernsynsmottaker i bruk betale kringkastingsavgift. Dette gjelder også for lånt eller leid mottaker. Den som disponerer mottakerutstyr er i utgangspunktet pliktig til å betale kringkastingsavgift uavhengig av hva fjernsynsmottakeren brukes til.

Dersom fjernsynsmottakeren har innebygd digital dekoder, vil fritak for avgift kun innvilges dersom servicerapport fra autorisert verksted som dokumenterer utført plombering av fjernsynsmottakeren sendes NRK. Med plombering menes her blokkering av fjernsynsmottakerens mulighet til å motta fjernsynssignal. Det må samtidig gis erklæring om at NRK vil bli underrettet så snart fjernsynsmottakeren igjen klargjøres til å ta i mot fjernsynssendinger.

Inntil nevnte erklæring foreligger, opprettholdes kravet om at kringkastingsavgift må betales.

Du kan unngå avgiftsplikt for utstyr som kun skal brukes for visning av videosignal ved å anskaffe monitor (billedskjerm) og DVD- spiller uten tuner– dvs. utstyr som fra produsentens side ikke er beregnet for mottak av fjernsynssignaler.

Saken er behandlet i henhold til Forskrifter om fjernsynsmottakere, som finnes på www.nrk.no/lisens.

Ved henvendelse ber vi om å få oppgitt vår referanse.

 

 

 

Svarte på denne mailen med følgende:

Ser dere denne saken som avsluttet nå? Isåfall må jeg da sende ny epost ang. utmelding eller vil det holde å svare på denne eposten?

 

Venter på svar fra de nå, så får vi se hvor det bærer hen.

Lenke til kommentar

"Mottaker er satt bort og ikke i bruk."

 

Ikke kommuniser med de utenom det som står i Simen1s post. Du søker ikke om fritak eller prøver å kvalifisere deg for noe på Lisensavdelingens nåde, du sender en helt enkel og per lovens bokstav informasjonsmelding om at du ikke er lisenspliktig da du ikke har mottakere i bruk i din husstand. Du har ingen informasjonsplikt til Lisensavdelingen og de har heller ingen mulighet til å krever lisens fra deg uten at saken blir eskalert til en tvistinstans utenfor Lisensavdelingen med ekte jurister.

Må si jeg fortsatt er litt skeptisk til om forskriften virkelig åpner for at man kan bruke en TV som ren monitor. Det er tross alt ikke nok at man ikke bruker den, forskriften sier jo også: "Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6."

 

Finnes det en klar juridisk definisjon av "satt bort"? Når mottakeren er fastmontert i TV-apparatet, og TV-apparatet er i bruk, kan man da samtidig hevde at mottakeren er "satt bort"?

Lenke til kommentar

"satt bort" var nok en formuleringstabbe da forskriften ble skrevet og det var underforstått at mottakeren var innebygd i fjernsynet og fjernsynet ikke hadde noen annen funksjon enn å vise det mottakeren mottok. Forskriften trådte i kraft i juni 1980 og var selvsagt utformet, behandlet og vedtatt noe tidligere. Et pussig sammentreff er at den første hjemmedatamaskinen som kunne bruke fjernsynet som skjerm, Commodore VIC 20, ble lansert samme måned som forskriften trådte i kraft. ZX Spectrum, Commodore 64, Amiga 500 kom senere. VHS og Betamax-spillere hadde innebygde fjernsynsmottakere så de ble neppe tenkt på som annen type bruk. Svenske Movieboks (VHS-spiller uten fjernsynsmottaker) kom ikke før i 1983 i Sverige og 1985 i Norge.

 

Det var altså neppe så mange tanker rundt andre typer bruk av fjernsyn enn bruk av mottakeren den gangen forskriften ble utformet. I dag er det nok ".. og ikke vil bli tatt i bruk igjen før .." som blir lagt juridisk vekt på, fordi det var intensjonen med setningen. Hva som var intensjonen står det nok litt om i forarbeidene til forskriften. Dette styrkes nok av dagens juridiske tolkning.

 

Ordet "og" skiller også de to leddsetningene sånn at det kan tolkes som at "før NRK er underrettet om det" kun gjelder siste leddsetning. Altså at man må sette bort mottakeren, men kan da den frem igjen om så med en gang, bare man ikke tar den i bruk slik det står i siste leddsetning. Men akkurat dette er nok mer kverulering og neppe noe det legges juridisk vekt på.

 

Merk, jeg er ingen jurist. Dette er bare slik jeg tolker forskriften.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Skrev dette sist til NRK i 09.07.13

"Alle fjernsynsmottagere var enten tidligere avskaffet eller ikke i bruk fra før termin started 01.07.2013 som er grunnlag for at jeg betrakter mitt kundeforhold til dere som avsluttet. Jeg ber om bekreftelse på at krav for termin 01.07.2013-01.01.2014 bortfaller og at jeg er fjernet fra lisensregisteret. Bekreftelsen ønskes snarest mulig og senest innen 19.07.2013."

Har fortsatt ikke fåt svar og det føles som de venter til forfallsdato på regninga de har sendt, for å gjør det enda vanskeligere

Lenke til kommentar
Skrev dette sist til NRK i 09.07.13

Oi, den er litt kinkig. Jeg har en dårlig nyhet til deg. Varsling av mottaker ikke i bruk skje før terminen begynner, ikke før betalingsfristen (som er en måned senere). Med mindre hele lisensavdelingen plutselig skulle skifte personlighet så får du nok et krav om lisens for terminen som var påbegynt før varslingen. Gjør de jobben sin til punkt og prikke så skal kravet forsvinne fra og med terminen som begynner 1.1.14

Lenke til kommentar

 

Min første mail med det innlegget som du har lagt ut her(og det skal du ha mange takk for) ble sendt 30.05.13

Da fikk jeg mail at jeg måtte sende deres skjema med begrunnelse.

13.06.13 svarte jeg at i eposten jeg har sendt er det mer en godt begrunnet og ber de avslutte lisensen raskest mulig.

20.06.13 sender de mail at de gjør meg oppmerksom på at jeg er registrert med 4 fjernsynsmottakere.

 

"...Kringkastingsavgiften er en offentlig avgift som fastsettes av Stortinget hvert år. Den årlige avgiften deles

i to terminer med terminstart 1. januar og 1. juli. Avgiften forfaller til betaling 31. januar og 31. juli. Etter

forfall påløper tilleggsavgift.

I følge Forskrifter om fjernsynsmottakere § 1, skal alle som har fjernsynsmottaker i bruk betale

kringkastingsavgift. Dette gjelder også for lånt eller leid mottaker.

Plikten å betale kringkastingsavgiften påvirkes ikke av lokale seerforhold, hvilke kanaler man har tilgang

til eller hvilke kanaler/program en velger å se på. Med fjernsynsmottaker menes blant annet fjernsyn,

DVD med tuner, satellittmottaker, dekoder, PC med TV-kort/tuner og lignende. Kort sagt alle tekniske

innretninger som kan ta i mot fjernsynssignaler og videreformidle dem direkte.

NRK Lisensavdelingen er ikke leverandør av en vare eller en tjeneste, men er innkrever av

kringkastingsavgiften som er en offentlig avgift på lik linje med andre skatter og avgifter.

Kringkastingsavgiften er forbundet med det å ha fjernsynsmottaker i bruk. Den er ikke en betaling til

NRK for de kanaler man har tilgang til.

Lisensen følger person den er registrert på uavhengig av adressen fjernsynsmottakeren til enhver tid er i

bruk på. Privatpersoner kan ha flere mottakere på samme lisens når mottakerne brukes av lisenshaveren selv, ektefelle/samboer og hjemmeboende barn som fullt ut forsørges av lisenshaver.

Lisensen løper videre på forskriftsmessig måte."

 

I det øyeblikker var jeg på ferie og fikk ikke sendt noe mail før jeg var kommet tilbake.

Og regningen var i postkassa.

 

09.07.13 har jeg sendt email med dette innholdet:

"Alle fjernsynsmottagere var enten tidligere avskaffet eller ikke i bruk fra før termin started 01.07.2013 som er grunnlag for at jeg betrakter mitt kundeforhold til dere som avsluttet. Jeg ber om bekreftelse på at krav for termin 01.07.2013-01.01.2014 bortfaller og at jeg er fjernet fra lisensregisteret. Bekreftelsen ønskes snarest mulig og senest innen 19.07.2013."

 

Det jeg ikke gjorde var at i første brevet jeg ikke skrev mottakere i flertall.

Det derfor det siste mailet ble sendt med et slik forklaring.

Det er jo ingen som prøver å skjule disse motakere da man vet at de har oversikt..

Er det håpløst å gjør noe nå?

Endret av alik
Lenke til kommentar

Ahh, jeg bare husket ikke forhistorien. Da har du gjort alt riktig. Entall vs flertall er bare flisespikkeri fra lisensavdelingens side. Når du melder fra for utmelding av lisensregisteret er det underforstått at det gjelder samtlige mottakere som står på deg og husstanden din.

Lenke til kommentar

Det har blitt en lang historie nå. Det tar bare en dag for å få ny lisens men for avmelding flere måneder.

Nå har jeg sendt påminnelse igjen. Og jeg har bare noen få dager til regninga går inkasso.

 

Da skal det være nokk å gi beskjed til inkassobyrå med kopi av utmeldinge og erklære inkassokravet som urimelig fra NRK.

 

Jeg har gjort liknende i tidligere saker, der Inkassobyrå da har frosset krav og bedt meg rydde opp med innkrever da inkassokravet er ugyldig.

Lenke til kommentar

Håper dere i denne tråden kan hjelpe meg med denne saken. Jeg har kjøpt en TV med innebygd dekoder som jeg kun bruker til data/TV-spill. Jeg har ikke noen form for TV-abonnement eller antenne og kan derfor ikke motta TV-signaler. I følge § 9 burde jeg da ikke være lisenspliktig. Under følger min korrespondanse med lisensavdelingen. Spesielt mitt svar datert 21.06.2013 burde være av interesse. For ordens skyld: Jeg har en TV uten dekoder fra før som jeg slapp å betale lisens for.

Emne: Fjernsynsmottaker ikke i bruk
Dato: 07.06.2013

Den 26. mai 2013 kjøpte jeg et fjernsynsapparat gjennom Lefdals internettbutikk (Ordrenummer XX). Jeg regner med at dere har mottatt melding om dette fra butikken.

Jeg henviser til forskrifter om fjernsynsmottakere §9 og melder herved skriftlig til NRK om at fjernsynsmottakeren min ikke er i bruk og erklærer at den ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om det i henhold til §6.

Jeg har ikke TV-abonnement og har ikke mulighet til å ta imot TV-signaler. Jeg kommer til å beholde fjernsynsapparatet, men vil kun bruke det som monitor for PC (uten TV-kort) og videospill.

Dersom NRK ønsker det, har dere adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

Med dette betrakter jeg mitt kundeforhold til NRK som avsluttet. Jeg ber om bekreftelse på at e-posten er mottatt og at jeg blir fjernet fra lisensregisteret. Bekreftelsen ønskes snarest mulig og senest innen 28. juni 2013.

Vennlig hilsen
NN


Svar fra NRK
Dato: 14.06.2013

KRINGKASTINGSAVGIFT

Vi viser til melding mottatt 07.06.2013 der du ønsker å si opp din lisens. Kringkastingsavgiften er en offentlig avgift som fastsettes av Stortinget hvert år. Den årlige avgiften deles i to terminer med terminstart 1. januar og 1. juli. Avgiften forfaller til betaling 31. januar og 31. juli. Etter forfall påløper tilleggsavgift.

I følge Forskrifter om fjernsynsmottakere § 1, skal alle som har fjernsynsmottaker i bruk betale kringkastingsavgift. Dette gjelder også for lånt eller leid mottaker.

Plikten å betale kringkastingsavgiften påvirkes ikke av lokale seerforhold, hvilke kanaler man har tilgang til eller hvilke kanaler/program en velger å se på. Med fjernsynsmottaker menes blant annet fjernsyn, DVD med tuner, satellittmottaker, dekoder, PC med TV-kort/tuner og lignende. Kort sagt alle tekniske innretninger som kan ta i mot fjernsynssignaler og videreformidle dem direkte.

NRK Lisensavdelingen er ikke leverandør av en vare eller en tjeneste, men er innkrever av kringkastingsavgiften som er en offentlig avgift på lik linje med andre skatter og avgifter. Kringkastingsavgiften er forbundet med det å ha fjernsynsmottaker i bruk. Den er ikke en betaling til NRK for de kanaler man har tilgang til.

Lisensen følger person den er registrert på uavhengig av adressen fjernsynsmottakeren til enhver tid er i bruk på. Privatpersoner kan ha flere mottakere på samme lisens når mottakerne brukes av lisenshaveren selv, ektefelle/samboer og hjemmeboende barn som fullt ut forsørges av lisenshaver.

Meldingen inneholder ingen opplysninger om at fjernsynsmottaker ikke lenger er i bruk. Lisensen løper videre på forskriftsmessig måte. Ny giro blir tilsendt.

Saken er behandlet i henhold til Forskrifter om fjernsynsmottakere, som finnes på www.nrk.no/lisens

Ved henvendelse ber vi om å få oppgitt vår referanse.

Med hilsen
NORSK RIKSKRINGKASTING AS


Svar fra meg
Dato: 14.06.2013

Deres referanse: YY

Takk for raskt svar.

Dere skriver at «Meldingen inneholder ingen opplysninger om at fjernsynsmottaker ikke lenger er i bruk.» Dette stemmer ikke. Emnet på meldingen jeg sendte var «Fjernsynsmottaker ikke i bruk», og avsnitt nr. to var

«Jeg henviser til forskrifter om fjernsynsmottakere §9 og melder herved skriftlig til NRK om at fjernsynsmottakeren min ikke er i bruk og erklærer at den ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om det i henhold til §6.»

Denne saken er lik forrige sak jeg hadde hos dere (deres referanse ZZ). Da ble lisensen oppsagt uten problemer. Jeg håper på en rask avklaring.

Vennlig hilsen
NN


Svar 2 fra NRK
Dato: 19.06.2013

Vi viser til melding mottatt 14.06.2013 samt tidligere melding der det blir opplyst at du ikke benytter fjernsynsmottaker til å motta fjernsynssignaler. Du skriver at mottaker ikke er i bruk. Samtidig opplyser du at fjernsynsmottaker blir brukt som monitor for PC.

Kringkastningsavgiften er en offentlig avgift som fastsettes av Stortinger hvert år. Den årlige avgiften deles i to terminer med terminstart 1. januar og 1. juli. Avgiften forfaller til betaling 31. januar og 31. juli.

I følge Forskrifter om fjernsynsmottakere § 1, skal alle som har fjernsynsmottaker betale kringkastningsavgift. Den som disponerer mottakerutstyr er i utgangspunktet pliktig til å betale kringkastningsavgift uavhengig av hva fjernsynsmottakeren brukes til.

Du oppgir at du har kjøpt ny fjernsynsmottaker 26.5.2013. Denne rapporten har vi ikke mottatt fra forhandler ennå, slik at vi kan sjekke om fjernsynsmottakeren har avgiftspliktig teknologi. Til orientering har nye fjernsynsmottakere avgiftspliktig dekoderteknologi (MPEG4/DVB-T).

Dette innebærer at du kan ta inn fjernsynssignaler som ligger ukryptert i det digitale bakkenettet uten programabonnement eller annet tilleggsutstyr. Plikten til å betale kringkastningsavgift vil da ikke bortfalle selv om fjernsynsmottakeren brukes kun som monitor for PC.

Vi gjør oppmerksom på at du kan få fjernsynet plombert hos et serviceverksted. Fjernsynet vil da ikke fungere som en fjernsynsmottaker og heller ikke være lisenspliktig. Du må selv få fjernsynsmottakeren plombert og sende oss dokumentasjon på at jobben er utført fra et autorisert verksted. Dette er akseptert forvaltningspraksis av Medietilsynet som er klageinstans for vedtak fattet av NRK Lisensavdelingen.

Dersom mottakerutstyret ikke kan motta fjernsynssignaler og husstanden ikke er tilknyttet kabel, parabol, Riks TV eller annen mottakerteknologi, kan vedlagte oppsigelsesskjema benyttes hvis du likevel ønsker å få saken vurdert på nytt. Vi gjør spesielt oppmerksom på at vi må få oppgitt produsent og modellnummer.

Saken er behandlet i hendhold til Forskrifter om fjernsynsmottakere som finnes på baksiden av våre brev og www.nrk.no/lisens

Ved henvendelse ber vi om å få oppgitt vår referanse.

Med hilsen
NORSK RIKSKRINGKASTNING AS


Svar 2 fra meg
Dato: 21.06.2013

Deres referanse: YY

Jeg viser til brev datert 19. juni 2013.

Hva er definisjonen dere bruker for «fjernsynsmottaker»? Siden både et TV-apparat, TV-kort for PC, dekoder, satellittmottaker og lignende regnes som fjernsynsmottaker, tolker jeg det slik at det er den delen av TV-apparatet som tar imot TV-signaler (altså den innebygde dekoderen). Fjernsynsmottakeren er ikke i bruk, siden jeg ikke tar imot TV-signaler (jeg har ingen antenne). Det å bruke apparatet som en monitor for PC gjør ikke at dekoderen er i bruk. Altså er ikke fjernsynsmottakeren i bruk og i følge Forskrifter om fjernsynsmottakere § 9 er jeg ikke betalingspliktig. Fjernsynsmottakeren kan betraktes som bortsatt.

I avsnitt fem skriver dere at jeg kan ta imot TV-signaler uten tilleggsutstyr. Det er feil. Jeg får ikke inn TV-signaler da jeg ikke har antenne eller noen form for TV-abonnement.

Som det står i § 9 har dere adgang til å plombere mottakeren og/eller antenneinntaket om dere ønsker det. Det er urimelig å tolke dette på noen annen måte enn at dere på egen regning får lov til å plombere mottakeren og/eller antenneinntaket.

I avsnitt sju skriver du at jeg kan bruke det vedlagte oppsigelsesskjemaet for å si opp lisensen. Det måtte jeg ikke forrige gang. Hva skiller denne saken fra min forrige søknad om oppsigelse (deres referanse ZZ), der jeg fikk sagt opp uten problemer? Uansett, her er opplysningene for oppsigelsesskjemaet:

1. Har fjernsyn; hvis ja, oppgi produsent og modellnummer: Ja: Philips 40PFL8007T, men fjernsynsmottakeren er ikke i bruk (se første avsnitt i dette brevet).
2. Har anskaffet dekoder: Nei
3. Er det installert kabel-TV i husstand: Nei
4. Er det installert parabolanlegg i din husstant: Nei
5. Har husstanden annen antenne/dekoderteknologi som fjør at husstanden kan ta inn fjernsynssendinger: Nei

Jeg bekrefter at ovenstående svar stemmer for meg/min husstand.

Vennlig hilsen
NN


Svar 3 fra NRK
Dato: 26.07.2013

KRINGKASTINGSAVGIFT

Vi viser til melding mottatt 21.06.2013 og tidligere korrespondanse angående betalingsplikt på fjernsynsmottaker.

I følge Forskrifter om fjernsynsmottakere § 1, skal alle som har fjernsynsmottaker betale kringkastingsavgift.

Med fjernsynsmottaker menes, slik du har forstått, blant annet TV, DVD/video m/tuner, satellittmottaker, dekoder, PC med TV-kort/tuner og lignende, altså enhver teknisk innretning som gjør det mulig å ta imot fjernsynssendinger. Mottakerutstyr som gir mulighet til å ta inn fjernsynssignaler er avgiftspliktig, selv om man velger å bruke den til annet formål.

Du skriver at forrige gang gikk det greit å si opp og du spør hva som skiller denne saken fra tidligere oppsigelse.

Forrige gang hadde vi ikke detaljert informasjon om hvilken fjernsynsmottaker du var i besittelse av. Saksbehandler avsluttet lisensen ut fra at du skrev at du ikke hadde mulighet til å ta inn fjernsynssendinger etter at du avsluttet TV-abonnement hos NextGenTel.

Nå vet vi at din fjernsynsmottaker kjøpt hos Lefdal, Philips 40PFL8007T, innehar dekoderteknologi som gjør det mulig å motta Riks-TV`s ukrypterte sendinger uten tilleggsutstyr som dekoder eller programkort fra en fjernsynsdistributør. Ved søk på din adresse ser vi at du bor i et område som har svært god dekning for å motta fjernsynssendinger via det digitale bakkenettet. Se: http://ntv.no/Dekningskart

Når muligheten til å motta fjernsynssendinger via en vanlig bordantenne er til stede er man betalingspliktig selv om man skulle velge ikke å bruke denne.

Vårt krav om kringkastingsavgift opprettholdes derfor, og ny giro vil bli sendt. Saken er behandlet i henhold til Forskrifter om fjernsynsmottakere, som finnes på baksiden av våre brev og www.nrk.no/lisens

Til orientering kan NRKs vedtak påklages til Medietilsynet, se vedlegg.

Ved henvendelse ber vi om å få oppgitt vår referanse.

Med hilsen
NORSK RIKSKRINGKASTING AS


VEDLEGG

ORIENTERING

om adgang til å klage over NRKs vedtak i forbindelse med innkreving av kringkastingsavgift.

Dersom du er uenig i NRKs vedtak om å opprettholde kravet på kringkastingsavgift mot deg til tross for dine innsigelser mot kravet, har du ihht. bestemmelsen i Forskrifter om kringkasting § 8-2, jfr. Forvaltningsloven § 32 og §§ 29 - 30, anledning til å klage NRKs vedtak inn for Medietilsynet, enhet presse/kringkasting. Om en slik klage kan opplyses at klagefristen er 3 uker regnet fra den dagen dette brev kom frem til deg. Det er tilstrekkelig at din klage er postlagt innen fristens utløp.

Klage til Medietilsynet skal sendes til Norsk rikskringkasting, og skal inneholde følgende:

1. Det må tydelig fremgå at klagen ønskes behandlet av klageinstansen Medietilsynet.
2. Klagen må vise til det vedtaket som det klages over, og hvilke endringer som ønskes.
3. Klagen skal være undertegnet av den som sender inn klagen.

I klagen nevnes de grunner som klagen støtter seg til, og eventuelle andre opplysninger som kan ha betydning for bedømmelse av klagen.

Når NRK mottar en klage til Medietilsynet, er den videre saksgangen ihht klagereglene at NRK skal gjøre en ny vurdering av det vedtaket det klages på.

Dersom NRK etter en ny vurdering endrer sitt tidligere vedtak, avgjør NRK alene klagesaken, og sender brev om endringen til den som har sendt klagen.

Dersom NRK etter en ny vurdering opprettholder sitt tidligere vedtak, sender NRK klagesaken med alle dokumenter over til Medietilsynet for endelig avgjørelse. NRK sender kopi av NRKs oversendelse til Medietilsynet til den som har sendt klage.


Hva skal jeg gjøre nå? Har NRK rett? Jeg mener fortsatt at jeg har rett til lisensfritak siden dekoderen ikke er i bruk. Skal jeg ta klagen videre til Medietilsynet? Skal jeg gi etter og plombere TVen? Dette må være siste utvei, siden jeg ikke har lyst til å ødelegge TVen i tilfelle jeg ved en senere anledning ønsker å starte med TV-tittingen igjen.

Regningen for lisensen forfaller 31.07.2013. Skal jeg betale denne, eller burde jeg vente til det endelige utfallet av saken?

Oppdatert 16.08.2013:
Se her for klagebrev til Medietilsynet.

Endret av zfc
Lenke til kommentar

Hvorfor opplyser du NRK om mer enn at mottakeren ikke er i bruk?

 

Det er ikke noe jeg har tenkt noe spesielt over. For meg er det viktigst at saken behandles korrekt i følge loven, og da er alle opplysninger som belyser saken relevante.

Lenke til kommentar
Hva skal jeg gjøre nå? Har NRK rett? Jeg mener fortsatt at jeg har rett til lisensfritak siden dekoderen ikke er i bruk. Skal jeg ta klagen videre til Medietilsynet? Skal jeg gi etter og plombere TVen? Dette må være siste utvei, siden jeg ikke har lyst til å ødelegge TVen i tilfelle jeg ved en senere anledning ønsker å starte med TV-tittingen igjen.

 

Regningen for lisensen forfaller 31.07.2013. Skal jeg betale denne, eller burde jeg vente til det endelige utfallet av saken?

Ta saken til Medietilsynet. Forskriften er klar og tydelig og saksbehandleren følger over hodet ikke forskriften. NRK lisensavdelingen kan ikke dikte opp sin egen forskrift og følge noe helt annet enn det som står i forskriften på lovdata.no

 

Ikke spander plombering på NRK. Ikke betal regningen. Den må de utsette til etter saksbehandlingen og hvis saken faller i deres favør, gi deg rimelig tid til å betale den før de pålegger forsinkelsesgebyr.

 

- NRKs påstand om god dekning i området er irrelevant

- NRKs spekulasjoner om du har bordantenne eller ikke er irrelevant

- Om du skal bruke skjermen til PC/konsoller er irrelevant

- NRKs påstand om at mottakeren er hele tv-en er helt feil (hva skulle i så fall plombering gjøre?)

- NRKs påstand om at du må fylle ut et skjema er feil. Det stor tydelig i forskriften hva som er dine forpliktelser angående melding om mottaker ikke i bruk. Det står ikke noe om skjema der.

- NRKs påstand om at du må bekoste plombering er feil. Forskriften er tydelig på at du skal gi NRK adgang til å plombere dersom de vil. Hverken mer eller mindre.

- NRKs påstand om at du må dokumentere plombering er feil. Det står ikke et ord i forskriften om noe slik dokumentasjon. Det står heller ikke at apparatet må være plombert for å få lisensfritak. Kun at de må få adgang dersom de ytrer ønske om det. Dvs. du trenger ikke en gang nevne at NRK har mulighet til å ytre et sånt ønske.

- Forskriften krever heller ikke at eventuell plombering må utføres på et serviceverksted. Det nevnes ikke noe om hvor slik plombering skal finne sted, frakt eller behandlingstid. NRKs påstand om at de må gjøres på serviceverksted er dermed også feil. Plombering kan godt gjøres i ditt hjem. Av hensyn til andre forskrifter kreves det sikkert autorisert personell for å gjøre den type inngrep i en skjerm. Dette kan du eventuelt gjøre NRK oppmerksom på hvis de kommer for å plombere mottakeren i skjermen og kreve å få se dokumentasjon på kvalifikasjoner. Ikke la servicefolkene ta med seg skjermen. Det har de ingen forskriftsmessig krav på.

 

Hvis du prater med medietilsynet på telefon, gjør de oppmerksom på at NRKs saksbehander har gått lang utenfor forskriften og dermed ikke gjør den jobben som vedkommende er ansatt for å gjøre (forvalte forskriften). Slik praksis grenser til svindel da det presser penger ut av folk uten forskrifsmessig grunn. Det er opprørende for alle som rammes og kan potensielt ha ført til NRK har krevd inn millioner av kroner urettmessig, noe som klart bør gå inn under straffelovens paragraf om grovt bedrageri. Dette skader selvsagt NRK og lisensavdelingen omdømme og bør få konsekvenser for vedkommende saksbehandlers arbeidsforhold. Nå er det en viss sjans for at medietilsynetet er "på parti" med lisensavdelingen så de prøver å dysse ned det hele. For å unngå det bør saken få mediedekning. Ha ditt på det tørre, følg forskriften til punkt og prikke og tips gjerne media om saken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har selv startet å krangle med NRK om lisensen. Etter å ha sendt inn standard formularet til Simen1 fikk jeg følgende tilbake.

 

 

Vi viser til melding mottatt 05.07.2013 angående søknad om fritak for kringkastingsavgift vedrørende fjernsyn som brukes til monitor.

I følge Forskrifter om fjernsynsmottakere § 1, skal alle som har fjernsynsmottaker i bruk betale kringkastingsavgift. Dette gjelder også for lånt eller leid mottaker. Den som disponerer mottakerutstyr er i utgangspunktet pliktig til å betale kringkastingsavgift uavhengig av hva fjernsynsmottakeren brukes til.

Dersom fjernsynsmottakeren har innebygd digital dekoder, vil fritak for avgift kun innvilges dersom servicerapport fra autorisert verksted som dokumenterer utført plombering av fjernsynsmottakeren sendes NRK. Med plombering menes her blokkering av fjernsynsmottakerens mulighet til å motta fjernsynssignal. Det må samtidig gis erklæring om at NRK vil bli underrettet så snart fjernsynsmottakeren igjen klargjøres til å ta i mot fjernsynssendinger.

Inntil nevnte erklæring foreligger, opprettholdes kravet om at kringkastingsavgift må betales.

Du kan unngå avgiftsplikt for utstyr som kun skal brukes for visning av videosignal ved å anskaffe monitor (billedskjerm) og DVD- spiller uten tuner– dvs. utstyr som fra produsentens side ikke er beregnet for mottak av fjernsynssignaler.

Saken er behandlet i henhold til Forskrifter om fjernsynsmottakere, som finnes på www.nrk.no/lisens.

Ved henvendelse ber vi om å få oppgitt vår referanse.

 

 

 

Svarte på denne mailen med følgende:

Ser dere denne saken som avsluttet nå? Isåfall må jeg da sende ny epost ang. utmelding eller vil det holde å svare på denne eposten?

 

Venter på svar fra de nå, så får vi se hvor det bærer hen.

 

I forrige uke dumpet det ned en regning fra NRK og jeg har ikke fått noe svar på den forrige mailen min(mulig de venter til etter forfallsdato).

Jeg kjøpte TV'n min 02.07.13 og sendte første mail dagen etter, er jeg da nødt til å betale denne regningen selv og jeg skulle klare å krangle meg ut av NRK mølet?

 

Hvis jeg skal sende ny mail, burde jeg da sende en kopi av den første eller reminder på de jeg har sendt(selv om kundebehandleren min var mindre grei(les merr))?

 

Da har jeg sendt svar/reminder:

 

Hei

Dere skriver at "Inntil nevnte erklæring foreligger, opprettholdes kravet om at kringkastingsavgift må betales."

Dette stemmer ikke, som det står i §9 har dere adgang til å plombere mottakeren og/eller antenneinntaket om dere ønsker det.

Det er urimelig å tolke dette på noen annen måte enn at dere på egen regning får lov til å plombere mottakeren og/eller antenneinntaket.

Og som jeg skriver i første mailen til dere så har dere full tilgang til å sende en autorisert person til å utføre plomberingen, såfremt jeg blir informert på forhånd.

Jeg har også fått regning fra dere hvor dere krever betaling for NRK lisensen, da denne ble sendt ut etter at jeg kontaktet dere første gang, anser jeg denne for annullert.

Endret av Elgmos
Lenke til kommentar

Dette er helt feil, men dessverre vanlig bøllefremferd fra NRK lisensavdelingen. Kravet er at man må gi NRK adgang til å plombere, dersom NRK vil. Vel og merke på NRKs regning. Bøllefremferden er når de forsøker å skyve den regningen over på kunden og utsette lisensfritaket til plomberingen er utført. Her er det forskriften sier om saken:

 

Praksisen til NRK lisensavdelingen vil jeg kalle utpressing. Man må jo nærmest være jurist for å se at de bløffer i kortene og forsøker å belaste kunder tusenvis av kroner uberettiget. Jeg ser ikke store forskjeller på dette og organisert svindel.

 

Dere har betalt for å få herpet tven til ingen nytte. Råd til alle andre: Les forskriften grundig og vær trygg på dine rettigheter, plikter og krav når du tar kontakt med NRK så slipper du også å bli lurt.

 

Tusen takk for dette innlegget.

De svarte meg nettopp nå med at jeg måtte plombere den hos verksted.

Tragisk at de forsøker å skyve det over på oss.

 

Har informert dem om at jeg har kvittet meg med dekoder, sagt opp alle tv abonnementer og at de vær så god kan komme å plombere tven dersom de ønsker det. Alikevel skrev de det.

Lenke til kommentar

Nå er det en viss sjans for at medietilsynetet er "på parti" med lisensavdelingen så de prøver å dysse ned det hele. For å unngå det bør saken få mediedekning. Ha ditt på det tørre, følg forskriften til punkt og prikke og tips gjerne media om saken.

 

Ut ifra FAQen på Medietilsynets hjemmeside (se http://www.medietils...te-sporsmal/TV/) så kan det se ut til at de har samme holdning som NRK. Da er det kanskje ikke så mye vits å sende klagen til dem? Når klagen først er behandlet av Medietilsynet så er det ingen muligheter til å klage videre, bortsett fra å gå til retten.

 

Nå skal det også sies at FAQen ble publisert i 2008, så det er mulig de har endret praksis siden.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner du får litt kalde føtter da, men noen burde ta det til retten. Jeg mener dette grenser til grov svindel i mangemillionersklassen og er en lett match for rettsapparatet da forskriften er temmelig krystallklar. En sak som potensielt kan slanke ansatteregisteret ganske kraftig hos lisensavdelingen og kan gi tusenvis av nordmenn det lisensfritaket de har krav på. Gang det opp med lisensbeløp og antall lisensperioder så får man nok et 7-8 sifret beløp på hvor mye lovlydige nordmenn er svindlet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...