Gå til innhold

Sigma 24-70mm F2.8 IF EX DG HSM


Anbefalte innlegg

Er det noen som enten har dette objektivet selv eller som har lest en del tester om det, hvordan står dette seg på et FX kamera. Regner med at dette ikke er fullt så skarpt som feks Nikon sitt tilsvarende, men hvor "mye" dårligere er det?

 

Ser også at det ikke har stabilisering, men det har vel ikke nikon sitt heller, men dette er vel ikke så viktig på denne brennvidden?

 

Ser ut til å være en bra pris dette, eller er det stadig slike tilbud?

Endret av d90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et veldig bra objektiv, MEN i dag ville jeg ikke kjøpt en standardzoom uten stabilisering...

Dette objektivet var på tilbud i fjor høst til samme pris som nå...

 

Det vil forundre meg mye om ikke dagens pris bør sees i sammenheng med sluttsalg av produktet fordi en ny versjon med stabilisering er på vei....for å matche konkurrentene ;)

 

EISA Award 2009-2010

Sigma F2.8/24-70 IF EX DG HSM

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Det objektivet finnes i flere utgaver; hvis den er rimelig, så er det sikkert den første utgaven. Og den tror jeg ikke har fått det helt store skussmålet.

 

Ja, har også lest dette, men tror konklusjonen ble at om det var den som det stod HSM på så var det den nyeste......?

 

Har Nikon VR på sitt 24-70?

Lenke til kommentar

Nikon sitt har ikke VR, har selv sett tester mellom Sigma og Nikon sitt samt 70-200mm variantene og konklusjonen er rimelig like, man får det man betaler for, Nikon er litt skarpere og har bedre byggekvalitet.

 

Synes du forskjellene var så innlysende at det var klar klasseforskjell?

 

For sikkerhets skyld er det dette det er snakk om

 

http://fotovideo.no/Produkter/Objektiver/Nikon/Standardzoom/Sigma-24-70mm-F28-IF-EX-DG-HSM-Nikon-Autorisert-forhandler--5-%C3%A5rs-EX-garanti-118168-p0000103744.aspx

Endret av d90
Lenke til kommentar

VR på vide brennvidder er langt fra like nyttig som på lengre. På zoomobjektiver kan man få bevegelsesuskarphet på 1/100 sekund, og da er VR svært velkomment. Men på 24mm får man ikke uskarphet før man kommer ned i 1/30 sekund, og da er likevel risikoen tilstede for at de man tar bilde av beveger seg, så VR kan gjøre at man velger seg for lange lukkertider og får uskarpe bilder likevel. Dersom man må under 1/50 sekund må man alltid tenke seg om hvor mye bevegelse det er i motivet, og ingen VR i verden kan stoppe denne.

Lenke til kommentar

VR på vide brennvidder er langt fra like nyttig som på lengre.

 

Dersom man må under 1/50 sekund må man alltid tenke seg om hvor mye bevegelse det er i motivet, og ingen VR i verden kan stoppe denne.

 

Tja, jeg finner det like nyttig på alle brennvidder - så nyttig at jeg IKKE vurderer å kjøpe objektiver uten stabilisering...

 

Det er vel lite sannsynlig at jeg ville klart å "ta" vedlagte bilde uten stabilisering...?

 

Håndholdt - OS - ⅓ sek.

post-226353-0-41831200-1358978528_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Tja, jeg finner det like nyttig på alle brennvidder - så nyttig at jeg IKKE vurderer å kjøpe objektiver uten stabilisering...

Jeg er ikke fullt så konsekvent, men i prinsippet enig. Skal mye til at jeg kjøper et objektiv uten stabilisator. Jeg synes stabilisator er ennå viktigere på lengere brennvidder, men velger alternativ med så sant det finnes.

Lenke til kommentar

At ikke Nikon selv med det knalldyre objektivet ikke har VR sier vel at det kanskje ikke er nødvendig, men som det skrives, om en kan velge mellom et som har det og et som ikke har det blir valget lett, om alt annet er like bra og prisen den samme. Men slik er det vel sjelden desverre....

 

Leser at det er ca like skarpt i senter som Nikon sitt tilsvarende, men at det blir mykere mot hjørnene ved full åpning. Jeg tenker at når tar jeg på f 2,8, vil jeg i de fleste situasjoner ha liten dybdeskapet og derfor spiller det kanskje ikke så stor rolle heller....?

 

For å hjelpe meg litt videre med denne tanken, i hvilke situasjoner er det slik dere ser det en klar ulempe med myke hjørner på f 2,8?

Lenke til kommentar

At ikke Nikon selv med det knalldyre objektivet ikke har VR sier vel at det kanskje ikke er nødvendig, men som det skrives, om en kan velge mellom et som har det og et som ikke har det blir valget lett, om alt annet er like bra og prisen den samme. Men slik er det vel sjelden desverre....

 

Leser at det er ca like skarpt i senter som Nikon sitt tilsvarende, men at det blir mykere mot hjørnene ved full åpning. Jeg tenker at når tar jeg på f 2,8, vil jeg i de fleste situasjoner ha liten dybdeskapet og derfor spiller det kanskje ikke så stor rolle heller....?

 

For å hjelpe meg litt videre med denne tanken, i hvilke situasjoner er det slik dere ser det en klar ulempe med myke hjørner på f 2,8?

 

Om du har fokuspunkt i senter så.. hva da om fokuspunkt er ute i kanten av bildet ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...