Gå til innhold

Norge vurderer TV-lisens på mobiler og PC-er


Anbefalte innlegg

Sånn generelt sett synes jeg lisens er greit nok å betale. NRK lager mye bra innhold, og jeg elsker hvor lett tilgjengelig både radio- og TV-innhold er på nett. Det eneste jeg synes er litt feil er at lisenskontoret ikke tar hensyn til inntekt. 2700 kr i året for fattige studenter er kjipere enn mange tror. Folk i full jobb har etter min mening ingen grunn til å klage på lisensen, dere har råd til det.

 

Å innføre meldeplikt ved kjøp av PC-er og smarttelefoner/tablets virker utvilsomt veldig rart. I praksis vil det bare ha noe å si for de som ikke allerede betaler lisens i dag, noe jeg gjør. Derfor er jeg ikke utrolig bekymret.

 

Men det lukter litt ugler i mosen, ser for meg 13-åringen som kjøper sin første telefon og får lisensregning i posten. Ikke spesielt heldig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mannen med ljåen: Var der jeg hadde den ifra ;)

 

NRK kan godt eksistere, men det burde være et fritt tilbud(Evt. i en kanalpakke på parabolen/kabelen!)

 

Jeg ser ikke på NRK fordi ingen av programmene interesserer meg og det er reklame der, men en slipper jo "Kjøp X produkt" :p

 

Har også lurt når jeg går forbi en tv med NRK på og de sier: "Dette programmet er sponset av X firma" det er jo en form for reklame, men selvfølgelig ingen regel uten unntak:

 

Hvorfor sender NRK korte reklameinnslag?

 

Etter kringkastingsloven kan ikke NRKs virksomhet finansieres ved reklame i NRKs allmennkanaler. Etter loven er det et klart skille mellom reklame og sponsing av program. Dette er forklaringen på at det kan forekomme "sponseplakater" på NRK, fordi NRK har lov til å motta sponsorbidrag (men med visse begrensninger).

 

EDIT: Staving er en fin ting!

 

http://www.medietils...eklamesponsing/

Endret av --CAINe--
Lenke til kommentar

Trist å se at så og si ingen forstår *hvorfor* vi:1. Ikke finansierer NRK over skatteseddelen.2. Ikke finansierer NRK med reklame3. HVA NRK faktisk er.Jeg skal hjelpe litt:Man finansierer IKKE NRK over skatteseddelen fordi at den sittende regjering ikke skal bestemme hvor mye penger NRK skal ha og hva de skal bruke det til. Dette er et GREP for å sikre uavhengig mediaformidling! Dere som er opptatt av fritt internet og er i mot sensur på internet osv burde fan ta og skjønne såpass HELT automatisk!2. Se 1. Hvis man reklamefinansierer NRK, så vil DE SOM HAR PENGER bestemme hva som skal formidles til befolkningen. SE på USA og deres dekning. De har EFFEKTIV skviset ut Al Jazeera (engelsk) ved enkle grep siden gutta med penger styret businessen. Den eneste kanalen som noensinne ville levert motstykke til vestlig vennlig informasjon til amerkianerne får ikke fotfeste i landet pga blokkering av gutta med penger.3. NRK er en uavhengig (på alle måter) formidlingskanal. Denne er viktig nå i fredstider og ENDA viktigere om vi skulle ende opp i mer trøbbel her i landet.Vi lever med skylappene på og er så forbanna fornøyd med oss selv og friheten vi har her i landet, men når idioter som dere som syter over noen lapper i året til en totalt uavhengig formidlingskanal så er den friheten VELDIG kortlevd. Vi fortjener ikke bedre enn tilstander som Saudi Arabia hvis folket tenker som dere gjør.Fucking wake up people.

 

skal hjelpe deg til saken, NRK vil kreve penger for arbeidsverktøy,

 

konspirasjosn tullet og ant-vestmakt tullet.....irrelevant til saken og hold det til der det passer,

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ett FRITT internett er IKKE et internett man må betale 3500kr i året for fordi NRK plutselig har lagt ut all dritten sin på internett!

 

 

Igjen kan du fortelle meg hvem som bestemmer prisen på kringkastingsavgiften!? NRK? Eller kulturdepartementet??

 

Hva er et fritt internet? Et der alle tilbyderne er avhengig av reklameinntekter av Cola for å overleve?

 

skal hjelpe deg til saken, NRK vil kreve penger for arbeidsverktøy,

 

konspirasjosn tullet og ant-vestmakt tullet.....irrelevant til saken og hold det til der det passer,

fjott. Det er ikke ett anti-vest makt utsagn i posten min.

 

deg om det. Les litt Noam Chomsky.

Endret av Fangs78
Lenke til kommentar

3. NRK er en uavhengig (på alle måter) formidlingskanal. Denne er viktig nå i fredstider og ENDA viktigere om vi skulle ende opp i mer trøbbel her i landet.

 

Det er da massevis av innholdet som ikke har noe som helst betydning i verken fredstid eller krigstid.

Poenget med at man kan kutte ut "unyttige" ting og fått en mer fornuftig/akseptabel pris på detta tvangsopplegget høres ikke dumt ut etter mitt syn.

Lenke til kommentar

"Free' as in 'free speech', not as in 'free beer'".

 

Da er du enig da.

 

Det er da massevis av innholdet som ikke har noe som helst betydning i verken fredstid eller krigstid.

Poenget med at man kan kutte ut "unyttige" ting og fått en mer fornuftig/akseptabel pris på detta tvangsopplegget høres ikke dumt ut etter mitt syn.

 

Du undervurderer hva som er av betydning for en befolkning sett i helhet.

Endret av Fangs78
Lenke til kommentar

Ja, dette var ikke overaskende. Kommer garrantert å skje......Mere penger får de jo. Det av Nrk innhold jeg ser er laget av BBC. Så vi kunne fått tilgang til bbc sitt arkiv og lagt ned NRK

 

Hvorfor skal de bare ta hensyn til det du ser? NRK lager mye jeg ser på, og nett-tv er genialt for å se ting som har blitt sendt før.

 

Om forslaget er bra eller dårlig er jeg ikke sikker på. Om de trenger mer penger finnes det sikkert andre måter også. Synes for all del at NRK ikke burde legges ned.

Lenke til kommentar

Det må du kunne underbygge nærmere. Blir jo bare påstand mot påstand det.

Jeg på min side må si det høres ut som du overvurderer hva som er av betydning..

 

Du må nesten først komme med de tingene du kaller unødvendig før jeg kan argumentere i mot det.

Endret av Fangs78
Lenke til kommentar

Hva er et fritt internet? Et der alle tilbyderne er avhengig av reklameinntekter av Cola for å overleve?

TIlbyderne?

Jeg kjøper tilgang hos hvem jeg vil. Canal Digital, NTE, Hålogaland Kraft, NTNU, og mange andre. Og jeg har ikke fått noen reklame fra noen av dem, de selger en tjeneste, internettilkobling.

 

At NRK da skal kreve avgift for alle, bare fordi de har lansert ett netttilbud er en direkte fare for ett fritt internett., og gjør at folk flest ikke vil få tilgang. Det er ikke alle som har råd til å betale de 3500kr ekstra hvert år, fordi de kjøpte seg en laptop til 3000kr.

 

ALLE som studerer i dag er avhengig av egen PC, alt foregår på internett, både beskjeder og innlevering. For en student uten jobb eller støtte hjemmefra er det dyrt nok å kjøpe PC, om ikke 3500kr ekstra skal gå i statskassen for en tjeneste de aldri bruker. Det er jo helt bak mål....

  • Liker 5
Lenke til kommentar

http://www.regjeringen.no/nb/dep/kud/dok/regpubl/stmeld/2006-2007/Stmeld-nr-30-2006-2007-/8.html?id=466392

 

Det er videre mulig at finansiering over statsbudsjettet på sikt også kan svekke grunnlaget for NRKs virksomhet. Erfaringer fra andre land som har innført statsbudsjettfinansiert allmennkringkasting kan tyde på det.

 

Folk bør sette seg inn i sånne saker før de kommer med ryggmargsrefleksen sin.

 

TIlbyderne?

Jeg kjøper tilgang hos hvem jeg vil. Canal Digital, NTE, Hålogaland Kraft, NTNU, og mange andre. Og jeg har ikke fått noen reklame fra noen av dem, de selger en tjeneste, internettilkobling.

 

At NRK da skal kreve avgift for alle, bare fordi de har lansert ett netttilbud er en direkte fare for ett fritt internett., og gjør at folk flest ikke vil få tilgang. Det er ikke alle som har råd til å betale de 3500kr ekstra hvert år, fordi de kjøpte seg en laptop til 3000kr.

 

ALLE som studerer i dag er avhengig av egen PC, alt foregår på internett, både beskjeder og innlevering. For en student uten jobb eller støtte hjemmefra er det dyrt nok å kjøpe PC, om ikke 3500kr ekstra skal gå i statskassen for en tjeneste de aldri bruker. Det er jo helt bak mål....

 

Hvor har du 3000 kr fra da?

 

Og med tilbydere mente jeg selvsagt *innholdstilbydere*.

Lenke til kommentar

Akkurat, det er allerede politikere som sitter å bestemmer hvor mye penger de får, så det argumentet faller jo bort.

 

AtW

 

Lisensen TAR ikke noe fra statsbudsjettet. Altså må ikke behovet til NRK veies opp mot barnehager f.eks. Og da faller argumentasjonsrekkene fort bort hvis en regjering skal "straffe" NRK for dårlig dekning.

 

Dette er elementært. Skuffet over deg som pleier å ha god kontroll her inne.

Endret av Fangs78
Lenke til kommentar

Hvor har du 3000 kr fra da?

 

Og med tilbydere mente jeg selvsagt *innholdstilbydere*.

Vell, om NRK skal begynne med både web og TV for fullt, så får de vell flere utgifter, og avgiften må opp. i Dag er det jo 2600kr og det dekker TV, og den lille websatsningen de gjør.

 

Det er som å ha en årlig avgift for alle som kan lese...

 

Lisensen TAR ikke noe fra statsbudsjettet. Altså må ikke behovet til NRK veies opp mot barnehager f.eks.

 

Dette er elementært. Skuffet over deg som pleier å ha god kontroll her inne.

Den kan fremdeles fastsettes som en særpost i budsjettet, og justeres etter konsumprisindesen eller hva enn som bestemmer avgiften nå. Den må jo betales uansett, og det må være noen som bestemmer hva den skal være, så om den går under skatten eller ikke må da være klinkende likegyldig for staten, men mye bedre for forbrukerne.

Lenke til kommentar

Lisensen TAR ikke noe fra statsbudsjettet. Altså må ikke behovet til NRK veies opp mot barnehager f.eks.

 

Dette er elementært. Skuffet over deg som pleier å ha god kontroll her inne.

 

Jo, det må det, det er ekstremt banalt å framstille dette som noe helt eget bare fordi det er en egen avgift, det spiller inn på det totale skatte og avgiftstrykket, og det må vurderes opp mot andre ting som alt annet. (dessuten var påstanden din at finansieringen var politisk uavhengig, noe den ikke er, uansett om det finansieres via lisens eller ikke). Og hva gjør TV så forbanna viktig at det ikke tåler å veies opp mot andre ting direkte i statsbudsjettet, er det viktigere enn forskning feks?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...