Gå til innhold

Norge vurderer TV-lisens på mobiler og PC-er


Anbefalte innlegg

Kan ikke NRK nett-tv bli en betalingstjeneste istedet for noe man må betale for siden man har nettbrett, PC eller smart telefon? Det er jo NRK selv som har lagt ut denne tjenesten gratis. Ingen har vel bedt dem om å gjøre det. Hva med de som ikke har tv og som ikke ønsker å betale 2k-3k i året i tv-lisens, skal de måtte avstå fra å eie en smart telefon, et nettbrett eller en PC fordi man da blir tvunget til å betale lisens om man er eier av et slikt produkt? Dette kan føre til at noen grupper blir stengt ute fra nettet. I Norge har man vært opptatt av at nettet skal være tilgjengelig for alle, men om en slik lisens blir innført, så kan man risikere at noen blir stengt ute.

 

Det var en god tanke.

 

Folk som allerede betaler lisens pga at de har tv eller annen grunn får fri tilgang til nrk nett-tv.

Folk som ikke betaler lisens p.d.d., men synes nrk's innhold er verdt å betale for kan betale for tilgangen.

Endret av hår null
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NRK er helt håpløse når de kan komme med dette forslaget!

Kanskje de skulle, som STATSKANAL/LISENSKANAL, heller skulle latt være å henvise til NRK.NO for å få med seg hele saken de bare har tid til litt av på nyhetene? De sier jo ofte: gå inn på Nrk.no for mer informasjon om saken. Vet di ikke at GAMLEHJEM og SYKEHUS ikke har internett tilgjengelig? Og hvor mange "eldre" har internett? Selvom de blir fler og fler. Har ikke de RETT til å få full nyhetssending på Nrk, som de har betalt lisens på i en menneskealder? Foreslår at Nrk tenker seg om, og har utfyllende nyheter på tv, da trenger de ikke lisens for oss pc brukere! Og hvis vi skal betale noe som helst for å se noe fra Nrk via intrenett, syns jeg de skal ta betalt for de vi faktisk ønsker å se, og IKKE linsens! TV2 sumo er bra på det!

Blir oppgitt og irritert over lisensen til NRK! STATSKALNALEN som skal flå internettbrukere og mobilbrukere med lisens i tillegg til tv-lisensen vi allerede har! NEI TAKK TIK NRK!!!

Lenke til kommentar

Ufattelig nivå ja. Tror de andre tv-kanalene hadde klart det samme om de ville. Pluss at jeg tror reklamefinansiering er selvsagt mulig. Hvis de sier at det er umulig, så lyver de. Eller er du ganske godtroende.

 

Klart hva da? TV2, TVNorge og TV3 hadde aldri startet på noe slik i dagens marked. NRK startet for lenge siden, og opprettholder tilbudet i hver eneste landsdel. De har grunnlaget de andre ikke ser nytten i, nettopp fordi å bygge opp et slikt tilbud idag ville vært svært kostbart og tidkrevende. Samtidig er NRK enerådende nettopp på lokalbaserte tjenester. Å sammenligne NRK og TV2/TVNorge eller TV3 er som å sammenligne vann og hjemmebrent.

 

"Nær ni av ti nordmenn bruker et eller flere av NRKs tilbud en vanlig dag. Om det er å høre på morgenradioen til NRK Hordaland på P1, sjekke været på yr.no, se på barne-tv eller se igjen siste Dagsrevy på nettbrettet."

 

http://www.nrk.no/informasjon/organisasjonen/1.6631072

 

Lisensen eksisterer fordi ingen har stått fram og demonstrert. Hvis denne lisensen blir innført så trenger vi faen meg en ny terroraksjon i Norge. Jeg er en pc gamer og jeg nekter å betale lisen for en drittkanal og tjeneste jeg aldri bruker. Hva faen NRK har lyst til å gjøre med lisenspengene angår ikke meg. La det være frivillig å betale lisens. De som har lyst på NRK betaler lisens og de som ikke har lyst på NRK betaler ikke lisens. Det jo da faen ikke rart det finnes terrorister i Norge. Politikerne må slutte å leve i sin egen lille verden og begynne å vise empati ovenfor den norske befolkningen.

 

Jeg beklager, men det er fullstendig umulig å ta et innlegg av slikt lavmål seriøst.

Endret av TheMoonMan
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Få et intervju med NRK her på Hardware! Jeg har aldri vært interessert i å støtte NRK sin internettsatsning! Dette får de sannelig finansiere på samme måte som alle andre tilbydere av nettinnhold! Jeg skrur da ikke på PCen for å se på NRK! Da har jeg jo TVen???!?!

 

Og dersom det er slik at NRK skal satse på denne nye platformen, synes jeg det er frekt av dem å kreve denne avgiftsbelagt bare fordi de har lagt seg ut der allerede.

 

Dette burde egentlig bli valgmat! Hvor har det blitt av friheten? Er dette samfunnet vi ønsker? Snart har vi mindre demokrati og frihet enn "et parti landene" i Asia.

 

Og til slutt - Jeg så lisensen var på kr.1340 dette halvåret. Dette er 8 kroner for mye! Egentlige beløpet burde vært satt til kr.1332 for halvåret. Da blir det kr.666 kvartalet, noe som jeg synes stemmer godt med selskapets profil!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

TV-tilbudet trenger en aktør som har et visst ansvar for å treffe et bredt publikum, og å påse at noe av innholdet de kringkaster i det minste er -litt- kvalitetssikret mtp innhold. TV bør være mer enn bare mentalt sukkertøy bestående av overregissert "reality", kjøpepress og spredning av vranglære. 90% av kanalene sender nettopp dèt, 90% av tiden.

 

Det føles ikke akkurat berikende å se feite motorsykkelbyggere og oransje bodybuildere som krangler, moteprogrammer og C-kjendisnytt. Det finnes et TV-publikum som har passert puberteten.

 

Dog hadde jeg heller sett at rikskringkastingen ble finansiert over skatteseddelen i stedet for å kreve inn penger av folk på en tid av året da alle er blakke (for mange ender det med tvangstrekk uansett, så kanskje hele poenget bare er å holde innkrevingssentralen sysselsatt?). Det er sikkert flere som benytter seg av NRKs tilbud enn folk som går i Operaen, likevel betaler vi alle for den.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Først vil jeg gratulere med at dere fant en stortingsmelding fra 2007. I St.meld. nr. 30 (2006-2007). fremkommer det da klart at Hardware.no sparker opp en ball som ble lagt død allerede i 2007.

 

Hadde man lest Departementets vurdering i punkt 8.5 så ser man også dette klart:

 

Departementet vil inntil videre legge opp til at dagens system for kringkastingsavgift videreføres gjennom en teknologinøytral definisjon av begrepet «fjernsynsmottaker», kombinert med en meldepliktsordning som er avgrenset til å omfatte tradisjonelle fjernsynsmottakere. Det vil imidlertid bli vurdert å etablere en form for kontroll med abonnentregistre for tilbydere av fjernsynsinnhold (jf. alternativ 2 b) over). Siktemålet må være å sikre at alle som har et kundeforhold til en betal-tv-tilbyder også betaler kringkastingsavgift.

 

Man trenger faktisk ikke å grave så dypt i en Stortingsmelding for å finne dette ut. Bare et simpelt Google- søk avdekker følgende:

 

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.2426197

 

NRK får ikke adgang til å kreve lisens av de som ser TV-programmer på PC eller mobil. Det går frem av den nye stortingsmeldingen om kringkasting.
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hvorfor skal vi felles betale for sykehus, helshus og legevakter når halvparten av oss aldri er syke?

 

Som jeg nevnte, om du dypdykker litt i lisensemnet går det gradvis opp for deg hva som faktisk menes med lisens.

 

Om argumentene til folk her hadde vært basert på hva lisensen faktisk går til, og ikke bare "Nei, faen ass...jeg tar heller reklame enn lisens" eller "JEG bruker aldri NRK, så hvorfor skal jeg betale"..så hadde det vært mye enklere å diskutere. :)

 

no er det jo litt viktigare med sjukehus enn tv... hadde våre ein betre løysing om ein måtte betale for å bruke nettv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klart hva da? TV2, TVNorge og TV3 hadde aldri startet på noe slik i dagens marked. NRK startet for lenge siden, og opprettholder tilbudet i hver eneste landsdel. De har grunnlaget de andre ikke ser nytten i, nettopp fordi å bygge opp et slikt tilbud idag ville vært svært kostbart og tidkrevende. Samtidig er NRK enerådende nettopp på lokalbaserte tjenester. Å sammenligne NRK og TV2/TVNorge eller TV3 er som å sammenligne vann og hjemmebrent.

 

"Nær ni av ti nordmenn bruker et eller flere av NRKs tilbud en vanlig dag. Om det er å høre på morgenradioen til NRK Hordaland på P1, sjekke været på yr.no, se på barne-tv eller se igjen siste Dagsrevy på nettbrettet."

 

http://www.nrk.no/in...jonen/1.6631072

 

 

 

Jeg beklager, men det er fullstendig umulig å ta et innlegg av slikt lavmål seriøst.

 

Lavmål fordi denne brukeren har mer mot og baller enn deg til å stå imot regjeringen? Du er sannsynligvis bare en person som bare diskuterer og diskuterer men viser ingen handling. Denne brukeren står for sin egen mening og tør å demonstrere mot staten. Slike demonstrasjoner kan utføres gjennom terror aksjoner som Anders Behring Breivik og liknende. Hvem vet. Kanskje Mohammed Mohyelden blir den neste ABB? NRK burde ta dette som et varsel for jeg frykter faktisk at hvis forslaget blir vedtatt så kan dette faktisk føre til borgerkrig i Norge.

Endret av Anvilycus
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
NRK får ikke adgang til å kreve lisens av de som ser TV-programmer på PC eller mobil. Det går frem av den nye stortingsmeldingen om kringkasting.

 

/thread

Lenke til kommentar

Hvis dette blir innført så håper jeg det fører til er par ting:

- Bedre bildekvalitet (prøvde å se litt Tour de Ski i vinter, og da virket det til tider som om NRK slet med kapasiteten.)

- Flere av seriene de sender på vanlig TV tilgjengelig på nett. Det er idag altfor mange serier og tv-program som ikke kan sees via nett-tv.

 

Spørsmålet er vel om dette vil føre til at nett-tv blir bedre, eller at pengene går rett i en felles nrk-kasse.

Lenke til kommentar

Klart hva da? TV2, TVNorge og TV3 hadde aldri startet på noe slik i dagens marked. NRK startet for lenge siden, og opprettholder tilbudet i hver eneste landsdel. De har grunnlaget de andre ikke ser nytten i, nettopp fordi å bygge opp et slikt tilbud idag ville vært svært kostbart og tidkrevende. Samtidig er NRK enerådende nettopp på lokalbaserte tjenester. Å sammenligne NRK og TV2/TVNorge eller TV3 er som å sammeligne vann og hjemmebrent.

 

At du setter pris på nrk sitt innhold og det de gjør er jo flott det. Bare å nyte innholdet og betale lisensen.

Det finnes også folk som ikke setter pris på nrk sitt innhold og ikke ønsker å se/høre noe som helst av innholdet deres.

 

 

 

Helt greit for meg - den eneste kanalen som leverer jevn kvalitet all over.

 

Synes faktisk det er ganske rimelig å betale de få lappene det hele koster.

 

Godt mulig det er rimelig å betale dersom man synes innholdet er bra og man faktisk ser på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NRK burde ta dette som et varsel for jeg frykter faktisk at hvis forslaget blir vedtatt så kan dette faktisk føre til borgerkrig i Norge.

Unnskyld, men L-O-L

 

Eneste nordmenn kommer til å gjøre er å klare på nettforum og kommentarfelt.

 

Mitt syn på dette forslaget er at ALLE husholdninger i realtiteten har en dings (mobil, brett, pc, tv) som kan brukes til å få inn ett eller annet fra NRK. Derfor er dette et KOMPLETT idiotisk forslag. Det er KUN en fornuftig måte å endre lisensmodellen på (dersom en vil ha en statsfinansiert tv-kanal) og det er å ta det over skatteseddelene. Det vil også bli MYE billigere siden en kan legge ned hele lisenskontoret, samt at de som har lite betaler lite og næringslivet slipper også den innrapporteringa etc. Med enkle grep så kan NRK beholdes som i dag, men for en minimal kostnad for alle.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ingen problemer med TV-lisensen, da jeg synes det er greit med en statskanal uten reklame som faktisk leverer mye av god kvalitet, spesielt sportsendinger. MEN, lisens på nettbrett, mobiler og pc'er blir bare feil. Som Waterhouse sier i artikkelen, dette er jo teknologi som i utgangspunktet har ett helt annet bruksområde enn tv-titting. Jeg tror jeg kan telle på en hånd hvor ofte jeg bruker en av disse plattformene til å se på programmer fra nrk. Resten av tiden brukes de til skolearbeid, musikkarbeid, spill og nettsurfing. TV ser jeg på TV'en.

 

Om man virkelig mener det er slik at de som ikke betaler tv-lisens, men allikevel bruker nett-tv, skal betale for tilgangen, er det jo da bedre at man legger til rette for en løsning med f.eks. en konto knyttet til lisensnummeret i husholdningen.

Lenke til kommentar
javel? Kvifor skal eg betale penger til nrk når eg så godt som aldri bruker tenestene deira?
Hvorfor skal vi felles betale for sykehus, helshus og legevakter når halvparten av oss aldri er syke? Som jeg nevnte, om du dypdykker litt i lisensemnet går det gradvis opp for deg hva som faktisk menes med lisens. Om argumentene til folk her hadde vært basert på hva lisensen faktisk går til, og ikke bare "Nei, faen ass...jeg tar heller reklame enn lisens" eller "JEG bruker aldri NRK, så hvorfor skal jeg betale"..så hadde det vært mye enklere å diskutere. :)

 

Sykehus, helsehus og legevakter benytter ikke mye av budsjettet sitt på underholdning heller.

 

Da jeg ser behovet for en statskanal hvor kongen kan si sitt, hvor nyhetene ikke er avhengig av seertall. Hvor de døve kan få med seg nyheter osv. Så ser jeg ikke behovet for at NRK skal ha 3 forskjellige kanaler. Hvorfor skal NRK sende filmer, tv-serier, eller for den slags skyld utvikle slike med mindre det har ett behov utenfor ren underholdning? I motsettning til andre tv-kanaler så får jo ikke NRK noen avkastning av høyere seertall.

 

Reduser NRK til èn kanal, fjern budsjettet som er satt av til utviklingen eller kjøp av underholdnings-filmer og serier. Lisensavgiften burde reduseres betydelig, kanskje tilogmed nok til å legges inn i skatten... Da er det jo faktisk mulig å fjerne lisens-avdelingen deres også, så det i praksis blir enda billigere... Kanskje de ekstra pengene kunne gått til sykehus, skoler, politiet og brannstasjoner som er og vil bli vesentlig viktigere enn NRK.

 

Igjen, jeg har ikke noe imot en statskanal. Hva jeg har noe imot er at de bruker penger på ting de egentlig ikke skal bruke penger på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...