Gå til innhold

Norge vurderer TV-lisens på mobiler og PC-er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om jeg ikke tar feil, så vil datamaskiner og nettbrett bare være en del av gruppen "fjernsynsmottagere". Dessuten betaler man lisens for å eie/bruke en mottager, ikke for hvor mange man eier. Så de som har TV fra før, kommer ikke til å måtte betale noe mer.

 

Men dette er helt på trynet mener jeg, bla. siden de aller fleste, vilt gjettet 90%, som har PC og nettbrett aldri ser hverken NRK eller andre kanaler på den. Studenter som allerede har dårlig råd og har kastet TV-en ut vinduet for å slippe lisens, må dermed betale.

Lenke til kommentar

Media-verden ser ikke ut til å lære noe som helst av feilene sine og hva brukerene vil. Forslaget her er bare en tragedie. Kan ikke være mange som bruker mobil og PC for å se på nrk. De som gjør det har jo nesten garantert tv med nrk som de alerede betaler lissens for. Har veldig vanskelig å tro at noen "snylter" på nrk med å ikka ha tv fordi de ser det på PCen istede.

Lenke til kommentar

Noen andre enn meg som er lut piss lei av det NRK driver å tvinger penger ut av folk? Jeg har hatt en TV i de siste 4 årene, og aldri hatt en gang hatt en eneste tv kanal tilkopling til den. Alikevel må jeg betale 2600,- året, BARE fordi jeg har "muligheten til å motta nrk på den". Hva med de som bruker TV'en sin til helt andre formål enn å se tv på da?

 

Føler de driver med skitten spill og lureri. Bare se hva man må gjøre dersom man ønsker å si opp tv lisensen sin: Skriftelig brev og sende den til Mo i Rana, altså den mest tungvindte og utdaterte måten å gjøre det på for å holde igjen flest som mulig folk. I tillegg så MÅ man betale for det halvåret i forveien selv om man melder seg ut. Bare for at de skal kunne suge mest som mulig penger.

 

Leste i en nylig artikkel der NRK mannen selv sa at TV lisensen er så lite å betale og at alle har råd til å betale 7kr dagen. Joda 7kr dagen høres lite ut og 30 øre timen høres enda mindre ut dersom man ser på NRK døgnet rundt.

I samme artikkel så ble det også regnet ut at NRK sin "pakke" er den DYRESTE tv kanal pakken som finnes der ute.

 

Skittne gribber hele gjengen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Da TV-lisensen ble innført kunne ikke jo TV-er brukes til annet enn å se på TV, og siden NRK også var den eneste kanalen virket det nok som en fornuftig ordning. Men slik situasjonen er i dag, med flere hundre kanaler, spillkonsoller, streaming, DVD og BD, kan TV-er brukes til så mye mer enn å bare se NRK, og mange ser ikke på NRK i det hele tatt. Skulle vi beholdt lisensordningen, burde det vært mulig å velge bort NRK. Å tvinge folk til å betale for en kanal de ikke bruker bare fordi de ikke bruker, hører ikke hjemme i et moderne demokratisk samfunn. Å finansiere NRK over skatteseddelen er helt klart en bedre løsning enn lisensavgiften. Siden de aller fleste har TV uansett vil dette gi en mer "sosial" fordeling, og hindre at NRK tar en solid del av inntekten til fattige studenter slik som meg. Dessuten hjør det innkrevingen lettere. Men i mine øyne ville det beste vært å legge ned (eller privatisere, om noen er interessert i å ta over) NRK. Det finnes så mange, og så forskjellige, TV-kanaler i dag at vi ikke lenger har behovet for en statskanal. Mesteparten av sendetiden og budsjettet til NRK går jo til underholdning. Hvis ting som å formidle viktige sportsbegivenheter, og TV for minoriteter (tegnspråk, samisk) er et poeng, er dette noe vi heller kan gi statsstøtte til, mot at det ligger åpent tilgjengelig. Vi trenger ikke tre hele TV-kanaler for det.

 

Argumentet mot lisens på PC-er er egentlig det samme argumentet som argumentet mot TV-lisens. Det er bare mye mer åpenbart fordi TV-titting aldri har vært det primære bruksområdet til PC-er, og selv i dag er det mye mer snevert enn på TV-er. Om jeg har valget mellom innføring av PC-lisens eller å beholde dagens ordning velger jeg helt klart det sistnevnte, men det blir bare det minste av to onder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan plomberer man en mobiltelefon?

 

Eneste måten dette vil fungere, er dersom man får et brukernavn og passord man kan bruke på pc og mobil for å se på nrk via nettet. Dette brukernavnet og passordet får man dersom man har betalt tv-lisensen. Dermed slipper alle med en "dings" å betale tv-lisens uansett om de ser på nrk eller ikke.

Lenke til kommentar

I praksis så vil nok ikkje så mange merke noke til at PC og nettbrett blir lisenspliktig. Dei aller fleste er alt ein del av ei husholdning som betaler lisens uansett.

 

Det største problemet er vell det at ved å definere alt med skjerm som ein "TV-mottaker" så blir det ingen måte å unngå lisensen på for dei som vil det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

javel? Kvifor skal eg betale penger til nrk når eg så godt som aldri bruker tenestene deira?

 

Hvorfor skal vi felles betale for sykehus, helshus og legevakter når halvparten av oss aldri er syke?

 

Som jeg nevnte, om du dypdykker litt i lisensemnet går det gradvis opp for deg hva som faktisk menes med lisens.

 

Om argumentene til folk her hadde vært basert på hva lisensen faktisk går til, og ikke bare "Nei, faen ass...jeg tar heller reklame enn lisens" eller "JEG bruker aldri NRK, så hvorfor skal jeg betale"..så hadde det vært mye enklere å diskutere. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

NRK-lisensen begynner å bli gammeldags.. I dag kan hvem som helst se/høre NRK sine produksjoner på nrk.no eller radio. Uavhengig av om de betaler lisens eller ikke.

 

Dette er lite rettferdig ovenfor de betalende.

 

Senk prisen per hode og bak det inn i skatten sier jeg. Hvis de på død og liv må ha det.

 

Hilsen ikke-lisens-betalende som nyter godt av nrk sin nett-tv og radio.

 

For å følge denne tankegangen burde det da også være mulig å få tilgangen til nrk sine nettsider blokkert på pc'en sin (gjerne utført i kjøpsprosessen) for de som ikke har noen interesse av å se på nrk sitt tv tilbud. Ellers er det jo urettferdig for de som aldri ser/hører på nrk's innhold.

 

Prisen burde gått betraktelig ned (dvs minimum halvert).

 

 

Dagens Mafia. Frankriketilstander sier jeg bare!

 

Helt enig. Dette minner veldig om moderne mafia virksomhet. "Staten er dagens mafia" skal noen ha sagt..

Endret av hår null
Lenke til kommentar

Lisenspengene går ikke utelukkende til å slippe reklame på TV, nett og radio, den går til så ufattelig mye mer.

 

Det er INGEN, jeg gjentar INGEN TV kanaler i Norge som klarer å gjøre det NRK gjør. Vi snakker lokal TV og radio på et enormt nivå, og å reklamefinansiere dette vil strengt tatt være umulig.

 

Helt greit å være imot lisens, men man bør også bruke litt tid på å sette seg inn i hva lisenspengene går til. Jeg var av en ganske lik oppfatning som mange andre her, men etter å ha undersøkt litt og deltatt på enkelte seminarer hvor lisensen har vært et tema, så fikk jeg helt bakoversveis av hva NRK egentlig gjør med disse pengene.

 

Samtidig synes jeg NRK, både på TV, radio og da spesielt nett er av en slik kvalitet, og ikke minst hvor ufattelig deilig det er uten reklame, at jeg betaler lisens.

 

Samtidig er vi ett av utrolig mange land som har lisens, og vi er langt ifra den dyreste. Det er mange grunner til at lisensen fortsatt eksisterer, men de fleste som gaper høyest ser ikke ut til å forstå hva pengene i realiteten går til, og hadde man holdt en avstemning om hvorvidt man skal opprettholde lisens eller ikke (med info om hva man mister av tilbud uten lisens), utenfor de 4 største byene i Norge, hadde resultatet utelukkende vært å opprettholde lisensen.

 

Nå er jeg samtidig imot forslaget om å lisensiere mobil, nettbrett og pc. Men ordningen vi har akkurat nå er jeg derimot ikke imot. Forøvrig kunne lisensen vært en del av skatten (det samme kunne den forbaska årsavgiften, som faktisk er 100% bullshit i motsetning til dette) og ikke en frittstående regning.

 

:)

 

Lisensen eksisterer fordi ingen har stått fram og demonstrert. Jeg er en pc gamer og jeg nekter å betale lisen for en drittkanal og tjeneste jeg aldri bruker. Hva faen NRK har lyst til å gjøre med lisenspengene angår ikke meg. La det være frivillig å betale lisens. De som har lyst på NRK betaler lisens og de som ikke har lyst på NRK betaler ikke lisens. Det jo da faen ikke rart det finnes terrorister i Norge. Politikerne må slutte å leve i sin egen lille verden og begynne å vise empati ovenfor den norske befolkningen.

Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...