Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Prosjekt: Bygg min egen ruter og firmware


Anbefalte innlegg

Off-topic:

 

 

Da spammer jeg litt mer i ruter tråden din :D

 

Som nevnt såvidt i går så var jeg hos naboen og sjekket litt ut med nettet demmes. Jeg kjrte en speedtest, og fant ut av via kabel, så får jeg akkurat de 70/10Mbit som Canal Digital lover.

Men på trådløsnettet kom vi bare opp i 40Mbit ned, selv om vi satt 1m fra ruteren.

Hos meg får jeg da bare 8 på det beste. Så det er grunn til å tro at trådløsnettet sliter litt.

 

Så, jeg tenker å plasere en identisk ruter som den jeg kjøpte, i stua til naboen. Altså TP-Link TL-WR1043ND. Denne setter jeg da opp til å dele ut naboen sitt hovednett. Det som han, og jeg kommer til å bruke.

 

Så kobler jeg den gammle D-Linken opp som accesspunkt som deler ut trådløstnett til hybelen i første etasje. Dette er for å minske belastningen på trådløsnettet til TP-Linken. Jeg har gjort det samme hjemme hos meg, der jeg bruker D-linken som trådløst AP, siden TP-Linken brukes som mottaker.

 

Med ei slik 8DB antenne hos naboens ruter også, burde jeg få ganske bra signal til meg, og han burde få god dekning ellers i huset også.

 

Dette høres fornuftig ut sant?

 

 

Så, er vi tilbake på start, for da må jeg konfigurere den nye ruteren til å virke optimalt for å dele ut nett. Og det er dette vi har snakket litt om over?

Altså slå av scanning, på med HT40+, HT40- og alt det der :)

Og siden jeg da allerede har nett som fungerer, så kan jeg godt knote litt ( terminalen) med å få routeren til å fungere optimalt før jeg går å kobler den opp hos naboen!

 

 

(og forresten, tusen takk for hjelpen så langt!!)

 

 

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

zepticon: kikket litt på en annen tråd som du har der du hadde kjøpt en outdoor ap som du ikke fikk til å fungere, kanskje viss du hadde postet en link til produsent (finnes sikkert i manual) slik at vi kanskje får lastet ned manual,eller åpne den opp for og finne ut viken hardware den har for og se om den støtter 3party soft,china duppe-dingser er som-regel kopi av andre produsenter:kjeder meg litt for tiden så det hadde i grunn vært kjekt med en liten utfordring..

Lenke til kommentar

Off-topic:

 

 

zepticon: kikket litt på en annen tråd som du har der du hadde kjøpt en outdoor ap som du ikke fikk til å fungere, kanskje viss du hadde postet en link til produsent (finnes sikkert i manual) slik at vi kanskje får lastet ned manual,eller åpne den opp for og finne ut viken hardware den har for og se om den støtter 3party soft,china duppe-dingser er som-regel kopi av andre produsenter:kjeder meg litt for tiden så det hadde i grunn vært kjekt med en liten utfordring..

 

Er ikke noe problem å åpne den og sjekke :) bare jeg får vite hva jeg skal se etter så skal jeg nok få plukket den fra hverandre :D

 

Er denne saken: http://www.ebay.com/...s-/230776119316

 

Fant en som var identisk, helt ned til instruksjonsblekka som fulgte med, men har selvfølgelig mistet linken til den. Eneste jeg husker er at den het BL-DA01.

 

Denner ligner jo også: http://www.chinavasi...or_Wifi_Antenna

Og denne: http://www.ebay.com/...s-/150804097663

 

Så virker som det er noe generisk knock-off :)

 

 

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Link til produsent og manual

http://www.lefen.com/index.php/Product/views/id/298

http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=7&cad=rja&ved=0CE8QFjAG&url=http%3A%2F%2Fwww.tmp.gr%2Fdownloads%2FManual%2520En%252062204%2520-%2520BL-DA01.pdf&ei=x64RUZCJMe-k0AXNw4GgDQ&usg=AFQjCNG8J81SbvkRskmx4rCKmPvr4K3w4Q

 

Viss du skal sette opp denne hvordan kunne du tenke deg at oppsettet skal være?

Sikkert ikke nødvendig og åpne den opp viss den fungerer med org firmware.

BL-Link kanskje kopi av TP-Link :hmm:

Lenke til kommentar

Off-topic:

 

 

Link til produsent og manual

http://www.lefen.com...ct/views/id/298

http://www.google.co...x4rCKmPvr4K3w4Q

 

Viss du skal sette opp denne hvordan kunne du tenke deg at oppsettet skal være?

Sikkert ikke nødvendig og åpne den opp viss den fungerer med org firmware.

BL-Link kanskje kopi av TP-Link :hmm:

Planen var å kjøre den som klient på nettet til naboen, da den sikkert har sterkere antenne en routerne jeg har nå. Har lest bruksanvisningen og sittet å knotet litt med den, men får den ikke til å fungere :(

Orginal formware er vell en greie somm er dårlig voersatt fra kinesisk med Google translate. Flere menyer har ikke særlig samsvar med manualen på min i hvertfall.

 

 

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Ok kjør en reset (hold inne knapp 5 sek) logg inn via lan kabel som du har koblet til pc,viss du kjører linux så kan du klikke på nettverks ikon og klikke på tilkobling informasjon så får du ip som du bruker til pålogging av AP..

Når du er på-logget kan du klikke på "AP Client" mode (kapittel 4 i manual) og så klikk "add" og så kan du gå til Wirless settings > Site Survey og så kjører du en scan etter nettverk og så velger du et nettverk du vil koble deg til så klikker du connect så ville jeg tro du vil få et vindu som du skriver kryptering nøkkel og så klikker du "apply" så skal du ha Internett..

Regner med du vil ha denne tilkoblet til router din men vi får ta et steg av gangen ,muligens vi trenger hjelp av Del siden du har Open-WRT router..

Lenke til kommentar

Kjenner ikke til BL-Link, men den er oppført som aksesspunkt. Punkt en er vel å finne ut om den støtter klient-modus. Dersom den gjør det er koblingen til TP-Link ruteren triviell, bare plugg den inn i WAN-porten (siden den er kilden din til internett).

Lenke til kommentar

Artig og kjempeflott guide der "Del". Blir lett inspirert av sånt:). Og håper du pynter på denne etterkvart du kommer på fleire bruksområder og dele anbefalinger. Hørt masse positivt om Mikrotik for å gå til neste nivå og visste heller ikkje om snorlaus.no(har savnet litt sånne nisjebutikker i Norge).

Lenke til kommentar

Hei

 

imponerade prosjekt det her ;) Veit du kor lang tid det tar før man kan få ac kort (av raskaste type, regner med det vil komme i to varianter som n standarden gjorde) til denne typen HW? Treng c.a. 10 porter eg og sånn at eg sleppe å bruke ein svitsj til fordeling. Muligens med ein eller to fiberporter eller eventuelt SFP porter sånn at eg var sikra med tanke på framtida.

Lenke til kommentar

Skal bygge router selv, men trenger nok litt mere CPU kraft en hva du bruker da jeg skal ha QoS på 70/10 linje med 1800+ connections. Noen tips til HW?

Sikker på det? Hva slags connections snakker vi om, torrent-trafikk? Kan godt benke det for deg å sjekke hvor stor CPU last jeg får. QoS er en av de sterkeste sidene til OpenWrt, men ndb's eget QoS skript i tillegg til et par alternative løsninger. Få rutere gjør QoS godt.

Artig og kjempeflott guide der "Del". Blir lett inspirert av sånt:). Og håper du pynter på denne etterkvart du kommer på fleire bruksområder og dele anbefalinger. Hørt masse positivt om Mikrotik for å gå til neste nivå og visste heller ikkje om snorlaus.no(har savnet litt sånne nisjebutikker i Norge).

Takker, will do! Brakk foten i slalåmbakken på Oppdal, så det har redusert meg betydelig de siste ti dagene, eller har jeg brent av mye tid på å sette meg inn i flash-lagring. Ser ut som det er mye mer knot enn jeg håpet på å legge inn støtte for oppgradering av OpenWrt gjennom web-interface. Ellers må jeg jo få USB-port oppe å gå, så det vil jeg skrive mer om så snart jeg har noe å melde der.

imponerade prosjekt det her ;) Veit du kor lang tid det tar før man kan få ac kort (av raskaste type, regner med det vil komme i to varianter som n standarden gjorde) til denne typen HW?

Umulig å si. Denne bruker mini PCI kort, så det er nok at en leverandør leverer det som mini-PCI. I tillegg trengs naturligvis drivere, og da er normalt Atheros sikkerstikk. Håpet er lysegrønt:

http://www.qualcomm.com/media/releases/2012/02/23/qualcomm-atheros-launches-80211ac-product-ecosystem-provide-end-end

Treng c.a. 10 porter eg og sånn at eg sleppe å bruke ein svitsj til fordeling. Muligens med ein eller to fiberporter eller eventuelt SFP porter sånn at eg var sikra med tanke på framtida.

Da fins det såvidt jeg vet ingen selvbygg løsninger (med mindre du bygger i et vanlig PC kabinett, med innstikkort til alt). Fra leverandører som Cisco blir slikt for dyrt.
Lenke til kommentar

Sikker på det? Hva slags connections snakker vi om, torrent-trafikk? Kan godt benke det for deg å sjekke hvor stor CPU last jeg får. QoS er en av de sterkeste sidene til OpenWrt, men ndb's eget QoS skript i tillegg til et par alternative løsninger. Få rutere gjør QoS godt.

 

Sikkert og vist at få routere gjør QoS bra, har en med tomato og 600 MhZ CPU nå, yakler ikke min trafikk med QoS på langt nær, ja er sikker på at jeg støtt og stadig er oppi 1800 connections, ja my torrent-trafikk men også mye annet rart.

 

Har sett litt på EdgeMax om den kan holde mål, en kamerat av meg får den om 4 ukers tid så skal han benche den så får jeg se hva jeg finner på. Alternativet er vel en Dual core Atom prosessor eller no slik.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Meh...

Liker ikke AP&router kombo'er. Foretrekker f.eks. pfSense på et Atom kort (brannvegg/router) og eget eksternt "dumt" AP på et av interface'ene. Blir lettere å plassere/bytte AP.

Dessuten bedre kontroll over de lokale nettene med pfSense enn OpenWRT/dd-wrt.

Bruker gjerne 4 interfaces; WAN1, LAN, WLAN, BACKUP/WAN2.

 

Ulempen er at det gjerne blir en del mer kostbart.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Heh hvordan får du til at du har bedre kontroll med pfsense enn med openwrt? Halve greia med denne boksen er å kombinere alt i en, den erstatter tre bokser og et hav ledninger :tease:

Smak og behag, I guess.

 

Ledninger er det nok av uansett, to RJ45 utganger i hvert rom i huset. Trådløs nettet (WLAN) er kun til mobile enheter og har helt andre regler enn LAN'et. Bakcup WAN går til en kamerat 1 Km unna, trådløst (Ubiquiti airmax), pfSense veksler WAN om mitt nett går ned. Eget gjeste nett med innlogging (VLAN støttes av AP'et). Statisk OpenVPN alltid oppe til to andre lokasjoner. Open VPN inn om jeg skal ut på tur.

Alle nett er følger et system så jeg vet hva dingsen er og hvor den er ut fra ip-adressen. Kjører SNMP og Nagios. Alle nett og enheter har ulike regler, styres av ca 100 ulike alias. Enheter har kun tilgang til det de trenger (ikke noe poeng f.eks. å la en iPhone ha tilgang ut via Android update portene).

Alt styres av pfSense.

 

Open wrt løser ikke router/brannvegg jobben godt nok (for mine ..æh... kontrollfrik behov).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...