Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Prosjekt: Bygg min egen ruter og firmware


Anbefalte innlegg

Hei,

Jo takk for tips, men har funnet en løsning med windows(putty og tftpserver). Men det ser ut til at det er påkrevd null modem. Finnes det en måte uten null modem så hadde jeg blitt en lykkelig mann, Google har nemlig ikke ført fram

 

EDIT: clas ohlson på trondheim torg hadde null modem kabel, så nå er det bare å gå i gang!

 

OpenWRT her kommer jeg!

Endret av N|troXx
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse

Hei Del: og igjen takk for sist og ikke minst en fantatisk flott tråd.

 

jeg er intrisert i dette og kommer mest sannsynelig til og kjøpe noen deler! for og prøve har da tenkt på og gå for

 

hk : RB493G

kobinert med et wlan : R52H

 

men så kommer fråga..

 

1: denne kommer med openwrt firmware? mulig og få ddwrt? bruker det idag! og synes det er greit og bruke det jeg er mest vant med... men kan jo være arti og prøve noe annent også!

 

2: Dette er stabilt dette? har du opplevd problemer? grunn til at jeg går for topp kortet er pga at jeg har kablet mye i huset ! er kun noen bærbare og telefoner på det trådløset nettet.

 

mvh

Lenke til kommentar

Den kommer med routeros, du må legge inn openwrt selv er jeg redd. Usikker på dd-wrt støtten, du kan jo se om noen på nettet har rapportert erfaringer med det. Synes ikke du skal frykte openwrt, den har en svært kapabel web-interface, så det meste kan gjøres brukervennlig.

 

Jeg har opplevd at trådnettet detter ut, har en bugg-rapport hos openwrt på det. Dessverre (eller heldigvis) skjer det så sjelden at det ikke har latt seg gjøre for meg å reprodusere det enkelt. På det meste gikk det over ett år mellom at jeg opplevde det. Har fem maskiner på GBit-nett og et uttall trådløsenheter koblet til, så alt i alt teller vel dette som stabilt for de fleste.

 

Sikker på at du skal ha r52h? N-versjonen koster det samme, og gir n-hastighet på trådløsnettet.

Endret av Del
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Da var det endelig på tide å oppgradere til siste versjon OpenWrt på denne. For de som har kjøpt Mikrotik-router så er det nå en gledelig nyhet, oppgradering via web-interface virker! Støtten ble lagt inn i 2016 uten at jeg fikk med meg det. Her er en som har prøvd:

https://forum.openwrt.org/t/mikrotik-routerboard-493g-install-upgrade-from-openwrt/3709/3

Jeg kan bekrefte erfaringen. Jeg kan nå oppgradere like brukervennlig som på enhver annen router :-)

Lenke til kommentar

Del: 

 

Så det er bare å laste ned ny bin fil, og oppgradere fra standard? eller må man styre med nullmodem og elf images for å få oppdatert?

 

Har Chaos Chalmer på 493G.. Aldri restartet saken siden jeg oppdaterte, så eneste restart er hvis strømmen har vært borte

Lenke til kommentar

Dessverre er nok ikke chaos chalmer ny nok, så du må nok bruke null modem en gang til. Men hvis du tar net-boot med siste release openwrt, så kan du kjøre sysupgrade (istedet for wget2nand) for å installere. Det er da siste gang du trenger null modem. Neste gang kan du bruke web-interface.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen spesiell grunn til at du ikke bruker Mikrotik fw?

Ja, mange grunner i grunnen. Hvis du leser begynnelsen av tråden vil du se at jeg aldri ble venner med Mikrotik sin fw. Heller enn å si hvor lite jeg likte den, vil jeg fremheve at OpenWrt er den ledende open source distribusjonen for rutere, og opphav til de fleste kjente (DD-Wrt, Tomato osv.). For min del betyr det at jeg bruker OpenWrt på alle rutere jeg har befatning med (på hytta, til svigers, hjemme, etc.), og har gjort det over ti år. Dette har fordelen at jeg lett får gjort alt jeg ønsker med OpenWrt. Når da i tillegg ingen andre fw er i nærheten av like rik på funksjonalitet og konfigurerbarhet, eller like stabil, så blir det for meg meget enkelt valg. For min del er det også svært viktig at OpenWrt er et åpent prosjekt hvor jeg kan bli involvert så mye eller lite jeg selv ønsker.
Lenke til kommentar

Ja, mange grunner i grunnen. Hvis du leser begynnelsen av tråden vil du se at jeg aldri ble venner med Mikrotik sin fw. Heller enn å si hvor lite jeg likte den, vil jeg fremheve at OpenWrt er den ledende open source distribusjonen for rutere, og opphav til de fleste kjente (DD-Wrt, Tomato osv.). For min del betyr det at jeg bruker OpenWrt på alle rutere jeg har befatning med (på hytta, til svigers, hjemme, etc.), og har gjort det over ti år. Dette har fordelen at jeg lett får gjort alt jeg ønsker med OpenWrt. Når da i tillegg ingen andre fw er i nærheten av like rik på funksjonalitet og konfigurerbarhet, eller like stabil, så blir det for meg meget enkelt valg. For min del er det også svært viktig at OpenWrt er et åpent prosjekt hvor jeg kan bli involvert så mye eller lite jeg selv ønsker.

Leste opprinnelig innlegg, men syns aldri jeg fikk noe konkrete grunner.

 

Har selv vært gjennom både OEM Cisco (Med CCNA sertifisering), Linksys, Asus, samt. DD-WRT, Tomato, OpenWrt og UBNT. Byttet for et par år siden hjemmesystemet over på MIkrotik og bruker deres fw per idag. Kan medele at Mikrotik, sammen med Cisco og UBNT har vært noe av det som har vært vanskeligst å konfigurere, men vil si meg ekstremt fornøyd med Mikrotik når det først er konfigurert riktig (merk Riktig, da det er like begrensninger og den lar deg konfigurere den feil, ofte med alvorlige konsekvenser) så vil jeg si den fungerer veldig bra, og ikke bare det, men de har så ufattelig mange funksjoner og gir deg så mye frihet sammenlignet med OpenWrt, DD-WRT, og disse.

Lenke til kommentar

For all del, men på funksjonalitet må du gjøre deg kjent med pakkesystemet til OpenWrt. Der ligger mye av magien.

Tar med et eksempel. La oss si du ønsker å se hvilke utvidelser som er tilgjengelige i web-interfacen til OpenWrt (i tillegg det som kommer som standard). Da logger du på ruteren, så kjører du:

opkg update

Da vil ruteren laste ned listen over tilgjengelig programvare fra serveren til OpenWrt. Web-interfacen heter luci, så alle pakker med luci i navnet kan vi da liste opp med:

opkg list | grep luci

På min får jeg da en rimelig lang remse, så la meg unngå alle språkpakkene, og heller kjøre:

opkg list | grep ^luci-app

Da får jeg:

luci-app-acme - 2.7.8-3 - Control the ACME Letsencrypt certificate interface
luci-app-adblock - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - LuCI support for Adblock
luci-app-advanced-reboot - git-18.219.52706-a49e4e4-33 - Provides Web UI (found under System/Advanced Reboot) to reboot supported Linksys and ZyXEL routers to an altnerative partition. Also provides Web UI to shut down (power off) your device. Supported dual-partition routers are listed at https://github.com/stangri/openwrt-luci/blob/luci-app-advanced-reboot/applications/luci-app-advanced-reboot/README.md
luci-app-ahcp - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - LuCI Support for AHCPd
luci-app-aria2 - 1.0.1-2 - LuCI Support for Aria2
luci-app-asterisk - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - LuCI Support for Asterisk
luci-app-attendedsysupgrade - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - LuCI support for attended sysupgrades
luci-app-bcp38 - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - BCP38 LuCI interface
luci-app-bird4 - 0.3-1 - bird4 application for LuCI
luci-app-bird6 - 0.3-1 - bird6 application for LuCI
luci-app-bmx6 - 5 - bmx6 web application (status and configuration) for LuCi web interface
luci-app-bmx7 - 0.0-alpha - LuCI application for web-based configuration and visualization of the BMX7 routing daemon
luci-app-cjdns - 1.3-5 - This package allows you to configure and inspect cjdns networking using LuCI.  Cjdns implements an encrypted IPv6 network using public-key cryptography for address allocation and a distributed hash table for routing. This provides near-zero-configuration networking, and prevents many of the security and scalability issues that plague existing networks.
luci-app-clamav - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - ClamAV LuCI interface
luci-app-commands - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - LuCI Shell Command Module
luci-app-cshark - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - Cloudshark capture tool Web UI
luci-app-ddns - 2.4.9-3 - LuCI Support for Dynamic DNS Client (ddns-scripts)
luci-app-diag-core - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - LuCI Diagnostics Tools (Core)
luci-app-dnscrypt-proxy - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - LuCI support for DNSCrypt-Proxy
luci-app-dump1090 - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - LuCI Support for dump1090
luci-app-dynapoint - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - LuCI Support for DynaPoint
luci-app-e2guardian - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - E2Guardian LuCI Interface
luci-app-firewall - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - Firewall and Portforwarding application
luci-app-firewall - git-18.210.69179-6df9a57-1
luci-app-freifunk-diagnostics - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - Tools for network diagnosis like traceroute and ping
luci-app-freifunk-policyrouting - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - Policy routing for mesh traffic
luci-app-freifunk-widgets - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - Widgets for the Freifunk index page
luci-app-fwknopd - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - Fwknopd config - web config for the firewall knock daemon
luci-app-hd-idle - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - Hard Disk Idle Spin-Down module
luci-app-hnet - 2016-06-28-606d7e904603ad8792ac1a7ba825618df97b5a4e-1 - HNCP Homenet configuration and visualization
luci-app-lxc - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - LXC management Web UI
luci-app-meshwizard - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - Shellscript based wizard to setup mesh networks
luci-app-minidlna - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - LuCI Support for miniDLNA
luci-app-mjpg-streamer - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - MJPG-Streamer service configuration module
luci-app-mwan3 - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - LuCI support for the MWAN3 multiwan hotplug script
luci-app-nlbwmon - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - Netlink based bandwidth accounting
luci-app-noddos - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - Provides Web UI for Noddos service.
luci-app-ntpc - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - NTP time synchronisation configuration module
luci-app-ocserv - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - LuCI Support for OpenConnect VPN
luci-app-olsr - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - OLSR configuration and status module
luci-app-olsr-services - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - Show services announced with the nameservice plugin
luci-app-olsr-viz - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - OLSR Visualisation
luci-app-openvpn - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - LuCI Support for OpenVPN
luci-app-p910nd - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - p910nd - Printer server module
luci-app-pagekitec - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - LuCI Support for PageKite
luci-app-polipo - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - LuCI Support for the Polipo Proxy
luci-app-privoxy - 1.0.6-2 - LuCI Support for Privoxy WEB proxy
luci-app-qos - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - Quality of Service configuration module
luci-app-radicale - 1.1.0-2 - LuCI Support for Radicale CardDAV/CalDAV
luci-app-rp-pppoe-server - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - Roaring Penguin PPPoE Server
luci-app-samba - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - Network Shares - Samba SMB/CIFS module
luci-app-shadowsocks-libev - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - LuCI Support for shadowsocks-libev
luci-app-shairplay - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - LuCI Support for Shairplay
luci-app-siitwizard - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - SIIT IPv4-over-IPv6 configuration wizard
luci-app-simple-adblock - git-18.219.52706-a49e4e4-16 - Provides Web UI for simple-adblock service.
luci-app-splash - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - Freifunk DHCP-Splash application
luci-app-sqm - 1.2.3-1 - Luci interface for the SQM scripts queue management configuration package.
luci-app-squid - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - Squid LuCI Interface
luci-app-statistics - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - LuCI Statistics Application
luci-app-tinyproxy - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - Tinyproxy - HTTP(S)-Proxy configuration
luci-app-transmission - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - LuCI Support for Transmission
luci-app-travelmate - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - LuCI support for Travelmate
luci-app-udpxy - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - LuCI Support for udpxy
luci-app-uhttpd - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - uHTTPd Webserver Configuration
luci-app-unbound - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - Unbound Recursive DNS Resolver Configuration
luci-app-upnp - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - Universal Plug & Play configuration module
luci-app-vnstat - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - LuCI Support for VnStat
luci-app-vpnbypass - git-18.219.52706-a49e4e4-4 - Provides Web UI for VPNBypass service.
luci-app-watchcat - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - LuCI Support for Watchcat
luci-app-wifischedule - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - Turns WiFi on and off according to a schedule
luci-app-wireguard - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - WireGuard Status
luci-app-wol - git-18.219.52706-a49e4e4-1 - LuCI Support for Wake-on-LAN

Endret av Del
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Absolutt, nå er også openwrt-støtten perfekt. Dønn stabil og installasjon av nytt image enkelt gjennom web-interface.

 

Problemet med ac er vel å få i et kort med miniPCI grensesnitt. Alle jeg har sett har miniPCI-express. Rop ut om du finner et.

Lenke til kommentar

Nå er det et par år siden jeg jobbet med mikrotik, men da var i fokuset mer på mikrotik sin egen standard, NV2 enn 802.11ac.

En løsning kan selvfølgelig være å splitte ut wifi-delen i en egen dum AP og gjøre all logikken i ruteren.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

En løsning kan selvfølgelig være å splitte ut wifi-delen i en egen dum AP og gjøre all logikken i ruteren.

Jeg bruker ubiquiti unify AP's og pfSense. Det er lettere å bytte dumme eksterne AP's når nye standarder kommer enn ett innstikskort. Dessuten kan du ha flere om du har et større område å dekke.
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei,

 

trenger litt assistanse her: mulig jeg gjør noe feil men saken er som følger:

 

Routeren er koblet via kabel til en steam-host maskin, og jeg bruker Steam-remote play for å game litt på laptoppen min som er koblet via wifi (5ghz).. Her ser jeg i loggen at router CPU bruk går i taket og ting hakker. Og ja, laptop er eneste ting koblet på wifi. Og ingen andre 5ghz i området.

Jeg trudde routeren var kapabel for mer enn 1 wifi strøm innenfor lan-området?

Lenke til kommentar
Del skrev (På 14.11.2019 den 21.20):

Ja, det burde ikke være noe problem. Jeg har kjørt full spiker på 5GHz uten at CPU bruk har vært noe problem, forbehold om at jeg ikke har testet steam remote play. Har du monitorert hvilke prosesser som bruker hvor mye CPU mens det hakker?

Hei,

Ja prøver å avlese prosesser, men ingen som dukker opp som noen klar synder. Bare det å se på NRK nettTV viser 80% cpu bruk.

Så jeg har helt sikkert rotet det til med oppsettet mitt, har Altibox, og plugget fiber via konverterer rett i router

Lenke til kommentar

Jeg har også altibox, men kobler via ruteren deres. Usikker på om det kan være synderen, men det skader ikke å teste.

Det høres svært rart ut at ikke en eller noen få prosesser peker seg ut som synderen. Du kan monitorere i web-interfacen, men for å få umiddelbar informasjon anbefaler jeg via terminal. Du kan ta ssh inn til routeren, direkte fra terminal fra linux, via ssh-app på windows, så kan du kjøre kommandoen top.

Lenke til kommentar

Morsom tråd! Bruker selv bare selvbygg, men har gått vekk fra OpenWRT og lignende for mange år siden. Mye enklere for meg å bare bruke en boks med normal Linux eller BSD. Da får man mye bredere utvalg i programvare enn i feks Openwrt og jeg får bruke kjente packet managere. Jeg trenger heller ikke det rotete web-grensesnittet. Jeg tar backup av config filer heller. Har et eget read-only webgrensesnitt for å se aktive IP adresser bare.

Bruker OpenBSD nå og en helt vanlig PC med 2 Intel NICs. Finner meg nok en ARMboks neste gang. Testa med rPi3 som router men den blir litt for treg. 

Blander heller ikke trådløst inn i routeren. Fokuserer heller på sikkerhet og full backup av konfigurasjon. 

Lenke til kommentar
atlemag skrev (18 timer siden):

Morsom tråd! Bruker selv bare selvbygg, men har gått vekk fra OpenWRT og lignende for mange år siden. Mye enklere for meg å bare bruke en boks med normal Linux eller BSD. Da får man mye bredere utvalg i programvare enn i feks Openwrt og jeg får bruke kjente packet managere. Jeg trenger heller ikke det rotete web-grensesnittet. Jeg tar backup av config filer heller. Har et eget read-only webgrensesnitt for å se aktive IP adresser bare.

Bruker OpenBSD nå og en helt vanlig PC med 2 Intel NICs. Finner meg nok en ARMboks neste gang. Testa med rPi3 som router men den blir litt for treg. 

Blander heller ikke trådløst inn i routeren. Fokuserer heller på sikkerhet og full backup av konfigurasjon. 

Web-grensesnittet til OpenWrt har gått gjennom mange endringer. Dagens utgave synes jeg er ganske oversiktlig og grei. OpenWrt har all config i egen mappe, så enklere blir det ikke å ta back-up av det. Altså mappen /etc/config, det er et av grepene som gjør den unik. På min er fulle størrelsen til /etc/config 39KB. Pakkesystemet er opkg, er du vant til apt, så er det ikke all verdens forskjell. Du trenger i grunnen bare opkg update, opkg install og opkg list.

Når det er sagt, så er OpenWrt mer krevende enn en vanlig linux-distribusjon, men det er nettopp fordi den er skreddersydd for et formål. Usikker på OpenBSD, den er vel også for de som er spesielt interessert i sikkerhet, og mangler mye pakker. Det som er argumenter som taler for OpenWrt er vel omtrent følgende:

-du skal sette opp en ruter med trådløst, og vil ha alt satt opp ut av boksen så det funker for det formålet

-du har en hyllevare ruter, som ikke har lagringsplass til en full distribusjon (vanlig med 8MB totalt!)

-du har en hyllevare ruter som ikke har standard Bios, eller vanlig boot-loader, men bare uboot

-du er ikke fornøyd med et standard image av dd-wrt, tomato eller tilsvarende, fordi du ønsker å mer funksjonalitet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...