Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Prosjekt: Bygg min egen ruter og firmware


Anbefalte innlegg

Off-topic:

 

 

Da hadde jeg eksperimentert litt mer, og begynner å se lyset:D

 

2471423894.png

 

Siste test ga dette, da med routeren pent hent opp i gardinstangen, med direkte synlighet til den andre routeren.

 

Men mye vil ha mer. Hvor kan jeg få tak i en skikkelig retningsbestemt antenne? Gjerne en som tåler og monteres utendørs!

 

 

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så bra at det dro seg opp. Før du handler antenne er det en del optimalisering vi kan prøve. Vanskelig for meg å vite hva du allerede har gjort, så jeg må nesten ta det fra starten:

-sjekk hvilke kanaler som er i bruk på trådløsnettet i området

-sett trådløst til HT40+ eller HT40- hvor du forsøker å unngå kanalene som naboene bruker

-sett opsjonen noscan på trådløstnettet ditt

 

Jeg kan hjelpe deg med disse tre, spesielt enkelt er det hvis du har en boks med linux. Da skanner du nettet i området med:

sudo iwlist scanning

så går du inn på ruteren fra terminal med

ssh [email protected]

og tar ut innholdet av en fil:

cat /etc/config/wireless

skjul ditt passord og eventuelle ssid og mac-adresser før du poster.

Lenke til kommentar

Off-topic:

 

 

Så bra at det dro seg opp. Før du handler antenne er det en del optimalisering vi kan prøve. Vanskelig for meg å vite hva du allerede har gjort, så jeg må nesten ta det fra starten:

Har ikke gjort noe :D Bare satt opp og kjørt rett fra boksen.

 

Men nå plutselig, så ble det mørkt igjen. Får opp alle nettene som før når jeg bruker routeren til å scanne, men klarer ikke å koble til nettverket lengere. Dette skjedde med den store kina antennen også, at jeg hadde kobling en liten stund, men så mistet jeg den og fikk den aldri tilbake igjen.

Nå er det snart tid for å finne sengen, men jeg skal se nærmere på dette i morgen. Litt usikker på hvordan jeg skal gripe det ann da, men vi får se.

 

Du har ikke noen tips om hva som kan være årsaken?

 

Da byttet jeg nettopp tilbake fra 3G nettet til LAN kabelen, og da fungerte routeren igjen.. mystisk. Uansett er det en ting jeg gjerne vil ha orden på, så jeg slipper å miste nettet på random tider...

 

-sjekk hvilke kanaler som er i bruk på trådløsnettet i området

Det kan man se på bildet jeg postet på forrige side kan man ikke? Brukte da bare ruteren sin "scan" funksjon og det var lista den kom opp med.

Er det lurt å bytte til noen som ikke er brukt mye da?

 

 

-sett trådløst til HT40+ eller HT40- hvor du forsøker å unngå kanalene som naboene bruker

Hva er dette og hvor gjør jeg det? Og som jeg antar over, så burde jeg unngå de kanalene som er mye brukt?

 

-sett opsjonen noscan på trådløstnettet ditt

Hva gjør denne?

 

Jeg kan hjelpe deg med disse tre, spesielt enkelt er det hvis du har en boks med linux. Da skanner du nettet i området med:

sudo iwlist scanning

Dårlig med linux, men funker ikke det jeg fant ved å la routeren scanne? Den finner flere nettverk enn jeg får inn via MacBooken i hvertfall.

post-49061-0-46429200-1359495100_thumb.png

 

så går du inn på ruteren fra terminal med

ssh [email protected]

og tar ut innholdet av en fil:

cat /etc/config/wireless

skjul ditt passord og eventuelle ssid og mac-adresser før du poster.

Kan jeg gjøre dette via GUI? Har "litt" terminal angst, så om GUIet ikke er bra nok, må jeg lete frem en terminal tutorial for SSH xD

 

 

 

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Da byttet jeg nettopp tilbake fra 3G nettet til LAN kabelen, og da fungerte routeren igjen.. mystisk. Uansett er det en ting jeg gjerne vil ha orden på, så jeg slipper å miste nettet på random tider...

Hvis signalet er dårlig vil det kunne falle ut tilfeldig. Du må nesten beskrive litt bedre hvis jeg skal kunne forstå hva som skjer.
Det kan man se på bildet jeg postet på forrige side kan man ikke?
Jovisst kan man det, det gikk meg hus forbi. Nå har du dekket over den ene der, skulle gjerne sett hvilken kanal den bruker, ser ut som tre eller fem. Uansett, du bruker kanal 1 og det er det to andre rutere som gjør også, så da blir det mye støy. Velg en som er lengst unna de andre, prøv med kanal seks og sju, så kan du se om det hjelper.
Hva gjør denne?
Setter at trådløsnettet ditt ikke skal scanne. Kan gi bedre ytelse, men jeg er redd dette er mer en ekspert setting, den får du ikke satt gjennom web-interface.
Den finner flere nettverk enn jeg får inn via MacBooken i hvertfall.
Heh, skal ikke så mye til :whistle:
Kan jeg gjøre dette via GUI? Har "litt" terminal angst, så om GUIet ikke er bra nok, må jeg lete frem en terminal tutorial for SSH xD

Hm, mellom linjene her er jeg rimelig sikker på at jeg ser et hacker-gen hos deg, du må bare gi det en sjanse til å slippe ut :thumbup:

 

Uansett, i første omgang kan du faktisk gjøre ting gjennom web-interface. Den ene kommandoen jeg satt opp kan du teste slik:

post-22889-0-82219800-1359539188_thumb.png

 

Når det gjelder å sett HT40+ eller HT40- kan det også gjøre i web-interface, eksempelvis slik:

post-22889-0-52002400-1359539231_thumb.png

 

Hvis du har en USB penn som rommer minst en gigabyte, så kan du lage en live linux installasjon på den, og bruke for litt hacking. Ikke nødvendig å installere på disk for å kjøre kommandoer. I første omgang vil jeg anbefale Ubuntu på pennen. Mer hardcore har vi alternativer som Backtrack :ph34r:

Lenke til kommentar

Off-topic:

 

 

Hvis signalet er dårlig vil det kunne falle ut tilfeldig. Du må nesten beskrive litt bedre hvis jeg skal kunne forstå hva som skjer.

Det som skjedde var at internett bare forsvannt. Så gikk jeg inn og sjekket routeren, og jeg så at tilkoblingen ikke lenger fungerte. Skal ta en del screenshots om det skjer igjen. Jeg klarte å scanne, og jeg fant nettverketjeg bruker, men klarte ikke å koble til. Så lot jeg bare routeren stå å idle, disabler ethernetporten på maskina, mens jeg kobla opp via 3G nettet. Etter vell 20 min aktiverte jeg ethernetporten igjen, og da fungerer routeren. Jeg må eksperimentere litt før jeg kan se noe mønster tror jeg.

 

Jovisst kan man det, det gikk meg hus forbi. Nå har du dekket over den ene der, skulle gjerne sett hvilken kanal den bruker, ser ut som tre eller fem. Uansett, du bruker kanal 1 og det er det to andre rutere som gjør også, så da blir det mye støy. Velg en som er lengst unna de andre, prøv med kanal seks og sju, så kan du se om det hjelper.

Nettverket jeg skal koble til bruker kanal 1, men dette tenker jeg å endre når jeg får sjangsen. Du anbefaler enten 6 og 7, så da blir det en av dem!

 

Setter at trådløsnettet ditt ikke skal scanne. Kan gi bedre ytelse, men jeg er redd dette er mer en ekspert setting, den får du ikke satt gjennom web-interface.

Men jeg kan fremdeles bruke "scan" funkjsonen om jeg disabler, det er bare det at den stopper å leite automatisk etter andre nett?

 

Heh, skal ikke så mye til :whistle:

Ser den:) er kansje ikke optimalisert for signalstyrke, men det er til gjengjeld den maskinen jeg har hatt minst problemer med på trådløsnett.

 

Hm, mellom linjene her er jeg rimelig sikker på at jeg ser et hacker-gen hos deg, du må bare gi det en sjanse til å slippe ut :thumbup:

Hehe, hater bare å fikkle med ting som jeg bare vil skal fungere (internett er ett av dem) men jo, det er en riktig observasjon vil jeg si :) Men jeg trenger en liten dytt som oftest, og det har jeg vell forsåvidt fått også!

 

Uansett, i første omgang kan du faktisk gjøre ting gjennom web-interface. Den ene kommandoen jeg satt opp kan du teste slik:

post-22889-0-82219800-1359539188_thumb.png

Og denne er listen over nettene i nabolaget? Skal vi vell klare å få til!

 

Når det gjelder å sett HT40+ eller HT40- kan det også gjøre i web-interface, eksempelvis slik:

post-22889-0-52002400-1359539231_thumb.png

Hva gjør denne funksjonen egentlig?

 

Hvis du har en USB penn som rommer minst en gigabyte, så kan du lage en live linux installasjon på den, og bruke for litt hacking. Ikke nødvendig å installere på disk for å kjøre kommandoer. I første omgang vil jeg anbefale Ubuntu på pennen. Mer hardcore har vi alternativer som Backtrack :ph34r:

Det skal vi vell også klare :) Men hva er grunnen til at jeg burde bruke Linux? Klarer ikke Win7/Win8 å gjøre det samme?

 

 

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Det som skjedde var at internett bare forsvannt. Så gikk jeg inn og sjekket routeren, og jeg så at tilkoblingen ikke lenger fungerte.

Altså at den mistet trådløssignalet med ruteren langt borte? Dette kan skyldes dårlig signal og støy. Eller misforstod jeg nå?
Nettverket jeg skal koble til bruker kanal 1
Ah, det glemte jeg helt. Instillingene jeg snakker om hører jo hjemme på den andre ruteren, den du kobler deg trådløst til. Uansett, seks og sju burde være gode forsøk.
Men jeg kan fremdeles bruke "scan" funkjsonen om jeg disabler
Drit i det, du må eventuelt legge det inn på den andre ruteren, og der har du vel ikke openwrt.
Hehe, hater bare å fikkle med ting som jeg bare vil skal fungere
Tja, trådløsnett over 500 meter er vel godt utenfor den kategorien ;)
Og denne er listen over nettene i nabolaget? Skal vi vell klare å få til!
Nei det er oversikt over konfigurasjonen du har på trådløsnettet, men glem den, det er på den fjerne ruteren jeg kunne gjort ting der.
Hva gjør denne funksjonen egentlig?
Øker frekvensbåndet fra 20MHz til 40MHz. Litt usympatisk ovenfor naboer, du stjeler et par kanaler ekstra på den måten, men kan være effektivt for å sprite opp båndbredden.
Men hva er grunnen til at jeg burde bruke Linux? Klarer ikke Win7/Win8 å gjøre det samme?
Fordi windows er noe knot som jeg ikke kan hjelpe deg med. Du kan jo høre med de som bruker windows her hvordan de ville gjort det.
Lenke til kommentar

Off-topic:

 

 

Altså at den mistet trådløssignalet med ruteren langt borte? Dette kan skyldes dårlig signal og støy. Eller misforstod jeg nå?

Nja, jeg mistet oppkoblingen med ruteren som står hos naboen. Jeg hadde da 50-60% signalstyrke, og ellers ingen problemer.

Jeg prøver da å scanne etter ruterne i nabolaget, og finner naboen sin ruter ganske fort, da med gode 50% signalstyrke. Jeg prøver å koble til via webgrensesnittet, men ingenting skjer. Etter myre roting i menyer, kjører jeg en reset til de instillingene som virket tidligere. Jeg finner ruteren da også, men får ikke noe oppkobling. Jeg lar ruteren stå i 20 min, og da har den koblet seg til selv, og jeg kan abre kjøre på.

 

Ah, det glemte jeg helt. Instillingene jeg snakker om hører jo hjemme på den andre ruteren, den du kobler deg trådløst til. Uansett, seks og sju burde være gode forsøk.

Da prøver vi det. Og tanken er at den burde være lengst fra alle andre kanaler.

 

Tja, trådløsnett over 500 meter er vel godt utenfor den kategorien ;)

Er nærmere 150-200m men ser poenget :D

Øker frekvensbåndet fra 20MHz til 40MHz. Litt usympatisk ovenfor naboer, du stjeler et par kanaler ekstra på den måten, men kan være effektivt for å sprite opp båndbredden.

Og dette er noe jeg bør gjøre på min ruter, ikke naboen sin? Eller begge kansje om det er mulig?

 

Naboen har en D-Link DIR-655, samme som jeg hadde fra før av. Om du har noen tips til hva jeg burde/kan stille på der, så kan jeg eksperimentere på den jeg har hjemme først.

 

Fordi windows er noe knot som jeg ikke kan hjelpe deg med. Du kan jo høre med de som bruker windows her hvordan de ville gjort det.

Linux it is then :D

Hvilke spesifike ting er det du tenker at jeg kan gjøre fra en Linux distro? Så kan jeg lese meg litt opp så jeg ikke stiller alt for mange dumme spørsmål :D

 

 

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Hei ser at naboen din har dir-655 router og dette er en dårlig router til å bruke til slike ting (masse bugs)..

Men du kan prøve å oppdatere firmware så kanskje det blir litt bedre tipper det er en ver.b router siden du har problemer med wifi.. ftp://ftp.dlink.biz/dir/dir-655/driver_software/

Har du lyst på sterkere signal så kan du lage deg en wifi-booster av metall eller aluminiumsfolie for noen få kroner...http://www.youtube.com/watch?v=iyH-Uu1U7ik

Lenke til kommentar
Nja, jeg mistet oppkoblingen med ruteren som står hos naboen. Jeg hadde da 50-60% signalstyrke,
Lenken er ikke sterkere enn det svakeste ledd. D-Link DIR-655 er en dårlig ruter, så det kan gi problemer.
Jeg lar ruteren stå i 20 min, og da har den koblet seg til selv, og jeg kan abre kjøre på.
Kan høres ut som det rett og slett tar tid før den får koblet seg opp. Dette er vel en kobling som skal være permanent, så det burde ikke bety mye om jeg har forstått riktig.
Da prøver vi det. Og tanken er at den burde være lengst fra alle andre kanaler.
Nettopp, minst mulig støy.
Og dette er noe jeg bør gjøre på min ruter
Ja, alle instillinger gjøres på aksesspunktet, dessverre i dette tilfellet.
Naboen har en D-Link DIR-655, samme som jeg hadde fra før av. Om du har noen tips til hva jeg burde/kan stille på der, så kan jeg eksperimentere på den jeg har hjemme først.
I grunnen ikke. Du kan jo forsøke å overtale naboen til å sette opp ny ruter, han bør jo i grunnen ha egeninteresse av å ha stabilt og godt nett.
Linux it is then :D
Ingen over, ingen ved siden :thumbup: Men husk, alt du trenger er en USB-penn med 1GB plass til overs. Du trenger ikke installere på noen av maskinene dine. Det er veldig nyttig å kunne kjøre fra pennen om vi skal teste ut og fikse ting på nettet ditt.
Hvilke spesifike ting er det du tenker at jeg kan gjøre fra en Linux distro? Så kan jeg lese meg litt opp så jeg ikke stiller alt for mange dumme spørsmål :D
Du kan gjøre alt mellom himmel og jord, men i utgangspunktet tenkte jeg bare på å sjekke ut ting med nettet ditt. Linux kommer med alt av nettverksverktøy integrert. Det er også mye lettere for meg å gi deg en linje du kan klippe og lime inn, enn å manøvrere gjennom ørten dialogbokser i ett eller annet halvgodt windowsprogram. Ingen spørsmål er for dumme! Du trenger ikke kunne noe, man plukker opp ting etterhvert.

 

Her finner du ut hvordan du lager en bootbar penn: http://www.ubuntu.co...tick-on-windows

og på OSX: http://www.ubuntu.com/download/help/create-a-usb-stick-on-mac-osx

Endret av Del
Lenke til kommentar

Hei ser at naboen din har dir-655 router og dette er en dårlig router til å bruke til slike ting (masse bugs)..

Men du kan prøve å oppdatere firmware så kanskje det blir litt bedre tipper det er en ver.b router siden du har problemer med wifi.. ftp://ftp.dlink.biz/...river_software/

Har du lyst på sterkere signal så kan du lage deg en wifi-booster av metall eller aluminiumsfolie for noen få kroner...http://www.youtube.com/watch?v=iyH-Uu1U7ik

Ja, godt poeng! Man kommer langt uten å kjøpe ekstra antenner. Man kan også med litt folie rette en antenne bedre.

 

Zepticon, en ting jeg har lyst til at du skal sjekke, er hvordan signalet blir om ruteren din er ute. Vinduer kan skape en del støy, så sjekk hvordan hastigheten blir når ruteren er utenfor husveggen. Dernest går det an å prøve med litt aluminiumsfolie for å se om du får rettet signalet bedre mot/fra naboen.

Lenke til kommentar

Off-topic:

 

 

Ja, godt poeng! Man kommer langt uten å kjøpe ekstra antenner. Man kan også med litt folie rette en antenne bedre.

 

Zepticon, en ting jeg har lyst til at du skal sjekke, er hvordan signalet blir om ruteren din er ute. Vinduer kan skape en del støy, så sjekk hvordan hastigheten blir når ruteren er utenfor husveggen. Dernest går det an å prøve med litt aluminiumsfolie for å se om du får rettet signalet bedre mot/fra naboen.

 

Fant en sånn antenne sak på internett som man kunne laga av aluminiumsfolie og papp :) De kaller den for Windsurfer eller noe slikt. Pga måten ruteren min er montert i forhold til vindu og naboen tror jeg ikke den i videoen vil fungere. Men det koster jo ingenting å prøve.

 

Tingenes tilstand per nå er dette:

post-49061-0-25399000-1359575008_thumb.png

 

Funderer litt på om jeg skal bygge en skikkelig "Cantenna", der jeg bygger alt for å matche den frekvensen jeg er på, og så montere denne på utsiden av veggen.

 

Skal få testet om det blir noe mer action på utsiden av vinduet, men det blir ikke i kveld. Dama kommer til å få anfall om jeg begynner nå :wee:

 

 

Kan du anbefale noen andre rutere til naboen da? De har leieboere i kjelleren, så det kan være et argument om de kan ha to separate trådløsnett og slikt. Er også et pluss om de er billige :)

(og selvfølgelig gjerne skikkelig heftig radio da :D )

 

 

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Off-topic:

 

 

Kan høres ut som det rett og slett tar tid før den får koblet seg opp. Dette er vel en kobling som skal være permanent, så det burde ikke bety mye om jeg har forstått riktig.

Jeg dreiv å kobla ting nå nettopp, og da datt det plutselig, ut igjen, tok vell en liten time før den kom på plass igjen. Mulig det er naboene som driver å styrer, men er skeptisk til det. Synes også det er rart siden jeg har såppas bra signal, og fordi den kobler fort opp nå etter en reboot.

 

Ja, alle instillinger gjøres på aksesspunktet, dessverre i dette tilfellet.

Crap :D Da må vi se om vi ikke får overtalt naboen til ny ruter!

 

Ingen over, ingen ved siden :thumbup: Men husk, alt du trenger er en USB-penn med 1GB plass til overs. Du trenger ikke installere på noen av maskinene dine. Det er veldig nyttig å kunne kjøre fra pennen om vi skal teste ut og fikse ting på nettet ditt.

Smooth! Skal se om jeg ikke finner en penn, har en lei tendens til å rote dem vekk.

 

Her finner du ut hvordan du lager en bootbar penn: http://www.ubuntu.co...tick-on-windows

og på OSX: http://www.ubuntu.co...tick-on-mac-osx

:thumbup:

 

 

 

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Tingenes tilstand per nå er dette:

post-49061-0-25399000-1359575008_thumb.png

Heh, ny faktor ti forbedring. Dette vil jeg si er meget bra. Har naboen kjappere linje enn 50Mbit da?
Kan du anbefale noen andre rutere til naboen da?
Du kjøpte TP-Link'en? Den vil vel funke fint til naboen også. Den er såpass billig at to av den koster omtrent som en Asus ruter.

Jeg dreiv å kobla ting nå nettopp, og da datt det plutselig, ut igjen, tok vell en liten time før den kom på plass igjen. Mulig det er naboene som driver å styrer, men er skeptisk til det. Synes også det er rart siden jeg har såppas bra signal, og fordi den kobler fort opp nå etter en reboot.

Hvis du tror det er din ruter som er problemet kan du jo forsøke å koble den opp til et annet aksesspunkt for å sjekke. Kan være vanskelig å feilsøke på andre måter.
Lenke til kommentar

Dette tente meg på alle plugger!! rå fett da! eneste er at jeg må ha 8 lan pga kablinga i husert men det er jo ikke problem her. og jeg har kjørt ddwrt på egen ruter fra før av.. men dog lite eller ingeting ang linux knoting! skal sjekke litt før jeg bestiller noe deler først da ;)

 

 

flott guide!

Lenke til kommentar

Off-topic:

 

 

Heh, ny faktor ti forbedring. Dette vil jeg si er meget bra. Har naboen kjappere linje enn 50Mbit da?

Nei, har ikke det, så jeg er fornøyd nå bare jeg kan få det stabilt:)

 

Du kjøpte TP-Link'en? Den vil vel funke fint til naboen også. Den er såpass billig at to av den koster omtrent som en Asus ruter.

Hvis du tror det er din ruter som er problemet kan du jo forsøke å koble den opp til et annet aksesspunkt for å sjekke. Kan være vanskelig å feilsøke på andre måter.

Kan denne ha flere trådløsnett samtidig? Jeg trodde det krevde flere radioer, men er mulig det er et software opplegg?

 

Jeg fant også ut nå nettopp at jeg har tilgang til naboens ruter fra min PC, bare jeg bruker demmes IP, altså 192.168.0.1, i steden for min på 192.168.3.1, så da kan jeg konfigurere litt selv. Dette er det jeg har å leke med:

post-49061-0-21922300-1359579736_thumb.png

 

Prøvde å forandre til kanal 7, men da mistet jeg litt signalstyrke. Skal prøve 13 nå og se om det hjelper.

 

 

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Dette tente meg på alle plugger!! rå fett da! eneste er at jeg må ha 8 lan pga kablinga i husert men det er jo ikke problem her. og jeg har kjørt ddwrt på egen ruter fra før av.. men dog lite eller ingeting ang linux knoting! skal sjekke litt før jeg bestiller noe deler først da ;)

 

 

flott guide!

Takk, du får rope ut når det nærmer seg, så får vi høre hvordan det går for deg :)

Nei, har ikke det, så jeg er fornøyd nå bare jeg kan få det stabilt:)

Burde være overkommelig, men som sagt mulig D-link ruteren er vanskelig.
Kan denne ha flere trådløsnett samtidig?
Jeps, jeg laget en howto for dette her:

http://wiki.openwrt.org/doc/recipes/guest-wlan-webinterface

Lenke til kommentar

Off-topic:

 

 

Snakka med naboen i dag, og han er vell en liten tech nerd. Så nå lurer han på om en ASUS RT-AC66U er noe å investere i? Den virker jo kickass ut fra tester jeg har lest, men hva anbefaler du?

 

Den var vistnok på tilbud hos ps.no til 1400 eller noe slikt...

 

 

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Specs er gode, men Asus har egen evne til å velge råtne leverandører på hardware. Har ikke fått sjekket ut innmaten på akkurat denne, men RT-N66U er et klasse eksempel. Til og med trådnettet er beheftet med binære blobber på boksen, den vil etter alle solemerker aldri få solid støtte blant tredje parts firmware. Nå har naboen antagelig ingen C-enheter heller, så det blir fort overkill, men for all del, ruteren er dyr, og har gode specs. anskje han er interessert i å kjøpe C-enheter? Personlig ville jeg faktisk foretrukket en Netgear WNDR3800 dersom man likevel ikke har C-enheter, men nå er jeg litt konservativ.

Lenke til kommentar

Hei igjen.. hvorfor velger du open wrt og ikke dd-wrt? jeg kjørte nemelig dd-wrt på min dlink -dir825.

 

og hvilket HK anbeflaer du til ruter? kanskje velge det samme som deg da jeg har alleredet lastet ned filene du la ut.. trenger minimum 8 lan!

Endret av haakkern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...