Gå til innhold

Sony Xperia Z – Sonys nyeste flaggskip


Anbefalte innlegg

Batteri

Vurderer å kjøpe denne. Men den største ulempen synes jeg er at batteriet ikke kan byttes. Det er jo forståelig når de lager en så tynn mobil som er vantett. Men hva da om batteriet plutselig går i stykker, eller om det blir slitt. Slik jeg har forstått det er det vel kun om batteriet er helt dødt innen 6 mnd at man har noen rettigheter. Etter det må man bevise at man har brukt det riktig. Stemmer det? Hvordan er rettighetene om det kjøpes via bedrifter? Det er slik at jeg vurderer å velge Xperia V kun fordi den har utskiftbart batteri. Selv om den har mye mindre batteri og mye dårligere specs ellers.

 

Custom ROM?

Mobilen er ikke på denne lista enda, mest sannsylig fordi den ikke er lansert. Men om den kommer på den lista, hvordan kan man vite om den er en av de "certain releases"? Og den Bravia-teknologien, kan den eller annet være problematisk for utvalg av Custom ROMs?

 

HDMI?

Den har jo både MHL og Miracast, men det tar jo tid før det blir vanlig i hjem og bedrifter. I den forbindelse har jeg en del spørsmål:

- Er det mulig med overgang til standard HDMI?

- Hvis ja, er det passiv eller aktiv adapter?

- Hvis aktiv, kan den få strøm via mobilens USB eller må den ha ekstern strømforsyning?

- Lurer også på om man kan koble til USB-enheter til telefonen mens man bruker MHL/HDMI, dette er jo ingen problem på mobiler med standard HDMI

 

 

Angående trådløs lading. Så har telefonen kontakter på siden for å kunne legge telefonen i docking uten å måtte styre med lokkene til microUSB.

http://www.xperiablo...6-for-xperia-z/

 

 

Edit: En konkurent som kommer er jo Huawei Ascend D2.

Likheter:

- Like stor og høyoppløst skjerm

- Begge er delvis beskyttet mot vann

- Begge har 1,5GHz Quad-core CPU og 2GB RAM

- Begge har Android 4.1

 

Forskjeller:

- D2 er ikke like vanntett (IPX 5/4)

- D2 mangler 4g

- D2 har mye større batteri (3000mAh). Men vet ikke om det er utskiftbart batteri. Og det at den har større batteri betyr jo ikke nødvendigvis at det varer lenger. Vet ikke hvordan strømforbruket er på Huaweis egenproduserte CPU. Og Xperia Z har jo den såkalte STAMINA-modusen, vet ikke om Huawei har noe tilsvarende.

- D2 har dobbelt så mye lagring, men kan ikke se noe sted om den har microSD

Endret av Kongeskipet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessante poeng der, Kongeskipet. Jeg har dessverre ikke stort å fylle ut på de punktene.

 

 

En god nyhet er jo at telefonen har "falt i pris". Fra 5500,- for bare noen dager siden til rett over 5000-lappen :-)

 

Hvordan er det med forhåndsbestilling? Hvis man bestiller nå og prisen skulle vise seg å falle litt til. Hvilken pris betaler man? Trekkes pengene nå eller når telefonen sendes?

Endret av LtdEdFred
Lenke til kommentar

Jeg tror prisen du betaler er den prisen som er på produktet når det blir sendt.

 

4G er ikke et must for meg. Det kommer ALDRI hit jeg bor likevel. Har faktisk ikke 3G dekning en gang..

Større batteri er et klart viktig poeng.

 

Har du telenor/djuice og 3g dekning? Hvis ja da er 4g hos deg innen ett år. Dette har jeg fått hørt fra djuice hvertfall.

Lenke til kommentar

snip

 

huawei CPU'en bruker mer strøm enn CPU'er med 28nm produksjonsteknologi, så batterifordelen er nok minimal.

 

En annen konkurrent blir LG's nye Optimus G PRO: http://www.gsmarena....n-news-5381.php

 

FullHD display

Samme CPU som sony, men høyere klokket.

32Gb minne OG microSD slot.

3000mAh batteri!

13mpix kamera osv.

 

På den negative siden:

Ikke vann motstandsdyktig.

Mye? senere lansering.

tykkere og tyngre.

LG er kjent for å ofte ha låste bootloadere osv, samt være sene på å oppdatere android programvaren på sine telefoner.

 

Så er det pris også da. LG'en bør koste noe under sonyen for å være aktuell og huaweien en god del under sonyen for å være aktuell slik jeg ser det. 3999,- eller noe slikt for huaweien føler jeg er en maksimumspris. og LG'en ca midt i mellom huawei og sony. Men enn så lenge virker det som om sonyen kommer ut i god tid før konkurrenter med 5" fullHD display.

 

HTC M7 som sikkert lanseres på MWC også er jo i samme klasse, men er redd den fort kan havne litt etter de andre (svakere batteri?) og ofte høy pris på HTC.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Batteri

Vurderer å kjøpe denne. Men den største ulempen synes jeg er at batteriet ikke kan byttes. Det er jo forståelig når de lager en så tynn mobil som er vantett. Men hva da om batteriet plutselig går i stykker, eller om det blir slitt. Slik jeg har forstått det er det vel kun om batteriet er helt dødt innen 6 mnd at man har noen rettigheter. Etter det må man bevise at man har brukt det riktig. Stemmer det? Hvordan er rettighetene om det kjøpes via bedrifter? Det er slik at jeg vurderer å velge Xperia V kun fordi den har utskiftbart batteri. Selv om den har mye mindre batteri og mye dårligere specs ellers.

 

Custom ROM?

Mobilen er ikke på denne lista enda, mest sannsylig fordi den ikke er lansert. Men om den kommer på den lista, hvordan kan man vite om den er en av de "certain releases"? Og den Bravia-teknologien, kan den eller annet være problematisk for utvalg av Custom ROMs?

 

 

Batteriet har som regel 1.5 reklamasjon på. No question.

 

Angående custom roms så dette hyggelig lesning. Sony går frem som godt eksempel her, får håpe resten av Android OEM henger seg på.

 

http://www.xda-developers.com/android/an-official-alpha-release-with-kernel-source-who-does-this-sort-of-thing/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du noe kilder på at det er 1,5 (År regner jeg med?) reklamasjon på mobilbatterier? Gjelder dette også om det kjøpes av bedrift?

 

Fint å se at Sony er flinke til å støtte utviklermiljø. Men det er nå fortsatt bare "certain releases" som faktisk støtter unlock av bootloader. Er det noen måte å finne ut om telefonen støtter det før man kjøper mobilen?

Lenke til kommentar

På laptop batterier er det 2 års reklamasjonsrett, ser ikke helt hvorfor det skal være ulikt for mobillbatterier. Forutsetningen er så klart at batteriet har tapt seg "mer enn normalt", så om batterikapasiteten er omtrent lik null eller batteriet dør har man en kurant sak.

 

På mobiler med innebygget batteri som man ikke kan bytte selv bør vel reklamasjonsrett gjelde for produktet som helhet, dvs 5 år.

Lenke til kommentar

Trodde 2 års reklamasjon kun gjaldt PC-batterier.

 

På mobiler med innebygget batteri som man ikke kan bytte selv bør vel reklamasjonsrett gjelde for produktet som helhet, dvs 5 år.

Det er dessverre ikke tilfellet på laptoper: http://www.dinside.n...ook-air-batteri

 

Når jeg ser på dette bildet ser det jo til til at det går å bytte batteri. Men må nok si farvell til vannbeskyttelse og garanti.

Sony-Xperia-Z-FCC.jpg

(Kilde)

 

 

MHL

Noen som vet hva slags MHL-kontakt det er på denne? Er det en standard 5pin eller en slik 11pin som Galaxy S3 har?

 

 

Edit: Nyttig informasjon angående reklamasjon på mobilbatteri: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1141436&view=findpost&p=14743336

Endret av Kongeskipet
Lenke til kommentar

Jepp. Batteriet og innsynsvinkler kan være de to fallgruvene her. Hadde det ikke vært for at jeg skal rigge til krybbe for mobilen så hadde jeg oversett det med innsynsvinkler. Jeg kommer iallefall til å sjekke den i butikk før kjøp.

Ellers så er dette mobilen man har ventet i flere år på skulle dukke opp.

 

En ting jeg leste et sted var at selv om mobilen er vanntett, så anbefales ikke sjøvann. Grunnen er pga korrosjon på pyntefjaset av alum som blir grått. Synd at de valgte dette såkalte "premium"-materialet igrunnen.

Lenke til kommentar

leste i en hands-on, enten GSMarena eller phonearena, at nettopp innsynsvinklene ikke var de beste på Z. I isåfall er det synd.

Har selv gjort erfaringen at skjermen på min gamle desire er overlegen den som er i Xperia V.

Det kan jo tyde på at Sony muligens bruker en billigere og mindre bra skjermtype.

Lenke til kommentar

Synes Xperia ZL ser mye mer interessant ut. Sannsynligvis en del billigere, ikke glass som lett knuses rundt hele telefonen og med stort sett samme specs. Men ZL har også egen kamera knapp, IR blaster og mindre størrelse.

 

Denne Stamina funksjonen virket interessant også med disse telefonen slik at man kan whiteliste apps for å spare strøm.

 

Det er latterlig at de ikke har trådløs lading i Z uansett. Jeg gidder ikke å fikle med en liten plastikk dør hver dag når jeg skal lade, så mye dusjer jeg ikke med telefoner at jeg synes det er verdt det.

Endret av dredg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...