Gå til innhold

Sony Xperia Z – Sonys nyeste flaggskip


Anbefalte innlegg

Skjermen til Z skal være bra på papiret med full HD oppløsning osv.. men jeg er skeptisk til LCD.

 

Noen som har erfaringer fra dette? Bytte fra Super Amoled til LCD f.eks. Jeg er ganske kresen når det kommer til skjermer.

 

Jeg stiller også svært høye krav til skjermer.

 

Derfor vil jeg aldri ha en telefon eller noe annet med en OLED-skjerm!

 

OLED er lite holdbart, langt kortere levetid enn LCD. Dessuten er fargegjengivelsen mindre nøyaktig, noe som er viktig for den som ser på bilder og holder på med fotografering. Men den kortere levetiden på OLED, som merkelig nok få nevner, er det største minuset. At Sony bruker LCD, er i virkeligheten et stort fortrinn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må si meg enig her, mobilen er nok byttet ut lenge før levetiden på OLED går ut for min del, uansett hvor solid den måtte være... Da er kvaliteten på bildet mye viktigere, litt irriterende at denne ikke har trådløs lading, og at telefonen mister endel av holdbarheten hvis man tar av beskyttelsesfilmen på skjermen.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg stiller også svært høye krav til skjermer.

 

Derfor vil jeg aldri ha en telefon eller noe annet med en OLED-skjerm!

 

OLED er lite holdbart, langt kortere levetid enn LCD. Dessuten er fargegjengivelsen mindre nøyaktig, noe som er viktig for den som ser på bilder og holder på med fotografering. Men den kortere levetiden på OLED, som merkelig nok få nevner, er det største minuset. At Sony bruker LCD, er i virkeligheten et stort fortrinn.

 

Dårligere levetid? Det er vel ingen skjermer som dør grunnet utgått levetid på OLED? Det tror jeg ikke på ett sekund

Lenke til kommentar

Jeg har Samsung Galaxy Note 2 og jeg må si at farger er noe dritt på den skjermen. Jeg har valgt "naturlig" skjermmodus og ikke "standard"... Velg Standard og da får du se venner og familier med oransje tryner. Håpløst. Skjønner ikke hva folk liker med sånne skjermer.

 

Da er det noe galt med skjermen på telefonen din. Jeg har også Note II og opplever ikke hudtoner som oransje med standard skjermmodus.

Endret av Magnetar
Lenke til kommentar

Au da... (iPhone 4S(?) Vs Xperia Z)

 

Sjekk sortnivået ute på kantene. Som en person som er vant til AMOLED, så er dette en klar dealbreaker.

 

testsonyxperiaz1.jpg

 

Dette bildet er missvisende. Dette er tatt med en innsynsvinkel som gjør at xperia z mister detaljnivået i bildet. Ta bildet rett overnfra og forskjellen vil ikke være stor.

 

Xperia Z har ikke så gode innsynsvinkler, så om man vinkler det som her så ser den mye dårligere ut enn telefoner med bedre innsynsvinkler.

 

Tviler på at innsynsvinklene er et problem for folk flest, de fleste bruker stort sett telefonen selv og holder den da rett forran seg.

Og se det positive i det..... dårlige innsynsvinkler gjør det værre for sidemannen å spionere på hva du holder på med! :p

 

Sier ikke at xperia Z har den beste skjermen, men dett bildet er sterkt missvisende - med mindre man er avhengig av gode innsynsvinkler.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Dette bildet er missvisende. Dette er tatt med en innsynsvinkel som gjør at xperia z mister detaljnivået i bildet. Ta bildet rett overnfra og forskjellen vil ikke være stor.

 

Xperia Z har ikke så gode innsynsvinkler, så om man vinkler det som her så ser den mye dårligere ut enn telefoner med bedre innsynsvinkler.

 

Tviler på at innsynsvinklene er et problem for folk flest, de fleste bruker stort sett telefonen selv og holder den da rett forran seg.

Og se det positive i det..... dårlige innsynsvinkler gjør det værre for sidemannen å spionere på hva du holder på med! :p

 

Sier ikke at xperia Z har den beste skjermen, men dett bildet er sterkt missvisende - med mindre man er avhengig av gode innsynsvinkler.

 

Det var hele poenget med bildet jeg postet. Nå er det ikke ofte man ser på skjermen fra siden, men det er allikavel et par senarioer som når telefonen ligger på bordet/pulten og man skal se om man har fått SMS/Epost, jeg har en tendens til å lese artikler o.l når jeg ligger i sengen og da har jeg telefonen liggende ved siden av meg på madrassen mens jeg ligger på magen med hodet på puten. God innsynsvinkel er også viktig når man en og annen gang vil vise noe til en annen person, som f.eks et bilde eller en Youtube-video.

 

Nå er det ekstremt vanskelig å si om innsynsvinkelen er så dårlig som mange vil ha det til utifra noen bilder/videoer, så vi må rett og slett bare vente til den dukker opp i butikkene slik at vi kan faktisk ta og se selv. Jeg har veldig lyst på Xperia Z, men samtidig er jeg ekstremt nøye på skjermer nå til dags i og med at dagens telefoner rett og slett består av en stor skjerm. Det jeg også er redd for er at Xperia Zs skjerm vil skuffe meg da jeg er en "AMOLED gutt" som liker dypt sortnivå og ekstreme farger.

 

Men men, vi får nå bare vente til vi faktisk har sjansen til å ta på den før vi dømmer den nord og ned.

Lenke til kommentar

Min gamle galaxy SII med amoled, vurderer jeg å gå over til xperia z, men får da ikke håpe at lcd skjermen den bruker virker mer "billig" enn samsung sin amoled...

Pokker heller, jeg klemmer til og bestiller på CDON på den dealen. Håper bare ikke jeg blir sittende med en dårlig skjerm igjen, SGN var grusom og det trekker ned total inntrykket utrolig på en telefon.

 

Jeg har sett det meste av anmeldelser av denne telefonen på Youtube og generelt på nettet, og det eneste som stopper meg fra å forhåndsbestille denne er skjermen. Absolutt alle anmeldelsene jeg har lest sier at innsynsvinkelen er elendig, men kvaliteten når man ser rett på skjermen er god.

 

Er man opptatt av sortnivå og spreke farger så er det bare å se etter noe annet, for Xperia Z bruker TFT-teknologi som er mildt sagt elendig, og ikke minst billig. Verre er det at det ser ut til at Sony har valgt å bruke TNTFT som er den billige versjonen av TFT, og slengt Bravia Engine på toppen for å "skjule" hvor elendig skjermen egentlig er. Er man vant til SLCD eller AMOLED så er jeg redd at dette ikke duger. Xperia Z er tross alt en stor skjerm, så man forventer jo at Sony har brukt tid på skjermen. Nå er det uansett ekstremt vanskelig å få et riktig inntrykk av skjermen når man ser bilder og videoer på nettet, så jeg har ikke annet valg enn å vente til den dukker opp på Elkjøp eller noe, slik at jeg kan se den selv.

 

Jeg er ekstremt skuffet over Sony. Hvorfor kunne de ikke bare valgt SLCD3! (HTC ONE bruker bla. denne)

 

068c94fda6e1db25c4b603b4be47721a_large.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...