Gå til innhold

Smarttelefoner og norsk kulde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uansett er det latterlig at det selges telefoner i Norge med en svært skjult advarsel om at den ikke kan brukes i kuldegrader. Med klimaet vi har her til lands, hjelper det lite at telefonen kan lagres på Uranus.

Det er tilfelle at det knapt finnes en eneste smarttelefon som tåler skikkelig norsk vinterkulde i følge produsentenes spesifikasjoner - hvis du i det hele tatt er i stand til å finne temperaturgrensene fra produsenten før du kjøper telefonen og finleser manualen. De fleste produsenter er mye dårligere enn Apple til å opplyse om hvilke begrensninger/krav til bruksmiljø som gjelder. Apple opplyser tydelig om dette, på lik linje med alle andre spesifikasjoner, ikke noen liten skrift som er vanskelig å finne her: http://www.apple.com...hone/specs.html

 

Lykke til med å finne temperaturgrensene som gjelder for telefoner fra f.eks Samsung eller Nokia, for å ta et par tilfeldige eksempler...

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er tilfelle at det knapt finnes en eneste smarttelefon som tåler skikkelig norsk vinterkulde i følge produsentenes spesifikasjoner - hvis du i det hele tatt er i stand til å finne temperaturgrensene fra produsenten før du kjøper telefonen og finleser manualen. De fleste produsenter er mye dårligere enn Apple til å opplyse om hvilke begrensninger/krav til bruksmiljø som gjelder. Apple opplyser tydelig om dette, på lik linje med alle andre spesifikasjoner, ikke noen liten skrift som er vanskelig å finne her: http://www.apple.com...hone/specs.html

 

Lykke til med å finne temperaturgrensene som gjelder for telefoner fra f.eks Samsung eller Nokia, for å ta et par tilfeldige eksempler...

 

Nå er vel ikke det noe problem på samsung smartmobiler da flere tester viser at disse virker helt fint selv om det blir -35 grader:)

 

http://mobil.aftenposten.no/digital/nyheter/Hvor-mye-vinterkulde-taler-egentlig-mobilen-din-6761324.html

Endret av DroidOle
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I den siste tiden har jeg arbeidet mye med trefelling, og for å ikke skade telefonen når jeg bærer motorsagen/tømmer inntil kroppen legger jeg den bare på en stubbe. Dette har jeg gjort hver dag, gjerne i - 10 grader. Ingen skade har skjedd ennå...bort sett fra at batteriet tappes temmelig raskt.

 

Om sommeren slår telefonen seg av om jeg legger den i solsteken for lenge. Pleier å komme opp en advarsel om at den er for varm før den skrur seg av.

 

For tiden har jeg en Huawei Honor, men har aldri hatt problemer med andre telefoner som har fått lik behandling heller (for eksempel SII).

Lenke til kommentar

Det er tilfelle at det knapt finnes en eneste smarttelefon som tåler skikkelig norsk vinterkulde i følge produsentenes spesifikasjoner - hvis du i det hele tatt er i stand til å finne temperaturgrensene fra produsenten før du kjøper telefonen og finleser manualen. De fleste produsenter er mye dårligere enn Apple til å opplyse om hvilke begrensninger/krav til bruksmiljø som gjelder. Apple opplyser tydelig om dette, på lik linje med alle andre spesifikasjoner, ikke noen liten skrift som er vanskelig å finne her: http://www.apple.com...hone/specs.html

 

Lykke til med å finne temperaturgrensene som gjelder for telefoner fra f.eks Samsung eller Nokia, for å ta et par tilfeldige eksempler...

 

Når jeg kjøper telefonen, så lyser det ingen advarsel mot meg som sier "denne telefonen tåler ikke en helt normal norsk vinter, flytt til syden om du vil anvende den året rundt. Gi meg den nordmannen som ikke skal bruke telefonen sin i en kuldegrad eller to her til lands.

 

De andre produsentene har ingen grense. Godt er det, da har de ingenting å skyte med når telefonen streiker. All honnør til dem som ikke setter denne urimelige begrensningen. Apple kan jo benekte enhver fukt-relatert skade dersom telefonen har vært anvendt i vintermånedene.

 

Jeg har imidlertid gode erfaringer med kundesupporten til Apple så langt, det er ikke der det skurrer for min del.

 

 

For ordens skyld: Jeg snakker om normal bruk. Ikke fra minus 30 og rett inn i badstue. Jeg er vel vitende om elektronikk og fuktskader relatert til kondens.

 

Jeg reagerer heller ikke på at den ikke fungerer i minus 15. Snarere heller at den ikke skal kunne anvendes i minus 1...i Norge?

Endret av Broseen
Lenke til kommentar

Nå er vel ikke det noe problem på samsung smartmobiler da flere tester viser at disse virker helt fint selv om det blir -35 grader:)

 

http://mobil.aftenpo...in-6761324.html

Problemet er at slike temperaturer ligger langt utenfor det produsentene oppgir som bruksbetingelser, og at slik bruk kan medføre skader på telefonen over tid - f.eks i form av kondens som skader elektronikken innvendig - og at man da kan ligge tynt an ved reklamasjoner.

Lenke til kommentar

Når jeg kjøper telefonen, så lyser det ingen advarsel mot meg som sier "denne telefonen tåler ikke en helt normal norsk vinter, flytt til syden om du vil anvende den året rundt. Gi meg den nordmannen som ikke skal bruke telefonen sin i en kuldegrad eller to her til lands.

 

De andre produsentene har ingen grense. Godt er det, da har de ingenting å skyte med når telefonen streiker. All honnør til dem som ikke setter denne urimelige begrensningen. Apple kan jo benekte enhver fukt-relatert skade dersom telefonen har vært anvendt i vintermånedene.

 

Jeg har imidlertid gode erfaringer med kundesupporten til Apple så langt, det er ikke der det skurrer for min del.

 

 

For ordens skyld: Jeg snakker om normal bruk. Ikke fra minus 30 og rett inn i badstue. Jeg er vel vitende om elektronikk og fuktskader relatert til kondens.

 

Jeg reagerer heller ikke på at den ikke fungerer i minus 15. Snarere heller at den ikke skal kunne anvendes i minus 1...i Norge?

I de fleste tilfeller så bør det lyse en mental advarsel inni hodet ditt når du bruker elektronikk som ikke er beregnet for det i ekstrem vinterkulde.

 

Jo, Samsung, Nokia, osv har temperaturgrenser - du må bare lete for å finne informasjonen, gjerne bortgjemt et eller annet sted i manualen som følger med telefonen.

 

Nå har jeg brukt iPhone gjennom flere vintre, også utendørs i temperaturer rundt -15, uten at det har gitt meg problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt, jeg snakker ikke om ekstrem vinterkulde. Jeg mener at det å snakke i en telefon i minus 2 grader, for så å gå inn i et kontorbygg er innenfor "normal" bruk. Hvis Apple ikke er enig i dette, så burde de heller ikke selge telefonene her til lands.

 

Jeg tror også at det stort sett går greit å bruke Iphone gjennom en normal norsk vinter.

Lenke til kommentar

VG gjenga en test av tema i fjor: http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10043630

 

Jeg har nå en iPhone 4S, og den er veldig følsom for kulde, noe som testen over også viste. Gikk ute med hunden en liten time en kveld med ca -10*C, med telefonen i jakkelomma. Da jeg gikk ut hadde jeg ca 25% batteri igjen. Da jeg kom hjem, hadde telefonen slått seg av pga tomt batteri. Lot den ligge i romtemperatur en times tid før jeg slo den på igjen, og da viste den fortsatt ca 18% batteri. Jeg har hatt mange andre telefoner tidligere, men aldri noen der kulde i den grad har påvirket batteriet.

Lenke til kommentar

VG gjenga en test av tema i fjor: http://www.vg.no/tek...?artid=10043630

 

Jeg har nå en iPhone 4S, og den er veldig følsom for kulde, noe som testen over også viste. Gikk ute med hunden en liten time en kveld med ca -10*C, med telefonen i jakkelomma. Da jeg gikk ut hadde jeg ca 25% batteri igjen. Da jeg kom hjem, hadde telefonen slått seg av pga tomt batteri. Lot den ligge i romtemperatur en times tid før jeg slo den på igjen, og da viste den fortsatt ca 18% batteri. Jeg har hatt mange andre telefoner tidligere, men aldri noen der kulde i den grad har påvirket batteriet.

 

Kulde påvirker alltid batterier som er tatt i bruk.

Lenke til kommentar

Forbukerkjøpsloven §15 sier:

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

[...]

Betyr ikke det at om man kjøper en telefon så må det være en avtale som sier hvilket bruksmiljø den kan brukes i? Eller er det nok at det står i en manual som man får først etter man har kjøpt telefonen? Greit nok om man har kjøpt telefonen via nettbutikk og har angrerett (der kjøper må betale frakten). Men hva om man har kjøpt telefonen i en fysisk butikk, og først når man åpner den finner ut at den ikke kan brukes om vinteren?

 

Selv sliter jeg med å finne hvilke temperaturer f.eks. Sony Xperia V tåler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...