Gå til innhold

AMD har lansert «Radeon HD 8000» for stasjonære


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vell ATi vil jo prøve å ta Nvidia på flere omeråder.

Nv har hatt mye "monopol" eller mangel på konkurranse på ett felt i de siste åra, og det er renamingsbransjen.

 

Nå skal ATi slå til og prøve å slå Nvidia på dette feltet også.

 

Synd at enkelte felt ikke kan få stå urørt, er nesten så vi må få regulering på slikt forsøk på forretningslureri.

Altså tvinge dem til å beholde samme navnet om de ikke gjør store forandringer.

Hvor man da slenger på en bot på 120% av inntekten av svindelforsøket, da vil slikt snusk forsvinne raskt.

Nvidia har ikke hatt noe tradisjon for å rebrande high-end på desktop, kun mainstream og low-end segmentet.

Lenke til kommentar

På slidene til AMD ser det jo ut som det kommer nye kort i 2. kvartal, dvs April-Juni. Dette var riktignok på mobilsiden, men man kan vel anta at de nye desktop-kortene kommer i samme periode.

 

Ellers så er jo rebranding på denne måten fornedrende for kundene uansett hvem som gjør det og hvilken motivasjon de har. Her er det vel slik at det er lettere å selge til OEM hvis de har tilsynelatende nye modeller å komme med.

Lenke til kommentar

de rebranda ikke hele serien nei. og kortene der var mer enn 10% bedre enn forrige generasjon kort. gikk fra 8800gtx til 9800gtx og var mer enn bare 10% driverytelse. mer ram mer shader og alt. så poenget ditt var?

9800GTX leverte samme ytelse som 8800GTX, og lanserte med 512MB VRAM mot 8800GTX sine 768MB VRAM. 9800GTX hadde en konfigurasjon på 128:64:16 mot 8800GTX sine 128:32:24, men takket være hotclocks var ytelsen praktisk talt identisk. En oppdatering kom senere kalt 9800GTX+ som ble rebrandet til GTS 250.

Den eneste nye brikka i 9000-serien var G94, alt annet var enten oppdateringer av tidligere brikker for å kunne produseres på 65nm/55nm (G96) eller rebrands (G98 og G92.)

 

Poenget mitt var dette.

 

HD 8000-serien for OEMs ser ut til å bli nesten bare rebrands den også, jeg har ingen grunn eller lyst til å prøve å forsvare dette, men med tanke på at OEMs ønsker større tall er det ikke uforståelig at slikt skjer. Jeg ser ikke helt hvorfor dette skal tolkes til at AMD viser fingeren til spilleren, da kan man si det samme om Nvidia som nekter å lansere GK110 som Geforce-kort, Intel som lanserer "nye" i7-3970X, Corsair som lanserer H100i, alle disse SSD-lanseringene med identisk kontroller og identisk NAND, BenQ som kommer med XL2411T, og så videre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

9800GTX leverte samme ytelse som 8800GTX, og lanserte med 512MB VRAM mot 8800GTX sine 768MB VRAM. 9800GTX hadde en konfigurasjon på 128:64:16 mot 8800GTX sine 128:32:24, men takket være hotclocks var ytelsen praktisk talt identisk. En oppdatering kom senere kalt 9800GTX+ som ble rebrandet til GTS 250.

Den eneste nye brikka i 9000-serien var G94, alt annet var enten oppdateringer av tidligere brikker for å kunne produseres på 65nm/55nm (G96) eller rebrands (G98 og G92.)

 

Poenget mitt var dette.

 

HD 8000-serien for OEMs ser ut til å bli nesten bare rebrands den også, jeg har ingen grunn eller lyst til å prøve å forsvare dette, men med tanke på at OEMs ønsker større tall er det ikke uforståelig at slikt skjer. Jeg ser ikke helt hvorfor dette skal tolkes til at AMD viser fingeren til spilleren, da kan man si det samme om Nvidia som nekter å lansere GK110 som Geforce-kort, Intel som lanserer "nye" i7-3970X, Corsair som lanserer H100i, alle disse SSD-lanseringene med identisk kontroller og identisk NAND, BenQ som kommer med XL2411T, og så videre.

 

De andre har ikke lansert en hel serie som det samme og kalt det nytt. dette er stygt gjort og er enig i at det er idiotisk uasnett hvem som gjør det.

 

men må spørre deg fordi mitt gamle 9800 gtx hadde 1gb vram og flere shadere.

 

Og denne generasjonen var jo Gk104 bra nok. lurer på hva som blir neste jeg. hadde store håp til AMD da 7000 serien mot slutten av året ble skikkelig bra men nå er jeg usikker for å si det mildt.

Lenke til kommentar

Herre min hatt så mange her som skylder på AMD, hvorfor det?

 

Leste dere hele artikkelen?

  • Produktsyklusen til AMD/NVIDIA/intel ligger på 15-18mnd. OEM partnerene ønsker derimot å oppdatere hver 12 mnd eller ved hvert kalenderår. Slik at deres maskiner fremstår som flunkende nye med nytt hardware. Det er altså OEM partnerene som "tvinger" AMD til å rebrande produktene sine.
  • Dette blir gjort av alle, AMD/Nvidia/intel, altså ikke bare AMD. Det er derfor idiotisk å si slikt som "amd fortsetter å grave seg ned".
  • De dårligste skjermkortene har "god nok" ytelse i forhold til bruken, og forbrukeren som kjøper produktet er ikke villig til å betale mer for en bedre brikke.
  • Det gjøres stort sett forbedringer på brikkene, de blir typisk mer strømgjerrige og kjører på en høyere frekvens. Det originale HD7950 kortet kjørte f.eks på 850mhz da det ble sluppet og vil nå kjøre på 925mhz stock. I tillegg vil alle kortene bli sendt ut med helt oppdaterte drivere som gir meget forbedret ytelse i forhold til den gang HD7000 serien ble sluppet. Det er faktisk mange som aldri oppdaterer drivere..
  • Totalt sett vil altså en forbruker som kjøper et HD8950 kort få en mye bedre spillopplevlese og ytelse enn om han kjøpte et HD7950 dersom han/hun ikke selv overklokker / oppdaterer driverene.

Og nok en gang; produktutviklingssyklusen er på 15-18 måneder, de har altså ikke annet valg når OEM partnerene ønsker å fornye sine produkter hver 12 måned for å selge mer. Skulle AMD/nvidia/intel heller sluppet halvferdige produkter?

 

Aller sist; hva er problemet? Det eneste dette vil gjøre er eventuelt å presse ned prisene på HD7000 serien som gjør det billigere for oss teknisk oppdaterte å kjøpe gode skjermkort!

Endret av Irathi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herre min hatt så mange her som skylder på AMD, hvorfor det?

 

Leste dere hele artikkelen?

  • Produktsyklusen til AMD/NVIDIA/intel ligger på 15-18mnd. OEM partnerene ønsker derimot å oppdatere hver 12 mnd eller ved hvert kalenderår. Slik at deres maskiner fremstår som flunkende nye med nytt hardware. Det er altså OEM partnerene som "tvinger" AMD til å rebrande produktene sine.
  • Dette blir gjort av alle, AMD/Nvidia/intel, altså ikke bare AMD. Det er derfor idiotisk å si slikt som "amd fortsetter å grave seg ned".
  • De dårligste skjermkortene har "god nok" ytelse i forhold til bruken, og forbrukeren som kjøper produktet er ikke villig til å betale mer for en bedre brikke.
  • Det gjøres stort sett forbedringer på brikkene, de blir typisk mer strømgjerrige og kjører på en høyere frekvens. Det originale HD7950 kortet kjørte f.eks på 850mhz da det ble sluppet og vil nå kjøre på 925mhz stock. I tillegg vil alle kortene bli sendt ut med helt oppdaterte drivere som gir meget forbedret ytelse i forhold til den gang HD7000 serien ble sluppet. Det er faktisk mange som aldri oppdaterer drivere..

Og nok en gang; produktutviklingssyklusen er på 15-18 måneder, de har altså ikke annet valg når OEM partnerene ønsker å fornye sine produkter hver 12 måned for å selge mer.

 

 

rart at Nvidia ikke har gjort det samme da. siden det kun er AMD som kjører HELE serien som rebrands.

 

kan dog forstå at de gjør det med low-end og midrange men er 100% utilgivelig å gjøre det med toppkortene.. idiotisk. dette taper de nok heftig på..

 

Dette burde være ulovlig. Jeg mener dette går under falsk markedsføring.

 

åå syns du ikke det er bra nok at kortene har opptil 50mhz raskere kjerne? :p

Lenke til kommentar

9800GTX leverte samme ytelse som 8800GTX, og lanserte med 512MB VRAM mot 8800GTX sine 768MB VRAM. 9800GTX hadde en konfigurasjon på 128:64:16 mot 8800GTX sine 128:32:24, men takket være hotclocks var ytelsen praktisk talt identisk. En oppdatering kom senere kalt 9800GTX+ som ble rebrandet til GTS 250.

Sett ut i fra en CUDA-programmerer så var det større forskjell.

9800GTX kom med Compute 1.1 (1.0 på 8800GTX). 1.1 gjøre det mye lettere å få coalesced memory access, samt det kom støtte for atomiske operasjoner i globalt minne, samt mer.

Lenke til kommentar

rart at Nvidia ikke har gjort det samme da. siden det kun er AMD som kjører HELE serien som rebrands.

 

kan dog forstå at de gjør det med low-end og midrange men er 100% utilgivelig å gjøre det med toppkortene.. idiotisk. dette taper de nok heftig på..

 

 

 

åå syns du ikke det er bra nok at kortene har opptil 50mhz raskere kjerne? :p

 

NVidia har allerede rebadget sin GT730 og 720, resten av serien er ukjent. Gjenstår å se om ikke de gjør det samme, men med tanke på at de lanserte 600 serien et par måneder etter at amd lanserte sin HD7000 serie så er det lite trolig at nvidia har rukket å bli klar med en ny generasjon gpu'er.

 

http://www.anandtech...specs-published

 

"Finally, although NVIDIA has only published information on the 730M and 710M so far, based on previous experience we believe that this is only the tip of the iceberg. In the coming weeks (if not days) we would expect to see more mobile rebadges, along with some kind of desktop rebadge."

Endret av Irathi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...