Gå til innhold

Gjør Facebook deg deprimert?


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

  

69 stemmer

  1. 1. Gjør Facebook deg deprimert?

    • Ja.
      16
    • Er ikke sikker.
      11
    • Nei.
      28
    • Nei, men det vekker følelser i meg som jeg ikke liker.
      14


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Blir du deprimert når du bruker Facebook? Hvis ja, stem ja.

 

Kan det være at "sosiale"-nettverk har feil effekt på oss, at det faktisk gjør oss mere deprimert, enn det som faktisk er målet, å få folk til å bli glade (av å være i "kontakt" med sin familie og venner)?

 

Personlig har jeg bestemt meg for å slutte å bruke Facebook da jeg bare blir deprimert av det.

 

Og jeg vil oppfordre alle som sliter med depresjon om å besøke denne tråden her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=852530

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merka tidligere da jeg var mer innadvendt og sjenert, at Facebook ga inntrykk av at alle andre hadde flotte, utadvendte og ekstremt overlykkelige liv. Man må være obs på at de som glitrer mest, gjerne er sminka, og at de som oser "se hva jeg har gjort!" gjerne gjør det fordi de selv ønsker å gjøre andre oppmerksom på det. Ikke fordi hele livet deres er slik.

 

Etter at jeg slutta i et trasig arbeidsmiljø gikk det bedre for min egen del. Nye vennekretser, filtrere ut litt dårlige innflytelser, og egentlig starte på nytt. Føles godt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Positivt med Facebook:

 

* Man møter igjen folk man ellers aldri hadde møtt igjen (tidligere skolekamerater, kolleger, barndomsvenner etc.)

* Man kan ha en viss oversikt over hva folk driver med, hva de arbeider med og hvem de henger med/er sammen med.

* Man får invitiasjoner til arrangementer man ellers kanskje gikk glipp av.

 

Negative sider:

* Man møter sjeldnere venner fysisk.

* Man har mindre å prate med når man møtes (kan dog også være omvendt).

* Man sitter gjerne på nettet i helgene i stedet for å gå på besøk til kompiser.

* Når man først møter venner, sitter de med trynet i mobilen for å holde kontakten med andre eller redigerer og poster bilder av hva de gjør på.

* Folk sjekker mobilen oftere enn de snakker med folk.

Endret av Fibonacci
Lenke til kommentar

Når jeg leste noe av det de andre skrev her så la jeg fort merke til jeg blir litt deprimert ja. Føler meg litt avhengig ja. Hadde ikke android telefon før eller touch da, så hadde da ikke muligheten til å gå på facebook. Men etter jeg fikk facebook på mobilen legger jeg selv merke til jeg er der alt for mye... Håper facebook tar betalt for tjenesten slik jeg kan lettere slutte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Gjør meg litt deppa ja. Spørsmålet er hvordan man skal greie å begrense bruket av facebook.. Har ikke lyst til å slutte å bruke det, men er jo faen meg klin umulig å ikke være der mange ganger daglig.. Tror jeg trenger hjelp eller no..

 

Jeg ble deppa, og min måte å stoppe det på var rett og slett å slette profilen permanent.

 

http://www.facebook.com/help/contact.php?show_form=delete_account

Lenke til kommentar

Regel #2: Ikke bruk ekte navn på FB

Regel #3: Bruk egen browser for kun FB(for å hindre cookiesniffing)

Regel #4: Aldri legg ut gjennkjennelige bilder på FB

 

Nja, hvis du vil ta alle de reglene i bruk, så kan du like godt bare la være å ha Facebook-konto. Facebook er tross at en bra plattform for å opprettholde noen form for kontakt med folk du ellers ville mistet kontakten med ved flytting og slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er som andre har sagt måten man bruker Facebook på. Det som er interessant synes jeg er at både de med dårlig og de med god selvtillit driver med samme sak: Image og nettverksbygging hvor de prøver å jage inn likes og fremstå som om de har perfekte liv. Jeg må også si at hvertfall blandt mine venner har kvinnene og jentene vært suverent verst. Det virker som om de nyter å plage hverandre og at det går konkurranse i alt mulig.

 

Personlig forsøker jeg å holde Facebook-sirkelen så liten som mulig. Folk jeg ikke lenger har kontakt med sletter jeg. Har til slutt endt opp med rundt 40 venner og familie. I tillegg til dagligdagse ting, ting vi sliter med og støtte vi gir hverandre, så snakker vi mye om politikk, vitenskap og andre ting som skjer.

 

Sosiale medier kan være fantastisk positivt og gi rom til å dele interesser, holde kontakt, og snakke om vanskelige ting.

Endret av omnomnomnivore
Lenke til kommentar

Nja, hvis du vil ta alle de reglene i bruk, så kan du like godt bare la være å ha Facebook-konto. Facebook er tross at en bra plattform for å opprettholde noen form for kontakt med folk du ellers ville mistet kontakten med ved flytting og slikt.

 

Man får velge hvilke regler man vil følge. Men ja kanskje like så greit ikke ha FB i heletatt. Det finnes bedre metoder å holde kontakten med venner og kjente på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...