Gå til innhold

Kjøpe bærbar med touch 13" -15.6"


Anbefalte innlegg

Jeg har veldig lyst på en bærbar med touch skjerm.

Den må ha en skjerm mellom 13" -15.6", og en pris på maks 6000.

 

Ytelse kommer over støy og varme nivå, men det er jo fint om den ikke høres ut som et helikopter..

 

Jeg pendler til England hver måned, og kjøper den gjerne der dersom det gir meg en bedre pc.

 

Tips?

Endret av Jofred
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Jofred

 

Jeg har akkurat skaffet meg min 3. ASUS på rad, har tidligere hatt en Eee pc i tre år (på ekstern skjerm, tastatur og ekstra ram) og denne bruktes kun til office, outlook og surfing.

 

Jeg skiftet nå akkurat til Asus Vivobook s400 touch kjøpt fra Proshop siden de hadde den inne og fikk den på 4 dager, 24 des, passende nok. Jeg måtte ha ny pc på jobb nå pga nye prosjekter og dette ble en fin motivasjonsgave siden jeg må gjøre denne maskinen klar i romjula.

 

For å ta meg selv kjappt så er jeg stort sett alltid interessert i en bærbar PC som ligger hakket eller to bak cuting edge. Da får jeg mye for pengene og gjør gaming stort sett på xbox og gamle stasjonære.

 

Jeg har skrevet en anmeldelse på komplett.no men ser denne ikke har blitt godkjent enda da moderator sikkert er på ferie.

 

For å svare på dine viktige punkt: Støy; du hører vifta om det er stille. Den utvikler litt varme, men jeg selv skal ha den mest på pult på job.

 

Ang touch-skjerm så fungerer denne overraskende bra, i kart og bilder o.l er det digg å peke rett på skjermen og dra bildet eller få opp skjult meny nede for å rotere bildet på under sekundet. Dette sparer en del tastetrykk per bilde om man bruker mus. Små knapper i menyer o.l fungerer overraskende bra, men dette fungerer nok absolutt best brukt isammen med den gode padden. Denne padden har samme multitouch som mac book, så man kan scrolle med to fingre, gå til skrivebord med tre og mange flere "gestures" jeg ikke har lært enda.

 

Om du ikke er vant med win 8 (som jeg heller ikke er) så er det litt rart og tomt. NEsten ingen apper enda, samt at de tar noen flere sekunder å starte opp enn det man er vant med på mobil. (Edit: Om man drar inn menyen fra høyre side i bildet kan man søke etter apper, da kom det plutselig 500+ apper her og der...men, det er mye hummer og kanari)

 

Jeg er 90%+ i vanlig skrivebordmodus og har også lastet ned startmeny som ikke fins på win8. Det fins gratis "startbutton" på win8startbutton.com eller noe sånt. JEg føler meg som en blind uten blindestokk uten startmeny, her er det et gap i mellom logikk og vane. Microsoft tar bort startmenyen, men ingenting blir forklart som erstatning og jeg gidder ikke å fylle opp skrivebordet med utallige shortcuts.

 

Batteritid er ca 5t og batteriet kan ikke løses ut, regner med det finnes videoer på youtube om dette blir et problem og må skiftes etter noen år.

 

Maskinen er rask å starte opp fra dvalemodus, men om man skal være pirkete så tar det noen ekstra sekunder før maskinen faktisk responderer på input etter dette også.

 

Ved oppstart spør maskinen om en microsoftkonto, dette er mailadressen og passordet som blir brukt på pc'en fremover. Om du ikke har dette så knytt da til en konto du faktisk husker passordet på, jeg linket til en gammel microsoftkonto-mailadresse jeg faktisk ikke har en aktiv konto bak og har nå byttet til en aktiv, uten å helt skjønne logikken med at det nå går 1mnd til det er offisielt.

 

Ironisk nok fikk jeg min første gode gamle windowsfeilmelding med en slags bluescreen da jeg logget inn på diskusjon.no for å se etter omtale av denne til nå litt skjeldne pc'en. Skjedde en feil med rammen, tydeligvis, men det erjo det 4 gig av. Har ikke funnet ut om det er 2gig på to sockets eller om det er 4 gig på 1 så man kan sette i 4gig til.

 

Etter 5 dager med maskinen kan jeg ikke si annet enn at jeg er glad jeg gikk for 14" som er passelig, 15" blir litt slit å dra med på fly og møter, 11" er alt for lite for jobbing med presentasjoner og regneark. Jeg ble "advart" av en tech-kompis om at oppløsningen var dårlig på vivobook, men jeg synes den er god nok, selv om en 4:3 skjerm alltid foretrekkes av meg til kontorarbeid.

Endret av Snooz
Lenke til kommentar

Heisann, takk for god gjennomgang.

 

Kunne du fortalt meg hvordan den fungerer under dine arbeidsforhold?

Er det for det meste word du bruker?

 

Jeg bruker en del photoshop og lignende (ikke videoredigering).

Det jeg er mest redd for er at den vil ta helt av dersom jeg tyner den i slike programmer, og at oppløsningen vil være hakket for lav (Men dette skal jeg i butikk og se om noen få dager).

Lenke til kommentar

Hmm, photoshop bruker jeg for lite til å uttale meg om. Jeg testinstallerte solidworks 2004 og det funker faktisk, der kan jeg også minimere verktøylinjer til bare symboler for å få bedre plass.

 

Jeg kommer mest til å bruke office-pakken ja til vanlig kontorjobb.

 

Om du er frekk nok kan jo du kjøpe på elkjøp og de som har 30+ dager returrett og så sjekke raskt om du tror det funker for deg.

 

Lenovo Thinkpad L430 har høyere oppløsning for ca 1300kr mer på komplett, men ser jo ut som en maskin fra 2001 i designet, om du bryr deg om det.

Endret av Snooz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...