Gå til innhold

- Netflix burde gi Telenor-rabatt


Anbefalte innlegg

Det er da være MYE billigere for telenor å ta inn noen få "gratis" (koster dem <500W i strøm og litt rackplass) netflix CDN caching appliances i nettet sitt, enn å hente dataene over transit, eller til og med via peering.

 

Telenor kan 1) få betalt fra netflix 2) få levert netflix nesten gratis til kundene sine 3) betale masse for netflix. De ser ut til å ha låst seg til alternativ 1 eller 3.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke helt problemet. Hvordan kan Telenor skylde på Netflix, når andre aktører i markedet leverer helt grei ytelse?

 

Virker heller som at Telenor ble tatt med buksa nede og er ikke klare for "Den Nye Hverdagen©" hvor folk streamer og ikke "laster ned".

 

Litt irri at borettslaget har CD.

 

edit: også til de som sier at "Telenor leverer, de!" Vel, ja og nei. Ja, de leverer dine 25Mbit. Nei, fordi Netflix trafikk blir enten borte i jungelen av annen trafikk (traffic shaping) eller at Netflix har ikke tilstrekkelig bra ruting i Telenors nett. Du kan få dine 25Mbit, men _kvaliteten_ på de er en annen sak.

Endret av MrLeftfield
Lenke til kommentar
Fullstendig horribelt av Telenor å mene at de skal ha dobbelt betalt for Intetnettlinjene de leverer, først fra oss som betaler månedlig for linjen, for deretter også å kreve betalt fra de som leverer data over den !Dette blir som om strømleverandørene først skulle ta betalt av oss kunder for deretter å kreve penger av kraftverket fordi de overførte så mye strøm gjennom nettet !!!Skjønner de ikke at dette kommer inn under det fine ordet "korrupsjon" ?
Nettleie?

 

Ja, nettleie, det betaler vi alle til det lokale elverket. Men når det er vinter og vi bruker mye strøm, tenk deg da at elverket går til til kraftverket og vil ha penger av dem siden de må overføre mer strøm enn vanlig...

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

Uten å lese hele artikkelen eller kommentarene her, så vil jeg si at Telenor suger uansett! Canal digital suger også, med god grunn siden det er telenor det også.

Akkurat flytta, så nå sitter jeg med canal digital internett som er ustabilt, får ikkje hastigheten jeg betaler for og er generelt forbanna :D

 

F#¤%#¤

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt problemet. Hvordan kan Telenor skylde på Netflix, når andre aktører i markedet leverer helt grei ytelse?

 

Virker heller som at Telenor ble tatt med buksa nede og er ikke klare for "Den Nye Hverdagen©" hvor folk streamer og ikke "laster ned".

 

Litt irri at borettslaget har CD.

 

edit: også til de som sier at "Telenor leverer, de!" Vel, ja og nei. Ja, de leverer dine 25Mbit. Nei, fordi Netflix trafikk blir enten borte i jungelen av annen trafikk (traffic shaping) eller at Netflix har ikke tilstrekkelig bra ruting i Telenors nett. Du kan få dine 25Mbit, men _kvaliteten_ på de er en annen sak.

 

Ja kompis, nå må du forklare forskjellen på kvaliteten på 25mbit :) 25mbit, er 25mbit, uansett hvem som leverer det.

 

 

Den ene har ikke gullsøm og jordbærsmak, mens den andre er smakløs.

 

Netflix er ikke noe problem med Telenor(eller for CD sin del) heller, så ser ærlig talt ikke hva folk skriker og hyler om.

 

Har dere ikke større problemer på gutterommet?

Endret av Rusher
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sånn som jeg forstår det leverer Telenor hastighetene kundene deres betaler for, også for Nettflix.

 

Nettflix har en opplastningshastighet som ikke er tilstrekkelig for å levere innholdet raskt nok til de i Telenor sitt nett.

 

De andre leverandørene er betalt for å lagre de mest sette videoene på servere rundt om i Norge, slik at det er raskere opplastning til brukerene i disse nettverkene.

 

Så mener Nettflix at det er Telenor som ikke leverer hastighetene de lover.

 

Det er jo ikke dobbel betaling det. For at to brukere skal sende data mellom seg over nett, krever dette at begge partene har en nett tilpasset datamengden. Det er bare Nettflix som ikke vil betale for en hastighet som svarer til datamengden de prøver å levere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enkelt forklart er det som skjer i denne saken.

 

Netflix kommer med et CDN (som de har betalt for) som de ber Telenor koble seg til. Dette er ikke snakke masse investering for Telenor, det er snakk et antall timers arbeid, og ikke større investeringer.

 

Telenor svarer med at Nei vi vil ikke koble oss på deres CDN. Vi vil at dere betaler for å leie plass på vårt CDN.

 

De andre norske nettleverandørene har altså gjort det første.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NetFlix tilbyr ISPer gratis hjelp for å begrense båndbredden.

De sender da en FreeBSD boks som Telenor raskt kan smette inn i en rack i sitt datasenter som da cacher og BEGRENSER trafikken utenlands.

Denne er også vedlikeholdsfri også, alt Telenor betaler for er strømmen til denne, ellers kjøres den til det kvelder.

 

Så her skal ikke Telehor engang PRØVE seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja kompis, nå må du forklare forskjellen på kvaliteten på 25mbit :) 25mbit, er 25mbit, uansett hvem som leverer det.

 

 

Den ene har ikke gullsøm og jordbærsmak, mens den andre er smakløs.

 

Netflix er ikke noe problem med Telenor(eller for CD sin del) heller, så ser ærlig talt ikke hva folk skriker og hyler om.

 

Har dere ikke større problemer på gutterommet?

 

Det går ann å diskutere uten å være nedlatende. Har du ingenting fornuftig å komme med, så anbefaller jeg å la være.

 

Uansett. Jeg har faktisk forklart forskjellen mellom "25Mbit og 25Mbit" hadde du lest posten min. Det finnes traffic shaping ( http://no.wikipedia....Traffic_shaping ) og Dijkstras algoritme ( http://no.wikipedia....stras_algoritme ) for å bestemme kvaliteten på de 25MBit som du får. Forskjellige leverandører har forskjellige konfigurasjoner og ruting. Noen er bedre på f.eks. Netflix, streaming eller <random spill her>, andre er verre.

 

edit: leif

Endret av MrLeftfield
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Leser flere steder i artiklene ang. Netflix og Telenor at Tv 2 får skryt for å ha avtale med telenor om kvalitet.

"Telenor har tjenestekvalitets-avtaler med en rekke store aktører, som HBO og TV2 Sumo".

Har selv 8 mb/s adsl linje fra telenor. Jeg opplever kvaliteten fra både NRK og Netflix som glimrende, men Tv2 sumo gir laveste oppløsning og stopper/hakker ofte. Hvor kan jeg klage på denne kvalitetstjenesten som Tv2 tydeligvis betaler for?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Abonnentane til Telenor betaler for si internettlinje med avtalt hastighet og då har Telenor berre å levere det.

 

Alle internettleverandører sier de skal levere "opp til..." hastighet. Bare fordi ditt abbonement sier 20mbit så betyr det ikke at du får 20mbit, du får opp til 20mibt. Og dette gjelder alle som leverer internett, ikke bare Telenor.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hele poenget med bredbåndsutbygging er jo å generere økt trafikk slik at volumet går opp. Hvis ikke Telenor greier økt trafikk har de ikke noe i bransjen å gjøre.

Alle andre konkurer på kvalitet og ytelse. Telenor lever fremdeles i en monopol situasjon ser det ut som.

Hvis Netflix behandler alle nettleverandørene likt må jo feilen ligge hos Telenor......

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Abonnentane til Telenor betaler for si internettlinje med avtalt hastighet og då har Telenor berre å levere det.

Er vel en smule feil.

De har avtalt en hastighet OPP til XX Mbps. Om du får halvparten, Men når det gjelder kabel og fiber, så får man stot sett det man betaler for, men med gammel kobberlinjer, så er det ofte at man får et stykke unna det man betaler for, spesielt om man bor en stykke fra nærmeste sentral.

 

Edit: Ser ut som noen påpekte det tidligere gitt.. :)

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Kunne kanskje vært litt nyttig å ta litt crowdsourcing på hvor de ulike ISPene streamer netflix-filmene fra. Vanligvis sitter jeg på altibox, men nå er det juleferie og må nøye meg med telenor litt ut på bygda.

 

Telenor ruter tydeligvis netflix-strømmen fra 37.77.189.75, som ifølge RIPE sitter i Amsterdam (NETFLIX-AMS-1).

Endret av olemars
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Netflix har et produkt. Er det bra nok, så ønsker kundene å kjøpe. Jeg har avtalt med min Internett leverandør, en linje på 10 Mb. Jeg har vel dermed betalt for transport (nedlasting) av produkter (i dette tilfelle Netflix). Er det da riktig å kreve leverandør (Netflix) for transportkostnader også? Jeg velger å kalle det transportkostnader, men noen velger å kalle det noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes jo det er på grensen til merkelig at Telenor ser på økt nettrafikk som en negativ ting. At folk ønsker å se på streamet video (live, rebroadcast eller on demand) betyr jo at man har behov for en linje med høyere kapasitet. Tjenester som youtube, twitch.tv, Netflix, HBO, TV2 Sumo ol. er jo selve grunnlaget for at Telenors kunder nå ønsker en dyr nettlinje med høy kapasitet. Hvis Telenor ikke ønsker å levere tjenestene kundene har lyst til å ha tilgang til ved å gjøre avtaler som sikrer høyest mulig kvalitet til lavest mulig pris, ja da burde vel alle Telenor/Canal Digital kunder gå til andre leverandører eller nøye seg med det billigst tilbudet Telenor har og klare jeg uten slike høy-kapasitetstjenester.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+asdfasdf

Ja, nettleie, det betaler vi alle til det lokale elverket. Men når det er vinter og vi bruker mye strøm, tenk deg da at elverket går til til kraftverket og vil ha penger av dem siden de må overføre mer strøm enn vanlig...

 

Tja anleggs bidrag etter forventa forbruk er vel vanlig i e-verkbransjen og (så vidt eg huskar)

Lenke til kommentar

Det går ann å diskutere uten å være nedlatende. Har du ingenting fornuftig å komme med, så anbefaller jeg å la være.

 

Uansett. Jeg har faktisk forklart forskjellen mellom "25Mbit og 25Mbit" hadde du lest posten min. Det finnes traffic shaping ( http://no.wikipedia....Traffic_shaping ) og Dijkstras algoritme ( http://no.wikipedia....stras_algoritme ) for å bestemme kvaliteten på de 25MBit som du får. Forskjellige leverandører har forskjellige konfigurasjoner og ruting. Noen er bedre på f.eks. Netflix, streaming eller <random spill her>, andre er verre.

 

edit: leif

Å snakke om "kvaliteten på de 25MBit som du får" blir likevel ikke helt riktig. Som jeg tror du er inne på er det ikke bare nedlasters nedlastingshastighetsgrense og opplasters opplastingshastighetsgrense som setter begrensninger her, men også eventuelle flaskehalser i nettets infrastruktur. Selv om en sluttbruker er lovet 25 Mbit hastighet til sin nærmeste stasjon, og en server har 25 Mbit opplastingshastighet til sin nærmeste stasjon, betyr ikke det uten videre at man kan oppnå 25 Mbit om den ene parten befinner seg på Toten og den andre i Beijing.

 

Dijkstra er relevant for ruting, men jo lenger fra hverandre to samtalende entiteter befinner seg på et nettverk, jo flere rutingpunkter vil det være mellom dem, og jo flere andre entiteter vil det være som kjemper om kapasiteten. For ikke å snakke om at man vil oppleve oftere pakketap i slike situasjoner, som (spesielt om man bruker TCP) vil gå ut over den gjennomsnittlige hastigheten da pakker oftere må sendes flere ganger.

Til sammenligning oppnår jeg 27 Mbit til en server her i byen med 19 i ping, mens jeg oppnår 4,2 Mbit med 379 i ping til en Ookia-hostet server i Seoul, Sør-Korea - landet med verdens desidert raskeste internettilkoblinger.

 

Det relevante er i så måte ikke "kvaliteten på de 25MBit som du får", men hvorvidt du faktisk får 25 Mbit fra A til B. For det er virkelig ikke forskjell på 25 Mbit og 25 Mbit, så lenge det faktisk er 25 Mbit og ikke f.eks. 10 Mbit.

Endret av srbz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan bare ikke fatte og begripe at folk fortsatt velger Telenor når det finnes alternativer. Ja, dette handler om at Telenor i en årrekke har jobbet for å få tatt liv av nettnøytraliteten sånn at alle innholdsleverandører skal betale penger til Telenor enten de har et leveranseforhold til dem eller ikke. Pokkers bakstreberske firma som gjør sitt beste for å undertrykke teknologisk framskritt.Telenor er et helt unikt firma, hvis man velger et hvilket som helst annet firma, bidrar man til å gjøre verden til et bedre sted.

 

Her hvor jeg bor er det kun Telenor som har nett. Hadde det vært flere tilbydere hadde jeg glatt byttet selskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...