Gå til innhold

- Netflix burde gi Telenor-rabatt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg kan bare ikke fatte og begripe at folk fortsatt velger Telenor når det finnes alternativer.Ja, dette handler om at Telenor i en årrekke har jobbet for å få tatt liv av nettnøytraliteten sånn at alle innholdsleverandører skal betale penger til Telenor enten de har et leveranseforhold til dem eller ikke. Pokkers bakstreberske firma som gjør sitt beste for å undertrykke teknologisk framskritt.Telenor er et helt unikt firma, hvis man velger et hvilket som helst annet firma, bidrar man til å gjøre verden til et bedre sted.
Sånn er det gjerne med markedsledere. DNB er fortsatt størst, med kundefiendtlig nettbank og gebyrer, selv om Skandiabanken er brukervennlig og billig. Internet Explorer er fortsatt populær, selv om den stort sett er dårligere enn alle alternativene. Sony vant konsollkrigen med PS2, og synes det da var greit å lansere oppfølgeren til det dobbelte av hva Microsoft gjorde med sin nye maskin. Folk glaner på TV2 upåvirket av alle reprisene, Michael Bay er fortsatt pengemaskin, og med HBO "vet du hva du får".I et kapitalistisk system drives innovasjon av et ønske om å vinne, så om man allerede har vunnet, hvorfor bli bedre?

 

For ikke å bli slått ned av konkurrentene vell.

Lenke til kommentar

Alle internettleverandører sier de skal levere "opp til..." hastighet. Bare fordi ditt abbonement sier 20mbit så betyr det ikke at du får 20mbit, du får opp til 20mibt. Og dette gjelder alle som leverer internett, ikke bare Telenor.

 

Funny thing, lokale leverandøren min (Enivest.no) nevner ikkje at det er "opp til". Men du og Merko som påpeiker det nedanfor har heilt rett, dårleg formulering frå mi side: )

Endret av Polykin
Lenke til kommentar

Spesielt for de relativt høye bitratene - til å være over DSL - så er det vanlig med store variasjoner avhengig av primært avstanden til sentralen. Slik er det bare. Man kan ikke levere mer enn det som er teknisk mulig. De fleste leverandørene er ganske tydelige på dette for de abonnementene som ligger på rundt 20 Mbps.

 

Men jeg er helt enig i at det ikke er særlig relevant her. Det er først og fremst kapasiteten inn til Telenor sitt nett som er flaskehalsen, siden Netflix ikke benytter en CDN-leverandør som har servere i Telenors nett. Greia var vel at de mente disse var for dårlige. Jeg aner ikke om Telenor har fått tilbud om server fra Netflix, men jeg ser jo Telenor sitt poeng i dette. De har plutselig fått masse trafikk i nettet som de for kort tid siden hadde langt mindre av, og det krever oppgraderinger. Må Telenor ta den kostnaden? Da blir det til syvende og sist kundene som tar den gjennom økte priser - eller at de ikke faller i takt med utviklingen. Og de er allerede høye nok i forhold til det som leveres.

Lenke til kommentar

Her er forresten litt mer om det Netflix i utgangspunktet tilbyr ISPer for å gjøre båndbredde-bruken mindre i eget nett:

 

https://signup.netflix.com/openconnect

 

Ikke at jeg kan forstå hvordan Telenor kan si nei til dette. Det må jo være marginalt med kostnader knyttet til å akseptere å ha en eller flere slike servere i eget nett kontra å bruke masse penger på den ekstra utenlandstrafikken netflix medfører.

Lenke til kommentar

Om andre DSL leverandører i Norge klarer å levere et langt bedre gjennomsnitt enn Telenor så er det ikke nettet til Netflix det skorter på, om de har nok kapasitet ut fra sin side så er det vel leverandøren vi kunder betaler for å ha nettilgang til som vi skal forholde oss til.

 

Selv har jeg valgt en leverandør som jeg av egen erfaring vet har et godt stamnett og god kobling til utlandet.

 

Telenor, dere sutrer, i stedenfor å "kjefte og klage" så burde dere heller feie for egen dør, regner ikke med at Youtube betaler dere noe for å vise sine filmer hos dere.

Lenke til kommentar

Jeg har solgt abonnement for Enivest. De nevner det så absolutt i vilkårene.

 

Det står ikkje der de lister opp dei ulike hastigheitane på heimesida; http://www.enivest.no/privat/

Kan være det står "med lita skrift" andre stadar, men f.eks. hos Telenor står det rett over kvar hastigheit at det er opp til.

 

Mulig du tenker på denne? http://www.enivest.no/kundesenter/faq/hastighet/

 

Uansett er det på sida av problemet ja.

Lenke til kommentar

Det står ikkje der de lister opp dei ulike hastigheitane på heimesida; http://www.enivest.no/privat/

Kan være det står "med lita skrift" andre stadar, men f.eks. hos Telenor står det rett over kvar hastigheit at det er opp til.

 

Mulig du tenker på denne? http://www.enivest.n.../faq/hastighet/

 

Uansett er det på sida av problemet ja.

http://www.enivest.no/privat/vilkar-enivest-privat/

Om du mener at det ikke kommer klart nok frem, så kan du jo si fra til dem.

Lenke til kommentar

 

 

Problemet er at de vinner uansett, fordi folk er vanedyr. Det er ikke så mange som bevisst velger Telenor, DNB, Windows og grandiosa, de holder seg til det fordi det er det de er vant med, og fordi det er trygt.

Telenor er iallefall ikkje trygt, verken for konkurransen, lommeboka eller nervene...

Lenke til kommentar

Telenor er iallefall ikkje trygt, verken for konkurransen, lommeboka eller nervene...

 

Trygt nok. Greit, du får sikker bedre service og bedre ytelse for mindre penger hos konkurrenten, men forskjellen er såpass liten at mange ikke ser behovet for å bytte. Man har også en oppfatning om at å bytte teleselskap, bank eller strømleverendør er et kjempetiltak som involverer dagevis med arbeid og en kilo papirer, så de lar rett og slett være. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har anbefalt endringer på sånne områder, men mange vil heller klage over hvordan nettbanken ikke fungerer et par ganger i måneden i et par år, fremfor å bytte til en bank som uansett gir bedre vilkår på mer eller mindre alt.

Lenke til kommentar

Jeg sier at jeg ser poenget deres - ikke at jeg nødvendigvis er enig. Telenor trakk seg jo ut fra NIX nettopp for å unngå masse gratis trafikk fra innholdsleverandørene, så det er tydelig at de ønsker å ta betalt for det.

Heldigvis kan de ikke bare slutte å serve trafikk heller.

 

Men det er jo helt klart at de prøver å vri seg unna gratispassasjerene, når Netflix-brukerne får innholdet sitt servet fra Nederland i Telenor sitt nettverk. Og ut i fra det folk skriver her så virker det ikke som at det medfører noen problematikk.

 

Jeg kan faktisk skjønne at Telenor vil ha betaling fra Netflix, for Netflix gir overhodet ingen ting tilbake til Telenor (bortsett fra noen bokser med FreeBSD og rådgivning). Netflix konsumerer båndbredde og gir ingen båndbredde tilbake til Telenor.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Heldigvis kan de ikke bare slutte å serve trafikk heller.

 

Men det er jo helt klart at de prøver å vri seg unna gratispassasjerene, når Netflix-brukerne får innholdet sitt servet fra Nederland i Telenor sitt nettverk. Og ut i fra det folk skriver her så virker det ikke som at det medfører noen problematikk.

 

Jeg kan faktisk skjønne at Telenor vil ha betaling fra Netflix, for Netflix gir overhodet ingen ting tilbake til Telenor (bortsett fra noen bokser med FreeBSD og rådgivning). Netflix konsumerer båndbredde og gir ingen båndbredde tilbake til Telenor.

 

Betaler ikke brukerne for båndbredden da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...