Gå til innhold

Test: Spillytelse i Windows 8


Anbefalte innlegg

Dette bør artikkel forfatter lese:

 

Den største målbare forskjellen på Win7 og Win8 er redusert micro-stuttering. Spesielt da for AMD sine kort, Nvidia er som kjent allerede overlegen på det området, men AMD tar innpå i win8.

 

For de som ikke vet; snitt frame per second er vel og bra, men micro stuttering blir ikke fanget opp av dette. Micro stutter er når prosessen med å produsere bilder stopper opp, kanskje bare 500 millisekund, men det er nok til å forandre opplevelsen.

 

Denne testen gjort av techreport illustrerer veldig bra;

http://techreport.co...igh-speed-video

 

AMD

example1.gif

Nvidiaexample2.gif

Endret av Irathi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Artikkelforfatter fremstår her som kjøpt og betalt av MS. Han:1. Presenterer faktafeil: Påstår at de nyeste spillene er låst til Windows 8.2. Anbefaler ubegrunnet: Følger opp med å anbefale Windows 8, når testen viser at det ikke gir noen forbedring i spill.3. Villeder: Later som det å beholde det OS'et man allerede har er likestilt med å først kjøpe, dernest installere et nytt OS.

 

Påstand 1 er vell relatert til et rykte om at DX11.1 ikke ville komme til W7. Spillene blir ikke låst som sådan, men dette ville medføre at man ikke får full utnyttelse av spillenes muligheter grafikkmessig. Nå er dette et rykte som har blitt avkreftet og bekreftet flere ganger, så vi får se. Siste jeg har hørt er at Dx11.1 kommer, men at den mangler en del av funksjonene man får i W8.

 

Artikkelen påpeker at det ikke er noen forskjell i ytelse, men om du ikke vet hva du skal bruke kan du like godt gå for W8. Tenker man litt frem i tid er dette fornuftig om du like vel står for et valg, eller ønsker full DX11.1 funskjonalitet.

 

Siste punkt er jeg ikke med på. Ingen her som vurderer det å reinstallere mot å beholde W7. Her vurderer man ut i fra at du skal velge W7 eller W8, uavhengig av hva du har fra før. Det å installere W8 er like vell så kjapt at jeg ikke ser det som et problem uansett.

Lenke til kommentar

Nei jeg velger heller Win XP eller Win 7 for spill bruk.Kort og greit, på å få ting gjort og multitasking blir Win 8 utdanket.Ikke at feiltrinnet er unikt MS, Gnome gutta har gjort samme tabben og begynner å innse det nå også, bare at Canonical fucket det opp enda mer, men ikke på langt nær så mye som MS.

 

Multitaskin fungerer utmerket på W8. Du kan også multitaske metroapplikasjoner. Begrensingen ligger i at kun en metroapp kan vises på den aktive skjermen til en hver tid. Minus 70/30 delingen. Du kan imidlertid ha metro på en skjerm og x86 apper på en annen. Du kan Alt+Tab'e mellom x86 apper og metroapper som før.

Lenke til kommentar

Påstand 1 er vell relatert til et rykte om at DX11.1 ikke ville komme til W7. Spillene blir ikke låst som sådan, men dette ville medføre at man ikke får full utnyttelse av spillenes muligheter grafikkmessig. Nå er dette et rykte som har blitt avkreftet og bekreftet flere ganger, så vi får se. Siste jeg har hørt er at Dx11.1 kommer, men at den mangler en del av funksjonene man får i W8.

Deler av DX11.1 er tilgjengelig for Windows 7. Det meste av D3D11.1 virker det som.

http://blogs.msdn.co...-windows-7.aspx

 

Nyhetene i DX11.1 er uansett hovedsaklig rettet mot nettbrett og smarttelefoner. Det er veldig lite matnyttig der for spillutviklere for tradisjonelle PC'er.

Dette er neppe noe som vil begrense spill i Windows 7.

Endret av MistaPi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spesielt denne;

http://techreport.co...le-in-windows-8

 

Linket til feil artikkel i forrige svar, men det omhandler det samme problemet.

Det er en del ting som skurrer med Tech Report sine funn, denne posten illustrerer dette veldig godt.

I tillegg er det flere forumbrukere på forskjellige fora som ikke klarer å fremkalle de samme resultatene for hverken 660 Ti eller 7950 i Skyrim.

Videoene de lastet opp stemmer heller ikke med testresultatene, Skyrim er et dårlig valg å vise frem, og målepunktet i FRAPS er alt for tidlig for at resultatene egentlig er så voldsomt interessante.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Deler av DX11.1 er tilgjengelig for Windows 7. Det meste av D3D11.1 virker det som.

http://blogs.msdn.co...-windows-7.aspx

 

Nyhetene i DX11.1 er uansett hovedsaklig rettet mot nettbrett og smarttelefoner det er veldig lite matnyttig der for spillutviklere for tradisjonelle PC'er.

Dette er neppe noe som vil begrense spill i Windows 7.

Det kan så være. Jeg refererer til dette som en respons på hva som kan være bakgrunnen for at HW mener spill låses til W8. Jeg har ikke sett på hvilke deler av DX11.1 som evt. havner på W7, eller hva DX11.1 faktisk inneholder.

 

Med det sakt, om W7 utelates nå, eller får en delvis oppdatering, kan mann så klart spørre seg hva som skjer ved neste oppdatering. Time will show.

Lenke til kommentar

Snart helt uvesentlig, bare Valve blir ferdig med Steam-beta for Linux, så er det nok mange som vinker adjø til windows:p

 

Det er nok en stor smule optimistisk... Jeg tviler på at det napper noe særlig i markedsandelen til Linux... Kanskje 1%... Hvis de er heldige, 2%... På den andre siden betyr jo det en økning på 97%, så det er jo absolutt et steg i riktig retning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Om du er helt i tåka på hva du skal velge så anbefaler vi gjerne Windows 8. Ja, det er uvant, men det er det meste som er nytt. Skal ting gå fremover her i verden må nye ting innføres, og det å venne seg til et nytt operativsystem er ikke så skrekkelig vanskelig.

 

Så om Toyota i 2013 lager en bil hvor de har byttet om på klutsj og bremsepedal, samt at man styrer bilen ved å vri på en roterende skive på setet med rumpa, så skal vi alle sammen like det fordi det er nytt?

Hele poenget med at verden går fremover er at det lages nye produkter som forenkler en eller annen oppgave. IKKE FORDI DET ER NYTT I SEG SELV.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor folk reagerer på at de sier: Hei, disse to er omtrent like på spillytelse, så det er egentlig hipp som happ hva du velger, og du må velge etter hva du selv ønsker. Men dersom du rett og slett ikke har peiling på hvilken av dem du skal velge, så anbefaler vi Windows 8.

 

De legger ikke fulle og hele begrunnelse i "fordi det er nytt", men på bakgrunn av deres langt mer utfyllende test. Det de basically sier, er at de foretrekker W8 over W7, anbefaler begge, men W8 mest.

Lenke til kommentar

Hvor mange ganger kjører dere testene? Det jeg lurer på er når forskjellene er så små, hvordan vet dere at de er statistisk signifikante?

 

Meget godt spørsmål, men jeg tror det ville vært "umulig" for dem å kjøre nok tester til å kunne gi et statistisk resultat. Da holder det ikke med 10 ganger, heller kanskje 100 eller mer.

 

Det er en del ting som skurrer med Tech Report sine funn, denne posten illustrerer dette veldig godt.

I tillegg er det flere forumbrukere på forskjellige fora som ikke klarer å fremkalle de samme resultatene for hverken 660 Ti eller 7950 i Skyrim.

Videoene de lastet opp stemmer heller ikke med testresultatene, Skyrim er et dårlig valg å vise frem, og målepunktet i FRAPS er alt for tidlig for at resultatene egentlig er så voldsomt interessante.

 

Meget bra funn, jeg var også skeptisk til hele test serien de lagde som begynte med:

 

http://techreport.com/review/23981/radeon-hd-7950-vs-geforce-gtx-660-ti-revisited

http://techreport.com/review/24022/does-the-radeon-hd-7950-stumble-in-windows-8

http://techreport.com/review/24051/geforce-versus-radeon-captured-on-high-speed-video

 

Først var det et gjennsyn med 7950 og 660ti kortet med de nye driverene, det gav egentlig elendige resultater for 7950 kortet som mer eller mindre gikk på tvers av resultatene fra andre nettsider. Så fulgte de det opp med at windows var kanskje skyldig, men det viste seg at ytelsen ble bedre i Win8. Det hele ser litt merkelig ut og kan tyde på at de har problemer et annet sted i maskinen.

Lenke til kommentar

Påstand 1 er vell relatert til et rykte om at DX11.1 ikke ville komme til W7. Spillene blir ikke låst som sådan,

Nei, spillene blir ikke låst, og det er det artikkelforfatter påstår. Dette er faktafeil.

 

Artikkelen påpeker at det ikke er noen forskjell i ytelse, men om du ikke vet hva du skal bruke kan du like godt gå for W8. Tenker man litt frem i tid er dette fornuftig om du like vel står for et valg, eller ønsker full DX11.1 funskjonalitet.

Dette er fornuftig kun om man sitter med XP eller Vista og vil ha noe nytt. Evnt. om man har Tablet-PC og vil ha tiles. Sitter man og gamer på Windows7 er det ingen grunn til å oppdatere (ihvertfall kom ikke artikkelen med noen grunn). Så dette er en ubegrunnet anbefaling.

 

Siste punkt er jeg ikke med på. Ingen her som vurderer det å reinstallere mot å beholde W7. Her vurderer man ut i fra at du skal velge W7 eller W8, uavhengig av hva du har fra før. Det å installere W8 er like vell så kjapt at jeg ikke ser det som et problem uansett.

Som sagt, har man et fungerende W7 system fra før (slik som jeg) som er tweaket og installert med alt man vil ha, så er det en belastning å installere et nytt OS. Da jeg var yngre og kunne sitte med dette hele dagen, var det bare gøy, og jeg reinstallerte OS i tide og utide. Når man derimot er litt mer presset på tid med jobb og familie, er ikke nødvendigvis det å skifte OS noe man gjør bare for moro skyld. Det hjelper ikke hvor kjapp selve installasjonen er.

 

For å oppsummere: Jeg går utifra at artikkelen henvender seg til de som allerede har Windows 7, all den tid vi snakker om gamere, er det litt rart å tro noe annet. I dette tilfellet er det villedende å late som det ikke er en belastning å kjøpe og installere et OS hvis resultatet du får ut av det er 0. For gamere kan det hende det er like greit å vente på Windows 9 eller noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...