Gå til innhold

Test: Spillytelse i Windows 8


Anbefalte innlegg

Nei, spillene blir ikke låst, og det er det artikkelforfatter påstår. Dette er faktafeil.

 

 

Dette er fornuftig kun om man sitter med XP eller Vista og vil ha noe nytt. Evnt. om man har Tablet-PC og vil ha tiles. Sitter man og gamer på Windows7 er det ingen grunn til å oppdatere (ihvertfall kom ikke artikkelen med noen grunn). Så dette er en ubegrunnet anbefaling.

 

 

Som sagt, har man et fungerende W7 system fra før (slik som jeg) som er tweaket og installert med alt man vil ha, så er det en belastning å installere et nytt OS. Da jeg var yngre og kunne sitte med dette hele dagen, var det bare gøy, og jeg reinstallerte OS i tide og utide. Når man derimot er litt mer presset på tid med jobb og familie, er ikke nødvendigvis det å skifte OS noe man gjør bare for moro skyld. Det hjelper ikke hvor kjapp selve installasjonen er.

 

For å oppsummere: Jeg går utifra at artikkelen henvender seg til de som allerede har Windows 7, all den tid vi snakker om gamere, er det litt rart å tro noe annet. I dette tilfellet er det villedende å late som det ikke er en belastning å kjøpe og installere et OS hvis resultatet du får ut av det er 0. For gamere kan det hende det er like greit å vente på Windows 9 eller noe annet.

Jeg tolker ikke artikkelen på samme måte som deg. Under avsnittet "Hva skal du velge?" starter de med følgende

Det er forsvinnende liten forskjell i spillytelsen mellom Windows 7 og Windows 8.
hvilket jeg som W7 bruker ikke ville ha tolket som en anbefaling om å oppgradere til W8 for spillytelsens del. Hvis det er andre grunner til at du vurderer en oppgradering følger de opp med en link til en generell test av W8 som i alle fall ikke fremstår som en test kjøpt og betalt av MS.

 

Så nevnes en liten sak om DX11.1 som ikke nødvendigvis blir en umiddelbar dealbreaker, men det er vanskelig å si noe om hva som skjer med neste versjon. Hvis DX11.1 ikke får full støtte, hva med 11.2+ og til og med 12? Så må man vurdere hvor viktig dette er.

 

De avslutter riktig nok med en liten anbefaling av W8 i form av denne uttalelsen,

Om du er helt i tåka på hva du skal velge så anbefaler vi gjerne Windows 8.
. Her er det i mine øne snakk om en anbefaling til de som står for et valg, og da er jeg enig i vurderingen av at man like greit kan gå for W8.

 

Forøvrig har jeg oppgradert/reinstallert alle maskiner i huset minus gaming riggen. Installasjonen av W8 tok mellom 20 og 30 minutter med drivere på de tre maskinene jeg installerte clean. Oppgraderingen tok jeg ikke tiden på, men det gikk også fort.

 

Gaming riggen kommer også, men der skal jeg inn med større SSD og kanskje raid, har ikke skaffet disken(e) enda. Men W7 fungerer ypperlig så det er ikke noe stress.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Overall, the Intel Windows 7 graphics driver destroys the Linux and OS X drivers with the OpenGL graphics performance for second-generation Core HD "Sandy Bridge" hardware. Only in a few workloads was the Windows 7 driver not the distant frontrunner. Apple's OS X Mountain Lion was also able to outperform Ubuntu Linux in a number of the games.
Det virker å være veldig avhengig av drivere ift. maskinvare etc.

 

Ellers sier nok nesten svaret seg selv, som før. Det ville overaske meg veldig om OpenGL plutselig ble raskere på Windows enn Linux. I tillegg er OpenGL på Windows raskere enn Direct3D på Windows.

http://www.extremete...even-on-windows

In a scary twist that reinforces Valve’s distaste for Windows 8, it turns out that the Source engine — the 3D engine that powers Half Life 2, Left 4 Dead, and Dota 2 — runs faster on Ubuntu 12.04 and OpenGL than Windows 7 and DirectX/Direct3D.

 

Uansett blir det spennende å se hvilken vei det utvikler seg på Win8 men det er nok veldig bundet opp mot neste konsollgenerasjon som antakeligvis lanseres rundt juletider 2013. Dette vil nok også sette føringen for Windows 8 og videre versjoner av Windows i lang tid. Det hadde jo vært artig om neste Xbox ble lansert med OpenGL, men jeg ville ikke satset mye penger på det.

Why do we still use Direct3D?

If OpenGL is faster, why is DirectX still the predominant API? It isn’t because of image quality or features: OpenGL 4.0 has all of shaders and tessellators and widgets that DX has. It isn’t because of hardware support: All Nvidia and AMD graphics cards support the latest version of OpenGL along with DirectX.

Really, it all comes down to that crummy old thing we call the network effect — and, of course, monopolistic heft and marketing dollars. DirectX, because it has a cleaner API and better documentation, is easier to learn. More developers using DirectX = more DirectX games = better driver support. This is a vicious loop that again leads to more DX devs, more DX games, and better DX drivers/tools/documentation. Microsoft has relentlessly marketed DirectX, too — and who can forget the release of Windows Vista and Microsoft’s OpenGL smear campaign? Vista’s bundled version of OpenGL was completely crippled, forcing many devs to switch to DirectX.

Som vi har sett utallige eksempler på før er det ikke alltid "den beste" teknologien som vinner markedet.

 

Det begynner å bli en god liste med OpenGL titler, men det forundrer meg at en del mindre utviklerstudioer ikke satser mer på OpenGL. Grådighet?

http://en.wikipedia....OpenGL_programs

 

The Withcher; Metro serien osv. hadde vært artig om ble native utviklet med OpenGL.

Riktignok kom The Witcher 2 tittelen i en native OpenGL utgave for Max OS X men det hjelper ikke når gamingriggen ikke er en Mac.

The Witcher 2 for Mac OS X is a native port. It's using OpenGL 3.2 Core profile (on OS X 10.7 and 10.8, on discrete graphics cards) and is one of the first major games to use it. Core profile was chosen over the Compatibility profile in order to provide maximal performance gains.

 

Hvorfor blir ikke fler MMOer utviklet med OpenGL? Eks. Guild Wars 2 i native OpenGL? Riktignok har GW2 også kommet for Mac men kun via Transgamings Cider Wrapper.

 

Og hvorfor oftest kun Mac og ikke Linux? Selv WoW kom med en Mac klient som er raskere og bedre enn Windows klienten men heller ikke de ønsket å lage en Linux klient. En betydelig andel av spillerne kjører WoW på Linux via Wine eller har en Windows klient kun for WoW.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Og hvorfor oftest kun Mac og ikke Linux? Selv WoW kom med en Mac klient som er raskere og bedre enn Windows klienten men heller ikke de ønsket å lage en Linux klient. En betydelig andel av spillerne kjører WoW på Linux via Wine eller har en Windows klient kun for WoW.

 

En betydelig andel? Det er strengt tatt et kjent faktum at Linux ikke akkurat er preffered gaming rig. Det er ikke akkurat slik at gamerene strømmer til Linux for å spille.

La oss anta at Linux allikevel er latterlig overrepresentert i forhold til sin brukergruppe, og 50% av alle Linuxbrukere spiller WoW. (Vi burde alle være enige om at dette er latterlig urealistisk) Og så sier vi at 70% av disse velger å spille i Wine, og resten bruker en dedikert Windows. Da er vi fremdeles på en markedsandel på 0,7%.... Dette er ikke en betydelig andel.

Lenke til kommentar

Jeg tolker ikke artikkelen på samme måte som deg. Under avsnittet "Hva skal du velge?"

Problemet her er at selve spørsmålet er villedende. Det relevante spørsmålet (for de fleste gamere) er ikke "Hva skal du velge?", spørsmålet er "Er det verdt å oppgradere?"

Svaret på dette spørsmålet utifra testresultatene er et soleklart Nei.

 

De avslutter riktig nok med en liten anbefaling av W8 i form av denne uttalelsen, . Her er det i mine øne snakk om en anbefaling til de som står for et valg, og da er jeg enig i vurderingen av at man like greit kan gå for W8.

Du kan være så enig du bare vil, anbefalingen presenteres ubegrunnet. Det at OS'et er nyere er ikke grunn nok i seg selv. MS skal ikke ha gratisbillett inn i fremtiden, det er en uvane å tenke slik. De må overbevise og gjøre seg fortjent til å være de-facto standard desktop-platform, og akkurat nå driver de og tuller det til med å herme etter Apple med lukket system for tablets. Flere jeg kjenner har gått tilbake til Windows 7 fordi de liker det bedre enn Windows 8. Det er dårlig praksis å anbefale noe på så tynt grunnlag som hardware.no presterer her.

 

Forøvrig har jeg oppgradert/reinstallert alle maskiner i huset minus gaming riggen. Installasjonen av W8 tok mellom 20 og 30 minutter med drivere på de tre maskinene jeg installerte clean. Oppgraderingen tok jeg ikke tiden på, men det gikk også fort.

Good for you! Dette tolker jeg bare dithen at du ikke er så opptatt av å tilpasse maskinen slik du vil ha den. Som sagt, jeg holdt på slik da jeg var yngre. Jeg ser ikke noe poeng i det lengre. Jeg må ha et konkret behov eller ønske hvis jeg skal gidde å oppgradere.

Lenke til kommentar

Problemet her er at selve spørsmålet er villedende. Det relevante spørsmålet (for de fleste gamere) er ikke "Hva skal du velge?", spørsmålet er "Er det verdt å oppgradere?"

Svaret på dette spørsmålet utifra testresultatene er et soleklart Nei.

 

 

Du kan være så enig du bare vil, anbefalingen presenteres ubegrunnet. Det at OS'et er nyere er ikke grunn nok i seg selv. MS skal ikke ha gratisbillett inn i fremtiden, det er en uvane å tenke slik. De må overbevise og gjøre seg fortjent til å være de-facto standard desktop-platform, og akkurat nå driver de og tuller det til med å herme etter Apple med lukket system for tablets. Flere jeg kjenner har gått tilbake til Windows 7 fordi de liker det bedre enn Windows 8. Det er dårlig praksis å anbefale noe på så tynt grunnlag som hardware.no presterer her.

 

 

Good for you! Dette tolker jeg bare dithen at du ikke er så opptatt av å tilpasse maskinen slik du vil ha den. Som sagt, jeg holdt på slik da jeg var yngre. Jeg ser ikke noe poeng i det lengre. Jeg må ha et konkret behov eller ønske hvis jeg skal gidde å oppgradere.

 

Vel, de linker også til en fullstendig test av Windows 8, og sier jo klart ifra at det ikke er noen forskjell på W7 og W8 i forhold til gaming. Jeg fatter ikke hvorfor du velger å ignorere dette gang på gang? Du sier: Det er ingen grunn fordi ytelsen er lik. Så sier du at du ikke synes de skal få fribillett fordi det er nytt. Og det til tross for at det flere ganger her er nevnt at de ikke gjør dette.

 

Jeg kan ikke si det bedre enn de gjør selv i testen:

 

Windows 8 er nemlig et veldig annet operativsystem i bruk enn det Windows 7 er. Se vår stortest av Windows 8, som kanskje kan hjelpe deg med dette valget.
Lenke til kommentar

Vel, de linker også til en fullstendig test av Windows 8, og sier jo klart ifra at det ikke er noen forskjell på W7 og W8 i forhold til gaming. Jeg fatter ikke hvorfor du velger å ignorere dette gang på gang? Du sier: Det er ingen grunn fordi ytelsen er lik. Så sier du at du ikke synes de skal få fribillett fordi det er nytt. Og det til tross for at det flere ganger her er nevnt at de ikke gjør dette.

 

Altså, du uenig i mine innvendinger foreslår jeg at du tar for deg det jeg har skrevet og påpeker hvor jeg tar feil. Jeg tar gjerne selvkritikk, men jeg synes ikke du har argumentert for det, og mener fortsatt min kritikk er berettiget. Fra artikkelen:

 

Om du er helt i tåka på hva du skal velge så anbefaler vi gjerne Windows 8. Ja, det er uvant, men det er det meste som er nytt. Skal ting gå fremover her i verden må nye ting innføres, og det å venne seg til et nytt operativsystem er ikke så skrekkelig vanskelig.

 

Dette er en anbefaling av Windows 8, kun på bakgrunn av at det er nytt og at det ikke er så skrekkelig vanskelig å venne seg til. Er det jeg som ignorant her?

Lenke til kommentar

"For folk flest er det spillytelsen som betyr mest. Fungerer maskinen til sånt så går andre oppgaver også greit unna. "

 

Jaha, når ble spillytelse viktigst for folk flest? Jeg trodde batteritid, lysstyrke og slike ting var viktigst for "folk flest"...? Tror nok at "folk flest" burde vært byttet ut med "gamere flest" i denne artikkelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hah. Microsoft ønsker å "låse nye spill" til Windows 8.

 

Når var sist Microsoft gadd å gi ut et spill på PC da? De kan reise på skauen med sine tåpelige trusler. Ingen utviklere ønsker å fordømme sine egne spill med GFWL uansett, søplete som det er. Så dette med at Microsoft veiver med knyttneven og lover ris til alle som ikke oppgraderer til Windows 7.5, er bare enda mindre truende enn det var da de lanserte Vista, og lovet akkurat det samme.

 

"For folk flest er det spillytelsen som betyr mest. Fungerer maskinen til sånt så går andre oppgaver også greit unna. "

Jaha, når ble spillytelse viktigst for folk flest? Jeg trodde batteritid, lysstyrke og slike ting var viktigst for "folk flest"...? Tror nok at "folk flest" burde vært byttet ut med "gamere flest" i denne artikkelen.

 

Hva i huleste har batteritid og lysstyrke å gjøre med OS, nærmere bestemt forskjellen mellom OS'ene Windows 7 og Windows 8? Inneholder Windows 8 magi? Gjør det batteriet i en laptop større? Gjør det lyset i skjermen kraftigere?

Endret av Hr. Jenssen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En betydelig andel? Det er strengt tatt et kjent faktum at Linux ikke akkurat er preffered gaming rig. Det er ikke akkurat slik at gamerene strømmer til Linux for å spille.

La oss anta at Linux allikevel er latterlig overrepresentert i forhold til sin brukergruppe, og 50% av alle Linuxbrukere spiller WoW. (Vi burde alle være enige om at dette er latterlig urealistisk) Og så sier vi at 70% av disse velger å spille i Wine, og resten bruker en dedikert Windows. Da er vi fremdeles på en markedsandel på 0,7%.... Dette er ikke en betydelig andel.

Siden jeg ikke har tallkilder gikk jeg heller ikke inn i spesifik prosentutregning, men hva er din tallkilde og utgangspunkt for utregningen til 0,7%? Hvor mange Linux brukere finnes det og hvor mange abbonenter har Blizzard i dag på Wow?

 

Ja, "Betydelig andel" burde vært skrevet som "betydelig antall" og det er utfra alle forespørsler man stadig ser i forum etter Linux klienter hvor jeg får det inntrykket. Siden jeg ikke oppgir noen tallkilder så ser jeg det som selvfølgelig at det er utfra eget inntrykk jeg uttaler meg.

 

Men jeg regner med at det finnes presis statistikk over dette på samme måte som diskusjon.no kan fortelle oss hvilken nettleser og operativsystem vi nå bruker.

 

Påstanden om at Windows skal være "preferred gamingrig" blir vel også meget upresist da det nok er mange som heller hadde foretrukket en gratis Linuxdistro for å spille om flere utviklere benyttet OpenGL og utviklet native klienter for Linux.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Oi, jeg liker det jeg ser her, men jeg har Win7 med 7970 så jeg tror jeg oppgraderer grafikkkortet med den nye Betaen slik at jeg får bedre ytelse.

 

Et spørsmål: vil systemet bli mere ustabilt dersom jeg bruker beta framfor å vente til den er utgitt som ferdig versjon?

Lenke til kommentar

Oi, jeg liker det jeg ser her, men jeg har Win7 med 7970 så jeg tror jeg oppgraderer grafikkkortet med den nye Betaen slik at jeg får bedre ytelse.

 

Et spørsmål: vil systemet bli mere ustabilt dersom jeg bruker beta framfor å vente til den er utgitt som ferdig versjon?

Det kan variere fra gang til gang. Det er så klart en grunn til at det er en beta, og det er at man ikke er helt ferdig med den enda, at man ikke har testet den skikkelig og ikke helt vet om den fungerer slik man ønsker.

 

Noen ganger kan en beta ende opp med å bli så og si identisk med releaseversjonen, andre ganger kan det være at en beta er ustabil som bare pokker og må gjennom en masse arbeid før den kan slippes.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Siden jeg ikke har tallkilder gikk jeg heller ikke inn i spesifik prosentutregning, men hva er din tallkilde og utgangspunkt for utregningen til 0,7%? Hvor mange Linux brukere finnes det og hvor mange abbonenter har Blizzard i dag på Wow?

 

Ja, "Betydelig andel" burde vært skrevet som "betydelig antall" og det er utfra alle forespørsler man stadig ser i forum etter Linux klienter hvor jeg får det inntrykket. Siden jeg ikke oppgir noen tallkilder så ser jeg det som selvfølgelig at det er utfra eget inntrykk jeg uttaler meg.

 

Men jeg regner med at det finnes presis statistikk over dette på samme måte som diskusjon.no kan fortelle oss hvilken nettleser og operativsystem vi nå bruker.

 

Påstanden om at Windows skal være "preferred gamingrig" blir vel også meget upresist da det nok er mange som heller hadde foretrukket en gratis Linuxdistro for å spille om flere utviklere benyttet OpenGL og utviklet native klienter for Linux.

 

Mange hadde foretrukket å slippe å dø, selvom det ikke er et reelt alternativ.. Dvs, selvom mange hadde foretrukket å spille på Linux så betyr ikke det at det ville vært det beste..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...