Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Legge strøm selv


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpt en leilighet der det elektriske anlegget er litt dårlig.

 

Jeg tenker å legge mye på nytt selv, for jeg stoler ikke på arbeidet som har vært gjort, og mye er lagt så stygt at det er helt latterlig. Jeg har en kammerat som har vært elektriker tidligere som kan se over når jeg er ferdig, men jeg er ikke sikker på hvor godt han kjenner dagens regelverk.

 

Jeg har fått med meg følgende: for en 16A kurs skal tykkelsen på kabel være 2.5mm om det monteres på vegg, eller 4mm om det legges inn i veggene.

 

MEN: hva om du har en kabel som må gjennom en vegg? Må den da være 4mm der den går gjennom veggen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror (trodde) man må ha 4mm inni veggen fordi jeg har lest det på ett eller annet forum. Ikke fordi jeg er en idiot. At jeg ikke kan hver eneste lille regel betyr ikke at jeg er ute av stand til å lære dem. Jeg bygger mine egne forsterkere, både rør og transistor, ofte p2p. Jeg reparerer også alt fra gitarforsterkere til TV'er. Å legge strøm i et hus er dritlett i forhold.

 

Så lenge en elektriker titter over før jeg skrur sikringa på igjen, ser jeg ikke noe problem med å gjøre dette selv. Jeg kan evt. strippe kablen, putte den i høla og la ham stramme skruene når han kommer, så er alt 100% på det rene....

 

Sjekker Nek 400. Takk CS Freak! :)

Lenke til kommentar

At han er "tidlegare" elektrikar (kva det måtte bety), betyr ikkje at han kan godkjenne anlegget. Ikkje høyrtes det ut som han hadde kontroll på dagens normer heller.

 

Det må godkjennast av ei installatørbedrift. Dei skal samtidig levere all nødvendig dokumentasjon.

Skulle du få feil, brann eller andre skadar på grunn av eit elektrisk anlegg som ikkje er godkjent så har du ikkje mykje du skulle sagt ovanfor forsikringsselskapet. Dette kan du få problem med dersom du sel leilegheita vidare til andre. Viser det seg at anlegget ikkje er montert ihht. forskriftene kan du risikere å måtte betale for at dei skal få lagt opp alt nytt av elektrikar.

 

Du kan sikkert ein del om elektrisitet, sidan du driv med sånt på hobbybasis, men det hjelper ikkje. Du treng ikkje ha papir på ein forsterkar, det treng du på ein bustad. I tillegg står det svart på kvitt at fastmontert elektrisk utstyr skal monterast av fagpersonell.

 

Dersom du absolutt skal gjere mest mogleg sjølv så bør du ta kontakt med eit installatørfirma først. Dersom dei lar deg trekke leidningar så er det dei som tar risikoen. Du har ikkje lov å legge det opp sjølv, uansett kor lett det er. Dersom du får lov å gjere delar av det sjølv kan dei kome etterpå og ferdigstille det. Dersom du ikkje finn noko firma som går med på dette må du få dei til å ta alt, eller legge det sjølv og ta sjansen på at det går bra.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

faen for noen krøkkete regler.

 

Men: sendes disse papirene noe sted? Hvem er det som besitter dokumentasjonen fra sist strømmen i leiligheten ble lagt?

 

Det hadde vært interessant å se hvor store avvik det er mellom dagens anlegg og det som er dokumentert. Dette er kanskje også et punkt jeg kan ta opp med eierskifteforsikringen, om avvikene er store...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

FEL:

 

§ 12. Kontroll. Erklæring om samsvar. Dokumentasjon.

Før nytt anlegg tas i bruk og etter hver endring skal den som er ansvarlig for utførelsen eller endringen av anlegget sørge for at det er kontrollert og prøvet for å sikre at det tilfredsstiller forskriftens krav.

§ 13. Oppbevaring av dokumentasjon.

Eier av anlegg skal til enhver tid oppbevare erklæring om samsvar og oppdatert dokumentasjon som angitt i § 12.

Enhver som i henhold til § 12 er pålagt å utstede samsvarserklæring skal oppbevare kopi av erklæringen i minst fem år regnet fra den dag erklæringen om samsvar er datert.

Veiledning til § 12

...

Erklæring om samsvar må minst inneholde følgende:

- Navn og adresse til den/de ansvarlige for prosjektering, utførelse eller endring av anlegget.

- Identifikasjon av anlegget, herunder adresse.

- Betegnelse på normer anvendt helt eller delvis, eller andre tekniske spesifikasjoner som anlegget er basert på i tilfelle normer ikke er anvendt.

- Forsikring om at anlegget oppfyller kravene til sikkerhet i denne forskriften.

- Underskrift av den/de ansvarlige for prosjektering, utførelse eller endring av anlegget.

- Dato for erklæringen.

Endret av Funtazz
Lenke til kommentar

Ja, jeg er helt enig at man trenger regler, men jeg synes de er litt trangsynte. Hadde det vært lov å legge opp selv mot at ting etterkontrolleres, tror jeg mange av de løsningene jeg har oppdaget etter at jeg flyttet inn ikke ville ha forekommet. F.eks. taklamper som henger kun etter sukkerbiten (ingen krok) og ledninger som er lagt latterlig stygt, upraktisk og usymmetrisk er sånt som jeg vil tro at ikke ville passert en slik kontroll..

 

Problemet her er at terskelen for å leie inn en fagmann for å gjøre enkle jobber man (tror) man kan klare helt fint selv er ganske høy. Hadde man kun vært pålagt å leie inn en kontrollør, tror jeg dette er noe de fleste (altså, de som solgte meg huset) ville tatt seg råd til.

 

Jeg kommer ikke til å gjøre noe selv uten å få det godkjent. Men, jeg kommer nok til å prøve å finne et firma som lar meg hjelpe til med jobben.

Endret av amelbye
Lenke til kommentar

Følgende kan gjøres:

 

- Du ringer en elektroinstallatør

- Avtaler med de om at du skal legge alt selv og at DE kobler å godkjenner. (Dette vil de fleste kreve hvis de skal spenningsette anlegget)

- Du legger alt av kabler selv, til alle punkt, brytere tak osv.

- Skru opp stikk brytere osv kan du skru opp selv, og la stå ukoblet.

- En elektriker kommer å kobler alt, godkjenner og spenningsetter.

- Du får dokumentasjon og alt i orden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja, jeg er helt enig at man trenger regler, men jeg synes de er litt trangsynte. Hadde det vært lov å legge opp selv mot at ting etterkontrolleres, tror jeg mange av de løsningene jeg har oppdaget etter at jeg flyttet inn ikke ville ha forekommet.

 

Sånn ender regelverket opp når det skrives av en bestemt yrkestittel for en bestemt yrkestittel... Gr. L trikkere har all makt, men ofte er kunnskapsnivået skremmende lavt. Alle kan lese en norm og følge den...

 

 

Mafia...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vel, har vært hos mange som tydeligvis ikke kunne lese noen normer.

 

Mener du det går på sikkerhet eller yrkesbeskyttelse at elektroinstallatører ikke påtar seg å kontrollere hjemmetrikkere? Jeg syns ikke de burde ha lov å nekte.

 

På den andre siden når du har brukt 'godkjent' installatør så er du som eier fortsatt ikke sikker. Du har en samsvarserklæring og du er fritatt å ha kjennskap til mer enn det. Dersom DLE kommer på kontroll kan du fortsatt få pålegg og bøter selv om du har brukt installatører. Installatørbedriften får litt pepper, men du som eier vil også kunne få pålegg og bøter. Installatøren du bruke må du betale en gang til for å gjøre jobben korrekt.

 

I praksis har det ingenting å si om du er konditor eller el.installatør så lenge normene følges. Saken er bare at lovverket i dag sier at kun de med en spesiell tittel har lov å følge normene, alle andre er ekskludert. Det mener jeg er mafia opplegg siden dette er kunnskap og erfaring man faktisk kan tilegne seg.

 

Bransjen mener jo selvsagt dette er bra fordi det krever mindre bestillerkunnskap hos eier, noe som faktisk er bull siden eier er stuck med hele ansvaret dersom det blir en kontroll av DLE.

 

Det mener nå jeg da... :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På den andre siden når du har brukt 'godkjent' installatør så er du som eier fortsatt ikke sikker. Du har en samsvarserklæring og du er fritatt å ha kjennskap til mer enn det. Dersom DLE kommer på kontroll kan du fortsatt få pålegg og bøter selv om du har brukt installatører. Installatørbedriften får litt pepper, men du som eier vil også kunne få pålegg og bøter. Installatøren du bruke må du betale en gang til for å gjøre jobben korrekt.

Du kan reklamere?

Lenke til kommentar

Ja, jeg er helt enig at man trenger regler, men jeg synes de er litt trangsynte. Hadde det vært lov å legge opp selv mot at ting etterkontrolleres, tror jeg mange av de løsningene jeg har oppdaget etter at jeg flyttet inn ikke ville ha forekommet. F.eks. taklamper som henger kun etter sukkerbiten (ingen krok) og ledninger som er lagt latterlig stygt, upraktisk og usymmetrisk er sånt som jeg vil tro at ikke ville passert en slik kontroll..

 

Problemet her er at terskelen for å leie inn en fagmann for å gjøre enkle jobber man (tror) man kan klare helt fint selv er ganske høy. Hadde man kun vært pålagt å leie inn en kontrollør, tror jeg dette er noe de fleste (altså, de som solgte meg huset) ville tatt seg råd til.

 

Jeg kommer ikke til å gjøre noe selv uten å få det godkjent. Men, jeg kommer nok til å prøve å finne et firma som lar meg hjelpe til med jobben.

Det har ikke slått deg at de problemene og manglene du nå opplever skyldes nettopp litt lettsindighet på reglene? Dvs, folk som tenker "hvor farlig kan det nå egentlig være?" eller "dette er såpass lett - selv eg klarer det".

Lenke til kommentar

Eit problem med å la folk legge det opp sjølv er sikkerheit. NEK 400, som inneheld normene, er på 500 sider. Det er ikkje snakk om å lese eit par sider og gå i gang. I tillegg må du forstå prinsippa, ikkje berre gjere som det står i boka.

 

Om ufaglærte hadde fått lov å legge opp straum sjølv ville det auka sjansane for feil som kan resultere i skade på menneskje, i verste fall død, eller brann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...