Gå til innhold

Hvorfor spørre på forumet når det finnes Google? (Foto)


Anbefalte innlegg

Dette har blitt sagt:

 

"tvert om her "skremmer" dere vel heller bort de nye"

 

"Joda ser det, men da kunne det vel holde at bare en bruker tipset vedkommende på en hyggelig måte om at det var en fordel å holde dette i en tråd (feks i en PM) istedenfor å kumme tråden å nærmest "sremme vettet" av han/hun og andre"

 

 

Det fant jeg på 5 sekunder... Og når det er så lett å finne slikt vas i en slik tråd som påfølgende svar til mitt innlegg blir det meget flåsete og dramatisk... Nuff said...

 

Joda du synest sikkert det er vås, men fakta er at enkelte skremmes fra å skrive på dette forumet nettop fordi det foregår en viss hersketeknikk her inne .

Jeg har vært her såpass lenge at jeg ser en nedadgående tendens og å drive "ovenfa og ned " hodning overfor nye gjør neppe saken bedre .....

Så nei jeg synest faktisk ikke det er flåsete å bemerke dette .

Ha en fortsatt fin advendt .

mvh. Snekker`n

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Menne... At det at jeg på en høflig måte ber trådstarter om å Google disse enkle spørsmålene fordi det da er lettere å finne lengre innføringer som er bedre enn enkle og korte svar her, gir 11 innlegg med sutring over mitt innlegg er jo litt sprøtt. Det kan man jo ikke annet enn å være enig i.

 

Hadde jeg vært ny hadde jeg blitt mer "skremt" av den vanvittige lynsjestemningen det ble etter mitt innlegg. Hvilket jeg faktisk ikke ser grunnen til. Greit nok at det kanskje kommer 1, 2 eller 3 innlegg som irettesetter mitt litt, men hele 11 innlegg er jo litt vilt.

 

Og herseteknikk er bare tull å kalle det. Les mitt innlegg, og dokumenter gjerne hva du mener jeg bruker i dette for å herse over andre. For det er noe jeg ikke prøvde på, og det fremgår absolutt ikke i mitt innlegg at jeg bruker noen som helst av herseteknikker. Vet da pokker hvordan jeg herser på et forum i det hele tatt, så viktig er ikke "forumering" for meg at jeg gidder å tilegne meg ferdigheter om nettopp dette. Merkelige greier...

 

 

Jeg er rykende klar for å legge diskusjonen om akkurat dette død, men da må den dø ut med dette innlegget, for NÅ blir det i grenseland til dumt å fortsette ;)

 

Ønsker deg en riktig så god advendt du/dere også :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Menne... At det at jeg på en høflig måte ber trådstarter om å Google disse enkle spørsmålene fordi det da er lettere å finne lengre innføringer som er bedre enn enkle og korte svar her,

 

Hvorfor det?, mener du vi her på forumet er inkompetente?, står da klart og tydelig i vedtektene at man skal holde et innlegg kort og konsis, og hvis trådstarter ønsker et mer veloverveid og utfyllende spørsmål finnes det mange kompetente brukere her som kan gi det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Seriøst, hva er det du ikke forstår? Har du ingen rot i virkeligheten?

 

Hvor ofte ser du innlegg som tilsvarer 4-5 wordsider i lengde?

 

Folk her inne er utrolig kompetente, men sjansen for at en eller annen setter seg ned og forteller alt han kan, PÅ FORESPØRSEL i en tråd til en nybegynner, er liten.

 

Derimot kan trådstarter Google og finne loads med LANGE innføringer som gir han kjempegod innsikt, mer enn det han ville fått av korte innlegg her inne.

 

Hvordan kunne du unnlate å forstå det? Hvordan er det mulig at du vrenger alt opp ned og snur det til et spørsmål om jeg syntes folk her inne er inkompetente?

 

 

Nå er du kun ute etter å krangle. Hvorfor? Har du såpass lite å gjøre at du bare må inn og lage røre, for å lage røre? Dette blir usaklig og idiotisk. Skjerp deg!

 

 

EDIT: Mulig at innlegget før mitt er et prakteksemplar på herseteknikk? Får bedre forståelse for uttrykket nå ja.

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvordan skal en som er helt fersk vite hva som er elementært og hva som ikke er det? Alle uttrykkene er sannsynligvis helt nye for en nybegynner, og sånn sett ganske gresk. Selv uttrykk som "crop lens" er vanskelig å forstå. Og skulle nybegynneren i tillegg google "crop lens", eller søke på crop-diskusjoner her eller f.eks. på foto.no (som sannsynligvis er de to stedene nybegynnere i Norge først finner fram til av fotosteder), vil de finne hardcore diskusjoner mellom svært kunnskapsrike fotografer som sitter og kverulerer med hverandre i tre dager, og han vil sannsynligvis være mer forvirra etter å ha lest disse diskusjonene.

 

Hvordan skal en nybegynner ha forutsetninger for å skille fakta fra vås i nettverdenen? Selvsagt finnes informasjonen der ut, men det finnes også endeløse debatter om noe så banalt som "crop-faktor", så jeg forstår godt at nybegynnere blir forvirra og stiller spørsmålet her.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Seriøst, hva er det du ikke forstår? Har du ingen rot i virkeligheten?

 

Hvor ofte ser du innlegg som tilsvarer 4-5 wordsider i lengde?

 

Folk her inne er utrolig kompetente, men sjansen for at en eller annen setter seg ned og forteller alt han kan, PÅ FORESPØRSEL i en tråd til en nybegynner, er liten.

 

Derimot kan trådstarter Google og finne loads med LANGE innføringer som gir han kjempegod innsikt, mer enn det han ville fått av korte innlegg her inne.

 

 

Nå begynner jeg og bli en smule forvirret her, TS har fått flere korte og konsise svar her som på en utmerket måte forklarer croplens, hvorfor skal TS lese lange innføringer i dette på engelsk? Og hvorfor er det et problem at TS spør om dette her?, har du ikke forstått at dette forumet er for alle uansett bakgrunn inne foto?, det må da være høyde nok her inne på forumet til og ta hensyn til relative nye brukere?

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Men hvordan skal en som er helt fersk vite hva som er elementært og hva som ikke er det? Alle uttrykkene er sannsynligvis helt nye for en nybegynner, og sånn sett ganske gresk. Selv uttrykk som "crop lens" er vanskelig å forstå. Og skulle nybegynneren i tillegg google "crop lens", eller søke på crop-diskusjoner her eller f.eks. på foto.no (som sannsynligvis er de to stedene nybegynnere i Norge først finner fram til av fotosteder), vil de finne hardcore diskusjoner mellom svært kunnskapsrike fotografer som sitter og kverulerer med hverandre i tre dager, og han vil sannsynligvis være mer forvirra etter å ha lest disse diskusjonene.

 

Hvordan skal en nybegynner ha forutsetninger for å skille fakta fra vås i nettverdenen? Selvsagt finnes informasjonen der ut, men det finnes også endeløse debatter om noe så banalt som "crop-faktor", så jeg forstår godt at nybegynnere blir forvirra og stiller spørsmålet her.

 

Nemmelig, dette er et fotoforum og folk må få lov til å spørre så får heller mod fjerne innlegg/tråder som eventuelt vil være feil .

Vi har vel alle startet her en gang og spurt både en og to ganger om ting, de som synest det er problematisk kan jo heller bare styre unna slike tråder .

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Eg har ikkje tenkt å blande meg inn i diskusjonen, men vil få påpeikt at det er lov å spørje om kva ein vil på forumet. Ingen spørsmål er dumme. Det er ikkje ynskjeleg at nybyrjarar stadig blir anvist til Google. Då lar du like greit vere å svare.
Ser du trådar du ikkje har noko interesse av å delta i så lar du vere å klikke på dei.

Trådar som på eit eller anna vis bryt med retningslinjene skal de rapportere.
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Synes en blanding av norske og utenlandske forum/nettsteder er best. Liker muligheten til å skrive på norsk, som jeg tror mange gjør. :)

 

Er også mange nybegynnere som er helt ferske. Da blir engelske nettsteder fort for tekniske.

Husker jeg brukte akam.no i starten og lærte mye :)

Endret av TheKillers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nemmelig, dette er et fotoforum og folk må få lov til å spørre så får heller mod fjerne innlegg/tråder som eventuelt vil være feil .

Vi har vel alle startet her en gang og spurt både en og to ganger om ting, de som synest det er problematisk kan jo heller bare styre unna slike tråder .

 

Riktig!

Hvis det skal spørres bare en gang om hver case vil det etterhver gå tomt for ting å spørre etter.

Og da dør forumet ut før eller siden...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Siden jeg er en av de som kom med en "korrigerende" bemerkning til denne aktuelle trådstarter, så har jeg gjort meg mine tanker etter å ha fulgt med på debatten i den originale tråden og i den som nå er blitt splittet ut.

 

Jeg er enig i at det må være høy takhøyde her på forumet, vi (jeg) bør unngå å leke forumpoliti og ha respekt for at det ikke er alle som er så kjent på forumet.

Jeg forstår også at det er lett å lage relativt likelydende tråder, for jeg har selv erfaring med hvor vanskelig det er å finne den rette tråden via søkefunksjonen.

 

Samtidig så er jeg litt betenkt, hvis jeg har tolket enkelte riktig, i at vi nærmest må unngå å komme med korrektiver (høflige selvsagt) for å unngå å skremme folk bort fra forumet.

Jeg har selv mottatt slike korrektiver, og det har forhåpentligvis lært meg å bli en bedre forumbruker.

 

Hvor grensen skal gå vet jeg ikke, og som sagt så bør den være romslig.

Jeg ser ikke bort fra at det kan virke som at jeg prøver å rettferdiggjøre meg selv når jeg nevner min "korrigerende" kommentar opp mot andre "korrigerende" kommentarer som jeg ikke liker. Jeg aksepterer at noen kan bli provosert av mine eksempler, og det får jeg bare godta, og selvsagt så vil det kunne finnes selvmotsigelser i det jeg skriver.

 

Da jeg kom med min kommentar til trådstarter, så var det på grunn av at vedkommende hadde startet et par tråder i løpet av få timer med omtrent likelydende tittel og spørsmål som gjaldt akkurat samme emne (Crop Lens).

Om jeg ville gjort det igjen, vet jeg ikke, men jeg vil forsvare de som eventuelt måtte påpeke liknende "feil" i fremtiden.

 

Som sagt så er det også noen kommentarer/diskusjoner som irriterer meg, og det har i hovedsak å gjøre med semantikk og måten å skrive ord på. Det er ofte gjengangere i det som blir påpekt.

Vi vet alle hva som menes når en forumbruker "feilaktig" skriver linse og ikke objektiv, eller er så "uvitende" at han bruker det gode gamle ordet blitz og ikke det "korrekte" norske ordet blits. Jeg forstår at det er noen som er opphengt i rett ordbruk, og mitt innlegg florerer sikkert av ordfeil, men for meg så er det ofte bagateller enkelte henger seg opp i.

 

Vi har alle våre meninger om hvordan et forum skal fungere, jeg finner ingen problemer med at vi diskuterer/kommenterer alle aspekt som har å gjøre med innholdet i det som blir skrevet og måten det blir skrevet på, men vi bør alle pålegge oss selv en viss selvsensur.

Et av de største problemene på (alle) forum, er den evnen de fleste av oss har (undertegnede absolutt inkludert) til å la ting flyte ut.

For meg så er det ikke de nevnte "korrigeringene" som ødelegger for en fersk trådstarter, men derimot vår evne til å avspore det tråden er ment å omhandle og istedet starte en diskusjon som går helt på viddene. Vi bør være mye flinkere til å ta slike diskusjoner på rett sted (i rett tråd) og ikke ødelegge trådene med noe som av og til virker som egotripper der noen få forumister skaper store diskusjoner ut småting bare for å vise hvem som har rett.

Jeg har ingen illusjoner om at vi skal bli så flinke, men jeg håper at noen av oss klarer å ignorere slike debatter som går over de nevnte viddene.

Endret av polljen
Lenke til kommentar
Hvorfor spørre på forumet når det finnes Google?

Fordi det er det vi har forumet til , om en ikke skal tørre spørre her,ja selv om en sak er tatt opp før i andre tråder, ja da har vel forumet utspilt sin rolle .

Personelig synest jeg det er helt greit at det spørres og spesielt om det er nye brukere som spør , dette øker aktiviteten på forumet og hvem hvet, kansje dukker det opp en ny vinkling på spørsmålet/svaret som ikke har vært oppe før.

Jeg vil tro at det dummeste man gjør for både rekruteringen av nye medlemmer og for aktiviteten i ethvert forum er å "avvise" medlemmer med at de kan søke i et annet fora :hmm: :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Da jeg kom med min kommentar til trådstarter, så var det på grunn av at vedkommende hadde startet et par tråder i løpet av få timer med omtrent likelydende tittel og spørsmål som gjaldt akkurat samme emne (Crop Lens).

 

 

Et av de største problemene på (alle) forum, er den evnen de fleste av oss har (undertegnede absolutt inkludert) til å la ting flyte ut.

 

Vi vet alle hva som menes når en forumbruker "feilaktig" skriver linse og ikke objektiv, eller er så "uvitende" at han bruker det gode gamle ordet blitz og ikke det "korrekte" norske ordet blits. Jeg forstår at det er noen som er opphengt i rett ordbruk, og mitt innlegg florerer sikkert av ordfeil, men for meg så er det ofte bagateller enkelte henger seg opp i.

 

Som sagt så er det også noen kommentarer/diskusjoner som irriterer meg, og det har i hovedsak å gjøre med semantikk og måten å skrive ord på. Det er ofte gjengangere i det som blir påpekt.

 

Først, beklager at jeg dissekerte ditt innlegg :)

 

Er veldig enig i deg her, men stort sett så bruker jeg "reporterknappen" hyppig i tråder som jeg mener er unødvendige eller burde slåes sammen.

Mye av grunnen for at ting flyter ut er nok at alle ønsker siste ordet, er jeg relativ sikker i min sak så gir jeg meg ikke, men like ofte hender det at jeg beklager feilene jeg gjør.

 

Når det gjelder begrep pleier jeg og påpeke dette ved og skrive ordet "riktig" i mine innlegg, gjerne så ofte som mulig og noen ganger med uthevelse, har faktisk også PM'et enkelt brukere her så de kan rette opp "feilene" før tråder utarter seg.

 

Ord-feil, setningsoppbyggingen og grammatikk har jeg bare en ting og si til, hurra for Stavekontroll :w00t:

Personlig så fikk jeg de siste årene i grunnskolen karakteren "fulgt undervisningen" siden jeg var ganske skoletrøtt, det jeg virkelig ikke liker er disse forståsegpåere som absolutt skal korrigere ordlyden på mest mulig akademisk måte kun for og være blærete.

 

En ting har forumer gitt meg og det er og forstå hvordan man burde presentere et innhold og jeg har lært veldig mye i løpe av årene jeg har drevet på med dette, kanskje litt for mye siden jeg begynner og like fremmedord :)

 

Når det gjelder helt ferske brukere er jeg veldig tålmodig og godtar omtrent alt, er det brukere som er varm i skjorta og begynner og oppføre seg tåpelig legger jeg inn andre giret.

 

Vi har alle våre meninger om hvordan et forum skal fungere, jeg finner ingen problemer med at vi diskuterer/kommenterer alle aspekt som har å gjøre med innholdet i det som blir skrevet og måten det blir skrevet på, men vi bør alle pålegge oss selv en viss selvsensur.

 

For meg så er det ikke de nevnte "korrigeringene" som ødelegger for en fersk trådstarter, men derimot vår evne til å avspore det tråden er ment å omhandle og istedet starte en diskusjon som går helt på viddene.

 

Som sagt så er det også noen kommentarer/diskusjoner som irriterer meg, og det har i hovedsak å gjøre med semantikk og måten å skrive ord på. Det er ofte gjengangere i det som blir påpekt.

 

Vi bør være mye flinkere til å ta slike diskusjoner på rett sted (i rett tråd) og ikke ødelegge trådene med noe som av og til virker som egotripper der noen få forumister skaper store diskusjoner ut småting bare for å vise hvem som har rett.

 

Selvsensur og irritasjon på enkelte postinger, du skulle bare vist hvor mange innlegg jeg har slettet istedenfor å poste de grunnet tiden det tar og skrive innleggene får meg på andre tanker "bedre tanker" Skulle vært sånn at man måtte telle til ti før man fikk poste innlegg :)

 

Et forum skal fungere på en måte så at alle skal trives, og litt forumpoliti må vi ha for å få til dette, men med forbehold at de oppfører seg ordentlig.

 

At enkelte tråder avsporer ser jeg ingen problemer med sålenge det er delvis innenfor temaet siden det kan gi TS nye innfalsvinkler, problemene begynner når to/tre begynner og diskutere spissfindigheter i en dxo-måling side opp og side ned.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...