Gå til innhold

Hvorfor spørre på forumet når det finnes Google? (Foto)


Anbefalte innlegg

Moderatormelding

Tråden er splitta ut frå Crop Lens?



Dessuten er det mye bedre å skrive de samme spørsmålene inn på søkefeltet på Google.com på engelsk enn å spørre her. For da finner du store innføringer som inneholder all kunnskap du ønsker istedenfor at forumbrukere svarer kortfattet på spørsmålene dine som bare reiser nye spørsmål. Det er selvsagt ålreit å spørre, men disse spørsmålene angår så basic kunnskap som det kan bli innen fotoverden.

Basics er best å lese seg opp på gjennom innføringer, mens mer delikate spørsmål slik som feks hvordan objektivers mikrokontrast blir påvirket av telekonvertere, kan spørres om her.

Da kan man nemlig diskutere en hel del rundt kun en problemstilling istedenfor, noe som ofte blir langt mer spennende :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dessuten er det mye bedre å skrive de samme spørsmålene inn på søkefeltet på Google.com på engelsk enn å spørre her.

 

Hvorfor i allverden skal man det?, dette er et tilsvarende forum på Norsk og da er det legitimt og spørre om fotorelaterte temaer. Et forum må da være åpent for alle som gjerne vil lære seg det tekniske inne foto uansett forkunnskaper, det og kunne gjøre dette på sitt egent morsmål er nok veldig komfortabelt og trygt for mesteparten av brukerne her.

Endret av Nautica
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvorfor i allverden skal man det?, dette er et tilsvarende forum på Norsk og da er det legitimt og spørre om fotorelaterte temaer. Et forum må da være åpent for alle som gjerne vil lære seg det tekniske inne foto uansett forkunnskaper, det og kunne gjøre dette på sitt egent morsmål er nok veldig komfortabelt og trygt for mesteparten av brukerne her.

 

Forum som dette drives stort sett av ubetalte frivillige som nok foretrekker å ikke fortelle nybegynnere om grunnleggende aspekter som alle kan finne svar på ved å bruke 5 minutter på Google. Derfor i all verden ikke.

Lenke til kommentar

Dessuten er det mye bedre å skrive de samme spørsmålene inn på søkefeltet på Google.com på engelsk enn å spørre her. For da finner du store innføringer som inneholder all kunnskap du ønsker istedenfor at forumbrukere svarer kortfattet på spørsmålene dine som bare reiser nye spørsmål. Det er selvsagt ålreit å spørre, men disse spørsmålene angår så basic kunnskap som det kan bli innen fotoverden.

 

Basics er best å lese seg opp på gjennom innføringer, mens mer delikate spørsmål slik som feks hvordan objektivers mikrokontrast blir påvirket av telekonvertere, kan spørres om her.

 

Da kan man nemlig diskutere en hel del rundt kun en problemstilling istedenfor, noe som ofte blir langt mer spennende :)

 

Møter mye akademisk snobberi gjennom jobben min, dette er helt på høyde i foto-forumverden. De som er nye innen foto har ikke begrep om hva som er basic. Det hadde ikke du heller vil jeg tro. Jeg ser meg selv som veldig fersk og bør vel vokte meg vel for å stille ikke nok spennende, "se alt jeg kan problemstillinger" i forumet.

Du velger selv om du vil svare på disse basic-spørsmålene og noen ganger er det faktisk best å la vær.

Endret av Nelson09
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Nå har vi snart kuppet tråden til trådstarter, men jeg fortsetter litt videre ut på viddene.

 

Nybegynnere stiller nybegynnerspørsmål, det er opplest og vedtatt. Hva med at akam.no oppretter en foto-wiki eller faq der vi som brukere kan legge inn spørsmål MED svar? Selvsagt med en form for verifisering, for eksempel på samme vis som FB gjør med Places.

Lenke til kommentar

Trodde det var bra at det kom nye folk inn og spurte om ting og tang , men i denne tråden virker det ikke slik , tvert om her "skremmer" dere vel heller bort de nye,eller iallefall bidrar til at de ikke tør spørre.

Tror alle var rimelig taknemmelig for å finne fora å spørre i da de/vi var nybegynnere og lurte og jeg er ikke såååå sikker på at det ikke også da ble stilt "unødige" spørsmål, eller ????

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Poenget her er vel at trådstarter startet tre tråder med spørsmål om crop.

 

Joda ser det, men da kunne det vel holde at bare en bruker tipset vedkommende på en hyggelig måte om at det var en fordel å holde dette i en tråd (feks i en PM) istedenfor å kumme tråden å nærmest "sremme vettet" av han/hun og andre :hmm:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Forum som dette drives stort sett av ubetalte frivillige som nok foretrekker å ikke fortelle nybegynnere om grunnleggende aspekter som alle kan finne svar på ved å bruke 5 minutter på Google. Derfor i all verden ikke.

 

Synes du virkelig dette :eek:

 

Ta heller og lag deg en brukerkonto på dotten, der er det akkurat denne type brukere som ikke liker "dumme" spørsmål så jeg tror du heller vil trives der en her sammen med oss dumme hobbyfotografer.

 

Apropos de frivillige som jobber her på forumet så har de ingenting imot ufaglærte hobbyfotografer :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det gjør ikke meg noe om noen stiller elementære spørsmål. Selv foretrekker jeg å google litt først, av respekt for de andre deltagerne på forumet. Dessuten er det relativt gode søkemuligheter her, det er veldig mange spørsmål som er stilt tidligere, som man enkelt kan finne igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm...

 

Et høflig og vennlig innlegg om å kanskje lese seg opp litt på det basic-e innen kameraer, for eksempel å stille Google de samme spørsmålene som ble stilt i første post, og 11 innlegg med dramatikk følger...

 

"Skremme vettet av nye medlemmer" ?? Wow... Ser ingen grunn til å beklage mitt innlegg, det var hverken skremmende, frekt, uhøflig eller flåsete men heller et vennlig og høflig tips.

 

Sorry, men jeg deler ikke enkeltes syn på hva å skremme vettet av folk er ;)

Lenke til kommentar

Hadde du nøyd deg med en anmodning om å lese seg opp på nett så hadde det som du selv sier, vært et høflig og vennlig innlegg. Forøvrig er det ingen som har bedt deg beklage og det er ingen som hevder du skremmer vettet av nye medlemmer så vidt jeg kan se. Her benytter du i ditt svar et klassisk retorisk grep som ikke har noe relevans for saken.

 

Jeg står for at det er slike svar som gjør at de helt ferske ikke fortsetter å bruke dette forumet, akkurat som mange ferske slutter å bruke foto.no forum av samme årsak. At du da tar deg tid til å svare på innlegget, men bare for å fortelle hva som er "høyverdig" nok til å være interessante diskusjoner mener jeg viser det. De ferkse vet ikke engang hva dette dreier seg om. Folk liker ikke å føle seg dumme.. DET er basic!

 

JEg er forøvrig enig i at en får de beste og mest utfyllende svarene på grunnleggende spørsmål ved å google.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hadde du nøyd deg med en anmodning om å lese seg opp på nett så hadde det som du selv sier, vært et høflig og vennlig innlegg. Forøvrig er det ingen som har bedt deg beklage og det er ingen som hevder du skremmer vettet av nye medlemmer så vidt jeg kan se. Her benytter du i ditt svar et klassisk retorisk grep som ikke har noe relevans for saken.

 

Jeg står for at det er slike svar som gjør at de helt ferske ikke fortsetter å bruke dette forumet, akkurat som mange ferske slutter å bruke foto.no forum av samme årsak. At du da tar deg tid til å svare på innlegget, men bare for å fortelle hva som er "høyverdig" nok til å være interessante diskusjoner mener jeg viser det. De ferkse vet ikke engang hva dette dreier seg om. Folk liker ikke å føle seg dumme.. DET er basic!

 

JEg er forøvrig enig i at en får de beste og mest utfyllende svarene på grunnleggende spørsmål ved å google.

 

Dette har blitt sagt:

 

"tvert om her "skremmer" dere vel heller bort de nye"

 

"Joda ser det, men da kunne det vel holde at bare en bruker tipset vedkommende på en hyggelig måte om at det var en fordel å holde dette i en tråd (feks i en PM) istedenfor å kumme tråden å nærmest "sremme vettet" av han/hun og andre"

 

 

Det fant jeg på 5 sekunder... Og når det er så lett å finne slikt vas i en slik tråd som påfølgende svar til mitt innlegg blir det meget flåsete og dramatisk... Nuff said...

Lenke til kommentar

Når folk skriver i "klammer"... jaja. Du tolker det selvsagt slik du vil og det var da godt at du fant noe som tok fokuset vekk fra det det egentlig dreide seg om. DEt at du videre karakteriserer andres innlegg som flåsete og dramatisk i stedet for å diskutere innhold sier for min del mer enn nok.

Jeg setter strek her med en forhåpning om at du heller lar være å svare på disse" basic innleggene" som er mulig å finne svar på Google og dedikerer deg fullt og helt til hvordan objektivers mikrokontrast blir påvirket av telekonvertere o.l.

Endret av Nelson09
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hahaha. Ikke annet enn komisk!

 

Du gikk faktisk gjennom strevet med å finne innlegg jeg skrev for 2 år siden :D

Men, det var nesten litt koselig å lese. Tiden går fort kan man si :)

 

Og ja, jeg er fullstendig enig. Jeg var LAT som ikke GADD å søke på Google på den tiden, foto var ikke like viktig for meg da som det er nå. Det var video jeg primært var interessert i, men der har ting tatt en vending :)

 

Et tappert forsøk på å drite meg ut Nautica, men går med hevet hode fortsatt :)

Lenke til kommentar

Du gikk faktisk gjennom strevet med å finne innlegg jeg skrev for 2 år siden

 

Tok meg 5 sekunder på google :)

 

Mener du fortsatt at alle nybegynnerspørsmål fortsatt er idiotisk og ikke burde postes her, eller forstår du nå at du har tatt feil ?

 

Et tappert forsøk på å drite meg ut Nautica, men går med hevet hode fortsatt :)

 

 

At du anser mitt innlegg som et forsøk på og drite deg ut "for og bruke dine ord" er greit nok, kan hende du akkurat gjorde det med ditt første innlegg.

 

 

Edit: litt omformulering.

Endret av Nautica
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tok meg 5 sekunder på google :)

 

Mener du fortsatt at alle nybegynnerspørsmål fortsatt er idiotisk og ikke burde postes her, eller forstår du nå at du har tatt feil ?

 

 

 

 

At du anser mitt innlegg som et forsøk på og drite deg ut "for og bruke dine ord" er greit nok, kan hende du akkurat gjorde det med ditt første innlegg.

 

 

Edit: litt omformulering.

 

Herregud, ta deg en bolle. Pokker til dramaqueens altså.

 

Har ALDRI sagt det er idiotisk å poste nybegynnerspørsmål, mitt innlegg hadde en hyggelig og veiledende tone. Les det på nytt.

 

Jøssunavn...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...