Gå til innhold

Rykte: Canon roadmap 2013


Anbefalte innlegg

Jeg tror vi ser en 70D før en eventuell ny 7D, og 70D blir nok den rettmessige etterkommeren etter 50D, kanskje på linje med 7D men med den nye sensoren.

 

Edit: nevnte ikke 60D siden den ikke er en direkte etterkommer til 50D.

 

Tror du virkelig det? Hvis det kommer et 70D som er "den virkelige etterkommeren" etter 50D. Ja da sitter man men enda en ny 7D. Da faller grunnlaget for 7D2 bort.

 

Jeg tror en av to ting skjer her:

1.) 70D fortsetter ut fra 60D og vi får 7D2 i tillegg.

2.) Man oppgraderer 70D slik du sier. Men da får vi aldri se noen 7D2.

 

For Canon å velge alternativ 2 vil være absolutt lettest. Man lager et nytt magnesium hus. Fyller det med ny sensor + diverse funksjoner fra 7D1. (Akkurat nok til å rettferdigjøre navnebytte.) Man markedsfører det stort og kaller det for 70D. Vips, penger spart for Canon.

Endret av to88he
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du virkelig det? Hvis det kommer et 70D som er "den virkelige etterkommeren" etter 50D. Ja da sitter man men enda en ny 7D. Da faller grunnlaget for 7D2 bort.

 

Jeg tror en av to ting skjer her:

1.) 70D fortsetter ut fra 60D og vi får 7D2 i tillegg.

2.) Man oppgraderer 70D slik du sier. Men da får vi aldri se noen 7D2.

 

For Canon å velge alternativ 2 vil være absolutt lettest. Man lager et nytt magnesium hus. Fyller det med ny sensor + diverse funksjoner fra 7D1. (Akkurat nok til å rettferdigjøre navnebytte.) Man markedsfører det stort og kaller det for 70D. Vips, penger spart for Canon.

 

Det mest logiske kan se ut til å være alternativ 1, men spørsmålet er og nok avhengig av hva Canon gjør med xxxD-serien videre. I dag har de 4 serier med cropkamera, og jeg er usikker på om de vil fortsette med så mange. Det vil ikke forundre meg om de kutter ned til 3 - og da tipper jeg at xxxxD overtar dagens xxxD som så i ny drakt overtar det meste fra 60D.

 

50D som nautica snakker om er historie og long gone. Canon ser nok fremover og ikke bakover. Og uansett er det 7D som både som navn og kamera har skapt seg en palleplass i historien og ikke 50D. xxxD serien og 7D er nok de sterkeste varemerkene i cropseriene til Canon - og man slakter som regel ikke etablerte og premierte melkekyr som selger seg selv uansett.

 

Tor

Lenke til kommentar

Min beste gjetning er vel at vi får 3 serier med crop-kameraer fra Canon:

  • xxxxD utgår til fordel for EOS-M
  • xxxD forblir der den er i dag
  • xxD utgår til fordel for 7D (dette har vel egentlig allerede skjedd).

Det kan og tenkes, men jeg er ikke så sikker på om EOS-M vil klare å matche salgsvolumet til xxxxD serien. EOS-M har allerede fått pepper for sløv autofokus, og jeg synes det er merkelig at Canon serverer noe som er dårligere enn gjennomsnittet i den klassen.

 

Hvis de beholder xxxD på det nivået som er i dag vil det bli et temmelig stort gap opp til 7D og enda større til mk2. Storselgeren av alle er xxxD serien, men det er temmelig hett i den klassen nå, så jeg tipper de pumper den neste opp et hakk og lar den overta i praksis xxD seriens fordeler men beholder samme prisnivå som i dag.

 

Men det er vanskelig å vite hva som skjer, dog kan man jo gjette noe for å mene et eller annet.

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se helt at D600/6D skulle gjøre noe med markedspotensialet for et highend raskt cropkamera som 7D? Og ser man bort fra at de to nevnte ff-kameraene har en større sensor er de lamme greier i forhold til 7D og vil bli enda lammere i forhold til et 7Dmk2.

Dersom kamera-markedet var perfekt rasjonelt så har du sikkert helt rett. Det at Canon og Nikon og Sony bruker store summer på markedsføring antyder at kamera-kjøpere ikke er strikt rasjonelle. De har drømmer, forfengelighet, merke-lojalitet etc.

 

Poenget mitt var at det sitter endel brukere:

1. Som har/er villige til å bruke 10-15.000 på et DSLR hus, men ikke 25.000. Som ikke vil bytte merke, og som ikke vil bli sett med et "nybegynnerkamera".

2. Som har hørt på et diskusjonsforum at FF er bedre enn crop

3. Som har en eske med 25 år gammel halvdårlig EF-optikk, eller som har pugget ymse tommelfingerregler som passer for FF men ikke crop, og som heller vil ha FF enn crop uavhengig av hva det betyr for bildekvaliteten.

 

-k

Lenke til kommentar

Dersom kamera-markedet var perfekt rasjonelt så har du sikkert helt rett. Det at Canon og Nikon og Sony bruker store summer på markedsføring antyder at kamera-kjøpere ikke er strikt rasjonelle. De har drømmer, forfengelighet, merke-lojalitet etc.

 

Poenget mitt var at det sitter endel brukere:

1. Som har/er villige til å bruke 10-15.000 på et DSLR hus, men ikke 25.000. Som ikke vil bytte merke, og som ikke vil bli sett med et "nybegynnerkamera".

2. Som har hørt på et diskusjonsforum at FF er bedre enn crop

3. Som har en eske med 25 år gammel halvdårlig EF-optikk, eller som har pugget ymse tommelfingerregler som passer for FF men ikke crop, og som heller vil ha FF enn crop uavhengig av hva det betyr for bildekvaliteten.

 

-k

 

4. Ordet Fullformat høres tøft ut da, fint ord og bruke når man vil skryte av fotoutstyret.

 

6D og nye billige FF-objektiver tyder på at en ny æra innen fotoutstyr/fotografering er på vei.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Dersom kamera-markedet var perfekt rasjonelt så har du sikkert helt rett. Det at Canon og Nikon og Sony bruker store summer på markedsføring antyder at kamera-kjøpere ikke er strikt rasjonelle. De har drømmer, forfengelighet, merke-lojalitet etc.

 

Poenget mitt var at det sitter endel brukere:

1. Som har/er villige til å bruke 10-15.000 på et DSLR hus, men ikke 25.000. Som ikke vil bytte merke, og som ikke vil bli sett med et "nybegynnerkamera".

2. Som har hørt på et diskusjonsforum at FF er bedre enn crop

3. Som har en eske med 25 år gammel halvdårlig EF-optikk, eller som har pugget ymse tommelfingerregler som passer for FF men ikke crop, og som heller vil ha FF enn crop uavhengig av hva det betyr for bildekvaliteten.

 

-k

 

Du har sikkert noen poeng der, men spørsmålet blir likevel om hvor stor den gruppen er, og hvor stor andel av den igjen som enten selger etter en stund eller aldri gjør det samme kjøpet igjen - altså engangskjøpere.

 

Håpet er imidlertid at de såkalte billige entrylevel ff-kameraene som slettes ikke er billige i dag, kan bli billige en gang i fremtiden, dvs godt under 10.000,- og kanskje kun 1000 - 1500 dyrere enn deres likeverdige cropsøstre og hvor kun sensorstørrelsen skiller de to. Men for å få til dette må det store volum til, og antagelig mye større enn markedet er pr i dag.

 

Men disse er ingen actionkamera ala 7D og heller beregnet for midt på treet, litt av det meste, men helst rolige saker. Og dermed ingen direkte trussel for kamera ala 7D.

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke helt, men 60D er vel over over 2 år nå og 650D er nesten ferskvare.

Det vi i hvertfall kan si ut fra 650D er at forskjellene til 60D begynner å bli små og en 70D trenger et løft for å ha livets rett. Om det betyr at det blir både en 70D og en 7DMkII, eller at de blir for trangt melom modellene til å rettferdiggjøre begge er ikke godt å si. Personlig hadde jeg foretrukket en mellomting med 60D-størrelse og vridbar skjerm, men med AF og kanskje søker på 7D-nivå. Elektronikken burde ha kommet så langt nå at det ikke trengs to Digicer for å få 7D-ytelse.

Endret av se#
Lenke til kommentar
Personlig hadde jeg foretrukket en mellomting med 60D-størrelse og vridbar skjerm, men med AF og kanskje søker på 7D-nivå.

Altså en kompakt 7Dmk2?

 

Det er interessant hvorvidt Canon kan fortsette å utruste arvtagerne til 650D, 60D og 7D med sensor av (for alle gode formål) samme bildekvalitet, eller om de vil differensiere mer. Vil en 20 megapixel 1.6x crop først bli brukt på 7Dmk2, så dryppe ned på småsøsknene? Vil de ha on-sensor PDAF på alle? Man kunne håpe at en 7Dmk2 ville by på noe nytt når det gjelder høy framerate med presis autofokus. Vil "70D" fortsette å være spisset mot video mens "7Dmk2" er spisset mot fugler og sport, eller skyldes forskjellen mellom 60D og 7D for video-folk heller introduksjonstidspunkt? Tenker Canon bare video med STM (?)-objektivene, eller har de en spennende anvendelse for still-bilde?

Elektronikken burde ha kommet så langt nå at det ikke trengs to Digicer for å få 7D-ytelse.

Jeg tror at det gir mening for Canon å gjenbruke bilde-chipen sin i så mange modeller som mulig. Det betyr kanskje at det er fornuftig å bruke to av dem i kamera som har et høyt antall pixler per sekund. Dvs at framskritt i halvledere brukes til høyere oppløsning, høyere framerate, bedre kvalitet eller noe annet fint.

 

Tror du at det er de to chipene som gjør 7D stor og tung, eller er det kravene til kjøling av bildesensor/chassis-styrke?

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Altså en kompakt 7Dmk2?

Jeg tror det først og fremst var Canons ønske om å lage en D300(s)-killer som gjør 7D så stor og tung. Se på Pentax som får til bra byggekvalitet, værtetting og bra ytelse i et (relativt) kompakt kamera. Men bruk av to Digic'er krever opplagt noe plass, tar mer strøm og lager mer varme som alt bidrar til en mer komplissert konstruksjon og høyere pris (eller lavere margin for Canon).

 

60D med samme antall piklser og noe lavere bildefrekvans trengte bare en prosessor. Digic V som finnes i de nyeste modellene, inklusiv 650D er ny generasjon som normalt betyr et vesentlig hopp i ytelse. Nå kan det jo hende en 7DMkII får et hopp i antall piksler, men holder Canon seg på omtrent samme nivå burde det ikke være noe problem å håndtere 7D's bildefrekvens med en Digic V.

 

Om du vil kalle den en kompakt 7DII eller en litt mer avnasert 60D-etterfølger (f.eks 70D) spiller mindre rolle, men ja - for meg virker det som en ideell kombinasjon av egenskaper for topp crophus. Har sans for både Pentax K5 og forsåvidt også Olympus E-M5 som begge på hver sin måte er "komplette" kameraer som likevel har små hus. E-M5 er så lite at det trenger ekstra grep for å få brukbar ergonomi og så lite ser jeg ikke for meg en 7DII, men at det kan lages omtrent så kompakt som 60D tror jeg er mulig uten å offre noe ytelse og så kan man evntuelt montere batterigrep for de med store hender og/eller behov for å balansere tunge linser.

 

Edit: Om STM: Slik jeg har forstått STM er det fordel for video i forhold til USM. Sannsynligvis også en fordel i forhold til CDAF som er viktig for Eos M (i hvert fall i første omgang). Om STM er en ulempe i forhold til USM ved PDAF vet jeg ikke, men har ikke sett noe info som tyder på det. Har imidlertid lagt merke til at 24-70 F2.8 II og 24-70 F4 IS og 35mm F2 IS som alle er lansert omtrent samstig med/etter første STM-linse alle har USM og det virker jo litt fjernt av Canon hvis STM funker like bra også for speilreflekser.

Endret av se#
Lenke til kommentar

STM er ikke designet for rask autofokus hvis jeg ikke tar helt feil, er vel mer for og få en mer myk fokusering til filming.

 

Men det skal bli interessant og se hvor det ender, tror dette blir kun implementert i xxxD modellene, eller kanskje alle nyere modeller får denne funksjonen siden vanlige objektiver skal fungere normalt.

Lenke til kommentar

http://photo.stackexchange.com/questions/24109/what-does-stm-mean-on-a-canon-lens

Stepper motors are better at producing smooth, precise incremental movements, such as those required by contrast detect AF, and AF during video. Ultrasonic motors are better at jumping to the right focus point as part of a phase detection system. See What is the practical difference between phase-detect and contrast-based autofocus?

Lenke til kommentar

Jeg vet hva en steppermotor er og har sett diverse kommentarer angående fordeler og ulemper. Det jeg foreløpig ikke har sett er noen målinger som viser at steppermotor er tregere, eventuelt hvor mye tregere enn en USM-motor i PDAF-sammenheng. Linser til speilløse kameraer fra for eksempel Panasonic bruker jo steppermotorer og de har ikke akkurat treg autofokus.

 

Det som også stod på siden du linket til var at USM-motor gjør det enkelt å få til muligheten for å overstyre AFen med manuell fokus og det kan være et viktig argument for USM.

Lenke til kommentar

Det kan jo også være at 7D er et relativt stort hus fordi brukerne vil ha relativt store hus. Jeg er i hvert fall ikke et sekund i tvil om hva jeg foretrekker å bruke - et hus som 7D eller et mindre og lettere hus. Tyngde og grep gir stabilitet, og er praktisk for kundegruppen til 7D, som ofte bruker lange teler.

 

Jeg for min del synes størrelsen til 7D er et utelukkende gode, og med teler foretrekker jeg også grep. Ikke fordi jeg skyter mye vertikalt, men fordi tyngden gir meg ekstra stabilitet ved håndholdt fotografering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan jo også være at 7D er et relativt stort hus fordi brukerne vil ha relativt store hus.

Selvsagt er det mange som vil ha et stort hus, noen hadde sikkert foretrukket det ennå større også. Og det var vel en av tingene som skulle til for å lage en reell konkurrent til D300s. Canon var nok lei av å se D300 og D300s holde seg ganske godt i utslagspris mens xxD-husene sank raskere. Forøvrig synes jeg størrelsen til 7D/D300 er fin når jeg bruker et slikt kamera, det først og fremst når det ligger i sekken eller henger rundt halsen at jeg ønsker meg noe mindre og lettere. Det er klart en litt mindre 7DII ville være et kompromiss (men det er alle kameraer), sannsynligvis litt dårligere ergonomi, kanskje mindre eller færre knapper eller litt mindre søker.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...