Karltorbj Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Vokteren skrev (2 minutter siden): Roligere ???. Sitat fra min egen kilde: Antall dødsfall knyttet til alkohol, er dobbelt så høyt i Skottland som i nabolandet England. Konsumet per hode er 25 prosent høyere på den skotske enn den engelske siden av grensen. Jeg driter vel i alkoholen.
skaftetryne32 Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Karltorbj skrev (13 timer siden): Elleve og et halvt tusen, i bot, for å røre tlf, bryte dobbel sperrelinje, osv. Jeg er enig med deg i mye, men dette mener jeg egentlig er alt for lavt, når man kjører bil så skal man kjøre bil, ikke kikke på telefon, definitivt ikke se på telefon, det er faktisk så alvorlig at jeg mener det bør diskuteres om sånne folk bør miste retten til å føre bil permanent, spesielt om det gjentar seg, inndragelse av bil til å bli solgt på auksjon er også en mulig konsekvens jeg mener bør diskuteres, grunnen til den harde straffen er at det er så farlig, å så lett å unngå, men enkelte velger å gjøre det likevel. 2
Vokteren Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Karltorbj skrev (8 minutter siden): Jeg driter vel i alkoholen. Hva med cannabis? https://www.psykologtidsskriftet.no/artikkel/2022as11ae-Cannabis-og-schizofreni-Har-vi-svaret-na- 1
Karltorbj Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai skaftetryne32 skrev (6 minutter siden): Jeg er enig med deg i mye, men dette mener jeg egentlig er alt for lavt, når man kjører bil så skal man kjøre bil, ikke kikke på telefon, definitivt ikke se på telefon, det er faktisk så alvorlig at jeg mener det bør diskuteres om sånne folk bør miste retten til å føre bil permanent, spesielt om det gjentar seg, inndragelse av bil til å bli solgt på auksjon er også en mulig konsekvens jeg mener bør diskuteres, grunnen til den harde straffen er at det er så farlig, å så lett å unngå, men enkelte velger å gjøre det likevel. Dere kan være inne på noe, men jeg tenker på hun alenemoren jeg, som allerede sliter økonomisk og har fått en traktor foran seg i 35 km/t, nedover tunnelbakken som er 4 km lang og har så dårlig tid, kokt i hodet, av stress og bakken, er fri for motgående trafikk, mange km nedover. Kanskje hun må se på tlf, hva klokken er også, hun ser ikke på netflix. Synes det er en alt for sterk reaksjon.
Karltorbj Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai (endret) Vokteren skrev (43 minutter siden): Hva med cannabis? https://www.psykologtidsskriftet.no/artikkel/2022as11ae-Cannabis-og-schizofreni-Har-vi-svaret-na- Det der er bare tull. Seriøs forskning, har nå kommet frem til, at antallet schizofrene, ligger på det samme nivået, selv om cannabisbruken skyter i været. Det kan du få bekreftet i Folkeopplysningen, NRK. Men sliter du med det og er i grenseland, så må du ikke bruke cannabis. Endret 18. mai av Karltorbj 1
skaftetryne32 Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Karltorbj skrev (6 minutter siden): Dere kan være inne på noe, men jeg tenker på hun alenemoren jeg, som allerede sliter økonomisk og har fått en traktor foran seg i 35 km/t, nedover tunnelbakken som er 4 km lang og har så dårlig tid, kokt i hodet, av stress og bakken, er fri for motgående trafikk, mange km nedover. Kanskje hun må se på tlf, hva klokken er også, hun ser ikke på netflix. Tenk på de som kan dø fordi denne personen ikke bryr seg om andre mennesker i trafikken, det er en potensielt meget alvorlig forbrytelse. Livet er altfor kort til å ha dårlig tid i trafikken, og det bør kanskje spesielt en alenemor tenke på, spesielt om hun har andre uskyldige liv i bilen som ikke kan fortelle henne at hun oppfører seg uansvarlig i trafikken. Om hun ikke har klokke i bilen så tror jeg det faktisk er bedre at hun limer ett gjøkur rett under bakspeilet heller enn å sjekke den på telefonen. Om det ikke var åpenbart allerede, telefonbruk i bil er en greie jeg misliker sterkt😉Jeg er enig med reklamen, enn skal bare kjøre bil, når en kjører bil. 1
Karltorbj Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai skaftetryne32 skrev (3 minutter siden): Tenk på de som kan dø fordi denne personen ikke bryr seg om andre mennesker i trafikken, det er en potensielt meget alvorlig forbrytelse. Livet er altfor kort til å ha dårlig tid i trafikken, og det bør kanskje spesielt en alenemor tenke på, spesielt om hun har andre uskyldige liv i bilen som ikke kan fortelle henne at hun oppfører seg uansvarlig i trafikken. Om hun ikke har klokke i bilen så tror jeg det faktisk er bedre at hun limer ett gjøkur rett under bakspeilet heller enn å sjekke den på telefonen. Om det ikke var åpenbart allerede, telefonbruk i bil er en greie jeg misliker sterkt😉Jeg er enig med reklamen, enn skal bare kjøre bil, når en kjører bil. At hun ikke bryr seg om andre mennesker, med fri sikt, mange km nedover, er vel å strekke det litt langt. En reaksjon ja, men over 11000?
Fatninja Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai On 5/11/2025 at 2:14 PM, obygda said: Nå nærmer dagen seg med stormskritt - dagen i år er på en lørdag. Skolene forventer og nærmest krever at elevene møter opp og går i tog. Vi har ett barn som skal i tog - og i år er også vi foreldre kallt inn til å bistå ved arrangementet ved den lokale barneskolen. Vi skal sågar møte opp til eget foreldremøte nå i uken før 17 for å få nærmere avklaring av hva vi skal gjøre. Jeg må innrømme at jeg aldri har likt dagen. Jeg må gå i dress - hvilket jeg ikke liker. Vi må ut og gå i tog - hvilket jeg heller ikke liker. Og det spilles korpsmusikk - hvilket jeg blir regelrett kvalm av. I det hele tatt - det er ingenting ved denne dagen jeg liker - det derimot omtrent alt med dagen jeg misliker. Når barnetoget er ferdig er det hjem til familieselskap - svigers kommer og det skal grilles...og jeg hater grillmat. Jeg kan heller ikke spise den maten uten at jeg får store problemer med magen heller - så det blir nok til at jeg spiser knekkebrød mens jeg må stå for grillingen. Drikke blir saft for egen del - brus klarer jeg ikke - og alkhol har jeg aldri rørt da det smaker pyton. Og når det kommer til familieselskap - så finner jeg slikt langdrygt og kjedelig. Så hva skal man egentlig glede seg til? Og nei - vårt barn gleder seg heller ikke - ligner vel litt på faren der. Is - nei det vil barnet ikke ha når toget er ferdig - det er liksom premien - men den vil hun aldri ha. Hun vil hjem så fort som mulig - akkurat som faren. Mor er opptatt av at vi skal vise frem vår beste side - men hun er heller ikke så glad i dagen. Hun synes det er mye stress og ting som må ryddes,vaskes osv..alt skal se perfekt ut når hennes foreldre kommer. Og vi slenger av oss finstasen så fort vi kommer hjem - vårt barn hater å gå i bunad - og mor er heller ikke så glad i det - så den forsvinner raskt av så fort vi kommer hjem, Så hva er det å like med denne dagen? Jeg spør fordi jeg aldri har funnet noen glede ved den - ikke vår datter heller - og mor i huset har vel et slags anstrengt forhold til dagen der det gjelder å pusse bunadssølv og gjøre seg presentabel - og så komme seg så fort som mulig hjem etterpå for å kaste all finstasen av seg. Hadde vi kunne velge hadde vi sikkert reist bort - og i fjor så reiste vi faktisk bort 17 mai - det var det beste vi noen gang har gjort. Vi var i London og storkoste oss. Og jeg har i mine yngre dager også gått på ski på fjellet denne dagen - det var en fantastisk dag der man kunne nyte Norge i all sin prakt. Men barnetog,orkester,flagg,grillmat,iskrem..........nei æsj....... 17. mai er en høytidsdag, på linje med spesielt jula. Det er langt ifra alle som liker jula heller. Ensomhet, man blir påminnet om hva man mangler. Om man faktisk deltar: Forpliktelser. Om man ikke deltar: Potensiell dårlig samvittighet fordi man ikke deltar og følelse av utenforskap og utilstrekkelighet.
skaftetryne32 Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Karltorbj skrev (1 minutt siden): At hun ikke bryr seg om andre mennesker, med fri sikt, mange km nedover, er vel å strekke det litt langt. 999 av 1000 ganger skjer det sikkert ingenting, men den tusende gangen dør kanskje et barn, 100% fri sikt har vi aldri, sikt er begrenset, og våre øyne er sterkt begrensede i sin funksjon. Karltorbj skrev (3 minutter siden): En reaksjon ja, men over 11000? Det er jo åpenbart en fis i møte med en orkan, det merkes ikke engang for folk flest, jeg er dog for å bøtelegge basert på inntekt sånn at det kanskje kan føles litt for de best bemidlede også.
Vokteren Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Karltorbj skrev (16 minutter siden): Men sliter du med det og er i grenseland, så må du ikke bruke cannabis. Bruk, dosering og valg av medisiner skal ikke vurderes av pasient, men av uavhengig medisinsk fagpersonell
Karltorbj Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai (endret) Karltorbj skrev (1 time siden): Det der er bare tull. Seriøs forskning, har nå kommet frem til, at mengden schizofrene, ligger på det samme nivået, selv om cannabisbruken skyter i været. Det kan du få bekreftet i Folkeopplysningen, NRK. Men sliter du med det og er i grenseland, så må du ikke bruke cannabis. Det er der de kompetaneløse motstanderne, som holder på å miste kontrollen, klamrer seg fast. Schizofrenien, overgang til sterkere stoffer og "ja men ungene våres da? Det siste må sies, med en fortvilt, hulkene stemme. Endret 18. mai av Karltorbj
Vokteren Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Karltorbj skrev (11 minutter siden): At hun ikke bryr seg om andre mennesker, med fri sikt, mange km nedover, er vel å strekke det litt langt. En reaksjon ja, men over 11000? Så du mener at dette er helt uproblematisk ?: https://www.ungitrafikken.no/fakta-og-statistikk/mobilbruk
Karltorbj Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Vokteren skrev (4 minutter siden): Bruk, dosering og valg av medisiner skal ikke vurderes av pasient, men av uavhengig medisinsk fagpersonell Jeg snakket ikke om medisinene som kanskje brukes, men cannabisbruk, rekreasjon. 1
Karltorbj Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Vokteren skrev (3 minutter siden): Så du mener at dette er helt uproblematisk ?: https://www.ungitrafikken.no/fakta-og-statistikk/mobilbruk Nei, men for en reaksjon.
Wheeljack Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai (endret) 20 minutes ago, Karltorbj said: En reaksjon ja, men over 11000? Som sagt, hva mener du er en passende straff for å ikke være oppmerksom når man fører et to tonn tungt potensielt drapsvåpen med ansvar for eget og andres liv? Alle klarer vel å holde seg i egen fil på veien mens man opprettholder snapchat-streaken. Ikke så farlig at det er andre trafikkanter på veien. Er et par hundrelapper greit? Det er så vanvittig lett å unngå å få den reaksjonen du skriker så fælt om at jeg forstår ikke hvorfor dette er et såpass stort problem for deg. Hvordan unngå? Ikke tukle med telefonen mens man kjører bil. Men dette er altså såpass frihetsinnskrenkende for deg at det du mener det er ikke verdt å feire Norges grunnlovsdag. Jeg håper for alle andres del at du ikke har sertifikat eller kjører bil. Endret 18. mai av Wheeljack 2
Vokteren Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Karltorbj skrev (1 time siden): Scotland. Hadde det ikke vært for hetebølgene, lenger sør, så hadde jeg hatt mange flere alternativer. Det handler vel om livsstil, det er noe majoriteten her, ikke forstår. Kompetanseløst? Hysteriet her i Norge, ser jo på cannabis som sterk narkotika. Et «bedre land» er i dine øyne med andre ord et land med flere ulykker pga rusproblematikk og uoppmerksomhet i trafikken. Et land hvor man kan ta flere egne idiotiske valg uten tanke på konsekvenser og kostnader for 3.person. Takke meg til Norge som fortsatt har en kompetansebasert tilnærming til å forebygge……. 1
Karltorbj Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Vokteren skrev (12 minutter siden): Bruk, dosering og valg av medisiner skal ikke vurderes av pasient, men av uavhengig medisinsk fagpersonell Eller la oss si det slik da, sliter du med schizofreni, må du ikke bruke cannabis, som medisin. Cannabis forsterker opplevelsene, både positivt og negativt. Kan tenke meg stemmene da.
Karltorbj Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai (endret) Wheeljack skrev (15 minutter siden): Som sagt, hva mener du er en passende straff for å ikke være oppmerksom når man fører et to tonn tungt potensielt drapsvåpen med ansvar for eget og andres liv? Alle klarer vel å holde seg i egen fil på veien mens man opprettholder snapchat-streaken. Ikke så farlig at det er andre trafikkanter på veien. Er et par hundrelapper greit? Det er så vanvittig lett å unngå å få den reaksjonen du skriker så fælt om at jeg forstår ikke hvorfor dette er et såpass stort problem for deg. Hvordan unngå? Ikke tukle med telefonen mens man kjører bil. Men dette er altså såpass frihetsinnskrenkende for deg at det er ikke verdt å feire Norges grunnlovsdag. Skal si det overdramatiseres her. Jeg har ikke problemer med det, jeg brukte det som eksempel, på det jeg mener er et problem i det norske lovverket og ellers også. Hysteri, ovrreaksjon og overdramatisering, uten de har erfaring med cannabis, i det hele tatt. Endret 18. mai av Karltorbj
Vokteren Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Karltorbj skrev (10 minutter siden): Nei, men for en reaksjon. Reaksjonsnivået forteller bare noe om forholdet sannsynlighet/konsekvens. Et forhold som ligger helt oppe til høyre i en ROS-analyse. Dessuten er eksempelet ditt med mobiltelefon/klokke svært enkelt å unngå.
Vokteren Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Karltorbj skrev (8 minutter siden): Eller la oss si det slik da, sliter du med schizofreni, må du ikke bruke cannabis, som medisin. Cannabis forsterker opplevelsene, både positivt og negativt. Kan tenke meg stemmene da. Hvem stiller diagnosen ? Et kompetent helsevesen eller en misbruker som har mistet sin kritiske sans ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå