Gå til innhold

Rykte: Canon roadmap 2013


Anbefalte innlegg

Men D600 har allerede vært på tilbud til 12995,-, og såpass rimelig har man vel aldri vært i nærheten av å få et nytt ff-kamera. Nå kommer snart 6D, og både dette og D600 vil sannsynligvis synke ned mot 10000 kroner om ikke så alt for lenge, i hvert fall på tilbud. Mer enn 3 år gamle 7D koster til sammenligning i rimeligste nettbutikk rett under 10000 kroner, og har ligget ganske stabilt på 12-13000 kroner i flere år.

 

Spørsmålet blir vel hva man har behov for, og de fleste som velger kameraer i denne prisklassen har sannsynligvis en formening om det.

 

Førstegangskjøperen vil i liten grad kjøpe fullformat uansett, men rimeligere serier, og de vet uansett ikke hva fullformat er.

 

Likevel vil det at flere har fullformatkameraer påvirke førstegangskjøperen, for når de spør hva slags kamera du har tatt et bilde de liker med, vil du svare, og førstegangskjøperen tror ofte det er kameraet som lager bildet, og ikke fotografen, så flere vil få for seg at det er fullformat som er tingen.

 

Så det at stadig flere kommer til å benytte seg av fullformatkameraer vil nok på sikt påvirke også hva førstegangskjøperen handler, spesielt når man ikke trenger å bla opp 20000 for et ff-kamera lenger, men ganske sikkert kommer til å se dem på tilbud til firesifra om ikke så alt for lenge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Førstegangskjøperen vil i liten grad kjøpe fullformat uansett, men rimeligere serier, og de vet uansett ikke hva fullformat er.

 

For og være ærlig så tror jeg ikke FF blir ukjent veldig lenge, blir nok massive reklamekampanjer som sier følgende "kjøp fullformat samme kamera som profesjonelle fotografer bruker, bli en proff fotograf kjøp samme kamera som profesjonelle bruker, kjøp fullformat og bli like god som en profesjonell fotograf, etc.".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men D600 har allerede vært på tilbud til 12995,-, og såpass rimelig har man vel aldri vært i nærheten av å få et nytt ff-kamera. Nå kommer snart 6D, og både dette og D600 vil sannsynligvis synke ned mot 10000 kroner om ikke så alt for lenge, i hvert fall på tilbud. Mer enn 3 år gamle 7D koster til sammenligning i rimeligste nettbutikk rett under 10000 kroner, og har ligget ganske stabilt på 12-13000 kroner i flere år.

Canons største suksess og mestselgende er nok xxxD-serien, og prisen der ligger melllom 5-7000,- inklusive objektiv alt etter hvor ferskt det er. Og f.eks 650D kontra 6D er det vel kun sensorstørrelsen som er forskjellen i praksis dersom man ikke henger seg opp i detaljer. Jeg tror ikke massene vil betale nær dobbelt bare for en større sensor - kanskje en tusenlapp til femtenhundre er mer realistisk.

 

Prisene på 7D er nok et resultat av hva det fremdeles er - til tross for alderen.

 

Tor

Lenke til kommentar

For og være ærlig så tror jeg ikke FF blir ukjent veldig lenge, blir nok massive reklamekampanjer som sier følgende "kjøp fullformat samme kamera som profesjonelle fotografer bruker, bli en proff fotograf kjøp samme kamera som profesjonelle bruker, kjøp fullformat og bli like god som en profesjonell fotograf, etc.".

Det er forskjell på kjent og salg - og jeg tror man skal slite med å verifisere en forskjell som gjør folk flest villige til å betale dobbelt eller mer kontra et tilsvarende cropkamera.

 

Tor

Lenke til kommentar

Det er forskjell på kjent og salg - og jeg tror man skal slite med å verifisere en forskjell som gjør folk flest villige til å betale dobbelt eller mer kontra et tilsvarende cropkamera.

 

Tor

 

Vel, hvorfor kjøper normale folk speilrefleks?, pga. av at de tror at resultatet blir på linje med profesjonelle fotografer selv om de kun fotograferer på auto.

 

Edit: Og hvis de har mulighet til å oppnå et enda bedre resultat med og gå over til FF til en relativ rimelig penge tror jeg at det salget vil akselere, 10.000.- er ikke mye i dagens samfunn.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Canons største suksess og mestselgende er nok xxxD-serien, og prisen der ligger melllom 5-7000,- inklusive objektiv alt etter hvor ferskt det er. Og f.eks 650D kontra 6D er det vel kun sensorstørrelsen som er forskjellen i praksis dersom man ikke henger seg opp i detaljer. Jeg tror ikke massene vil betale nær dobbelt bare for en større sensor - kanskje en tusenlapp til femtenhundre er mer realistisk.

 

Prisene på 7D er nok et resultat av hva det fremdeles er - til tross for alderen.

 

Tor

 

Det er ikke sikkert prisen er negativt. Kommer 6D/D600 ned i 10-12000, er det nok en del som vil tenke at bildene med dette kameraet sannsynligvis blir dobbelt så gode som bildene med det halvparten så dyre 650D/D5200.

 

Når det er sagt tror jeg ikke 6D/D600 blir for nybegynneren eller den som bare vil ha et kamera, men for dem som blir mer enn gjennomsnittet interessert i foto.

 

At entrylevelkameraene til Canon og Nikon er kameraene de (vil jeg tro) tjener mest penger på, henger nok sammen med at nesten alle, uansett fotointeresse eller ikke, har kjøpt speilrefleks de siste årene, men det er sannsynligvis fordi aktørene har reklamert med "ta proffe bilder uten å skjønne en dritt".

 

Nå flytter de kanskje bruken av ordet "proff" til fullformatkameraene?

 

Jeg tror faktisk en del kan gå for den. Dyrere er bedre. Det vet jo alle. :)

 

Jeg får inntrykk av at de aller fleste som ikke driver med foto tror at det er fotoapparatet som gjør jobben, ikke fotografen. Og derfor går mange på denne "kjøp 6D og ta sånne bilder!" (og så ligger det et bilde tatt av en eller annen proff ved siden av).

 

Ok, så tror jeg folk er lettlurte, men alt jeg erfarer etter at jeg begynte å sette meg inn i foto selv, både ute blant folk og på ikke-fotorelaterte nettforum, illustrerer dette.

 

Hvor ofte hører man fra mennesker som ikke selv driver med foto: "Hvordan tok du det bildet?". Jeg hører det aldri. Det jeg derimot hører veldig ofte er: "Hvilket kamera tok du det bildet med?".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Stort sett synes jeg de store kameraprodusentene driver seriøs markedsføring, hva butikkene og selgerne gjør er en annen sak. Husk og at prisene blir enda høyere med objektiv, kanskje 4-7000,- eller mer i tillegg for et kitobjektiv - og dermed blir avstanden rimelig enorm mot tilsvarende cropkamera med objektiv.

 

Man bør og spørre seg om hvorfor denne store prisforskjellen, jeg nekter å tro at de er kun pga sensorstørrelsen. Samtidig er det og reelt å tenke seg at produsentene ikke ønsker at ff-kamera skal nærme seg cropkamera i pris, dvs at prisen er kunstig høy. Objektiver til ff-hus blir ofte og dyrere enn til crophus, særlig ser man dette på kitobjektivene. Ikke uvanlig kan man få et cropkamera som 650D med kitobjektiv for mindre enn det kitobjektivet alene koster til ff.

 

Jeg tror at man neppe vil se D600 eller 6D til under 10.000,- med kitobjektiv. Antagelig heller ikke nærme den summen. Hvis det skal skje må nok produsentene avvike fra tidligere prispolitikk, komme med en ny strategi. Om de gjør det vil kun tiden vise, men jeg er skeptisk til at det vil skje med det første - om noen gang.

 

Når det gjelder hva folk spør om så er min erfaring sjeldent hva kamera bildet er tatt med, men heller hvor det er tatt eller hvordan jeg tok det. Men dette kan ha noe med alder å gjøre. Unge folk er ofte mer interessert i gadgets enn deres foreldre for eksempel.

 

Tor

Lenke til kommentar

Vel, hvorfor kjøper normale folk speilrefleks?, pga. av at de tror at resultatet blir på linje med profesjonelle fotografer selv om de kun fotograferer på auto.

Nei, jeg føler det er heller at de vil ha noe som er bedre enn kompakten de har. Har aldri hørt noen som mener de kan ta bilder som proffe fotografer bare de kjøper seg et speilrefleks. Men at de forventer bedre bilder enn de klarte med kompakten er helt klart.

 

Tor

Lenke til kommentar

Nei, med objektiv blir det dyrt, men derfor tror jeg også at de aller fleste som er i markedet for å kjøpe 6D/D600, ikke er helt ferske, og allerede har noen objektiver. Han som bare trenger et godt kamera har ikke det, og ser man på prisen til det som antagelig blir kitobjektivet til 6D, koster jo dette nesten like mye som huset. Da blir det mer kostbart enn folk er villige til å betale.

 

Det er nok butikkene som driver markedsføring av typen "ta bilder som proffene", men det er disse vi ser i avisene nesten hver dag, og blir påvirket av.

 

Ellers er det vel vi på nettet (så vidt jeg vet) som har døpt disse to kamerahusene til "entrylevel-FF", men i realiteten er vel begge husene noe tilnærma 60D/D7000 med større sensor.

 

Så vidt jeg forstår koster det mye mer å produsere ff-sensoren enn den mindre sensoren, men hvorfor aner jeg ikke. Ramler av når denne typen debatter blir for tekniske. ;)

Lenke til kommentar

Det er nå slik engang at det ikke har skjedd noen prisrevolusjon på ff-kamera, og dermed vil den typen kamera fortsette å være for noen få spesielt interesserte og proffe fotografer.

6D og D600 later til å være nettopp prisrevolusjoner på ff-kamera, på samme måte som Canon 300D var en prisrevolusjon på crop DSLR. Spørsmålet er om dette er nok til at salget øker, produksjonen blir mer økonomisk, prisen går videre ned, salget øker enda mer....

 

-k

Lenke til kommentar

Nei, jeg føler det er heller at de vil ha noe som er bedre enn kompakten de har. Har aldri hørt noen som mener de kan ta bilder som proffe fotografer bare de kjøper seg et speilrefleks. Men at de forventer bedre bilder enn de klarte med kompakten er helt klart.

 

Tor

 

Ikke ta bilder som proffene, men tror de kan ta bildene som proffene.

Er ganske almenkjent at de som bytter fra kompakt gjør det siden de ikke er fornøyd med bildene, og bytter til speilrefleks for at bildene skal bli bedre, når disse kjøperne kun bruker kameraet på auto oppleves mange av bildene faktisk dårligere er i kompaktkameraet siden dybdeskarpheten og bevegelseuskarphet er fremtredende ved ukyndig bruk.

Disse forbrukerne legger enten kameraet på hylla og bruke kompakten/mobilen eller kjøper bedre "les dyrere" utstyr for og i den tro at bildene blir bedre og der kommer nok FF til og spise endel av markedet, man må heller ikke glemme skrytefaktoren, finnes vel ikke noe bedre en å fremvise til naboen et bedre kamera.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

I Norge er det nok av penger mellom hendene til folk, og det er utrolig mange som kjøper seg FF; sist helg var det en jeg kjenner som kunne fortelle at han hadde kjøpt seg 5DMkII med 24-105mm da det var på salg hos FV sist. Han bruker det i grønn firikant modus og innrømmer at han har ingen peiling ...

 

Og folk som han tror jeg det er mange av i dette landet.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Ikke ta bilder som proffene, men tror de kan ta bildene som proffene.

Hva de tror vet ikke jeg, men det de sier er at de vil ha bedre bilder enn kompakten gir.

 

Og mulig vi oppholder oss i ulike miljø og kanskje aldersgrupper, jeg kjenner ingen som skryter av kameraet, dvs som et statusobjekt. At noen er fornøyd med kameraet tar jeg ikke som skryt.

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har sett noen tilfeller av det Nautica skriver, da på nettet. F.eks. en som skulle framheve sitt Sony Nex og mente beviset for kameraets fortreffelighet (og at speilrefleks var "ut") var at han i et bryllup ikke så noen forskjell på bilder tatt av ham selv og bilder tatt av den profesjonelle bryllupsfotografen. Jeg så hans snapshots, så jeg var fristet til å skrive at de burde be om å få igjen pengene de hadde betalt proffen som tok den typen bilder, men jeg tok meg i det. ;)

 

Men det var et ganske ekstremt tilfelle.

 

Om man ikke skjønner fotografens relevans når man kjøper kameraet, vil i hvert fall de fleste forstå det ganske raskt når de begynner å fotografere.

Lenke til kommentar

I Norge er det nok av penger mellom hendene til folk, og det er utrolig mange som kjøper seg FF; sist helg var det en jeg kjenner som kunne fortelle at han hadde kjøpt seg 5DMkII med 24-105mm da det var på salg hos FV sist. Han bruker det i grønn firikant modus og innrømmer at han har ingen peiling ...

 

Og folk som han tror jeg det er mange av i dette landet.

Jeg synes ikke det er så galt. Hva koster en 5Dmk2 + en 24-105mm nå? 16.000? Det er da ingenting i forhold til hva utrente 50-åringer bruker på golfutstyr/turer, nærsynte 40-åringer bruker på bil, eller kvinner bruker på klær som passer bedre til jenter på halvparten av alderen (og vekta). Så lenge du har råd og lyst så synes jeg det er bare å kjøre på.

 

Jeg brukte 6-7000 på en 350D pakke i 2006 uten å ha peiling. Jeg kjenner meg godt igjen i problemene med fokusering og lukkertid.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, hvorfor kjøper normale folk speilrefleks?, pga. av at de tror at resultatet blir på linje med profesjonelle fotografer selv om de kun fotograferer på auto.

 

 

Nei, jeg føler det er heller at de vil ha noe som er bedre enn kompakten de har. Har aldri hørt noen som mener de kan ta bilder som proffe fotografer bare de kjøper seg et speilrefleks. Men at de forventer bedre bilder enn de klarte med kompakten er helt klart.

 

Tor

 

Om de venter seg resultater av "Pro-kvalitet" skal jeg ikke påstå, men som jeg har nevnt tidligere så er det mange som har enn overdreven (romantisk) oppfatning av speilrefleks. Jo mer de har av denne romantiske oppfatningen, jo større sjanse er det for at DSLR'en havner i skuffa relativt raskt

Det er også dsse med den romantiske "illusjonen" som blir mest skuffet når de ser at bilder tatt av DSLR ikke har den fantastisk blå himmelen som dei får med sin gamle enkle kompakt som "overdriver" behandlingen i kameraet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...