Gå til innhold

Rykte: Canon roadmap 2013


Anbefalte innlegg

Det mest interessante er at det også nevnes i en bisetning at det også blir presentert en nytt tele-zoomobjektiv, og det har versert ryter om at en ny 100-400 er på trappene, for min del ville det da blitt "løp og kjøp".

Jeg har forstått det slik at fravær av speil betyr mest for objektiv-konstruksjon ved vidvinkel, og at man ikke kunne gjøre så mye spenstig med en telezoom. Vi får se.

 

-h

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har forstått det slik at fravær av speil betyr mest for objektiv-konstruksjon ved vidvinkel, og at man ikke kunne gjøre så mye spenstig med en telezoom. Vi får se.

 

-h

Det er vel bare å ta en titt på Panasonic sin µ-4/3 45-150mm og sammenligne den med Nikons 55-200mm det. Det er mye å hente på teleobjektiver.

 

Alternativt Panasonic 35-100mm f/2.8 vs Canon 70-200mm f/2.8 IS ...

Lenke til kommentar

Det er vel bare å ta en titt på Panasonic sin µ-4/3 45-150mm og sammenligne den med Nikons 55-200mm det. Det er mye å hente på teleobjektiver.

 

Alternativt Panasonic 35-100mm f/2.8 vs Canon 70-200mm f/2.8 IS ...

Ingen av de du nevner er vel sammenlignbare. Forskjellig bildesirkel, forskjellig lysstyrke, muligens forskjellig bildekvalitet.

 

Spørsmålet er om en f.eks f/4.0 telezoom for 1.6x crop speilløst med en gitt bildekvalitet kan være mindre/lettere/billigere enn en f/4.0 telezoom for 1.6x crop DSLR med samme bildekvalitet. Min forståelse er at det er lite å hente: speilet er først og fremst en hindring for vidvinkel-design.

 

-h

Lenke til kommentar

Min forståelse er at det er lite å hente: speilet er først og fremst en hindring for vidvinkel-design.

 

Det har du nok rett i, fordelen er (hvis jeg har forstått det riktig) primært når man ønsker bakre linse nærmere enn registeravstand på speilrefleks. På telezoomer er det lite å hente. Størrelsen har mer å gjøre med hva som er prioritert i designet. FT optikk kan imidlertid alltid gjøres noe mer kompakt enn APS-C på samme brennvidde, litt pga sensorstørrelse, men også litt fordi 4:3-formatet utnytter bildesirkel bedre enn 3:2. Den store fordelen (i denne sammenheng) for 4:3 er at 4:3 trenger kortere brennvidder for få samme bildevinkel som APS-C og ikke minst fullframe. Å sammenligne 70-200 F2.8 mot 35-100 F2.8 er jeg enig er "helt feil" ut fra objektivkonstruksjonssynspunkt, men interessant nok når man sammenligner systemstørrelser.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Ingen av de du nevner er vel sammenlignbare. Forskjellig bildesirkel, forskjellig lysstyrke, muligens forskjellig bildekvalitet.

 

Spørsmålet er om en f.eks f/4.0 telezoom for 1.6x crop speilløst med en gitt bildekvalitet kan være mindre/lettere/billigere enn en f/4.0 telezoom for 1.6x crop DSLR med samme bildekvalitet. Min forståelse er at det er lite å hente: speilet er først og fremst en hindring for vidvinkel-design.

 

-h

Det vi da kan sammenligne er kit-zoomene Panasonic µ-4/3 45-150mm mot Olympus 4/3 40-150mm. De er optisk sammenlignbare - dvs; Panasonic-en er muligens litt bedre ...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er greit å vite; jeg pleier å anbefale 55-250mm.

 

STM utgaven er vel egentlig den 3de utgaven? Mener det kom en 55-250mm II for noe når siden? :hmm:

Det stemmer, versjon II koster i skrivende stund under 1500.- og STM utgaven fra 2800.- så synes den er litt dyr ennå, rundt 2200.- hadde vært et kurant beløp for meg :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...