Gå til innhold

Blir Breivik på en unødvendig måte straffet i fengselet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En mere priviligert terrorist enn Breivik kjenner ikke jeg til.

 

Hva Kron sier

 

- Han [breivik] har nok også rett i at dette strider med FNs torturkonvensjon. :(

- Men kriminalomsorgen skal ikke "straffe". Dens oppgave er rehabilitere, sikre og behandle. :(

- psykiatrirapportene var riktige :(

 

Hva Jeg får bekreftet er at Breivik regnes som en "helt" i frimurermiljøet

 

Hurra for å ta ting ut av sammenheng.

Lenke til kommentar

Ja, men det kan ikke sammenlignes. Han hadde ikke noen streng sikkerhet rundt seg på den tida.

Det jeg tenkte mer på er at selv om han er snill nå, og antagelig ikke vil prøve på når, så må man ta høyde for at han ikke er det i morgen, eller at han planlegger noe selv om det ikke virker slik.

At han ikke har hatt noe i rompa de 800 første gangene tilsier ikke at han ikke har det om i morgen, eller om 4 år. Den ene gangen han evt. Har gjemt unna noe er verdt det. Og som andre hat nevnt, at møblene er boltret fast er for at han ikke skal bruke de til å gjøre skade med, det er fortsatt mulig å løsne deler fra f.eks senga til å lage en kniv med.

Lenke til kommentar

Det jeg tenkte mer på er at selv om han er snill nå, og antagelig ikke vil prøve på når, så må man ta høyde for at han ikke er det i morgen, eller at han planlegger noe selv om det ikke virker slik.

At han ikke har hatt noe i rompa de 800 første gangene tilsier ikke at han ikke har det om i morgen, eller om 4 år. Den ene gangen han evt. Har gjemt unna noe er verdt det. Og som andre hat nevnt, at møblene er boltret fast er for at han ikke skal bruke de til å gjøre skade med, det er fortsatt mulig å løsne deler fra f.eks senga til å lage en kniv med.

 

Men veier om den minimale sjansen for at han skal putte en plastgaffel opp i rompa for nødvendigheten i en daglig rutinemessig naken ransakelse. Dette mener jeg det ikke gjør. Og om grunnlaget for å kunne gjøre dette er så svakt, kan man like gjerne innføre den samme rutinesjekken på alle norske fanger som sitter inne for drap. Vi vet jo ikke om de vil prøve å lage seg et våpen...

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Men veier om den minimale sjansen for at han skal putte en plastgaffel opp i rompa for nødvendigheten i en daglig ruitnemessig ransakelse. Dette mener jeg det ikke gjør. Og om grunnlaget for å kunne gjøre dette er så svakt, kan man like gjerne innføre den samme rutinesjekken på alle norske fanger som sitter inne for drap. Vi vet jo ikke om de vil prøve å lage seg et våpen...

Har ikke grunnlag for å vurdere det, men kan se at det kan være behov for det for de aller værste fangene.

Men, kan støtte at daglig kanskje er å ta i, tilfeldig sjekk kunne vært nok.

 

Mulig det er vanlig at alle fanger over ett vist nivå skal ransaket naken daglig.

breibik er ingen vanlig morder og har dermed andre forhold enn andre mordere.

Lenke til kommentar

Har ikke grunnlag for å vurdere det, men kan se at det kan være behov for det for de aller værste fangene.

Men, kan støtte at daglig kanskje er å ta i, tilfeldig sjekk kunne vært nok.

 

Mulig det er vanlig at alle fanger over ett vist nivå skal ransaket naken daglig.

breibik er ingen vanlig morder og har dermed andre forhold enn andre mordere.

 

At han skal ha et høyere sikkerhetsopplegg enn andre fanger p.g.a. sakens kompleksitet er jeg helt enig. Og kan også være enig i at tilfeldige nakenransakelser ville vært en bedre løsning. Jeg tror at Breivik har sine helt egne regler som er opprettet kun for han. Vi har vel hatt maksimums sikra fanger før, som ikke etter min kjennskap har hatt slike rutiner. F.eks Nokas ranerne den første tiden, eller personene bak baneheia tragedien.

 

Spørsmål til Kron: Syntes du synd på Breivik?

 

Ja og Nei.

Lenke til kommentar
Rosario skrev 10. november 2012 - 10:04:

En mere priviligert terrorist enn Breivik kjenner ikke jeg til.

Hva Kron sier

- Han [breivik] har nok også rett i at dette strider med FNs torturkonvensjon.

- Men kriminalomsorgen skal ikke "straffe". Dens oppgave er rehabilitere, sikre og behandle.

- psykiatrirapportene var riktige

Hva Jeg får bekreftet er at Breivik regnes som en "helt" i frimurermiljøet

 

Hurra for å ta ting ut av sammenheng.

 

Det er ikke feilsitering. Du har skrevet alt sammen. Og hva du skriver stemmer ikke med faktiske forhold.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Det er ikke feilsitering. Du har skrevet alt sammen. Og hva du skriver stemmer ikke med faktiske forhold.

 

Vet du ikke forskjell på feilsitering, å ta utdrag fra en tekst ut av sammenhengen? Om du ikke vet det, kan jeg dessverre ikke hjelpe deg.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Å sitere deg betyr ikke at man tar en setning ut av konteksten :(

 

"Å ta en setning ut av konteksten" betyr noe annet.

 

Det gjør nok det, å ta en liten del av teksten min ut av sammenheng er å ta noe av kontekst. Dette er forøvrig mitt siste svar på postene dine, jeg gidder ikke kverulere med et Troll.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Skal Breivik noen gang slippes fri ut i samfunnet? Hvis nei; er det da behov for annen rehabilitering enn i den form som tilpasser ham til livet bak lås og slå? Det vil da si å bruke alle bestemmelser i lov som er mulig for å gi korrekt omsorg. I dette tilfellet dreier det vel seg neppe om å vise kjærlig oppmerksomhet og omtanke slik man har omsorg for sine barn. Det handler nok mer om det å sørge for. Han får jo mat, klær, tak over hode og helsehjelp.

Lenke til kommentar

Skal Breivik noen gang slippes fri ut i samfunnet? Hvis nei; er det da behov for annen rehabilitering enn i den form som tilpasser ham til livet bak lås og slå? Det vil da si å bruke alle bestemmelser i lov som er mulig for å gi korrekt omsorg. I dette tilfellet dreier det vel seg neppe om å vise kjærlig oppmerksomhet og omtanke slik man har omsorg for sine barn. Det handler nok mer om det å sørge for. Han får jo mat, klær, tak over hode og helsehjelp.

Arnfinn Nesset drepte 22 mennesker, fikk 21 år i 1983 og var en fri mann i 2004. Breivik er nok ute i samfunnet igjen på slutten av 30 tallet, begynnelsen av 40 tallet.
Lenke til kommentar

Arnfinn Nesset drepte 22 mennesker, fikk 21 år i 1983 og var en fri mann i 2004. Breivik er nok ute i samfunnet igjen på slutten av 30 tallet, begynnelsen av 40 tallet.

 

Forutsatt at han er rehabilitert.

 

Arnfinn Nesset ble dømt på indisier, og kunne slik sett ikke (moralsk) holdes tilbake eller få forlenget sin soning da skyldsspørsmålet ikke var avgjort på beviser.

 

Hvis ikke terroristen forbedrer sitt rettferdighetssyn kan han aldri slippes ut.

 

...

 

For øvrig..: Kan noen forklare meg hvorfor nakenvisitering er fornedrende??

Forklar gjerne utdypende.

 

Kan jeg si at jeg finner det å spise noe annet enn indrefilet er fornedrende?

Forklar meg gjerne hvorfor det ikke er fornedrende at jeg ikke får indrefilet hver dag.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...