Gå til innhold

Blir Breivik på en unødvendig måte straffet i fengselet?


Anbefalte innlegg

Behring Breivik .. får ikke gratis advokat

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Behring-Breivik-har-fatt-avslag---far-ikke-gratis-advokat-8457331.html

 

 

Den saksøkte staten finner det "urimelig" å betale søksmålet mot seg selv, på tross av at ABB ifølge loven ser ut til å ha rett til gratis advokathjelp.

 

Er det noen som er overrasket? Hvorfor skulle Staten betale advokat for noen de torturerer? Slikt skjer bare på Guantanamo. ;)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Han lever jo i en fantasiverde, han regnte med å bli henrettet eller i det minste torturert av politiet.

 

 

Det var vel ikke usannsynlig at de kunne skutt ham på stedet. Hvis han hadde rørt seg, f.eks.

 

Man følte vel at det ikke var lurt å innvilge Breivik fri rettshjelp nå, og få en ny runde med latterliggjøring i globalt media. Det er ikke maskiner som avsier dommene, men mennesker som har tanker og følelser og av og til blir redde for konsekvensene av domsavsigelsene.

Lenke til kommentar

Det er ikke å henrette noen som er bevæpnet og som dreper de rundt seg. Det var ikke det han regnet med. Du skal være noen dimensjoner videre i fantasiverden for å tro at politiet ikke skyter deg dersom du dreper og truer med våpen.

 

Jeg snakker om at politiet skulle henrette ham på stedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg snakker om at politiet skulle henrette ham på stedet.

 

Her er vi nok uenige. Men tenk på at en løpende mann ble skutt og drept av politiet ved en t-banestasjon i London, for ca 10 år siden. Fordi de trodde han var terrorist. Han var ikke engang terrorist, så jeg mener at det i Breiviks situasjon var en ganske stor sjanse for å bli skutt og drept av politiet. En skadeskyting fra politiets side kan også ende med død, hvis skuddene ikke treffer slik de skal.

Lenke til kommentar

Jeg snakker ikke om å bli skutt, skadet eller drept av politiet, jeg snakker om å bli henrettet på stedet.

 

Han du snakker om som var mistenkt terrorist ble ikke henrettet. Hvorfor skal du vri dette over til noe det ikke er?

 

Når du har sprengt en bombe og skutt titalls mennesker inkludert barn, så er det stor fare for å bli skutt av politiet ja. Men ikke å bli henrettet.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Når du har sprengt en bombe og skutt titalls mennesker inkludert barn, så er det stor fare for å bli skutt av politiet ja. Men ikke å bli henrettet.

 

Utfallet er nå det samme... Med henrettelse mener du da typen dødsstraff de har i USA som er gift eller elektrisk stol?

Lenke til kommentar

Utfallet er det samme, men motivasjonen er jo helt annerledes!

 

Utfallet spiller ingen rolle i dette eksempelet.

 

En bil kjører langs en vei om natta, en person går midt i veibanen og blir ved uhell påkjørt og dør momentant. Utfallet er det samme som om sjåføren istedenfor hadde stoppet bilen, hentet en pistol fra hanskerommet, gått ut av bilen og skutt den gående i hodet.

 

I det ene tilfellet får sjåføren 10-21 års fengsel, i det andre tilfellet kan sjåføren i beste fall bli frifunnet, eller muligens få en betydelig mindre straff.

 

Hva jeg mener med henrettelse er ikke relevant, jeg vet at politiet ikke henretter mennesker. Vil du spekulere i hvordan Anders Behring Breivik i sin fantasiverden innbiller seg at politiet henretter mennesker?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

 

Får han ikke nok omsorg? smile.png

Dette handler nok mer om en behandling man ville trodd alle mennesker ville sluppet i et sivilisert samfunn. Uansett hva det mennesket har gjort. Ihvertfall er det slik jeg tenker. Han har nok også rett i at dette strider med FNs torturkonvensjon.

 

Breivik skal da ikke ut i samfunnet igjen. Den forvaringen blir nok til evig tid. Hurra!

Lenke til kommentar

 

 

Får han ikke nok omsorg? smile.png

Dette handler nok mer om en behandling man ville trodd alle mennesker ville sluppet i et sivilisert samfunn. Uansett hva det mennesket har gjort. Ihvertfall er det slik jeg tenker. Han har nok også rett i at dette strider med FNs torturkonvensjon.

 

Breivik skal da ikke ut i samfunnet igjen. Den forvaringen blir nok til evig tid. Hurra!

 

 

Det er lov å håpe, men husk at han får testet saken sin (og hodet sitt) minimum hvert femte år etter at han går inn i forvaring. Skulle ikke forundre meg ett øyeblikk om jeg på mne eldre dager må oppleve at han slipper ut og får nyte sine siste år på en strand med paraplydrinker og en god bok om rasehygiene...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...