Gå til innhold

Blir Breivik på en unødvendig måte straffet i fengselet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får han ikke nok omsorg? :)

 

Dette handler nok mer om en behandling man ville trodd alle mennesker ville sluppet i et sivilisert samfunn. Uansett hva det mennesket har gjort. Ihvertfall er det slik jeg tenker. Han har nok også rett i at dette strider med FNs torturkonvensjon.

Endret av Kron
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Her har han planlagt massedrap i mange måneder og år, og til og med gjenomført dem. Han har tatt ifra mange mennesker det kjæreste de har. Og så får han bare dritt igjen? Nei.. Verden er urettferdig...

 

Men kriminalomsorgen skal ikke "straffe". Dens oppgave er rehabilitere, sikre og behandle.

 

Fra kriminalomsorgens egne sider står det:

Kriminalpolitikken bygger på humanitet, rettssikkerhet og likebehandling. En fengselsstraff skal være berøvelse eller innskrenkning av frihet, ikke tap av andre grunnleggende menneskerettigheter.

Endret av Kron
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Men kriminalomsorgen skal ikke "straffe".

Dens oppgave er rehabilitere, sikre og behandle.

 

Fra kriminalomsorgens egne sider står det:

Kriminalpolitikken bygger på humanitet, rettssikkerhet og likebehandling. En fengselsstraff skal være berøvelse eller innskrenkning av frihet, ikke tap av andre grunnleggende menneskerettigheter.

Jeg tror heller ikke at de har brutt med dette... Han blir møtt med humanitet, og har grunnleggende menneskerettigheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Likegyldig hva han har gjort. Han skal ikke behandles ulikt andre fanger.

Han er den eneste høysikkerhetsfangen i norge, så han har ikke krav på samme behandling som andre fanger. Forresten, han hadde hatt omgang med andre høysikkerhetsfanger om det fantes noen.

 

Ang. daglig ransakelse, regner jeg med at det er en del av rutinen på slike fanger.

Ingen andre fanger får ha pc, så hvorfor skal han ha det?

En vanlig penn kan bli brukt som våpen, så jeg skjønner godt at han ikke får ha det, det gjelder forresten alt som ikke er boltet fast også. Man kan slå ganske hardt med en stol.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Han er den eneste høysikkerhetsfangen i norge, så han har ikke krav på samme behandling som andre fanger. Forresten, han hadde hatt omgang med andre høysikkerhetsfanger om det fantes noen.

 

Ang. daglig ransakelse, regner jeg med at det er en del av rutinen på slike fanger.

Ingen andre fanger får ha pc, så hvorfor skal han ha det?

En vanlig penn kan bli brukt som våpen, så jeg skjønner godt at han ikke får ha det, det gjelder forresten alt som ikke er boltet fast også. Man kan slå ganske hardt med en stol.

 

Det er feil, fanger kan ha pc, men de må søke om det og ha et behov. Vanlige fanger vil også få tilgang til en vanlig penn, som gjør skrivinga en del lettere.

 

Når det gjelder nakenransakelse, ikke kom her å påstå at det er en nødvending rutine. Ikke de verste høysikkerhetsfengslene i verden har slik praksis som en daglig rutinemessig nakenransakelse. Det er absurd, og gir ingen mening.

 

Det er nødvendig. Nakenransakning er heller ikke noen "straff"... Det er rent sikkerhetsmessig.

 

tull, det er ikke sikkerhetsmessig i det hele tatt. Det er en form for avstraffelse i ny pakning.

Endret av Kron
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg tror heller ikke at de har brutt med dette... Han blir møtt med humanitet, og har grunnleggende menneskerettigheter.

 

Vil påstå daglig nakenransakelse er i strid med artikkel 5.

 

Artikkel 5

Ingen må utsettes for tortur eller grusom, umenneskelig eller nedverdigende behandling eller straff.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når det gjelder nakenransakelse, ikke kom her å påstå at det er en nødvending rutine.

Det som er nødvendig, det vet jeg ikke. De som har ansvaret for sikkerheten og sånt, de vet nok det bedre enn meg. Jeg stoler på at de gjør jobben sin.

 

Ikke de verste høysikkerhetsfengslene i verden har slik praksis som en daglig rutinemessig nakenransakelse.

Ikke? Hva vet du om det? Hvor finnes disse "verste høysikkerhetsfegselene" ?

 

Det er absurd, og gir ingen mening.

For deg og meg sånn ved føste øyekast: Kanskje ikke... For de som gjør dette så har det tydeligvis det...

 

tull, det er ikke sikkerhetsmessig i det hele tatt. Det er en form for avstraffelse i ny pakning.

Det tror jeg ikke noe på. Og hva slags straff er vel egentlig nakenransakelse i denne sammenhengen? Det er ingen straff... Det er ikke Breivik som er offer i denne saken, men det er alle de som har overlevd massakeren, og som har mistet sine kjæreste. Hva faen er nakenransakning i forhold? Jeg forstår ikke at du kan (i alle fall tilsynelatende) skrive sånt i fult alvor engang jeg..
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det tror jeg ikke noe på. Og hva slags straff er vel egentlig nakenransakelse i denne sammenhengen? Det er ingen straff... Det er ikke Breivik som er offer i denne saken, men det er alle de som har overlevd massakeren, og som har mistet sine kjæreste. Hva faen er nakenransakning i forhold? Jeg forstår ikke at du kan (i alle fall tilsynelatende) skrive sånt i fult alvor engang jeg..

Nå skal man ikke sammenligne fengselsoppholdet med hva noen har gjort heller da, kun hvilke sikkerhet man skal ha på fangen ut fra hvilke dom og evt. rettningslinjer som blir bestemt ut fra sikkerhetsrisiko.

Fengselsansatte skal ikke fungere som ekstra-dommere som gir ekstra-straff.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vil påstå daglig nakenransakelse er i strid med artikkel 5.

 

Artikkel 5

Ingen må utsettes for tortur eller grusom, umenneskelig eller nedverdigende behandling eller straff.

Jeg er uenig med "nedverdigende behandling".

Jeg mener at dette ikke har noe i Artikkel 5 å gjøre. Eller noen artikkeler i det heletatt egentlig...

Det er jo ganske nedverdigende å bli satt i fengsel også. Sånn uansett og på generelt grunnlag. Det å få bot er det, og så videre. Det er som det blir nevnt et definisjonsspørsmål.

 

Å tro at rehablitering handler å bli sydd puter under armene, så tror jeg du tar ganske feil... Man blir ikke noe bedre menneske av det... Det er jo moren til ABB et eksempel på. Hun har tatt seg godt av ham (som ei god og kjærlig mor gjør), lagd mat til ham, redd opp senga, ryddet og så videre, i alle år... Han har vært en latsabb som har sittet å planlagt drap på barn mens han har fått alt i fanget... Nå har han brakt skam over seg selv, og også dessverre over sin familie, som må svare for hans groteske ugjerniger.

 

 

Å behandle en kynisk og kaldblodig massemorder nedverdigende, det ser jeg på som det aller minste de kan gjøre når alt annet er ulovlig.. Men det er uansett ingen "straff"... Om jeg hadde gjort noe liknende, og stod for det fordi jeg mente det var riktig av en eller annen merkelig grunn, så hadde jeg ikke hatt ett eneste problem med å bli nakenransaket... Hvis jeg hadde så mange liv på samvittigheten, så hadde jeg også hatt forståelse for at man gjorde dette litt for å straffe også... Men det blir jo egentlig bare tåpelig. Det er ingen straff. I alle fall ikke noen straff som står i forhold til den straffen han utførte på alle de som hadde andre meninger enn ham selv, når det kommer til innvandring. Han straffet ikke noen ved å ransake noen.. Nei, han straffet alle ved å begå en skrekkelig massakre av barn og ungdom...

 

Du burde se ting litt i perspektiv. Noe jeg mener du mangler.

 

 

Min mening: Jeg driter i ABB... For meg er det viktigste at han er sperret inne for livsstid. Til og med dersom de hadde torturert ham, så hadde jeg ikke brydd meg om ham... For meg er han et missfoster. Han er ikke hannibal lecter, han er verre...

 

Hadde det vært opp til meg, så ville jeg amputert armene og beina han, samt gjort ham impotent og så kunne han blitt sendt på et oppbevaringssted, der de gir ham mat og passer på at han har alt det han trenger for å overleve, men ikke noe særlig mer, resten av livet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå skal man ikke sammenligne fengselsoppholdet med hva noen har gjort heller da, kun hvilke sikkerhet man skal ha på fangen ut fra hvilke dom og evt. rettningslinjer som blir bestemt ut fra sikkerhetsrisiko.

Fengselsansatte skal ikke fungere som ekstra-dommere som gir ekstra-straff.

Nei. Det er jeg enig i. Men så lenge de holder seg innenfor loven, så kan de gjøre det de vil.

Om dette består i nakenransakelser eller hva det enn er, det spiller ingen rolle...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...