Gå til innhold

Hva slags tripod har du?


Anbefalte innlegg

En Benro Trave-sal i karbon. Er fantastisk fornøyd med denne. Den er liten, lett, på meg som ikke har brukt noe annet virker den svært stødig selv med 7D + grep + 400m f/5.6, og det er sjelden tiltak å ta den med, enten bak på sekken, eller i bæreveska bak på ryggen. Kjenner knapt at jeg har den med meg.

 

Men jeg byttet ut den lange midtsøyla med en kort en da den som følger med var problematisk ved makrofotografering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er egentlig galt med det aldeles ypperlige ordet "stativ" eller det mer konkret definerte "kamerastativ"?

Ser det er mange som ikke vet hva det heter på norsk og kaller det "tripod" i stedet.

tullposting.

 

 

Neida, jeg er seriøs med det norske språket. Prøver å lære ungene forskjell på norsk og engelsk, og har klart å lære dem forskjell på den/de hun/henne han/ham osv.

Nok norsktime:

 

Har et gammelt Slik Master Standard, som holder kameraet, men ikke er det beste som finnes. Mer eller mindre midt-på-treet for å si det som det er.

Lenke til kommentar

Å for pokker da! Gi nå **** i å gjøre en hyggelig erfaringstråd om til en norsk-korrekturtråd - igjen...

 

Lurer på om man er slik med venner som man er på forumer. Tenk om meg og en kamerat hadde bestemt oss for å ta en fotovandring, og når han da tar med sin tripod og hadde omtalt den som en "tripod" og ikke stativ, kunne jeg vel ALDRI funnet på å rette på han fordi han ikke sa stativ. Da hadde jeg følt meg dum og liten og med et stort behov for å vise andre at mine meninger er best eller at jeg er smartest.

 

Så, vær så grei å gi blaffen i slik offtopic drit!

 

 

ONTOPIC igjen :)

|||

V

 

I tillegg til min allerede nevnte søppeltripod, så har jeg også en fra DealExtreme. Var en av de dyreste de hadde da jeg kjøpte den, som fortsatt var veldig billig :)

 

Den tåler 8kg og virker god og robust. Men dessverre er den ubrukelig for meg. For bena har enten for lite vinkel eller for mye. Det er ikke noe midt i mellom slik vanlige tripods har. Så den blir jo da enten for lav eller for ustødig. Så det er bare en backup sak. Men gleder meg til å få kjøpt Vanguarden da :)

 

DX tripoden

Endret av IceBlitz
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Å for pokker da! Gi nå **** i å gjøre en hyggelig erfaringstråd om til en norsk-korrekturtråd - igjen...

 

Lurer på om man er slik med venner som man er på forumer. Tenk om meg og en kamerat hadde bestemt oss for å ta en fotovandring, og når han da tar med sin tripod og hadde omtalt den som en "tripod" og ikke stativ, kunne jeg vel ALDRI funnet på å rette på han fordi han ikke sa stativ. Da hadde jeg følt meg dum og liten og med et stort behov for å vise andre at mine meninger er best eller at jeg er smartest.

 

Så, vær så grei å gi blaffen i slik offtopic drit!

 

 

ONTOPIC igjen :)

|||

V

 

I tillegg til min allerede nevnte søppeltripod, så har jeg også en fra DealExtreme. Var en av de dyreste de hadde da jeg kjøpte den, som fortsatt var veldig billig :)

 

Den tåler 8kg og virker god og robust. Men dessverre er den ubrukelig for meg. For bena har enten for lite vinkel eller for mye. Det er ikke noe midt i mellom slik vanlige tripods har. Så den blir jo da enten for lav eller for ustødig. Så det er bare en backup sak. Men gleder meg til å få kjøpt Vanguarden da :)

 

:w00t:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tripod:

Sachtler ENG2 CF m/senterspreder og "sko"

Sachtler ENG 75/2 D m/senterspreder og "sko"

Manfrotto 055CX3

 

Monopod:

Gitzo GM3551

Gitzo GM5561T

 

Hoder:

Burzynski Ballhead II

Sachtler Cine DSLR

Wimberley WH200

Foba BOLLA superball M-2

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har Induro CT-214 med Manfrotto 804RC2 hode. Fantastisk kombinasjon. Stativet er høyt nok til at kamera er i øyehøyde for meg uten senterkolben. Og stabilt som fy. Sammenlignet med et Gitzo til tre ganger prisen og var ikke mye forskjell. Lett er det og. Bare 1,5 kg. Og Manfrotto hodet digger jeg med sine tre store "kontrollere". kan ikke fordra ballhoder som beveger seg i alle retninger med en gang du løsner skruen.

Lenke til kommentar

Har 3 forskjellige stativer. Litt i overkant. :wee: Har et lite Gitzo G1028 mk2. Brukes når jeg skal gå langt og ikke har med alt for store teler. (har brukt det med 500mm i nøden)

Det jeg bruker mest er et Benro C458 kombinert med Benro kulehode B-3 og GH-A. I tilegg har jeg et trestaiv fra Berlebach. Det bruker jeg hvis jeg ikke skal gå noe særlig. Helt klart det stødigste staviet jeg har. Kombinerer det med kulehodet fra Benro. :w00t:

Tidligere brukte jeg Manfrotto 055 PRO og 488 RC2 hode. Kan ikke måle seg mot det jeg bruker nå.

Lenke til kommentar

Har bestemt meg for å kjøpe et kvalitetsstativ, og tenker å legge meg på et budsjett på rundt 4.000 +/-

 

Hvilket stativ og hvilket hode anbefaler dere?

Kulehode eller treveishodet - hva er mest stabilt av disse?

 

Skal brukes til alt fra nattfotografering, stjerner, nordlys med lange lukkertider til fuglefotografering. Må også kunne brukes ute i dårlig vær med vind.

 

Kanskje en del å hente på bruktmarkedet vil jeg tro...

 

Er klar over at man må betale noe i form av høy vekt på et stabilt stativ, men det er sikkert forskjeller her vil jeg tro. Antar at det finnes stativ som er stabil som bare det, uten at de veier et tonn.

Endret av TigerJack
Lenke til kommentar

Jeg har et "Induro Carbon 8X CT113" stativ.

Jeg valgte dette pga lav egenvekt - 1,2kg samt at beina består av 3 seksjoner for noe bedre stabilitet. Det er et karbon stativ med kropp i magnesium, maxvekt 8kg. Det har også midtsøyle, men denne brukes ikke til annet enn å henge på ekstra vekt om nødvendig. Det kan være litt lavt noen ganger; kun 149cm eventuelt + midtsøylen for noe mer høyde. Det koster kr 2990.-, men jeg kjøpte det på messetilbud og fikk da 20%

 

 

http://www.japanphot...8x-stativ-ct113

Endret av Napoleon XIV
Lenke til kommentar

Har bestemt meg for å kjøpe et kvalitetsstativ, og tenker å legge meg på et budsjett på rundt 4.000 +/-

 

Hvilket stativ og hvilket hode anbefaler dere?

Kulehode eller treveishodet - hva er mest stabilt av disse?

 

Skal brukes til alt fra nattfotografering, stjerner, nordlys med lange lukkertider til fuglefotografering. Må også kunne brukes ute i dårlig vær med vind.

 

Kanskje en del å hente på bruktmarkedet vil jeg tro...

 

Er klar over at man må betale noe i form av høy vekt på et stabilt stativ, men det er sikkert forskjeller her vil jeg tro. Antar at det finnes stativ som er stabil som bare det, uten at de veier et tonn.

http://www.optiline....ebach/index.htm Dette er noe av stødigste du finner. Ikke er de dyre heller. Endret av stejen
Lenke til kommentar

Hva er egentlig galt med det aldeles ypperlige ordet "stativ" eller det mer konkret definerte "kamerastativ"?

Ser det er mange som ikke vet hva det heter på norsk og kaller det "tripod" i stedet.

tullposting.

 

 

Neida, jeg er seriøs med det norske språket. Prøver å lære ungene forskjell på norsk og engelsk, og har klart å lære dem forskjell på den/de hun/henne han/ham osv.

Nok norsktime:

 

Har et gammelt Slik Master Standard, som holder kameraet, men ikke er det beste som finnes. Mer eller mindre midt-på-treet for å si det som det er.

Ja.. så ungene dine leser på forumet liksom. Syns det, om mulig, er enda mer idiotisk nå.

Alle som er målgruppen til tråden vet veldig godt at en tripod er et stativ.

 

Jeg har også hatt et slikt slik-stativ. Skikkelig søppel. Jeg fikk det gratis, og ga det også selv bort.

Lenke til kommentar

Jeg har et Benro Karbon Travel stativ (C1680T) med B0-hode. Lite, reisevennlig og stødig. Det eneste jeg savner er "vinger" på kameraplaten slik at man unngår at kameraet siger i horisontal posisjon. Jeg fant en plate av Markins, type P53U, men er usikker på om det er 100% kompatibelt med hodet. Noen som vet?

Lenke til kommentar

Jeg fant en plate av Markins, type P53U, men er usikker på om det er 100% kompatibelt med hodet. Noen som vet?

Jeg bruker Benro plater på Markins hode og det funker helt fint, men har aldri prøvd motsatt. Burde virke så lenge hodet er Arca-Swiss-kompatibelt. Det Markins skriver om andre plater på sine hoder er at det kan kreve en justering, men jeg har ikke trengt å gjøre det.

 

Edit: Mulig jeg ikke forstod problemet ditt, men skjønte ikke helt hva platen løser for deg. Den er designet for å hindre at kameraet vrir seg på platen så hvis det er det du ønsker så er det sikkert greit.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Jeg fant en plate av Markins, type P53U, men er usikker på om det er 100% kompatibelt med hodet. Noen som vet?

Jeg bruker Benro plater på Markins hode og det funker helt fint, men har aldri prøvd motsatt. Burde virke så lenge hodet er Arca-Swiss-kompatibelt. Det Markins skriver om andre plater på sine hoder er at det kan kreve en justering, men jeg har ikke trengt å gjøre det.

 

Edit: Mulig jeg ikke forstod problemet ditt, men skjønte ikke helt hva platen løser for deg. Den er designet for å hindre at kameraet vrir seg på platen så hvis det er det du ønsker så er det sikkert greit.

 

Platen har "vinger" som følger kamerakroppens konturer, ergo unngår man at kamerahuset siger i vertikal posisjon, selv om man lar være å skru platen skikkelig fast i huset. Fant forøvrig et skjema som tilsier at jeg må fjerne "safety pin" for å oppnå kompitabilitet. Tror uansett jeg tar sjansen, og rapporterer tilbake etterhvert :)

Lenke til kommentar

Har bestemt meg for å kjøpe et kvalitetsstativ, og tenker å legge meg på et budsjett på rundt 4.000 +/-

 

Hvilket stativ og hvilket hode anbefaler dere?

Kulehode eller treveishodet - hva er mest stabilt av disse?

 

Skal brukes til alt fra nattfotografering, stjerner, nordlys med lange lukkertider til fuglefotografering. Må også kunne brukes ute i dårlig vær med vind.

 

Kanskje en del å hente på bruktmarkedet vil jeg tro...

 

Er klar over at man må betale noe i form av høy vekt på et stabilt stativ, men det er sikkert forskjeller her vil jeg tro. Antar at det finnes stativ som er stabil som bare det, uten at de veier et tonn.

 

Ta gjerne en titt her:

https://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=583943

https://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=588806

 

Denne anbefales av flere: http://www.holgacamera.com/sirui-m-3204-k-30x-carbon-fiber-tripod-kit/ og faktisk vant over Gitzo i en tysk test.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...